مقایسه نیسان ترا با پرادو کارکرده

تا همین اواخر، اگر میخواستید یک خودروی شاسیبلند آفرودی نو بخرید، انتخابهای چشمگیری نداشتید و مجبور بودید به دنبال خودروی مورد نظرتان در بازار خودروهای کارکرده بگردید. اما چند ماهی است که خودروی نیسان ترا توسط شرکت مانیان خودرو به بازار ایران وارد شده است. این خودرو به دلیل ویژگیهای فنی خوب و ساخت کشور ژاپن، میتواند برای دوستداران خودروهای شاسیبلند جذاب باشد.
بیشتر رقیبهای نیسان ترا، خودروهای شاسیبلند کارکرده ژاپنی هستند که با وجود چند سال عمر، هنوز هم هواداران خود را دارند. به همین دلیل، امروز میخواهیم نیسان ترا را با یکی از این رقیبهای کارکرده مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک انتخاب بهتری برای خرید هستند. اگر شما هم به طبیعتگردی و رانندگی آفرود علاقه دارید، در ادامه این مقایسه بین نیسان ترا و تویوتا پرادو همراه ما باشید.
پیش از آنکه مقایسه نیسان ترا و پرادو کارکرده را شروع کنیم، باید بگوییم که تویوتا پرادو در بازار ایران در مدلهای مختلفی وجود دارد که قیمتهای بسیار متفاوتی دارند. به همین خاطر، ما برای اینکه قیمت و مشخصات فنی دو خودرو به هم نزدیکتر باشد، نسخه چهار درب و چهار سیلندر از نسل سوم این خودرو را انتخاب کردهایم. این مدل از پرادو مربوط به سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میشود.
مقایسه نیسان ترا با پرادو از نظر طراحی
خودروهای شاسیبلند معمولاً طراحی سادهتری نسبت به کراساوورها دارند. دلیلش این است که در طراحی این خودروها باید نکات عملی و کاربردی زیادی در نظر گرفته شود. همچنین، ایجاد تغییرات در ظاهر و بهروزرسانی مدلهای شاسیبلند، هزینه بیشتری دارد و معمولاً هر چند سال یکبار انجام میشود.
دو خودرویی که درباره آنها صحبت میکنیم نیز از این قانون پیروی میکنند. ظاهر آنها ساده اما قدرتمند به نظر میرسد که این حس قدرت در سپرهای بزرگ و فرم پُرودهی گلگیرها کاملاً مشخص است. البته جای تعجب نیست که نیسان ترا، به عنوان یک مدل جدیدتر، طراحی مدرنتری نسبت به تویوتا پرادو دارد.

این تازگی و امروزی بودن علاوه بر شکل کلی خودرو، در قسمتهایی مثل چراغها هم دیده میشود. البته طراحان نیسان ترا کاملاً از مد روز پیروی نکردهاند و در کنار طراحی همیشگی و محبوب تویوتا پرادو، این موضوع باعث شده اختلاف سنی این دو خودرو در نمای بیرونی خیلی آشکار نباشد و انتخاب خودروی زیباتر به سلیقه خریدار بستگی دارد.
اما تفاوت سن این دو خودرو در فضای داخلی کابین بیشتر خودنمایی میکند. در این قسمت، نیسان ترا با داشتن المانهایی مثل دندهبرقی، صفحهنمایش بزرگ و فرمان ورزشی با دکمههای کنترلی، کاملاً امروزیتر از تویوتا پرادو ۴ سیلندر به نظر میرسد. البته تویوتا پرادو در طول این سالها ثابت کرده که داشبوردی باکیفیت و مقاوم دارد، اما برای قضاوت درباره ماندگاری داشبورد نیسان ترا هنوز زود است.

مقایسه نیسان ترا با پرادو از نظر امکانات رفاهی
تویوتا پرادو بسته به کشوری که به آن ارسال میشود و این که به صورت رسمی یا شخصی وارد شده باشد، امکانات مختلفی دارد. با این حال، حتی در مجهزترین نوع این خودرو که موتور چهار سیلندر است، امکانات فوقالعاده زیادی مشاهده نمیشود. این موضوع برای خودرویی که طراحی آن نزدیک به بیست سال است تغییر عمدهای نکرده، طبیعی به نظر میرسد. اما با این وجود، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منظوره در پرادو وجود دارد که در خودروی نیسان ترا این قابلیت یافت نمیشود.

اگرچه نیسان ترا نسبت به برخی خودروهای شبیه به خود، امکانات کاملی ندارد، اما به خاطر ویژگیهایی مثل استارت دکمهای، تنظیم برقی صندلیهای جلو، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ترمز دستی الکترونیکی با قابلیت نگهدارنده، شارژ بیسیم موبایل، فرمان برقی، چراغهای روز، حسگر نور، چراغهای الایدی، سیستم رانندگی با شش حالت مختلف و… جایگاه بهتری نسبت به پرادو دارد.
نیسان ترا علاوه بر امکانات رفاهی، در بخش قابلیتهای آفرود نیز از تویوتا پرادو پیشی گرفته و دارای قفل دیفرانسیل الکترونیکی برای چرخهای عقب و امکان دور زدن درجا در مسیرهای باریک (Tank Turn) است که این ویژگیها در رقیبش دیده نمیشود.

برای مقایسهی دقیق امکانات و ویژگیهای دو خودروی پرادو و نیسان ترا، میتوانید از جدول زیر کمک بگیرید:
|
تجهیزات |
نیسان ترا اکسکلوسیو |
تویوتا پرادو چهار درب 4 سیلندر فول (2005 – 2009) |
|
چراغ |
چراغهای جلو و عقب LED، مه شکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت) |
مهشکن جلو و عقب |
|
سیستم صوتی |
USB، بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی، مانیتور 12 اینچی لمسی |
DVD، USB، بلوتوث، CD چنجر 6 عددی، مانیتور 8 اینچی لمسی (سفارشی) |
|
رینگها |
18 اینچی آلومینیومی |
17 اینچی آلومینیومی |
|
شیشه و آینه |
شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشو برقی، آینه میانی الکتروکرومیک |
شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشو برقی |
|
تهویه مطبوع |
الکتریکی، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دو کاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی، تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده، صندلیهای عقب تاشو، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو |
روکش پارچهای، تنظیم دستی 4 حالته صندلیهای جلو، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده، صندلیهای عقب تاشو، صندلی ردیف سوم |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر،کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور فشار باد لاستیکها (TPMS)، هشداردهنده آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک عقب، قفل دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب، دور زدن به روش تانک (Tank U Turn)، درایو مد 6 حالته (اکو – نرمال – اسپرت – برفی – گل و لای – ماسه) |
کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، کول باکس |
مقایسه نیسان ترا با پرادو از نظر ایمنی
با توجه به پیشرفت دائم استانداردهای ایمنی، طبیعی است که نیسان ترا به عنوان یک خودروی جدیدتر، دارای تجهیزات ایمنی بیشتری باشد. این خودرو به دلیل داشتن سامانههای گوناگون برای کنترل پایداری، به همراه کیسههوای پردهای و محافظ زانوی راننده، از نظر امکانات ایمنی از تویوتا پرادو چهار سیلندر بهتر عمل میکند. نیسان ترا در آزمایشهای مؤسسه A SEAN NCAP نیز پنج ستاره دریافت کرده که نشاندهنده ایمنی خوب این خودرو است.
البته تویوتا پرادو نسل سوم هم در سال ۲۰۰۳ از مؤسسه استرالیایی A NCAP امتیاز چهار ستاره گرفته و خودروی بیخطری به شمار میرود؛ اما نداشتن سامانههای کنترل پایداری در مدل چهار سیلندر، یک ضعف مهم برای آن است. این موضوع در کنار مرکز ثقل بالا و سیستم تعلیق نسبتاً نرم، باعث میشود که این مدل از پرادو در صورت بیدقتی راننده، خیلی زودتر از آنچه فکر میکنید واژگون گردد.

بنابراین، وقتی بحث ایمنی بین نیسان ترا و تویوتا پرادو مطرح میشود، باید نیسان ترا را به عنوان خودروی برتر در نظر گرفت. برای مقایسه دقیقتر، میتوانید فهرست کامل امکانات ایمنی این دو خودرو را در جدول زیر مشاهده کنید:
|
تجهیزات |
نیسان ترا اکسکلوسیو |
تویوتا پرادو چهار درب 4 سیلندر فول (2005 – 2009) |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) |
— |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو + پردهای سرتاسری + محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد) |
راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو ( در مجموع 4 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
کنترل دینامیک خودرو (VDC)، کنترل کشش (TCS)، ضد واژگونی (RMI)، کنترل کشش موتور (EDC) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
مقایسه نیسان ترا با پرادو از نظر فنی و تجربه رانندگی
نیسان ترا از یک موتور دو لیتری توربو ساخت میتسوبیشی استفاده میکند. این موتور که با نام 4K31TD شناخته میشود، میتواند تا ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی تولیدشده توسط یک جعبهدنده هشتسرعته خودکار و سیستم چهارچرخ محرک، به چرخهای این خودروی دو ملیتی (ژاپنی-چینی) منتقل میشود. مصرف سوخت ترکیبی نیسان ترا ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و زمان رسیدن از حالت ساکن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت نیز ۹ ثانیه است.

نسل سوم تویوتا پرادو که مدل چهار سیلندر است، یک موتور ۲.۷ لیتری دارد. این موتور در بهترین حالت ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور این خودرو که با نام 2TR-FE معروف است، نیرو را به وسیله یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی و همچنین سیستم چهارچرخ محرک، به چرخهای این خودروی محبوب ژاپنی میرساند. این مدل از تویوتا پرادو در مسافت صد کیلومتر به طور متوسط ۱۲.۴ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در ۱۳.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور نیسان ترا به دلیل استفاده از فناوریهای مدرن مانند توربوشارژر و سیستم پاشش مستقیم سوخت، سوخت کمتری مصرف میکند و بازدهی بالاتری نسبت به موتور پرادو دارد. اما در مقابل، موتور تویوتا پرادو با سوخت معمولی کشورمان سازگاری بهتری دارد و در طول سالها ثابت کرده که موتوری قابل اعتماد و با دوام است.
پس از بررسی مشخصات فنی، بهتر است به مقایسه عملی این دو خودرو بپردازیم. از نظر فضای داخلی، همانطور که از خودروهای شاسیبلند انتظار میرود، هر دو فضای کافی و مناسبی دارند. با این حال، پرادو به صورت معمول دارای صندلیهای ردیف سوم است که در برخی مواقع میتواند مفید باشد. در حالی که نیسان ترا در بازار ایران فقط در نسخه پنج نفره عرضه میشود.
از نظر راحتی سواری، هر دو خودرو نمرههای مشابهی میگیرند و هر دو نرم و راحت هستند. اما مانند بسیاری از خودروهای شاسیبلند، هر دو مقداری تکان عرضی دارند که ممکن است برای سرنشینان عقب آزاردهنده باشد.
در زمینه عملکرد فنی، با توجه به اعداد و ارقام اعلامشده، نیسان ترا برتری دارد و در شتاب گرفتن، با فاصله قابل توجهی از پرادو چهار سیلندر جلو میافتد. از نظر پایداری در پیچها نیز هر دو خودرو در یک سطح هستند و با توجه به ارتفاع زیاد و ساختار شاسیبلند، نباید انتظار پایداری بسیار بالا را داشت. اما وجود سیستمهای کنترل پایداری در نیسان ترا، باعث میشود راننده در پیچها اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.
شاید مهمترین نکته در مقایسه این دو خودرو، توانایی آنها در رانندگی خارج از جاده باشد. خوشبختانه هر دو خودرو در این زمینه خوب عمل میکنند و میتوان در مسیرهای مختلف به آنها اعتماد کرد. با این تفاوت که نیسان ترا به دلیل موتور قویتر و امکانات الکترونیکی مانند قفل دیفرانسیل عقب، رانندگی در مسیرهای ناهموار را آسانتر کرده و برای افراد کمتجربه مناسبتر است. اما رانندگی با پرادو چهار سیلندر در این شرایط چالشبرانگیزتر است و به مهارت بیشتری نیاز دارد.

بالأخره نیسان ترا بخریم یا پرادو؟
در پایان مقایسهی نیسان ترا و تویوتا پرادو، خوب است یک نتیجهگیری کلی داشته باشیم تا ارزش خرید هر کدام روشنتر شود.
نیسان ترا در طراحی، امکانات، مصرف بهینهی سوخت و عملکرد فنی، گزینهی قویتری به نظر میرسد. از طرف دیگر، پرادو در زمینههای دیگری مانند استهلاک کمتر، سازگاری بهتر با سوخت موجود در کشور و داشتن بازار فروش بهتر، از نیسان ترا پیشی میگیرد.
با در نظر گرفتن این نکات، اگر تجربهی زیادی در رانندگی آفرود ندارید و تمایلی به نگهداری از یک خودروی کارکرده با سن نزدیک به بیست سال ندارید، انتخاب نیسان ترا منطقیتر خواهد بود. اما اگر از قبل با رانندگی در مسیرهای ناهموار آشنا هستید و حوصلهی مراقبت از یک خودروی دستدوم را دارید، پیشنهاد ما به شما، خرید تویوتا پرادو است.
مقایسه سریع السیر نیسان ترا با پرادو
در پایان، برای مقایسهی بهتر نیسان ترا و تویوتا پرادو، جدول زیر ویژگیهای مهم این دو خودرو را به صورت خلاصه نشان میدهد:
|
ویژگیها |
نیسان ترا |
تویوتا پرادو چهار درب 4 سیلندر فول (2005 – 2009) |
|
|
حجم موتور (cc) |
1997 |
2694 |
|
|
تنفس موتور |
پرخوران توربوشارژر |
طبیعی |
|
|
تعداد سیلندر |
4 |
4 |
|
|
قدرت موتور |
228 اسب بخار در 5600 دور |
161 اسب بخار در 5200 دور |
|
|
گشتاور موتور |
360 نیوتن متر در 1400 – 4000 دور |
246 نیوتن متر در 3800 دور |
|
|
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک |
4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی |
|
|
شتاب صفر تا صد (S) |
9 |
13.5 |
|
|
مصرف سوخت ترکیبی |
8.6 لیتر در صد کیلومتر |
12.4 لیتر در صد کیلومتر |
|
|
فضای صندوق (L) |
1027 |
182 (حالت 7 نفره) – 906 (حالت 5 نفره) |
|
|
وزن (Kg) |
2025 |
2053 |
|
|
برتریهای نیسان ترا
|
برتریهای پرادو
|
||









































