مقایسه راناپلاس، دنا و تندر 90 ؛ سدان‌های ایرانی

در این نوشته از مجله خودرو آرین لوتوس، نگاهی می‌اندازیم به سه خودروی پرطرفدار داخلی که این روزها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی باشند. در ادامه، با مقایسه خودروهای رانا، دنا و تندر 90 همراه ما باشید تا ببینیم هر یک چه مزایا و معایبی دارند و کدام مدل با سلیقه و نیاز شما هماهنگی بیشتری دارد. لازم به ذکر است که هر سه این خودرو در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، اما ما در این بررسی، مدل‌های رانا پلاس TU5، دنا معمولی و تندر 90 E2 دنده‌ای را با توجه به قیمت آن‌ها انتخاب کرده‌ایم.

بررسی رانا پلاس

رانا پلاس، مدلی جدیدتر و بهینه‌تر از خودروی رانا است که از سال ۱۳۹۹ توسط ایران خودرو تولید شده است. این مدل علاوه بر ارتقای کیفیت، تغییرات ظاهری قابل توجهی دارد. طراحی چراغ‌های جلو و عقب آن متفاوت است، از قالپاق‌های تازه‌ای بهره می‌برد و دستگیره‌های درها و نوارهای کناری بدنه هم‌رنگ با خودرو طراحی شده‌اند. همچنین برخی از بخش‌های داخلی کابین نیز بهبود یافته‌اند که این موارد، رانا پلاس را از مدل معمولی رانا متمایز می‌کند.

معرفی رانا پلاس

رانا پلاس از نظر فنی مشابه مدل قبلی خود است و از همان موتور ۱.۶ لیتری TU5 با توان ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این موتور با جعبه دنده ۵ سرعته دستی، نیرو را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت این خودرو در شرایط ترکیبی ۷.۳ لیتر در صد کیلومتر است و می‌تواند در ۱۱.۶ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

برخی از امکانات رانا پلاس شامل شیشه‌ها و آینه‌های برقی، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، سنسور دنده عقب، کولر دستی، کروز کنترل، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل صدا، صفحه نمایش اطلاعات سفر، ترمزهای ABS+EBD و دو کیسه هوا می‌شود. البته این فهرست کامل نیست و در میان این موارد، وجود کروز کنترل قابل توجه است.

آپشن های رانا پلاس

رانا پلاس ویژگی‌های مثبت و منفی خودش را دارد. از نکات خوب این خودرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: رانندگی با آن لذت‌بخش است و به خوبی کنترل می‌شود، ظاهر جذاب و امروزی دارد و قیمت آن مناسب و اقتصادی است.

در مقابل، این خودرو معایبی نیز دارد: فضای صندلی‌های عقب کمی تنگ است، امکانات رفاهی و آسایش در آن کم است، وقتی با سرعت بالا می‌راند صدای موتور به داخل ماشین می‌آید و در نهایت، در برخی قسمت‌ها کیفیت ساخت و مونتاژ آن چندان دقیق نیست.

بررسی دنا

دنا به عنوان یک خودروی ملی و لوکس، نخستین بار در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو به بازار آمد. از سال ۱۳۹۵، با ارائه مدل پلاس، این خودرو تغییرات زیادی کرد؛ اما آنچه اکنون درباره آن صحبت می‌کنیم، همان مدل ساده و اولیه دناست که در بازار به نام «دنا معمولی» شناخته می‌شود.

معرفی دنا

خودروی دنا از یک موتور 1.7 لیتری به نام EF7 استفاده می‌کند که قدرت آن به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۵۵ نیوتن‌متر می‌رسد. این قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی دنا در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۴ لیتر و زمان شتاب آن از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۲ ثانیه است.

از نظر امکانات، دنا در مقایسه با قیمتش، تجهیزات مناسبی دارد. این خودرو دارای سیستم مالتی‌مدیا با صفحه‌نمایش لمسی، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، کروز کنترل، آینه‌های برقی تاشو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، دکمه‌های کنترل صدا روی فرمان، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، سنسور پارک عقب، ترمزهای ABS و EBD و دو کیسه هوا است. با این حال، ایران خودرو از اواسط سال ۱۳۹۷، رینگ‌های آلومینیومی و ترمز دیسکی عقب را از این مدل حذف کرد. همچنین کروز کنترل بعد از این تاریخ فقط در برخی از مدل‌ها موجود است. بنابراین اگر به دنبال دنا با تمام امکانات هستید، بهتر است به سراغ خودروهای تولید شده قبل از سال ۱۳۹۷ بروید.

 

آپشن های دنا

با در نظر گرفتن قیمت خودروی دنا، می‌توان گفت که این خودرو از نظر طراحی بیرونی و امکاناتی که ارائه می‌دهد، وضعیت مطلوبی دارد و عملکرد فنی آن نیز رضایت‌بخش است. با این حال، برخی مشکلات در سیستم برق و همچنین کیفیت ساخت داخلی، به همراه فضای محدود داخل کابین، باعث می‌شود بعضی از خریداران، خرید این خودرو را کنار بگذارند و به دنبال خودروهای رقیب بروند.

بررسی رنو تندر 90

اما می‌رسیم به رنو تندر ۹۰، که ما ایرانی‌ها آن را با نام ال ۹۰ می‌شناسیم. این خودرو در واقع نسل اول داچیا لوگان است و برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به دنیا معرفی شد. تندر ۹۰ از سال ۱۳۸۶ راهش به ایران باز شد و در مدل‌های گوناگونی در کشورمان تولید گردید. این مسیر ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۸ و پس از بازگشت تحریم‌ها، این خودرو برای همیشه از بازار ایران کنار رفت.

معرفی ال 90

مدل رنو تندر ۹۰ E2 دارای یک موتور ۱.۶ لیتری به نام K4M و یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته است. این موتور می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، به طور میانگین ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند و می‌تواند از حالت ایستاده تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۰.۲ ثانیه طی کند. این ویژگی‌ها باعث شده رنو تندر ۹۰، خودرویی کم‌مصرف و بادوام به شمار آید.

رنو تندر ۹۰ امکانات خیلی خاص و پیشرفته‌ای ندارد. چیزهایی که در این خودرو پیدا می‌کنید عبارتند از: شیشه‌ها و آینه‌های برقی، چراغ مه‌شکن برای جلو و عقب، فرمان هیدرولیک که رانندگی را راحت‌تر می‌کند، یک رادیو معمولی با چهار بلندگو، رینگ‌های آلومینیومی، کولر دستی، یک صفحه نمایش کوچک برای اطلاعات سفر، قفل مرکزی که با ریموت کنترل می‌شود، سیستم ترمز ABS به همراه EBD، و دو کیسه هوا.

آپشن های تندر 90

امتیازهای مثبتی مانند کابین بزرگ، صندوق عقب جادار، استهلاک کم، فنی بادوام، مصرف سوخت مناسب و عملکرد فنی خوب، دلیل محکمی برای خرید تندر ۹۰ هستند. اما در مقابل، کمبود امکانات رفاهی، طراحی ساده و معمولی، چیدمان نه چندان ایده‌آل داخل کابین و صندلی‌های کم‌راحتی، باعث شده‌اند برخی از خریداران، به‌ویژه جوان‌ترها، استقبال چندانی از این خودرو نداشته باشند.

جمع‌بندی نهایی

در پایان مقایسه‌ی خودروهای رانا، دنا و تندر ۹۰، اگر بخواهیم این سه خودرو را در کنار هم بسنجیم و بر اساس معیارهای مختلف رده‌بندی کنیم، نتیجه به این صورت است:

از نظر فضای داخلی و حجم صندوق عقب، رنو تندر ۹۰ در جایگاه اول قرار دارد. پس از آن به ترتیب، دنا و رانا جای می‌گیرند.

در بخش امکانات و آپشن‌ها، دنا رتبه اول را دارد. رانا پلاس با فاصله‌ی کمی از تندر ۹۰، در رده دوم ایستاده است.

هر سه خودرو از نظر کیفیت سواری و راحتی حرکت، تقریباً در یک سطح هستند، اما اگر دقیق‌تر شویم، سواری دنا کمی نرم‌تر از رانا پلاس و تندر ۹۰ است.

در زمینه عملکرد فنی، رقابت بین این سه خودرو بسیار نزدیک است. اما در نهایت، تندر ۹۰ رتبه اول را کسب می‌کند و پس از آن به ترتیب رانا پلاس و دنا قرار دارند.

از نظر استهلاک و دوام، تندر ۹۰ کم‌مشکل‌ترین خودرو در این گروه است. رانا پلاس در جایگاه دوم است و دنا به دلیل برخی پیچیدگی‌های فنی و الکتریکی، در رتبه سوم قرار می‌گیرد.

خوشبختانه هر سه خودرو از نظر خدمات پس از فروش، وضعیت مطلوبی دارند.

در نهایت، از نظر قیمت، رانا پلاس ارزان‌ترین است. دنا در رده دوم قرار دارد و تندر ۹۰ از دو رقیب دیگر گران‌تر است.

تندر 90

در نهایت باید بگوییم که اگر طراحی بیرونی و امکانات خودرو برایتان اولویت چندانی ندارد و به دنبال ماشینی هستید که چندین سال بدون مشکل، نیازهای شما و خانواده‌تان را برطرف کند، تندر ۹۰ گزینه مناسبی است؛ هرچند که قیمت آن نسبت به برخی خودروهای دیگر مقداری بیشتر است.
اگر کاربری خانوادگی دارید، ولی در عین حال به ظاهر جذاب و امکانات خوب هم اهمیت می‌دهید، بهتر است سراغ دنا بروید.
و در آخر اگر بودجه کم‌تری در اختیار دارید و به دنبال یک سدان صفر کیلومتر و جوان‌پسند هستید که بیشتر برای رفت‌وآمدهای روزانه در شهر مناسب باشد، پیشنهاد ما به شما خرید رانا پلاس است. برای آگاهی از قیمت رانا پلاس می‌توانید به صفحه قیمت این خودرو مراجعه کنید.
در پایان، توجه شما را به جدول مقایسه فنی رانا پلاس، دنا و تندر ۹۰ جلب می‌کنیم.

مدل خودرو

رانا پلاس

دنا

تندر 90 E2 دنده‌اي

پیشرانه

چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

چهار سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

حجم موتور (cc)

1587

1645

1598

حداکثر قدرت

105 اسب بخار در 5800 دور

113 اسب بخار در 6000 دور

105 اسب بخار در 5750 دور

حداکثر گشتاور

142 نیوتن‌متر در 4000 دور

155 نيوتن‌متر در 3500 – 4500 دور

140 نيوتن‌متر در 3750 دور

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.3 لیتر در صد کیلومتر

7.43 ليتر در صد کيلومتر

6.9 ليتر در صد کيلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانیه)

11.6

12.03

10.2

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

190

189

175

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن