آشنایی با زندگی نامه حسین نورشرق

حسین نورشرق، هنرمند و خواننده ایرانی است که در ایران و روسیه زندگی می‌کند و فعالیت هنری خود را در این دو کشور ادامه می‌دهد. او با صدای پرقدرت و دانش عمیقی که از موسیقی اصیل ایرانی (ردیف) دارد، نقش مؤثری در زنده نگه‌داشتن و گسترش میراث کهن موسیقی ایران ایفا می‌کند. نورشرق به‌راحتی با موزیسین‌های اهل فرهنگ‌های گوناگون همکاری می‌کند و در قالب پروژه‌های مشترک بین‌المللی، مخاطبان زیادی را در سراسر جهان با صدای خود تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه این نوشته از وبلاگ آرین لوتوس، بیشتر با زندگی و کارهای حسین نورشرق آشنا خواهید شد.

زندگی نامه حسین نورشرق

نورشرق از همان سال‌های کودکی خواندن آواز ایرانی را آغاز کرد. از نوجوانی تا به امروز، زمان زیادی از زندگی‌اش را به جستجو و لذت بردن از دنیای پربار موسیقی ایرانی گذرانده است.

او همچنین در کشورهای مختلف به اجرای کنسرت پرداخته و در جشنواره‌هایی حضور یافته که کمتر هنرمند ایرانی در آن‌ها دیده می‌شده. در آن محیط‌ها، آشنایی مردم با فرهنگ ایران و ایرانیان بسیار اندک بوده است.

فعالیت هنری

آشنایی با زندگی نامه حسین نورشرق

نورشرق در مورد کار هنری خود می‌گوید: حدود شانزده سال است که از ایران به روسیه رفته‌ام. تحصیلاتم را در مقطع دکتری در رشته‌های حقوق و نیز فرهنگ‌شناسی با تمرکز بر موسیقی ملل به پایان رسانده‌ام. علاوه بر این، دوره‌ای را به عنوان کارآموز در رشته کارگردانی تئاتر در انستیتو تئاتری شوکین گذراندم. از سال ۲۰۰۸ نیز در کنسرواتوار چایکوفسکی مشغول به کار شدم و در سمت معاون مرکز فرهنگ موسیقی ملل و مدیر بخش مطالعات خاورمیانه فعالیت دارم.

در این کنسرواتوار مرکزی با نام “مرکز فرهنگ موسیقایی ملل” وجود دارد که نزدیک به چهل سال پیش بنیان گذاشته شده است. در طول این سال‌ها، پژوهش‌های گوناگونی در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی و دکتری درباره فرهنگ موسیقی خاورمیانه و به ویژه ایران انجام شده و از آنها دفاع شده است. همچنین این مرکز به طور ویژه کنفرانس‌هایی درباره موسیقی ایران و خاورمیانه برگزار کرده است.

پیش از این، زمانی که بنیانگذار این مرکز، جیوانی کنستاتینو ویچ میخایلوف، در قید حیات بود و تا حدود میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی، این مجموعه به شکل یک واحد درسی در کنسرواتوار ارائه می‌شد. اما پس از درگذشت زودهنگام این آهنگساز و پژوهشگر، آن واحد درسی به یک مرکز مطالعاتی و هنری تبدیل شد.

من خود از سال ۲۰۰۸ به این مرکز پیوستم و از آن زمان تاکنون، مطالعات مربوط به موسیقی ایرانی و خاورمیانه، با محوریت فرهنگ موسیقی ایران، شکل جدی‌تر و منسجم‌تری به خود گرفته است.

شناخت موسیقی ایران به جهان

نورشرق در ادامه بیان کرد: پس از آمدنم به روسیه متوجه شدم بسیاری از مردم اینجا، ما و سرزمینمان را به خوبی نمی‌شناسند و حتی گاهی ایران و عراق را با هم اشتباه می‌گیرند.
روبرو شدن با فرهنگی که ایران را نمی‌شناسد، برای من به یک دغدغه و جذابیت شخصی تبدیل شد. موسیقی ایرانی در شهرهایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ، شنوندگان خاص خود را دارد و این نشان می‌دهد که اگر موسیقی ما با آشنایی طبیعی و بدون اجبار یا فشار ارائه شود، می‌تواند مخاطبان واقعی پیدا کند.

او با اشاره به تنوع بسیار زیاد موسیقی در کشورمان گفت: این موسیقی با پیشینه کهن، هنوز در گوشه و کنار ایران نه به شکل یک اثر موزه‌ای، بلکه به عنوان بخشی زنده و جاری از زندگی مردم جریان دارد.
همچنین در کنار آن، موسیقی کلاسیک ایرانی نیز حضور دارد که به دلیل نزدیکی بیشتر با زندگی شهری و تحولات اجتماعی، بیشتر در معرض دگرگونی‌ها و پیامدهای این تغییرات قرار می‌گیرد.

حسین نورشرق در پایان درباره بازخوردهای اجرای ارکستر در روسیه گفت: به نظر من حضور ارکستر سمفونیک که با همکاری دوستان محقق شد، می‌تواند بسیار مهم باشد؛ زیرا علاوه بر ارزش هنری و اجرایی، از جنبه فنی نیز قابلیت تحلیل و بررسی دارد و امیدوارم این ارزیابی صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن