مصاحبه کیمیانیوز با فرهاد بادپا مدرس و موزیسین

در تاریخ هجدهم دی ماه، تیم کیمیانیوز و کافه خبر به مرکز آرین لوتوس در نارمک، واقع در شرق تهران، مراجعه کردند. در این دیدار، گفت‌وگویی صمیمی بین استاد فرهاد بادپا، از مربیان آرین لوتوس، و اعضای این گروه انجام شد. در ادامه، این نوشته از وبلاگ آرین لوتوس به صورت خلاصه به موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگو می‌پردازد. امیدواریم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مصاحبه کیمیانیوز با فرهاد بادپا مدرس و موزیسین

استاد بادپا یادگیری موسیقی را از سال ۱۳۶۶ آغاز کرد، در حالی که خانواده‌ی مذهبی‌اش با این کار مخالف بودند. علاقه‌ی او در ابتدا با ساز پیانو شکل گرفت، اما به پیشنهاد استادش، ساز فلوت را امتحان کرد و سرانجام از میان سازهای کوبه‌ای، تنبک را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید. او کار هنری جدی خود را زیر نظر استاد “بهمن رجبی” ادامه داد.

بادپا در پاسخ به این پرسش که با توجه به سی سال سابقه‌اش، آموزشگاه‌های موسیقی امروز را چگونه می‌بیند، گفت: تعداد این آموزشگاه‌ها افزایش یافته، اما آنچه مهم است کیفیت کار آنهاست. به نظر او، نظارت بر گزینش استادان و انتخاب درست مدرسان موضوع بسیار مهمی است. او همچنین افزود: دانش موسیقی، تجربه‌ی آموزشی و آگاهی از روانشناسی از عوامل کلیدی هستند که آموزشگاه‌ها و هنرجویان باید در انتخاب معلم به آنها توجه کنند.

وی در ادامه توضیح داد که نوازندگی و آموزش دو مهارت جداگانه هستند و نباید تصور کرد هر کس نوازنده‌ی خوبی است، حتماً معلم خوبی نیز خواهد بود.

انتخاب ساز،کشف استعداد ، علاقه خانواده ها و هنرجو

در بخش بعدی گفت‌وگو، درباره نحوه انتخاب ساز، شناسایی استعدادها و دغدغه خانواده‌ها و هنرجویان از آقای بادپا پرسش شد. ایشان در این باره توضیح دادند که هنرستان عالی موسیقی تنها مرکزی است که به شکل تخصصی ساز را برای هنرجو انتخاب می‌کند، اما در آموزشگاه آرین لوتوس با مدیریت سرکار خانم نسیم دارا، برای خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان آموزش اصولی موسیقی ببینند، برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شده است. بر این اساس، با همفکری خانواده و هنرجو، آزمون و مشاوره دقیقی انجام می‌شود و در صورت نیاز، پس از شناخت درست، هنرجو به مسیر مناسب هدایت می‌شود.

سپس در مورد علاقه و کشف استعداد هنرجویان پرسیده شد که چرا گاهی استعداد یک هنرجو ناشناخته می‌ماند یا در میانه راه انگیزه خود را از دست می‌دهد. آقای بادپا در پاسخ بیان کردند:
در این موضوع هم خانواده و هم مربی می‌توانند نقش داشته باشند. اصرار بیش از حد خانواده برای یادگیری ساز خاص از یک سو، و روش تدریس نادرست برخی اساتید به ویژه در آموزش به کودکان از سوی دیگر، می‌تواند باعث شود هنرجو مسیر هنری خود را رها کند.

در پایان نیز درباره خوانندگی، سلفژ و صداسازی صحبت شد. استاد بادپا بر این باورند که برای علاقه‌مندان به خوانندگی، آشنایی با دانش موسیقی و سلفژ بسیار اهمیت دارد و بهتر است این مهارت در آموزشگاه‌های معتبر مانند آرین لوتوس و زیر نظر استادان باتجربه آموخته شود، زیرا خواننده کسی است که بتواند حتی بدون دستگاه و میکروفن، صدای زیبایی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن