مقایسه نیسان ترا با اکستریم VX

در سال‌های گذشته، به دلیل قوانین محدودکننده واردات، انتخاب چندانی در بازار خودروهای شاسی‌بلند لوکس و گران‌قیمت وجود نداشت. اما اخیراً برخی از شرکت‌های خودروساز خصوصی به تولید این نوع خودروها روی آورده‌اند و مدل‌های بزرگ، پیشرفته و مجهزی را در داخل کشور مونتاژ می‌کنند.

در این مطلب، دو نمونه از این شاسی‌بلندهای لوکس و مونتاژی را با هم مقایسه می‌کنیم. این دو خودرو از نظر اندازه و قیمت بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما فناوری و اصول طراحی آن‌ها با هم تفاوت دارد. اگر شما هم به خودروهای شاسی‌بلند بزرگ و لوکس علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقایسه نیسان ترا و اکستریم وی‌ایکس را تا پایان دنبال کنید.

معرفی نیسان ترا و اکستریم VX

پیش از آنکه بخواهیم نیسان ترا و اکستریم وی ایکس را با هم مقایسه کنیم، بد نیست نگاهی کوتاه به این دو خودروی شاسی‌بلند مونتاژی بیندازیم. نیسان ترا برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ و در یک نمایشگاه خودرو در پکن به دنیا معرفی شد. این خودرو در حقیقت، نسل جدید نیسان پالادین (همان خودرویی که در ایران با نام رونیز شناخته می‌شود) است و کارخانه اصلی تولید آن، کارخانه ژنگژو نیسان می‌باشد که حاصل همکاری مشترک بین شرکت‌های نیسان و دانگ فنگ است.
در سال ۱۴۰۳، شرکت مانیان خودرو که زیرمجموعه‌ای از پرشیا خودرو است، با همکاری دانگ فنگ، خط مونتاژ نیسان ترا را در ایران راه‌اندازی کرد. اما به خاطر تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، روی نمونه‌های مونتاژشده در ایران، اثری از لوگوی نیسان یا دانگ فنگ نیست. این خودرو با نام و برند مانیان خودرو و به اسم “مانیان ترا” به بازار ایران عرضه شده است؛ با این حال، هنوز هم بیشتر مردم ایران آن را با نام اصلی‌اش، یعنی نیسان ترا می‌شناسند.
 

معرفی نیسان ترا

در سوی دیگر، خودروی اکستریم VX قرار دارد که در واقع محصولی از زیرمجموعه لوکس شرکت چری، با نام اکسید است. این خودرو در بازار چین با عنوان اکسید VX شناخته می‌شود. معرفی اولیه این مدل در سال ۲۰۲۰ انجام شد و از ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد بازار گردید. شرکت مدیران خودرو، که شریک دیرینه چری در ایران است، در میانه‌های سال ۱۴۰۳ برند جدیدی به نام اکستریم را برای عرضه انحصاری محصولات اکسید راه‌اندازی کرد و اولین اقدام آن، وارد کردن مدل اکستریم VX به ایران بود. این خودرو در دسته شاسی‌بلندهای فول‌سایز لوکس قرار می‌گیرد و به خاطر تجهیزات پیشرفته و امکانات زیادش، توجه خریدارانی که به دنبال خودروهای لوکس هستند را به خود جلب کرده است.

معرفی اکستریم vx

 

مقایسه نیسان ترا با اکستریم VX از نظر طراحی

وقتی می‌خواهیم طراحی نیسان ترا و اکستریم VX را با هم مقایسه کنیم، دو موضوع مهم وجود دارد. اول این که این دو خودرو با دو نگاه متفاوت طراحی شده‌اند و دوم این که سن و سال ساخت آن‌ها با هم فرق دارد.

اکستریم VX یک کراس‌اوور نسبتاً جدید است و حس لوکس‌تری را به بیننده منتقل می‌کند. در ظاهر آن، المان‌های مدرن و شیکی مانند چراغ‌های جلوی LED، چراغ‌های عقب متصل به هم، رینگ‌های بزرگ و نوارهای کروم دور شیشه‌های کناری دیده می‌شود.

اما نیسان ترا یک شاسی‌بلند آفرودی است و از نظر تولید، چند سال از رقیب خود قدیمی‌تر محسوب می‌شود. طراحی آن خشن‌تر و ماهیچه‌ای‌تر است. این ویژگی در قسمت‌هایی مانند سپرهای کوتاه، کاپوت برآمده و فرم پُف‌کرده گلگیرها به چشم می‌خورد. این جزئیات علاوه بر این که به خودرو ظاهری خشن و قدرتمند می‌دهند، در مسیرهای ناهموار و آفرود نیز کاربرد دارند. مثلاً سپرهای کوتاه‌تر، زاویه ورود و خروج خودرو را بهتر می‌کنند و فرم برجسته کاپوت کمک می‌کند راننده دید بهتری از جلوی خودرو داشته باشد.

 

طراحی نیسان ترا

در بخش طراحی داخلی، نیسان ترا با استفاده از المان‌هایی مانند دنده برقی و صفحه‌نمایش بزرگ عمودی، فضای کابین را نرم‌تر و شبیه به یک کراس‌اوور نیمه لوکس کرده است. اما اکستریم VX با سه صفحه‌نمایش جداگانه در داشبورد، دکمه‌های لمسی زیاد و قرارگیری دنده روی ستون فرمان، نمایانگر سبک خاصی از لوکس و مدرنیته است.

در واقع، کابین اکستریم VX از نظر طراحی و لوکس بودن، امتیاز خیلی بالاتری دارد؛ ولی کار با امکانات زیاد آن کمی پیچیده و سردرگم‌کننده است. در مقابل، کابین نیسان ترا چیدمان بهتری دارد و خیلی سریع‌تر می‌توان با فضای داخلی آن ارتباط برقرار کرد.

به طور کلی، اگر تفاوت کلاس دو خودرو را نادیده بگیریم، اکستریم VX در طراحی امتیاز بیشتری می‌گیرد. اما با در نظر گرفتن این تفاوت، باید گفت که نیسان ترا ظاهری هماهنگ با ماهیت واقعی خود دارد و برای علاقه‌مندان به خودروهای قدرتمند و آفرود جذاب است.

طراحی اکستریم vx

 

مقایسه نیسان ترا با اکستریم VX‌ از نظر امکانات رفاهی

در بخش امکانات رفاهی، خودروی اکستریم VX به طور چشمگیری از نیسان ترا پیشی می‌گیرد. این مدل با بهره‌مندی از انواع سیستم‌های کمک‌راننده، صندلی‌های گرم و خنک‌کن، سیستم صوتی پیشرفته و سایر امکانات، راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. با این حال، نیسان ترا در زمینه تجهیزات مخصوص رانندگی در مسیرهای ناهموار، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. برای نمونه، قابلیت چرخش درجا (Tank Turn) که امکان دور زدن در فضاهای بسیار تنگ را فراهم می‌کند، یک ویژگی جذاب و منحصر به فرد در این خودرو محسوب می‌شود.
 

کابین اکستریم vx

برای مقایسه دقیق امکانات و ویژگی‌های دو خودروی نیسان ترا و نیسان اکستریم وی‌ایکس، می‌توانید فهرست کامل آپشن‌های هر دو مدل را در جدول زیر مشاهده و بررسی کنید:

تجهیزات

نیسان ترا اکسکلوسیو

اکستریم VX

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه شکن جلو و عقب،‌ دی‌لایت،‌ سنسور نور (اتولایت)

چراغ‌های جلو و عقب LED، دی‌لایت، سنسور نور (اتو لایت)، نوربالا اتوماتیک، چراغ خوشامدگویی، چراغ بدرقه، مه‌شکن جلو و عقب، چرخش لنز چراغ‌های جلو در پیچ (AFS)، نورپردازی داخلی با 256 رنگ

سیستم‌ صوتی

USB، بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی، مانیتور 12 اینچی لمسی

سیستم صوتی سونی با 23 بلندگو، مانیتور یکپارچه تریپلکس (12.3 + 15.6 + 12.3 اینچ)، پردازنده دو هسته‌ای DSP، آمپلی فایر 1000 واتی، حالت کنسرت زنده مجازی، ساب ووفر عقب، اندروید اتو و اپل کارپلی وایرلس، مسیریاب (نویگیشن)  

رینگ‌ها

18 اینچی آلومینیومی

20 اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آینه میانی الکتروکرومیک

شیشه‌های برقی، شیشه‌های عقب دودی، سیستم ضد مانع (آنتی ترپ) شیشه‌های جانبی و سانروف، شیشه‌های جلو آکوستیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن اتوماتیک و حافظه، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

الکتریکی،‌ دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک دوکاناله با دریچه و کنترلرهای ردیف عقب، فیلتر N95

صندلی

روکش چرمی، تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو

روکش چرمی، تنظیم برقی تمامی صندلی‌ها، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های ردیف اول و دوم، ماساژور صندلی‌های ردیف اول، حافظه صندلی راننده، صندلی سرنشین جلو از نوع VIP

سایر امکانات

کی‌لس استارتر،‌کروز کنترل،‌ سانروف، دوربین دید عقب،‌ دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، هشداردهنده آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک عقب، قفل دیفرانسیل مرکزی،‌ قفل دیفرانسیل عقب، دور زدن به روش تانک (Tank U Turn)، درایو مد 6 حالته (اکو – نرمال – اسپرت – برفی – گل و لای – ماسه) 

کی‌لس استارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، محدود کننده سرعت (SLA)، کمک کروز یکپارچه در سرعت‌های تا 60 کیلومتر (TJA)، کمک کروز یکپارچه در سرعت‌های بالای 60 کیلومتر (ICA)، سیستم کمکی نگهدارنده بین خطوط (LKA)، اتو پارک، دوربین 540 درجه با تصویر پانوراما 2 مگاپیکسلی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، پشتیبانی از فرامین صوتی به زبان فارسی، کول باکس، شارژر وایرلس دوگانه تلفن همراه، درب صندوق بار برقی، هدآپ دیسپلی (HUD)، خوشبو کننده کابین با قابلیت انتخاب رایحه، دوربین ثبت وقایع، گرم‌کن غربیلک فرمان، درایو مد 6 حالته (اکو – نرمال – اسپرت – برفی – آفرود – ماسه) 

 

مقایسه نیسان ترا با اکستریم VX از نظر ایمنی

خودروی اکستریم VX به دلیل داشتن مجموعه کاملی از سیستم‌های هشدار و جلوگیری از بروز حوادث، از نظر سطح ایمنی جایگاه بالاتری نسبت به نیسان ترا دارد. این مدل از اکستریم از نظر تعداد کیسه‌های هوا نیز بسیار مجهز است و علاوه بر ایربگ‌های معمول، یک کیسه‌هوای اضافه برای محافظت از سرنشین وسط در صندلی‌های جلو نیز تعبیه شده است.

البته این موضوع به این معنا نیست که نیسان ترا از نظر ایمنی ضعیف است. این خودرو نیز با بهره‌مندی از سیستم‌های متنوع کنترل پایداری و وجود هفت کیسه‌هوا در تیپ اکسکلوسیو، به خوبی از جان و مال مسافران خود محافظت می‌کند.
 

کابین نیسان ترا

هر دو خودرو در آزمایش‌های ایمنی، نتایج درخشانی کسب کرده‌اند. اکستریم VX موفق شده از مرکز سنجش ایمنی خودروی چین (C-NCAP)، بالاترین نمره یعنی ۵ ستاره پلاس را دریافت کند. نیسان ترا نیز در آزمون‌های مؤسسه A SEAN NCAP آسیا، نمره کامل ۵ ستاره را به دست آورده است. این نتایج نشان می‌دهد که هر دو مدل، از نظر ایمنی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و می‌توان روی عملکرد ایمنی آن‌ها حساب کرد.

برای دیدن جزئیات کامل و مقایسه امکانات ایمنی نیسان ترا و اکستریم VX، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

تجهیزات

نیسان ترا اکسکلوسیو

اکستریم VX 

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، ‌کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)، کنترل حرکت در سراشیبی (DTC)، هشدار ترافیک متقاطع عقب (RCTA)، هشدار برخورد از عقب (RCW)، هشدار بازشدن درب‌ها (DOW)، هشدار ترافیک متقاطع جلو (FCTA)، هشداردهنده نقاط کور (BSD)، نمایش نقاط کور (BSV)، رادار کمکی تغییر لاین (LCA)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار خروج از لاین (LDW)، حفاظت خروج از جاده (RDP)، حفظ خطوط اضطراری (ELK)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو + پرده‌ای سرتاسری + محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد)

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو و عقب + پرده‌ای سرتاسری + محافظ زانوی راننده + میانی سرنشینان جلو (در مجموع 10 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

کنترل دینامیک خودرو (VDC)،‌ کنترل کشش (TCS)، ضد واژگونی (RMI)، کنترل کشش موتور (EDC)

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ترمز ترافیک متقاطع عقب (RCTB)، ترمز ترافیک متقاطع جلو (FCTB)، ترمز اضطراری مانور (MEB)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)،

 

 مقایسه نیسان ترا با اکستریم VX از نظر فنی و تجربه رانندگی

نیسان ترا از یک موتور دو لیتری توربو ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کند که می‌تواند تا ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت این موتور توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته ساخت ZF و سیستم چهارچرخ محرک، به تمام چرخ‌های خودرو انتقال می‌یابد. از دیگر ویژگی‌های فنی نیسان ترا می‌توان به مصرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و توانایی رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت در مدت ۹ ثانیه اشاره کرد.

موتور نیسان ترا

پیشرانه اکستریم VX یک موتور دو لیتری توربو است که از فناوری تزریق مستقیم بنزین (GDI) بهره می‌برد. این موتور می‌تواند تا ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

نیروی تولیدشده توسط این موتور، از طریق یک جعبه‌دنده اتوماتیک ۸ سرعته که توسط شرکت آیسین ساخته شده و همچنین یک سیستم چهارچرخ‌محرک (AWD) به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

این خودرو می‌تواند در مدت ۹.۴ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است.

موتور اکستریم vx

حالا که مشخصات فنی را مرور کردیم، بیایید به بخش عملی و مقایسه‌ی این دو خودرو بپردازیم. از نظر فضای داخلی، هر دو ماشین برای پنج نفر سرنشین کاملاً مناسب و راحت هستند. با این حال، اکستریم VX یک امتیاز اضافه دارد و آن هم صندلی‌های ردیف سوم است که در نیسان ترا پیدا نمی‌کنید.

در مورد نرمی سواری، اکستریم VX برنده می‌دان است و کابین آن آرام‌تر است. در مقابل، نیسان ترا به خاطر ساختار شاسی مستقلش، کمی تکان‌های جانبی دارد که ممکن است در طولانی‌مدت کمی اذیت‌کننده باشد. البته این نکته را هم باید گفت که سواری نیسان ترا را نمی‌توان خیلی خشک و ناراحت دانست.

وقتی صحبت از قدرت و شتاب می‌شود، نیسان ترا با وجود موتور کم‌قدرت‌تر، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. دلیل اصلی این برتری، گیربکس بسیار هماهنگ و سریع‌تری است که روی این خودرو نصب شده. از طرفی، اکستریم VX هم با توجه به وزن زیاد و ابعاد بزرگش، شتاب قابل قبولی دارد و نمی‌توان از این بابت از آن شکایت چندانی داشت.

در زمینه‌ی هندلینگ و کنترل، هر دو خودرو ارتفاع زیادی از زمین دارند و سیستم تعلیق نرمی نیز دارند، بنابراین نباید از آن‌ها انتظار عملکرد ورزشی داشته باشید. اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم، اکستریم VX در این بخش بهتر عمل می‌کند و در پیچ‌های تند، آرامش بیشتری به راننده می‌دهد.

اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت این دو خودرو، در توانایی‌های آفرود و رانندگی در مسیرهای ناهموار خودنمایی می‌کند. در این شرایط، نیسان ترا با تکیه بر شاسی مستقل، سیستم تعلیق خاص، سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت‌هایی مثل قفل دیفرانسیل عقب و دور زدن درجا (Tank Turn)، مانند یک آفرودر حرفه‌ای عمل می‌کند. در مقابل، اکستریم VX با وجود دو دیفرانسیل بودن، بیشتر برای رانندگی در مسیرهای خاکی ساده و ناهمواری‌های کم‌شیب طراحی شده و نباید در مسیرهای سخت و خارج از جده، انتظار عملکرد خارق‌العاده‌ای از آن داشت.

توانایی آفرود نیسان ترا

 

بالأخره نیسان ترا بخریم یا اکستریم VX ؟

در نهایت، وقتی نیسان ترا را با اکستریم VX مقایسه می‌کنیم، باید بگوییم که این دو خودرو، هرچند از نظر اندازه و قیمت شبیه به هم هستند، اما از نظر فنی و ساختاری تفاوت‌های زیادی دارند و هر کدام برای گروه خاصی از خریداران مناسب‌اند.
به بیان ساده، اگر بیشتر در شهر و جاده‌های معمولی رانندگی می‌کنید، انتخاب اکستریم VX منطقی‌تر است؛ چون امکانات بیشتری دارد و ظاهر آن امروزی‌تر است. اما اگر به رفتن به طبیعت و مسیرهای ناهموار علاقه دارید، نیسان ترا انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
قیمت روز نیسان ترا را می‌توانید در همین صفحه ببینید.

مقایسه سریع‌السیر نیسان ترا با اکستریم VX

در پایان، برای مقایسه‌ی بهتر نیسان ترا و اکستریم VX، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به جدول مقایسه‌ی این دو خودرو بیندازید.

ویژگی‌ها

نیسان ترا

اکستریم VX

حجم موتور (cc)

1997

1998

تنفس موتور

پرخوران توربوشارژر

پرخوران توربوشارژر

تعداد سیلندر

4

4

قدرت موتور

228 اسب بخار در 5600 دور

261 اسب بخار در 5500 دور

گشتاور موتور

360 نیوتن متر در 1400 – 4000 دور

400 نیوتن متر در 2000 دور

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک

8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد (S)

9

9.4

مصرف سوخت ترکیبی

8.6 لیتر در صد کیلومتر

فضای صندوق (L)

1027

وزن (Kg)

2025

1985

برتری‌های نیسان ترا

  • توانایی آفرود بهتر
  •  شتاب بهتر

برتری‌های اکستریم VX

  • آپشن‌های بیش‌تر
  • چهره به‌روزتر
  • خدمات پس از فروش گسترده‌تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن