مقایسه رکستون G4 و رنو کولئوس
خودروهای شاسیبلند خانوادگی، از پرطرفدارترین انواع ماشین در دنیا هستند. این خودروها بهخصوص برای خانوادههای پرجمعیت بسیار مناسب بوده و طرفداران زیادی دارند. دلیل این محبوبیت، فضای داخلی بزرگ و راحت آنهاست. همچنین، این خودروها توانایی خوبی برای راندن در جادههای ناهموار و طبیعت دارند. به همین خاطر، برای کسانی که علاقهمند به سفرهای طولانی و گردش هستند، گزینهای ایدهآل به شمار میروند.

در این نوشته، میخواهیم دو خودروی شاسیبلند کرایهای و فرانسوی را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک بهتر به کار شما میآید. در پایان متوجه خواهیم شد که کدام مدل پاسخگوی بهتری برای خواستههای شماست. پس پیشنهاد میکنیم در ادامه، با این بررسی و سنجش بین رکستون G4 و رنو کولئوس در بخش مقایسههای مجله آرین لوتوس، همراه ما بمانید.
معرفی خودروها

نسل دوم خودروی سانگ یانگ رکستون با نام جی۴، در سال ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو در سال بعد، یعنی با مدل ۲۰۱۸، توسط شرکت رامک خودرو وارد ایران شد. رکستون جی۴ یک شاسیبلند نسبتاً بزرگ و دو دیفرانسیل است که توانایی خوبی برای رقابت با برخی خودروهای ژاپنی مانند تویوتا پرادو (مدلهای دست دوم) داشت. اما به خاطر محدودیتهای وارداتی، فقط تعداد محدودی از مدل ۲۰۱۸ آن به ایران آمد و در نتیجه نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند. از نقاط قوت این خودرو میتوان به قابلیتهای خوب آفرود، تجهیزات استاندارد باکیفیت و نیز داشتن صندلیهای ردیف سوم اشاره کرد.

نسل دوم رنو کولئوس در سال ۲۰۱۷ با ظاهری کاملاً جدید و مدرن وارد بازار ایران شد. این خودرو اگرچه موتوری مشابه نسل قبلی خود داشت و سکوی یکسانی با نیسان ایکستریل بهاشتراک میگذاشت، اما طراحی بیرونی آن بهطور چشمگیری تغییر کرده و بهروز شده بود. این شاسیبلند متوسط به سرعت، همانند مدل سدان تالیسمان، مورد استقبال خریداران ایرانی بهویژه کسانی که از خودروهای کرهای احساس خستگی کرده بودند، قرار گرفت. رنو کولئوس در گروه خودروهای همرده خود، از شناختهشدهترین مدلهاست و رقیبی جدی برای هیوندای سانتافه و کیا سورنتو به شمار میآید.
مقایسه طراحی

تیم طراحی سانگ یانگ، تمام تلاش خود را کرد تا به این شاسیبلند بزرگ، ظاهری محکم، جدی و تا حدی خشن بدهد. آنها با ایجاد سطوح و برجستگیهای مختلف روی بدنه، به این خودرو هیبتی عضلانی و قوی بخشیدند تا شخصیت مقاوم و سرسخت آن را به خوبی نشان دهند.
اما در مقابل، رنو کولئوس از خطوط نرمتر و ملایمتری در طراحی خود استفاده کرده و ظاهری آیندهنگرانه دارد. این خودروی شاخص، اگرچه حال و هوای قدرتمندی دارد، اما در این کار زیادهروی نکرده تا مانند رقیب کرهایاش خشن به نظر نرسد. در کل، به نظر میرسد ظاهر رنو کولئوس برای مردم جذابیت بیشتری دارد و احتمالاً مشتریان، استقبال بهتری از آن میکنند. بنابراین میتوان گفت که رنو کولئوس از نظر طراحی بیرونی و ظاهر کلی، خودروی زیباتری است.

در مورد طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت که فضای داخل کولئوس، زیبا و ساده است و حس مدرن و آیندهدار بودن را منتقل میکند. در مقابل، کابین و صفحهآلات رکستون، بر شکوه و تجمل تمرکز دارد و فضایی لوکستر برای سرنشینان فراهم میکند. همچنین بهدلیل فاصله بین چرخهای بیشتر، خودروی کرهای فضای داخلی بزرگتری دارد و این موضوع بهویژه برای سرنشینان ردیف دوم، محدودیت کمتری ایجاد میکند. علاوه بر این، رکستون دارای صندلی ردیف سوم نیز هست و از این نظر نسبت به کولئوس برتری دارد و میتواند افراد بیشتری را جابهجا کند. از نظر کیفیت ساخت، هر دو خودرو در سطح قابل قبولی هستند و میتوانند رضایت خریداران را جلب کنند. بنابراین در زمینه فضای داخلی و طراحی کابین، انتخاب بین این دو خودرو به سلیقه شخصی شما بستگی دارد؛ اما اگر به دنبال فضایی مجللتر و تجملاتیتر هستید، بدون شک سانگیانگ رکستون گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
مقایسه رکستون G4 و رنو کولئوس از نظر فنی

سانگ یانگ rexton با وجود وزن زیادش، از یک موتور کوچک ۲ لیتری و چهار سیلندر بهره میبرد که با توربو تقویت شده و توان آن به ۲۲۵ اسب و گشتاور آن به ۳۵۰ نیوتنمتر میرسد. قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه، از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل سهحالته، به تمام چرخها منتقل میشود. با در نظر گرفتن وزن و ابعاد بزرگ این خودرو، نمیتوان از آن توقع شتاب زیاد و هیجانانگیزی داشت. این مدل میتواند در مدت ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن نیز به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف سوخت متوسط آن نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۱۰.۴ لیتر است.

در بخش دیگر، خودروی رنو کولئوس با موتور ۲.۵ لیتری، از یک جعبه دنده CVT و سیستم دو دیفرانسیل سه حالته بهره میبرد. این مجموعه، توانی معادل ۱۷۱ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۳۳ نیوتنمتر تولید میکند که به چرخها منتقل میشود. این مدل میتواند در ۹.۸ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۳ لیتر سوخت مصرف کند و نهایتاً به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. وزن رنو کولئوس نزدیک به نیم تن از رقیب خود، رکستون، کمتر است و به همین دلیل، عملکرد فنی آن چابکتر و بهتر از محصول سانگیانگ ارزیابی میشود.
|
مدل خودرو |
سانگ یانگ رکستون G4 |
رنو کولئوس نسل دوم |
|
پیشرانه |
4 سیلندر توربوشارژ |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
|
حجم موتور |
2 لیتر |
2.5 لیتر |
|
حداکثر قدرت |
225 اسببخار |
171 اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
350 نیوتنمتر |
233 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
6 سرعته خودکار |
CVT X-TRONIC |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
10.4 لیتر |
3/8 لیتر |
|
شتاب صفر تا 100 |
11.5 ثانیه |
8/9 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
185 کیلومتر در ساعت |
200 کیلومتر در ساعت |
مقایسه امکانات رفاهی

از نظر تعداد و کیفیت امکانات رفاهی، هر دو خودرو در جایگاه خوبی قرار دارند و تقریباً در یک کلاس طبقهبندی میشوند. با این حال، رکستون در برخی قابلیتها مانند کروزکنترل هوشمند، فرمان گرمدار، سنسورهای هشداردهنده، دوربین ۳۶۰ درجه، چراغهای بالا با قابلیت روشن شدن خودکار و صندلیهای گرمشونده عقب، نسبت به رنو کولئوس مزیت دارد.
از طرف دیگر، رنو کولئوس هم امکاناتی مانند سقف پانورامیک، درب صندوق برقی، محفظه خنککننده (کولباکس)، تنظیم خودکار ارتفاع چراغها و قابلیت پارک خودکار دارد که در رکستون g4 یافت نمیشود. در نهایت، با توجه به این مقایسه، میتوان گفت رکستون با اختلاف کمی در این بخش برنده است.
|
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
|
چراغ |
چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، نوربالا خودکار |
چراغهاى جلو LED PURE VISION، چراغهاى دىلايت LED با طراحی Cشكل، چراغ مهشكن جلو با قابليت چرخش با فرمان |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، ورودی USB و AUX – بلوتوث، دارای 6 بلندگو، مانیتور 7 اینچی کیلومترشمار |
رنو R-LINK سيستم ناوبرى، بههمراه 13 عدد بلندگو BOSE سيستم صوتى حرفهاى، بلوتوث و دكمه فرمان صوتى روى غربيلک فرمان |
|
صفحه نمایش |
8 اینچ لمسی |
مانيتور لمسى 8.7 اينچى |
|
رینگها |
255/50R20 |
225/60R18 |
|
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن |
آينههاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیينههاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمكن، آیينه عقب الكتروكروميک اتوماتيک |
|
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی، شیشه دودی عقب – شیشه بالابر آنتیترپ – شیشه جلو عایق صدا |
شیشهبالابرهای برقی، سانروف و سقف پانوراما |
|
سیستم هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و عقب |
سیستم هشداردهنده نقاط کور، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها |
|
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن ردیف اول و دوم، صندلی راننده مجهز به تنظیم 8 حالته برقی و مموری، صندلی سرنشین با تنظیم ششحالته برقی، دارای ردیف سوم |
پشتسرى قابل تنظيم براى صندلیهاى جلو، صندلیهاى رديف جلو برقی گرمشونده و خنکشونده، صندلی راننده با تنظيم گودى كمر، صندلیهاى تاشوى عقب با قابليت تفكيک 40:60 مجهز به كنسول، امكان اتصال صندلی كودک ISOFIX |
|
سایر امکانات |
دارای 2 حالت رانندگی اسپرت و اکو، سنسور باران، استارت دکمهای، صندوقپران هوشمند، اینورتر 220، پورت 12 ولت، کروزکنترل هوشمند |
اتوپارک و سنسور باران، استارت دکمهای، صندوق برقی هوشمند، پورت 12 ولت، کروزکنترل |
مقایسه ایمنی

رنو کولئوس در تستهای ایمنی یورو انکپ، بالاترین امتیاز یعنی پنج ستاره را کسب کرده و این نشان میدهد که خودروی بسیار ایمنی است. از طرف دیگر، رکستون هم در آزمونهای موسسه کرهای کِیانکپ موفق به دریافت پنج ستاره شده که ایمنی خوب آن را ثابت میکند؛ با این حال، استانداردهای یورو انکپ سختگیرانهتر و معتبرتر هستند. همچنین رکستون از نظر تعداد امکانات ایمنی، نسبت به کولئوس پیشرفتهتر است. در نهایت، هر دو خودرو از نظر ایمنی قابل قبولند، اما کولئوس ممکن است در این زمینه اطمینانبخشتر باشد.
|
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید |
قفلهای ایمنی کودک، قفل درب سنجش سرعت، کمربند ایمنی پیشکشنده، ورود بدون کلید |
|
کیسههوا |
9 ایربگ (ایربگ راننده و سرنشین جلو، زانویی راننده، جانبی سرنشینان جلوو عقب، پردهای) |
6 کیسههوا (جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پردهای) |
|
سیستم ترمز |
ترمزهای ضدقفل ABS و EBD، سیستمترمز کمکی، ترمز اضطراری، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرپایینی، ضدواژگونی |
ترمزهای ضدقفل (ABS) و EBD، سیستمترمز خودکار (AEB)، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کنترل ایستایی در سربالایی |
مقایسه تجربه رانندگی
همانطور که پیشتر در بخش فنی گفته شد، خودروی رکستون g4 به دلیل وزن بالاتری که دارد، در مقایسه با نمونه فرانسوی، چابکی کمتری از خود نشان میدهد. با این حال، این موضوع مانع از آن نمیشود که جوابگوی نیازهای روزمره یک خانواده باشد. وقتی پشت فرمان این خودرو مینشینید، جایگاه بالاتری دارید و این حس، ابهت بیشتری به شما میبخشد. البته نقاط کور در قسمت عقب خودرو وجود دارند که با توجه به اندازه بزرگ بدنه، طبیعی به نظر میرسد. اما خوشبختانه با کمک دوربینها و سنسورهای پشتی، این محدودیت به خوبی جبران شده است. در مقابل، خودروی رنو کولئوس این احساس را کمتر به راننده میدهد و کنترل آن در شرایط شهری و ترافیک، آرامش و اطمینان بیشتری به راننده میبخشد.

خودوی رکستون جی ۴ به خاطر اندازه بزرگتر، فاصله بیشتر از زمین و همچنین سیستم جعبه دنده و دیفرانسیلهایش، توانایی بهتری در رانندگی روی مسیرهای ناهموار و خاکی دارد. این خودرو میتواند به راحتی از سطوح شیبدار و نامنظم عبور کند. در مقابل، کولئوس بیشتر برای جادههای صاف و معمولی مناسب است و تنها در مسیرهای خاکی و ناهموار سبک میتوان از آن استفاده کرد.

هر دو خودرو سواری نرم و راحتی دارند؛ اما کولئوس با موتور و جعبه دندهی روان و کابین ساکت و عایق، آرامش بیشتری به سرنشینان میدهد. در پیچهای معمولی، هر دو خودرو تعادل و پایداری قابل قبولی دارند؛ اما اگر قصد داشته باشید در یک روز تعطیل به طبیعت بروید و از جادههای ناهموار و خاکی عبور کنید، رکستون g4 با شاسی مستقل، موتور قوی و جعبه دنده هوشمندش، انتخاب بهتری است. البته اینطور نیست که کولئوس اصلاً توان رانندگی خارج از جاده را نداشته باشد، اما در این زمینه نمیتوان یک کراساوور با شاسی یکپارچه و جعبه دنده cvt را با یک شاسیبلند قدرتمند مقایسه کرد. در مورد ترمزها و سیستمهای کمککننده به پایداری نیز، هر دو خودرو عملکرد خوبی دارند و احساس اطمینان و ایمنی مناسبی به راننده میدهند.
مقایسه شرایط بازار

رکستون جی۴ نه تنها قیمتش از رنو کولئوس نسل دوم بالاتر است، بلکه در زمینه خدمات پس از فروش و تعداد خودروهای وارداتی نیز نسبت به رقیب فرانسوی خود مشکلات بیشتری دارد. همچنین، دسترسی به قطعات یدکی و لوازم بدنه این خودرو محدودتر است. به همین دلایل، طبیعی است که خریداران بیشتر به سمت رنو کولئوس جذب شوند و بازار فعالتری برای آن ایجاد کنند. در نتیجه، رنو کولئوس از نظر شرایط بازار، موقعیت بهتری نسبت به سانگ یانگ رکستون دارد.
جمعبندی
بدون شک رکستون جی ۴ از هر نظر خودروی بهتری برای خانوادههای پرجمعیت ایرانی است و میتواند جایگاه بهتری داشته باشد. اما نقطه ضعف اصلی آن، کمبود قطعات یدکی و لوازم بدنه و به طور کلی، خدمات پس از فروش محدود است. به همین خاطر، اگر نمیخواهید ریسک بزرگی کنید، بهتر است به جای این مدل، سراغ رقیب فرانسوی آن بروید. با این کار هر زمان که خواستید میتوانید آن را به راحتی و با قیمت مناسب بفروشید و در عین حال، از سواری نرم و امکانات خوب آن لذت ببرید.
اما اگر خدمات پس از فروش برایتان دغدغه اصلی نیست، رکستون جی ۴ کاربردیتر به نظر میرسد. این خودرو علاوه بر فضای داخلی لوکس، در سفرهای بیرونشهری و طبیعتگردی هم عملکرد بهتری دارد. در نهایت، با توجه به نیاز و سلیقه شخصیتان، میتوانید بین این دو خودرو یکی را انتخاب کنید. خوشحال میشویم نظرها و تجربههای خود درباره این دو شاسیبلند را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید
با معایب سانگ یانگ رکستون آشنا شوید
مقایسه بورگوارد bx7 و سانگ یانگ رکستون
مزایای سانگ یانگ رکستون
مقایسه رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر
بررسی تیپهای مختلف رنو کولئوس
چرا رنو کولئوس بخریم؟


































