مقایسه نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4

نیسان ایکستریل و تویوتا راوفور، دو خودروی شاسیبلند باکیفیت در بازار ایران هستند که توانستهاند توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کنند. این دو خودرو هم از نظر فنی و امکانات و هم از نظر فضای خانوادگی، عملکرد خوبی دارند و محبوبیت زیادی پیدا کردهاند.
قیمت مدلهای فولآپشن سال ۲۰۱۸ این دو خودرو، تقریباً در یک محدوده قرار دارد و همین موضوع ممکن است انتخاب را برای خریداران سخت کند. البته در حال حاضر، قیمت تویوتا راوفور کمی از نیسان ایکستریل بیشتر است.

بر این اساس، در این نوشته از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس، نگاهی به این دو خودروی شاسیبلند خانوادگی انداختهایم و مقایسهای بین نیسان ایکستریل و تویوتا راو۴ انجام دادهایم. در ادامه با ما همراه باشید.
معرفی خودروها
بیایید ببینیم خودروهای نیسان ایکستریل و تویوتا راو۴ از چه راهی به ایران وارد میشوند و در شرایط کنونی بازار خودرو کشور چه جایگاهی پیدا کردهاند.
نیسان ایکس تریل

نماینده نیسان در ایران، بعد از ارائه اولین مدل از نسل سوم ایکس-تریل، حالا نسخه ۲۰۱۸ این خودرو را با ظاهری جدیدتر به بازار عرضه کرده است. این مدل به یک جلوپنجره بهروز با طراحی V-Motion و امکانات اضافی مجهز شده تا رقابت را با خودروهایی مانند هیوندای سانتافه سختتر کند. هدف از این کار، تقویت جایگاه محصولات نیسان در ایران و جلب توجه بیشتر مشتریان به این برند است.

این خودرو از تابستان سال ۹۷ در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت و ویژگیهای جدیدی به آن اضافه شد. از جمله این تغییرات میتوان به نصب چراغهای چرخشی، نوارهای کرومی، رکابهای کناری، رینگهای متفاوت، بزرگتر شدن فضای صندوق عقب و استفاده از یک فرمان جدید اشاره کرد. همچنین سیستم ترمز اضطراری، قابلیت توقف خودکار، انواع رادارهای هشداردهنده، سنسور پارک جلو و گرمکن صندلیهای عقب نیز به امکانات این خودرو افزوده شد تا رفاه بیشتری برای سرنشینان آن فراهم شود.
توقف واردات خودرو در دو سه سال گذشته باعث شد تنها مدل ۲۰۱۸ نیسان ایکستریل جدید به بازار ایران بیاید؛ اما با بازشدن دوباده گمرک برای خودروهای وارداتی، به نظر میرسد مدلهای جدیدتر این خودرو نیز به زودی راهی بازار کشورمان خواهند شد.
تویوتا راوفور

در مقابل، مدلهای فیسلیفت نسل چهارم تویوتا راو۴ در سال ۲۰۱۶ به تدریج راهی ایران شدند و توسط شرکت ایرتویا به دست خریداران ایرانی رسیدند. این خودروی شاسیبلند کوچک، طراحی جدیدی بهویژه در بخش سپرها و جلوپنجره داشت و به همین دلیل خیلی زود توانست توجه طرفداران خود را جلب کند.
به طور کلی، خودروهای تویوتا اگرچه گاهی از نظر امکانات و تجهیزات به پای رقبا نمیرسند، اما به خاطر کیفیت بالای قطعات فنی و عمر طولانی موتور و جعبه دنده، در سراسر جهان با استقبال خوبی روبرو هستند. به همین دلیل، بسیاری از خریداران ترجیح میدهند خودروی بیدردسری مثل راو۴ را انتخاب کنند تا محصولات پرمجموعهتر برندهای رقیب. در این نوشته، قرار است تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۸ فولآپشن را با نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ مقایسه کنیم.
مقایسه نیسان ایکس تریل و تویوتا راو ۴ از لحاظ طراحی

خودروهای جدیدی که تویوتا در چند سال گذشته عرضه کرده، از نظر طراحی مشکلات زیادی دارند و مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفتهاند. تویوتا راو۴ فیسلیفت نیز، با اینکه نسبت به مدل قبلی ظاهر جذابتری پیدا کرده، اما در مقایسه با رقبایی مانند نیسان ایکستریل و هیوندای سانتافه، هنوز هم از نظر زیبایی ظاهری کمتر میدرخشد.
طراحی این خودرو اگرچه تلاش کرده تا هم ویژگیهای خانوادگی برند را نگه دارد و هم نظر جوانان را جلب کند، اما در عمل وقتی کنار محصولی مثل نیسان ایکستریل قرار میگیرد – که ظاهری لوکستر و باشکوهتر دارد – چندان موفق به نظر نمیرسد.
نیسان ایکستریل ۲۰۱۸، بهخصوص با تغییراتی که در مدل فیسلیفت انجام داده، ظاهری بسیار شیک و پسندیده دارد. بدنهاش فرمی قدرتمند و عضلانی دارد و از هر طرف که نگاه کنید، زیبا و دلنشین است. تنها نکتهای که شاید جای کوچکترین بهبودی داشت، طراحی چراغهای عقب آن باشد. با این حال، چیزی که مشخص است، این است که نیسان ایکستریل از نظر طراحی بیرونی، به وضوح از تویوتا راو۴ بهتر است و این برتری، یکی از مهمترین مزیتهای آن در رقابت با راو۴ به شمار میرود.

در مورد طراحی داخلی، اگرچه کابین نیسان ایکستریل حس مدرنتری نسبت به تویوتا راو۴ دارد، اما طراحی تویوتا کمی خلاقانهتر و متفاوتتر است. با این وجود، بسیاری از خریداران ممکن است همچنان طراحی متعادلتر و میانهروی داشبورد و دستهدروازههای ایکستریل ۲۰۱۸ را بیشتر بپسندند؛ بهویژه که این مدل از فرمان اسپرت سهشاخه نیز بهره میبرد و میتواند سلیقههای مختلف را راضی نگه دارد.
کیفیت مواد اولیه بهکار رفته در کابین هر دو خودرو خوب و قابل قبول است و کمتر میتوان نکتهای منفی درباره آن پیدا کرد. از نظر فضای داخلی نیز هر دو خودرو سخاوتمندانه عمل کردهاند و به ویژه در صندلیهای عقب، فضای کافی برای افراد بلندقد در نظر گرفتهاند تا با کمترین احساس محدودیت سفر کنند. البته به دلیل فاصله محور بیشتر در ایکستریل، فضای داخلی آن در مقایسه با راو۴، وسیعتر و بازتر است. در نتیجه، احتمالاً کابین نیسان بیشتر مورد علاقه مشتریان ایرانی خواهد بود، اما فضای نسبتاً شیک و جذاب تویوتا راو۴ نیز میتواند برای بسیاری از خریداران جذاب و دوستداشتنی باشد.
مقایسه نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4 از نظر فنی

دو خودروی شاسیبلند کوچک ژاپنی که در این مقایسه حضور دارند، از نظر فنی بسیار به هم شبیه هستند و تقریباً در یک سطح قرار میگیرند. هر دوی این خودروها از یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری استفاده میکنند و عملکرد و چابکی آنها نیز مشابه است.
موتور تویوتا راو۴، حدود ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. از نظر گشتاور، با نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ برابر است، اما قدرت آن حدود ۷ اسب بخار بیشتر از مدل نیسان میباشد.
تویوتا راو۴ از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل برای انتقال قدرت به چرخها بهره میبرد. در مقابل، نیسان ایکستریل یک جعبه دنده CVT-Xtronic با ۷ دنده مجازی و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند دارد.
شتاب حرکت هر دو خودرو از حالت ساکن تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۰ ثانیه اندازهگیری شده که برای خودروهای این کلاس و با این محدوده قیمتی، مناسب و قابل قبول به نظر میرسد.

مصرف سوخت این دو خودرو تقریباً یکسان است. خودروی شاسیبلند نیسان ایکستریل ۲۰۱۸، در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۸.۳ لیتر سوخت مصرف میکند. این میزان، تنها ۰.۲ لیتر از خودروی دیگر بیشتر است. با توجه به این ارقام، به نظر میرسد از نظر عملکرد فنی، تفاوت چشمگیری بین این دو خودرو وجود ندارد.
|
مدل خودرو |
تویوتا راو 4 نیوفیس |
نیسان ایکس تریل 2018 |
|
پیشرانه |
4 سیلندر |
4 سیلندر |
|
حجم موتور |
2.5 لیتر |
2.5 لیتر |
|
حداکثر قدرت |
177 اسب بخار |
171 اسب بخار |
|
حداکثر گشتاور |
233 نیوتنمتر |
233 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
6 سرعته خودکار |
CVT-Xtronic |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8.1 لیتر |
3/8 لیتر |
|
شتاب صفر تا 100 |
9.7 ثانیه |
8/9 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
200 کیلومتر در ساعت |
210 کیلومتر در ساعت |
مقایسه امکانات رفاهی

مدل جدید تویوتا راو۴ با ظاهری تازه در ایران عرضه شده که شامل انواع مختلفی مانند نسخههای مخصوص امارات، عمان و مدل شرکتی T3 میشود. این مدلها از نظر امکانات رفاهی تفاوتهای قابل توجهی با هم دارند. با این حال، حتی مجهزترین نوع تویوتا راو۴ هم در مقایسه با نیسان ایکستریل از نظر امکانات رفاهی کمآورتر است و به همین دلیل میتوان ایکستریل را خودرویی با امکانات کاملتر دانست.
به عنوان نمونه، تویوتا راو۴ حتی در کاملترین نوع خود هم فاقد سیستمهای پیشرفتهای مانند رادار نقطه کور، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و حسگر تشخیص عابر پیاده و اشیای متحرک است. این کمبودها باعث میشود نیسان ایکستریل به طور قطع برنده این بخش از رقابت باشد. جالب اینجاست که با وجود همه این موارد، قیمت نیسان ایکستریل به طور کلی از تویوتا راو۴ کمتر است.

با نگاه کردن به جدول زیر، میتوانید ببینید که هر کدام از این دو خودرو چه امکانات رفاهی دارند.
|
تجهیزات |
تویوتا راو 4 نیوفیس (فول) |
نیسان ایکس تریل 2018 |
|
چراغ |
چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ شور، تنظیم ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی |
چراغهای LED، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ شوی، تنظیم ارتفاع نور اتومات، چراغ چرخشی، نوربالا اتوماتیک، چراغ بدرقه – نورپردازی داخلی |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3، ورودیUSB و AUX و iPod دارای 6 بلندگو، مانیتور عقب (سفارشی)، نویگیشن، دوربین عقب |
8 اسپیکر – سیستم پخش BOSE – هندزفری، دوربین عقب جانبی و 360 درجه، |
|
صفحه نمایش |
7 اینچ لمسی |
مانيتور لمسى 7 اينچى |
|
رینگ ها |
18 اینچ |
18 اینچ |
|
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک (سفارشی)، آینههای جانبی تاشونده برقی گرمکن دار |
آیينههاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیينههاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمكن، آیينه عقب الكتروكروميک اتوماتيک |
|
شیشه |
برقی با سانروف |
برقی با سانروف و سقف پانوراما، شیشه دودی عقب |
|
سیستم هشدار |
حسگر پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر |
حسگر پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار هشدار نقطه کور، تغییر مسیر، تصادف جلو و عقب، رادار تابلوخوان، سنسور تشخیص اشیا متحرک (MOD) |
|
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع اتومات دوگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی های جلو مجهز به تنظیم 8 حالته برقی و تنظیم گودی کمر، گرمکن صندلی جلو |
روکش چرمی، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، صندلی های جلو مجهز به تنظیم برقی، صندلیهاى تاشوى عقب، ایزوفیکس |
|
سایر امکانات |
دارای 2 حالت رانندگی اسپرت و اکو، صندوق برقی هوشمند، پورت 12 ولت، کروز کنترل، استارت دکمه ای |
سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم 4×4 تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی)، سیستم کنترل شاسی فعال، فرمان دی کات، دارای حالت رانندگی اکو، صندوق برقی، پورت 12 ولت، کروز کنترل، استارت دکمه ای |
مقایسه ایمنی

هر دو خودروی نیسان ایکستریل و تویوتا راو۴ در آزمونهای ایمنی موسسه یورو انکپ، بالاترین امتیاز یعنی پنج ستاره را دریافت کردهاند. این نتیجه نشان میدهد که هر دو خودرو بسیار ایمن هستند. اما وقتی جزئیات را بررسی میکنیم، میبینیم که نیسان ایکستریل به دلیل داشتن امکانات ایمنی بیشتر مانند ترمز اضطراری خودکار و انواع رادارهای هشداردهنده، برتری کوچکی در زمینه ایمنی نسبت به تویوتا راو۴ پیدا میکند.
|
تجهیزات |
نیسان ایکس تریل |
تویوتا راو 4 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید |
|
کیسههوا |
6 کیسههوا (جلو، جانبی جلو، پردهای) |
6 کیسههوا (جلو، جانبی، سرنشین جلو، پردهای) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمزهای ضدقفل ABS و EBD، سیستمترمز کمکی، ترمز اضطراری، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرپایینی، |
ترمزهای ضدقفل (ABS) و EBD، سیستمترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی |
مقایسه تجربه رانندگی

وقتی پشت فرمان هر دو خودرو مینشینید، احساس میکنید که کنترل خوبی روی خودرو دارید. اما در مدل RAV4 این احساس تسلط کمی بیشتر است، چون در خودروی نیسان ایکستریل، ستونهای پشتتر میتوانند دید راننده را کمی محدود کنند. خوشبختانه، وجود سنسورهای هشداردهنده و دوربین دید عقب، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کردهاست.
از نظر چیدمان و راحتی فضای داخلی، نیسان ایکستریل شرایط بهتری برای راننده فراهم میکند. اما در بحث شتاب و سرعت، هر دو خودرو چابک و سریع محسوب نمیشوند. با این حال، هر دو برای استفادههای روزمره و خانوادگی کاملاً مناسب هستند و در سبقتگیری در جاده نیز عملکرد قابل قبولی دارند.
در مورد جعبهدنده، تویوتا RAV4 با دقت و برنامهریزیشده دندهها را عوض میکند. اما ایکستریل به دلیل استفاده از جعبهدنده CVT، این کار را بسیار نرم و آرام انجام میدهد و هنگام تعویض دنده، هیچ تکان یا شتاب ناگهانی احساس نمیشود.

نیسان ایکس تریل از نظر عایقبندی داخل کابین و نرمی سواری، شرایط بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم کرده است. این خودرو در مقایسه با تویوتا راو۴، آرامش و آسایش بیشتری به کاربران میدهد. زیرا در راو۴ صدای موتور کمی بیشتر از حد انتظار داخل کابین شنیده میشود و سواری آن نیز نسبت به ایکس تریل، ورزشیتر احساس میگردد. با این حال، تویوتا راو۴ در زمینه هندلینگ و پایداری، عملکرد متعادلتری دارد و در حرکتهای سریع و ناگهانی، ثبات بیشتری از خود نشان میدهد. همچنین تکانهای بدنه در این خودرو نسبت به نیسان ایکس تریل کمتر است.
هر دو خودرو به سیستم دو دیفرانسیل مجهز هستند و به همین دلیل توانایی خوبی برای حرکت در مسیرهای خاکی و غیرآسفالت دارند. آنها در مسیرهای آفرود سبک میتوانند عملکرد قابل قبولی ارائه دهند. از نظر قدرت ترمزگیری نیز هر دو خودرو، اطمینانبخش عمل کرده و در این زمینه مشکل خاصی برای رانندگان ایجاد نمیکنند. به ویژه ترمز اضطراری نیسان ایکس تریل در شرایط بحرانی میتواند بسیار کارآمد و نجاتبخش باشد.
مقایسه شرایط بازار؛ خرید کدامیک بهصرفه است؟

محصولات نیسان و تویوتا در ایران از اعتبار و محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بازار خرید و فروش این خودروها معمولاً بسیار فعال و پررونق است. در این میان، بازار خودروهای شاسیبلند مانند نیسان ایکستریل و مدل رقیب آن که در این مطلب به آن پرداخته شده نیز بسیار پرطرفدار است و خریداران زیادی به دنبال خرید این دو خودروی جذاب هستند. به طور کلی، هر دو محصول از فروش خوبی برخوردارند، اما اگر بخواهیم آنها را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که در ایران، خرید تویوتا راو۴ با سرعت و سهولت بیشتری انجام میشود.

جمعبندی

در اینجا با یک تصمیم گیری چالش برانگیز روبرو هستیم که نمیتوان به طور قطع گفت کدام یک از این دو خودرو برنده بیچون و چرای این مقایسه است. اگر خدمات پس از فروش قوی، فراوانی قطعات یدکی و عمر طولانی و با دوام برای شما اهمیت دارد، به نظر میرسد تویوتا راو ۴ انتخاب بهتری برای شما باشد. اما اگر به طراحی ظاهری، کیفیت و راحتی سواری، امکانات روز و همچنین اعتبار و کلاس خودرو در نگاه دیگران اهمیت میدهید، بدون شک نیسان ایکستریل گزینه مناسبتری نسبت به تویوتا راو ۴ خواهد بود. در نهایت، این خریدار است که باید تصمیم نهایی را بگیرد و هر مشتری با توجه به نیاز و سلیقه شخصی خود میتواند یکی از این دو خودروی باکیفیت ژاپنی را برگزیند.
لطفاً تجربیات خود درباره این دو خودرو را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. همچنین اگر از طرفداران محصولات این دو برند ژاپنی هستید، میتوانید قیمت خودروهای نیسان و قیمت تویوتا را در وبسایت آرین لوتوس مشاهده کنید.
بیشتر بخوانید
مشخصات فنی تویوتا راو 4؛ این شما و این ژاپنی بینظیر
مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل، قدبلندهای چشمبادامی
مقایسه تویوتا راو4 و کیا اسپورتیج، قد بلند و زیبا
با آپشنهای تویوتا راوفور آشنا شوید
با مشخصات فنی نیسان ایکس تریل آشنا شوید


































