مصاحبه آموزشگاه الهام با فرهاد بادپا،مدرس دف،تنبک و …

فرهاد بادپا، یکی از مدرسان مجرب و چیرهدست آموزشگاه آرین لوتوس است. او در آموزش سازهای کوبهای مانند دف و تنبک و همچنین مباحث ریتم، تخصص و سابقه درخشانی دارد. در ادامه، گفتوگوی اختصاصی آموزشگاه موسیقی الهام با این استاد توانمند را میخوانید.
مصاحبه آموزشگاه الهام با فرهاد بادپا، مدرس دف / تنبک / سازهای کوبهای / ریتم
لطفا یک معرفی مختصر از خودتون برای ما داشته باشید.
فرهاد بادپا، نوازنده، مدرس و پژوهشگر سازهای تنبک و دف است. او همچنین آموزشدهندهی درس ریتمشناسی است که با نام «شناخت ریتم به زبان ساده» و با روشی کاملاً شخصی ارائه میشود. او حدود بیستوپنج سال سابقهی تدریس در دانشگاه، هنرستان عالی موسیقی، بنیاد رودکی (تالار وحدت) و دیگر مراکز آموزشی را دارد. همچنین، او نخستین کسی است که کارگاههای تخصصی شناخت ریتم و آموزش سازهای دف و تنبک را در تهران و شهرهای دیگر ایران برگزار کرده است.
چرا ساز تنبک رو به عنوان ساز اصلی خودتون انتخاب کردید؟
تنبک را مادر سازهای کوبهای میدانند. من در دهه شصت، با راهنمایی استادان بزرگ، به سمت یادگیری این ساز جذب شدم. همزمان، نواختن ساز دف را نیز آغاز کردم که میتوان آن را از خانوادهای دیگر در میان سازهای کوبهای به شمار آورد. دلیل این کار، پیوند عمیق این سازها با درک ریتم بود. ریتم یکی از پایههای اساسی موسیقی است. برای آنکه در نوازندگی به سطح بالایی برسیم، نیاز داریم شناخت و درک خوبی از ریتم پیدا کنیم.
فکر می کنید انتخاب موسیقی چه تاثیری در زندگی شما داشته؟
موسیقی بخش جداییناپذیر زندگی همه ماست. این هنر به عنوان یک مهارت و تخصص، در دنیای پرهیاهو و پرآشوب امروز، همچون نجاتدهندهای آرامشبخش عمل میکند. هنگامی که به دنیای موسیقی قدم میگذاریم، بهتر و عمیقتر با زیباییها و آفریدههای خداوند آشنا میشویم. یادگیری این هنر — به معنای واقعی و نه صرفاً به عنوان یک هنر لوکس — میتواند تمرکز، تعهد و احساس مسئولیت (اگر با وجدان همراه باشد) را در ما تقویت کند. همچنین میتوان گفت که موسیقی تأثیر چشمگیری بر هوش و حتی زندگی روزمره ما خواهد گذاشت.
چند سال هست که در آرین لوتوس تدریس می کنید؟
حدود دوازده یا سیزده سالی میشود که در این آموزشگاه تدریس میکنم. میتوان گفت این مرکز، پایگاه اصلی آموزشی من در شرق تهران است.
از ابتدا به تدریس فکر می کردید؟چرا تدریس رو انتخاب کردید؟
خیر، من فقط دوست داشتم کنار ساز استادم بنشینم یا با گروه موسیقی همراهی کنم. اما با تشویق یکی از بزرگان و استادانم، کمانچهنواز چیرهدست و خوشنواز، استاد کامران داروغه (روحشان شاد) به سمت آموزش کشیده شدم و حالا با تمام وجود عاشق تدریس هستم.
در مدت زمان تدریستون خاطره جالب یا آموزنده ای دارید که برامون بگید؟
خاطرات بسیار است. شاید هر کلاس درس، خاطرهای به یاد ماندنی بوده. اما یک روز، یکی از شاگردانم به من گفت: استاد، من خیلی دوست دارم مثل فلانی ساز بزنم. هر روز مادرم به من میگوید: وقتی نزد استاد درس میخوانی، سعی کن در نوازندگی به سطح فلانی برسی. نکته جالب این بود که آنها اصلاً نمیدانستند همان شخصی که این همه از او تعریف میکنند، از شاگردان قدیمی خود من بوده است. من هم در ابتدا چیزی نگفتم. یک روز به او گفتم: حتماً درباره نوازندگان و مدرسان تحقیق کن و سابقه آنها را پیدا کن.
جلسه بعد، این هنرجو به همراه مادرشان، خوشحال و با یک جعبه شیرینی به کلاس آمدند و پرسیدند: چرا شما به ما نگفتید که فلانی شاگرد خودتان بوده است؟ من هم گفتم: زیبایی ماجرا در همین بود که خودتان آن را کشف کنید.
چه ویژگی آرین لوتوس باعث شد این آموزشگاه رو برای تدریس انتخاب کنید؟
آموزشگاه آرین لوتوس به خاطر موقعیت خوب و دسترسی آسان، فضای دوستانه و صمیمی، استفاده از مربیان با تجربه و متخصص، و رعایت اصول حرفهای آموزش، محیطی آرام و جذاب ایجاد کرده است. این محیط نه تنها برای مربیان، بلکه برای هنرجویان با سلیقههای مختلف نیز جذاب است. برای من نیز همکاری با دوستان عزیز در این مجموعه افتخاری بزرگ است.
چه پیشنهادی برای افرادی که به تازگی می خوان موسیقی رو شروع کنن دارید؟
به هنرجویان عزیز پیشنهاد میکنم که پیش از هر چیز، درباره آموزشگاه و استادی که قصد یادگیری ساز نزد او را دارند، به خوبی تحقیق کنند. متأسفانه بسیاری از مراکز آموزشی استانداردهای لازم را رعایت نمیکنند و برخی از مدرسان با تبلیغات اغراقآمیز به ویژه در فضای مجازی، هنرجویان را به راه اشتباه میاندازند. خانوادهها و هنرجویان فراموش نکنند که برای یادگیری یک ساز، به نوازندهی خوب نیاز ندارند، بلکه به یک معلم خوب و باتجربه نیازمندند. یک مدرس خوب مجموعهای از ویژگیها را داراست؛ مانند دانش موسیقی، توانایی بیان و انتقال درست مفاهیم، آگاهی از شرایط روز جامعه و …
یک مدرس باید تا حدی با جامعهشناسی و روانشناسی آشنا باشد. اگر هنرجویان در این مسیر انتخاب درستی داشته باشند، بدون شک آیندهی روشنی در انتظار آنها خواهد بود.
از شما استاد گرامی سپاسگزارم که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.













































