آموزش شطرنج از صفر تا صد با 15 درس رایگان+ ترفندها

سریع آسان

تسلط بر نقشه بازی در شطرنج برای بسیاری از بازیکنان، یک برتری ویژه محسوب نمی‌شود. به این معنا که آن‌ها تلاش می‌کنند تا شناخت عمیقی از بازی به دست آورند و حریفان خود را با برنامه‌ریزی و حرکت‌های حساب‌شده، شکست دهند.

شطرنج چیست؟

خاستگاه بازی شطرنج به هندوستان باز میگردد و نام آن هم از زبان سانسکریت نشات گرفته است. اگر چه بازیهای مشابهی در کره، چین، ژاپن و تایلند رواج داشته، اما شطرنج امروزی به این بازی هندی برمی گردد که در دوره ساسانیان وارد ایران شده و آنگاه در کشورهای اسلامی، اروپا و روسیه تکامل پیدا کرده‌است.

شَطرَنج بازی دو نفره‌ای است که بر روی یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه سیاه و ۳۲ خانه سفید) به وسیله ۳۲ مهره (۱۶ مهره سفید و ۱۶ مهره سیاه) انجام می‌شود. شاید به نظر شما این بازی یک سرگرمی باشد، اما ورزشکاران حرفه ای آن را یک ورزش رزمی ذهنی میداند ک برای برنده شدن در آن نیاز به ذهن توانمند در تحلیل است.

اما قبل از رسیدن به آن مرحله باید استراتژی اصلی شطرنج را یاد بگیرید. ما در این مقاله 5 استراتژی شطرنج مناسب برای مبتدی ها را آموزش می دهم که بازی شما را به سطح بالاتری در این زمینه می رساند!

اگر صفر صفر هستید: آموزش طرز چیدن مهره ها در شطرنج و نحوه شروع بازی

استراتژی اول: مرکز تخته را کنترل کنید

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا اغلب افراد به شما توصیه می‌کنند بازی خود را با حرکت e4 یا d4 آغاز کنید.
دلیل این موضوع بسیار روشن است: اهمیت تسلط بر مرکز صفحه شطرنج.
به همین خاطر است که بهتر است اولین حرکت خود را برای کنترل این ناحیه انجام دهید. حرکت مهره به خانه e4 یا d4 دقیقاً همین کار را برای شما انجام می‌دهد. با این کار، شما چند خانه ارزشمند در مرکز را در اختیار می‌گیرید و مسیر مهره فیل را برای پیشروی به سمت مرکز باز می‌کنید.

چرب زبان

با این برنامه ساده و کاربردی، تنها با روزی ۵ دقیقه گوش دادن، می‌توانید پس از ۸۰ روز به راحتی و با اعتماد به نفس به هر زبانی صحبت کنید. این روش برترین و جدیدترین متد آموزشی است که حافظه شما را نیز تقویت می‌کند. آموزش‌ها به صورت تصویری ارائه شده و با وجود کیفیت بالا، کمترین هزینه ممکن را دارد.

شطرنج بازی کردن

اما چرا بخش مرکزی صفحه از همه قسمت‌های دیگر مهم‌تر است؟
دلایل اصلی این موضوع عبارتند از:

اگر بر مرکز مسلط باشید، می‌توانید هر زمان که لازم بود، توجه و نیروی خود را به سمت شاه یا وزیر معطوف کنید.
مهره‌هایی که در مرکز صفحه قرار می‌گیرند، تأثیر و توانایی بسیار بیشتری نسبت به مهره‌های کناری دارند.
با در دست داشتن مرکز، فضای حرکت و مانور بیشتری در اختیار مهره‌های خود خواهید داشت.
تسلط بر مرکز، محدودهٔ حرکت و قدرت مهره‌های حریف را کاهش می‌دهد.

برای درک بهتر تفاوت میان مرکز و گوشه‌های صفحه شطرنج، مقایسهٔ دو اسب با موقعیت‌های کاملاً متفاوت می‌تواند مفید باشد:

Strategy #1: Control the center. Difference of Knight activity in center or corner.

اسب سفید که در مرکز و در مربع e4 قرار گرفته است، 8 مربع تحت کنترل دارد. به همین دلیل است که شطرنج بازان گاهی از اسب در مرکز به عنوان ” اختاپوس ” یاد می کنند. حالا آن را با اسب سیاهی که در مربع a8 قرار دارد و فقط 2 مربع را کنترل می کند، مقایسه کنید.

مهره ها از یک نوع هستند اما اختلافشان در مربع های تحت کنترل (و مقاصد احتمالی) چهار برابر است!

یادتان باشد که یک اسب بهتر است در موقعیت 4×4 یا f3-f6-c6-c3 قرار بگیرد. اسب در بین تمام این مربع ها، 8 مربع را کنترل می کند. علت آن هم اینست که در ابتدای بازی باید سعی کنید اسبهای تان اگر سفید بود، روی f3 یاc3 و اگر سیاه بود رویf6 یاc6 قرار دهید.

در این صورت با یک حرکت، تا حد ممکن کنترل بیشتری بر روی تخته خواهید داشت.

چگونه شطرنج را حرفه ای یاد بگیریم؟ آموزش گام به گام 

استراتژی دوم: با تمام مهره های تان بازی کنید

یک اشتباه رایج که اغلب تازه‌کارها مرتکب می‌شوند، این است که از روی هیجان، سعی می‌کنند به حریف فشار بیاورند. آنها یک مهره را انتخاب کرده و چند بار پشت سر هم آن را حرکت می‌دهند و تلاش می‌کنند با بالاترین سرعت ممکن به مهره‌های طرف مقابل حمله کنند.

اگرچه این روش گاهی ممکن است نتیجه بدهد، اما در بیشتر مواقع باعث می‌شود زمان خود را از دست بدهید یا آن مهره تنها بماند و از بین برود.

من معمولاً چنین شخصی را به یک بازیکن فوتبال تشبیه می‌کنم که بلافاصله پس از شروع بازی، توپ را می‌گیرد و به تنهایی به سمت دروازهٔ حریف می‌دود. اگر این حرکت انفرادی منجر به گل شود، شما یک قهرمان هستید؛ اما احتمال اینکه بتوانید از ده بازیکن حریف عبور کنید و گل بزنید، بسیار کم است.

شطرنج هم مانند فوتبال، بسکتبال یا هر ورزش گروهی دیگر، نیازمند آن است که با همهٔ مهره‌هایتان بازی کنید. تصور کنید که شما مربی ۱۶ سرباز شجاع شطرنج هستید. باید کاری کنید که مهره‌ها با هم همکاری کنند تا شانس بردتان بیشتر شود. اگر هر کدام از آنها بدون برنامه و بدون پشتیبانی به سمت سربازان حریف بروند، به احتمال زیاد یکی پس از دیگری شکست خواهند خورد.

نحوهٔ استفاده از همهٔ مهره‌ها و حرکت هماهنگ آنها به این صورت است:

در حرکات اول هر مهره را یک بار حرکت دهید ( البته منظور از مهره ها سرباز ها نیستند )

برای استفاده از حداکثر پتانسیل تمام مهره های تان، احتمالا می خواهید هر یک از آن ها را با بیشترین سرعت ممکن پیش ببرید.

به همین دلیل است که باید از چند بار جابه جا کردن صرفا چند مهره خودداری کنید و در عوض تمام مهره هایتان را یک بار تکان بدهید. هر بار که یک مهره را برای بار دوم جابجا می کنید، دو کار را انجام می دهید:

  • آن را از ارتش تان دورتر می کنید.
  • امکان پیش بردن مهره ای که هنوز دست نخورده را از دست می دهید.

با وارد کردن سریع تمام مهره های تان به بازی، می توانید موقعیت حمله دسته جمعی را به وجود بیاورید. هر چه با مهره های بیشتری بازی کنید، مربع های بیشتری را کنترل می کنید و حمله تان موثرتر خواهد بود.

پرطرفدارترین مطلب ما: 25 ترفند و تکنیک شطرنج که شما راشکست ناپذیر می کنند!

از این قانون ساده برای بازی با تمام مهره های تان استفاده کنید:

هر زمان که می خواهید یک مهره را برای بار دوم ( یا سوم . . . ) جابجا کنید از خودتان بپرسید: آیا من واقعا نیاز دارم که دوباره آن مهره را جابجا کنم (اگر به آن حمله شود، بله!) یا می توانم مهره ای که هنوز حرکت نکرده را جا به جا کنم؟

اگر برای بار دوم نیازی به جابجایی مهره نیست، از انجام آن خودداری کنید و مهره دست نخورده را حرکت بدهید.

با وزیرتان مثل بازیکن خط حمله فوتبال رفتار کنید

یک اشتباه رایج که خیلی می‌بینم این است که تازه‌کارها سعی می‌کنند زود وزیرشان را به میدان بازی بیاورند. این کار در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد، اما خیلی سریع می‌تواند نتیجه‌ی عکس بدهد.

دلیلش این است که وزیر، باارزشترین مهره‌ی شما بعد از شاه است. پس هر وقت وزیر شما مورد حمله قرار بگیرد، مجبورید دوباره آن را حرکت دهید، چون از دست دادن آن به خاطر محافظت نکردن، ضرر بزرگی است.

این اتفاق باعث از دست دادن وقت شما می‌شود، چون مجبورید یک مهره را در همان ابتدای بازی بیش از یک بار جابهجا کنید. حالا نه‌تنها وزیر باید دوباره حرکت کند، بلکه همچنان در معرض خطر هم قرار دارد.

به همین خاطر است که من وزیر را به یک مهاجم در فوتبال تشبیه می‌کنم.

فوتبال آمریکایی

از وزیرتان مثل یک بازیکن اصلی خط حمله محافظت کنید. وقتی بازی به مراحل سرنوشت‌ساز می‌رسد، وزیر با پشتیبانی تمام مهره‌ها یک حمله تعیین‌کننده انجام خواهد داد.

وزیر قدرتمندترین مهره است، اما در عین حال بیشتر در معرض خطر قرار دارد. او می‌تواند ضربه سنگینی به حریف وارد کند، اما تنها در شرایطی که موقعیت بازی امن و باثبات باشد.

برای جلوگیری از حمله زودهنگام به وزیر، باید توسط سایر مهره‌هایتان محافظت شود. بنابراین ابتدا با حرکت سربازهایتان فضای کافی برای فیل‌ها و اسب‌هایتان باز کنید. تنها پس از فراهم شدن این شرایط، وزیر را به میدان بیاورید.

در بیشتر مواقع، بازیکنان با سربازها، اسب‌ها و فیل‌ها حمله را آغاز می‌کنند. اما وقتی بازی به مرحله حساس می‌رسد، همکاری وزیر و رخ است که نتیجه نهایی را مشخص می‌کند و بازی به پایان می‌رسد!

پادشاه تان را سریع وارد محل امنی کنید

همانطور که پیش‌تر هم گفتم، شاه شما باارزش‌ترین مهره شماست. اگر شاه شما کیش و مات شود، بازی به پایان می‌رسد. در آن لحظه دیگر مهم نیست چند مهره روی صفحه دارید؛ اگر شاه مات شود، بازی تمام است.

در شروع بازی، هر دو بازیکن سعی می‌کنند مرکز صفحه را در دست بگیرند. به همین دلیل، قرار دادن شاه در خانه‌ی مرکزی مانند e1 یا e8، امن نیست.
وقتی سربازهایتان را به جلو حرکت می‌دهید، مسیرهایی برای حمله به سمت شاه باز می‌شود و او در موقعیت اولیه‌اش بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود.

این مشکل را می‌توانید به راحتی و با انجام “قلعه” در آغاز بازی حل کنید. معمولاً وقتی قلعه کوتاه می‌زنید (یعنی شاه از e1 به g1 و رخ از h1 به f1 می‌رود)، بهتر است اسب و فیل خود را هم در همان حوالی فعال کنید.
یک روش خوب این است: اول سرباز e را به e4 ببرید، بعد اسب را به f3 و فیل را به c4 یا b5 منتقل کنید و سپس قلعه را انجام دهید. این روش، راهی مؤثر برای حفظ امنیت شاه در شروع بازی است.

البته لازم نیست حتماً در حرکت چهارم این کار را انجام دهید، اما سعی کنید تا قبل از حرکت دهم، شاه خود را با انجام قلعه به جای امنی ببرید.
وقتی قلعه کردید، سربازهای جلوی شاه را بی‌دلیل حرکت ندهید. این سربازها که معمولاً در خانه‌های h2، g2 و f2 قرار دارند، مانند یک دیوار محافظ برای شاه شما عمل می‌کنند. هرچه این سربازها را بیشتر به جلو ببرید، شاه شما بیشتر در معرض حمله قرار می‌گیرد.

King-safety-1

همانطور که در تصویر مشخص است، شاه سفید در یک منطقه امن قرار گرفته، درحالی که جلوی شاه سیاه کاملاً باز و بی‌حفاظ است.
فیل سفید که در راستای قطر a2 به g8 قرار دارد، می‌تواند به خوبی به شاه سیاه حمله کند. همچنین، خانه‌های h6، g6، f6 و e6 در اطراف شاه سیاه خالی هستند و از آنها محافظتی نمی‌شود.

در مقابل، خانه‌های مشابه در جلوی شاه سفید — یعنی h3، g3، f3 و e3 — به خوبی توسط سربازهای سفید پوشش داده شده‌اند. سرباز f2 از شاه در برابر کیش‌های مورب دفاع می‌کند و سرباز g2 نیز همین نقش را در برابر حملات مستقیم روبرو بر عهده دارد.

تنها نقطه ضعف موقعیت شاه سفید، احتمال مات شدن در ردیف اول است. اگر یک رخ یا وزیر سیاه به آن ردیف راه پیدا کند، شاه سفید هیچ خانه امنی برای فرار ندارد و مات خواهد شد.
به همین دلیل، معمولاً با حرکت دادن سرباز h2 به خانه h3، یک فضای تنفسی کوچک برای شاه ایجاد می‌کنند.

قلعه کردن مزیت مهم دیگری هم دارد: رخ به مرکز صفحه نزدیک می‌شود و آماده می‌شود تا در آینده وارد بازی شود.

رخهای تان را به هم نزدیک کنید و آن ها را در ستون های باز قرار دهید

وقتی که حرکت قلعه‌بازی را انجام دادید، مهره‌های رخ شما می‌توانند وارد بازی شوند. معمولاً رخ‌ها جزو آخرین مهره‌هایی هستند که در بازی فعال می‌شوند.
آن‌ها در ستون‌های باز تأثیر بسیار بیشتری دارند. ستون باز به ستونی گفته می‌شود که هیچ سربازی در آن وجود نداشته باشد.
وقتی در یک ستون سربازی نباشد، رخ فضای بیشتری برای حرکت دارد. هر چقدر رخ بتواند خانه‌های بیشتری را کنترل کند، قدرتش بیشتر می‌شود.
نکته مهم دیگر این است که اگر رخ‌های شما نزدیک به هم باشند، می‌توانند یکدیگر را پشتیبانی کنند. وقتی دو رخ نزدیک هم قرار می‌گیرند، از هم محافظت می‌کنند و می‌توانند با همکاری هم به اهداف مشترک دست یابند.

راهکاری عالی برای جلو بردن تمام مهره ها

حالا که یاد گرفتید چطور همه مهره‌ها را به درستی جابه‌جا کنید، مطمئنم مثال زیر برایتان کاملاً قابل درک خواهد بود. آرایش مهره‌ها در تصویر پایین، تمام نکاتی که تا اینجا آموخته‌اید را به خوبی نشان می‌دهد.

Strategy #2 Play with all your pieces: the perfect way of developping all pieces.

به تفاوت بین مهره‌های سفید و سیاه دقت کنید. مهره‌های سفید تمام نکاتی که گفتیم را رعایت کرده‌اند:

– هر مهره فقط یک بار حرکت کرده است.
– وزیر فضای لازم را برای رخ ایجاد کرده، اما خودش در خطر نیست.
– پادشاه در جای امنی قرار گرفته و فضای کافی برای حرکت در خانه h2 دارد.
– رخ‌ها نزدیک به هم و در مرکز صفحه قرار دارند (البته هنوز یک ستون کاملاً باز نیست).

در سمت سفید، کنترل مرکز صفحه بیشتر است و در نتیجه فضای بیشتری برای مانور و مهره‌های فعال‌تر در اختیار دارد.

حرکت بعدی مناسب برای سفید، پیش بردن سرباز مرکزی (از e4 به e5 یا از d4 به d5) است تا فضای بیشتری کسب کند، مهره‌هایش را قدرتمندتر سازد و به مهره‌های سیاه فشار وارد کند.

هنگامی که بازی می‌کنید، این الگوی چیدمان را به یاد داشته باشید. من این را در همان ابتدای یادگیری شطرنج آموختم و بسیار به من کمک کرد.

اگرچه در بیشتر بازی‌ها نمی‌توانید مهره‌هایتان را دقیقاً به این شکل مرتب کنید، اما این چیدمان یک الگوی کلی مناسب برای بازی کردن است.

استراتژی سوم : وقتی شک دارید، موقعیت بدترین مهره تان را عوض کنید

حالا که مراحل اولیه حرکت مهره‌ها را یاد گرفته‌اید، به نقطه‌ای می‌رسید که:

– همه مهره‌هایتان یک بار حرکت کرده‌اند.
– شاه خود را قلعه داده‌اید.
– اما نمی‌دانید بعد از این چه کار باید بکنید!

هر وقت در چنین موقعیتی قرار گرفتید، کافی است سعی کنید وضعیت مهره‌ای را که در بدترین شرایط است، بهبود ببخشید.
اما چطور می‌توان فهمید کدام مهره در بدترین وضعیت قرار دارد؟
با مهره‌هایتان حرف بزنید.
شاید این حرف عجیب به نظر برسد. می‌دانم که کمی بچه‌گانه است، اما نتیجه می‌دهد!
وقتی یاد بگیرید که مهره‌هایتان در کدام خانه‌ها “راحت” یا “ناراحت” هستند، دیگر پیدا کردن بدترین مهره کار سختی نیست. در نهایت می‌توانید آن مهره را بردارید و به خانه‌ای منتقل کنید که در آن “احساس بهتری” دارد.

استراتژی چهارم: اگر تمام مهره های تان روی صفحه هستند، مهره های حریف را بزنید

بیایید نگاه مثبتی داشته باشیم و فرض کنیم موفق شدید مرکز صفحه را در دست بگیرید، تمام مهره‌هایتان را حفظ کنید و آن‌ها را به خانه‌های امن‌تر و پیشرفته‌تر ببرید. عالی است! باید به این موفقیت خود ببالید.

اما هنوز بازی تمام نشده. چطور می‌توانید با داشتن همه مهره‌ها، پیروز میدان شوید؟
پاسخ ساده است: با حذف کردن و ساده‌سازی شرایط.

برگردیم به مثال فوتبال! تصور کنید یک بازیکن حریف کارت قرمز می‌گیرد و اخراج می‌شود. در این حالت شما با ۱۱ بازیکن در مقابل ۱۰ نفر بازی می‌کنید. هرچند این یک امتیاز محسوب می‌شود، اما همیشه به گل منجر نمی‌شود.

اما اگر بتوانید در شرایطی بازی کنید که فقط یک بازیکن شما در مقابل هیچ مدافع حریفی باشد، آن وقت به راحتی می‌توانید گل بزنید.
پس اگر بتوانید مربی تیم مقابل را راضی کنید که تمام ۱۰ بازیکن را از زمین خارج کند، قطعاً گل خواهید زد. البته در دنیای واقعی فوتبال چنین چیزی ممکن نیست.

اما در شطرنج، شما این امکان را دارید که مهره‌های حریف را از بازی خارج کنید. و این دقیقاً همان کاری است که هر وقت موقعیت مهره‌هایتان مساعد است، باید انجام دهید.

Chess Strategy #4: Simplify If You Are Material Up

در این نمونه، بهتر است که مهره‌های حریف را از بازی خارج کنید، چون در انتهای بازی یک رخ اضافی خواهید داشت. بنابراین، حرکت اول شما می‌تواند جابه‌جایی رخ از خانه a1 یا f1 به e1 باشد، به این امید که رخ سیاه حریف در خانه e8 گرفته شود.

راه دیگر این است که اسب خود را از c3 به d5 ببرید، یا فیل را از f4 به g3 حرکت دهید و سپس با رفتن به h4، مهره حریف را بزنید.

هر چقدر تعداد بیشتری از مهره‌های حریف را بگیرید، او بیشتر ناامید خواهد شد. در چنین شرایطی، احتمال اینکه حرکت خطرناکی انجام دهد بسیار کم است، چون تقریباً هیچ مهره‌ای برای حمله ندارد!

استراتژی پنجم: سرباز ها را فقط در صورت لزوم حرکت دهید (آن ها نمی توانند به عقب برگردند!)

سربازها در بازی شطرنج ویژگی منحصر به فردی دارند: آن‌ها هرگز نمی‌توانند به خانه قبلی خود بازگردند.
حرکت سرباز، برگشت‌ناپذیرترین حرکت در این بازی است.
حتی اگر متوجه شوید که حرکت اشتباهی انجام داده‌اید، راهی برای جبران آن و برگرداندن سرباز به جای اول وجود ندارد.
به همین دلیل، هنگام جابه‌جا کردن سربازها باید دقت زیادی به خرج دهید.

بسیاری از تازه‌کارها عادت دارند وقتی نمی‌دانند چه کاری انجام دهند، سربازهایشان را حرکت دهند.
شاید فکر می‌کنند چون سرباز کم‌ارزشترین مهره است، در صورت اشتباه فقط یک امتیاز از دست می‌دهند.
این نگاه تا حدی درست است؛
اما همان‌طور که در بخش محافظت از شاه اشاره شد، سربازها بیش از هر مهره دیگری قربانی می‌شوند.
از آن‌ها برای ایجاد فضای امن برای شاه، دفاع از او و همچنین پیشبرد حمله‌ها استفاده می‌شود.

در شروع بازی، معمولاً سربازها را حرکت می‌دهید تا مسیر مهره‌های دیگر را باز کنید و کنترل مرکز صفحه را در دست بگیرید.
این کار اغلب با حرکت سربازهای e و d انجام می‌شود تا فیل‌ها بتوانند آزادانه فعالیت کنند.
اگر به این نکته توجه کنید، کمتر تمایل پیدا می‌کنید که بی‌دلیل سربازهایتان را به جلو بفرستید.
پیش از حرکت سرباز، این موارد را در نظر داشته باشید:

اگر همه مهره‌های شما در جای مناسبی قرار گرفته‌اند، حرکت دادن سرباز ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.
یک سرباز به تنهایی تهدید جدی برای حریف محسوب نمی‌شود؛
اما وقتی تمام مهره‌های شما هماهنگ عمل کنند، می‌توانید با پیشروی یک سرباز، فشار بیشتری به رقیب خود وارد کنید.

آموزش صفر تا صد شطرنج با 15 درس رایگان

برای ذخیره کردن هر درس، کافی است روی آن کلیک نمایید. اگر ویدیو شروع به پخش کرد، روی علامت سه‌نقطه در پایین و سمت راست ویدیو کلیک کنید و گزینه Save را انتخاب کنید:
برگرفته از پیج Whitechess:

درس 1

درس 2

درس 3

درس 4

درس 5

درس 6

درس 7

درس 8

درس 9

درس 10

درس 11

درس 12

درس 13

درس14

درس 15

 

دانلود: بهترین کتاب رایگان آموزش شطرنج بصورت پی دی اف

معرفی مهره های شطرنج

معرفی مهره های شطرنج

مفاهیم مهم در شطرنج

1- کیش

کیش زمانی اتفاق می افتد که بازیکن شاه را در معرض خطر قرار میدهد و در این حالت باید رفع کیش رخ دهد. شما به عنوان بازیکن میتوانید از سه روش زیر برای رفع کیش استفاده کنید:

1- شاه را به خانه ای ببرید که دیگ در معرض هیچ مهره ای از حریف نباشد.

2- یک مهره در مسیر شاه و مهره حریف قرار دهید.

3- مهره حریف را بزنید.

2- مات

اگر شاه کیش شود و نتواند رفع کیش کند ، مات رخ می دهد . بازی تمام میشود و بازیکنی که مات شده بازنده خواهد شد.

کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟

3- پات

پات به موقعیتی گفته میشود که نوبت بازی شا شده ولی ر حرکت شما موجب کیش شدن شاه شما میشود و شما توانایی حرکت نخواهید داشت.

4- آچمز

اگر مهره ای بین شاه خودی و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و در صورت حرکت آن مهره ، شاه توسط رقیب کیش شود ، « آچمز » رخ داده است و آن مهره نباید حرکت کند .

5- بلیتس

به مسابقات کمتر از 15 دقیقه و سریع گفته میشود.

6- قلعه رفتن

قلعه رفتن معمولا به موقعیتی گفته میشود که هیچ کدام از دو مهره قلعه و شاه حرکتی نداشته و مهره ای دیگر بین این دو وجود ندارد. در این موقعیت شاه می تواند دو خانه به سمت رخ حرکت کند و رخ نیز هم زمان به سمت شاه بیاید و پس از عبور از شاه در کنار آن قرار گیرد .

7- آن پاسان

زدن پیاده ی حریف با پیاده ی خود هنگامی که پیاده ی حریف از جایش حرکت نکرده و پیاده ی ما وارد نیمه ی صفحه ی شطرنج حریف شده است . آن پاسان فقط زمانی رخ می دهد که پیاده ی یکی از دو شطرنج باز ( الف ) وارد نیمه ی زمین حریف ( ب ) شود و پیاده ای که در ستون کناری قرار دارد ( ب ) تا آن لحظه از جای خود حرکت نکرده باشد .

اگر این پیاده ( ب ) پس از ورود پیاده ی حریف دو خانه حرکت کند ، در کنار پیاده ای قرار می گیرد که وارد زمین او شده است ( الف ) . با این حال ، پیاده ای که به زمین حریف نفوذ کرده ( الف ) ، می تواند در حال حرکت ضرب دری ، پیاده ی رقیب ( ب ) را ، که در کنارش قرار گرفته است ، از بازی خارج کند .

4 قانون اصلی شطرنج

1- تعویض مهره

در بازی شطرنج یک قاعده مهم به نام «ارتقای سرباز» وجود دارد. وقتی یک سرباز به خانه‌ی آخر در طرف مقابل می‌رسد، بازیکن می‌تواند آن سرباز را از صفحه خارج کند و به جایش یکی از مهره‌های دیگر مانند وزیر، رخ، فیل یا اسب را قرار دهد.
این قانون ساده ولی بسیار مفید است و اگر سربازتان بتواند به آن سوی صفحه برسد، می‌توانید با انتخاب مهره مناسب، بازی را به نفع خود تمام کنید.

2- پایان مسابقه

بازی شطرنج همیشه با حرکت مهره سفید آغاز می‌شود. دو بازیکن به نوبت حرکت می‌کنند و می‌توانند مهره‌های حریف را از صفحه بردارند. تنها مهره‌ای که نمی‌توان از بازی خارج کرد، “شاه” است. اما اگر شاه در معرض حمله قرار بگیرد و نتواند به خانه امنی فرار کند، بازی به نفع حریف تمام می‌شود.

در مسابقات شطرنج، بازیکنی که برنده شود، ۱ امتیاز می‌گیرد و بازنده هیچ امتیازی کسب نمی‌کند. اگر بازی به تساوی برسد، هر دو بازیکن نیم امتیاز دریافت می‌کنند.

3- لمس مهره ها در شطرنج

در طول یک بازی شطرنج، اگر نوبت شما باشد و یکی از مهره‌های خودتان را با دست لمس کنید، باید حتماً با همان مهره حرکت کنید. این کار حتی اگر باعث شود موقعیت شما در بازی ضعیف‌تر شود، اجباری است.

همین قانون برای مهره‌های حریف نیز صدق می‌کند. اگر به هر دلیلی مهره شما، مهره حریف را لمس کند، باید آن مهره حریف را از صفحه بردارید و از بازی خارج کنید، حتی اگر این کار به ضرر شما باشد.

4- مساوی در شطرنج

وقتی تعداد مهره‌های دو بازیکن شطرنج آنقدر کم می‌شود که هیچ‌یک نمی‌توانند حریف را مات کنند، بازی مساوی اعلام می‌شود. برای مثال، وقتی یک بازیکن فقط شاه دارد و بازیکن دیگر فقط یک شاه به همراه یک فیل یا یک اسب.

همچنین اگر یک حرکت مشخص سه بار پشت سر هم تکرار شود، بازی مساوی خواهد بود. مثلاً وقتی شاه برای فرار از خطر، به خانه‌ای خاص می‌رود و سپس دوباره به خانه قبلی برمی‌گردد و این حرکت دقیقاً سه بار تکرار شود، مسابقه با نتیجه تساوی به پایان می‌رسد.

استراتژی طلایی: با کلک های ناجوانمردانه بازی نکنید!

بوی یک پیروزی سریع و آسان می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد.

اما تکیه بر دوز وکلک تنها لذتی کوتاه مدت و در طولانی مدت موفقیتی برای تان به همراه نخواهد داشت.

چرا؟

زیرا اگر چه این نقشه ها ممکن است یک یا دو بار جواب بدهد ، اما همیشه این طور نخواهد بود. وقتی حریفان شما قوی تر شوند، ترفند های شما دیگر تأثیری نخواهد داشت.

شاید چند باری هم ببرید اما در واقع به هیچ وجه پیشرفت نخواهید کرد. برنده شدن با ترفند های شناخته شده باعث می شود در همان سطح بازی باقی بمانید، حتی اگر امتیاز شما به طور موقت افزایش یابد.

کیش و مات شطرنج چیست و چطور حرکت ناپلئونی شطرنج را اجرا کنیم؟

و بالاخره آن لحظه می رسد که حریفان شما نسبت به این ترفند های احمقانه بیش از حد قوی می شوند و بی رحمانه از شما پیشی خواهند گرفت.

به همین دلیل است که من از صمیم قلب به شما توصیه می کنم که سعی کنید روی اصول اولیه شطرنج کار کنید و دانش و مهارت های تان را در این بازی ارتقا دهید.

هر چه زودتر این اصول را یاد بگیرید ، بهتر است.

ممکن است در کوتاه ‌مدت برخی بازی‌ها را ببازید، اما بعد از مدتی افرادی که موفق به شکست دادن شما شده ‌اند به این فکر خواهند کرد که این بازیکن چطور یک دفعه آن قدر بهتر از من شد؟

شکست های تان را جدی نگیرید و واقعا آماده باشید که بازی های دیگری را هم از دست بدهید . تا زمانی که به یادگیری چیزی ادامه می دهید، مطمئن باشید پیشرفت خواهید کرد و آینده بهتری در انتظارتان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن