مقایسه رنو اسکالا و مزدا 3 هاچبک
رقابت خودروهای هاچبک خانوادگی در ایران، آنچنان پررنگ و هیجانانگیز نیست. دلیلش این است که به غیر از چند مدل خاص، این نوع خودروها خریداران زیادی در بازار ایران ندارند. در سالهای اخیر نیز محبوبیت هاچبکها زیر سایه خودروهای شاسیبلند (کراساوور) و سدانهای پرفروش رفتهاست.

در میان خودروهای هاچبک خانوادگی که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، میتوان از رنو اسکالا و مزدا ۳ هاچبک نام برد. رنو اسکالا که در واقع نسل سوم مگان محسوب میشود، نتوانست مانند نمونه سدان نسل دوم خود که توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ میشد، به موفقیت و محبوبیت دست پیدا کند. مزدا ۳ هاچبک نیز کاملاً تحتالشعاع مدل سدان این خودرو قرار گرفت و پس از تنها دو سال که در بازار ایران عرضه شد، تولید و فروش آن متوقف گردید.

در این نوشته از مجموعه بررسیهای مقایسهای آرین لوتوس، دو خودروی هاچبک فرانسوی و ژاپنی یعنی رنو اسکالا و مزدا ۳ هاچبک را با هم مقایسه کردهایم. در ادامه میتوانید جزئیات این مقایسه را مطالعه کنید.
معرفی رنو اسکالا

نسل سوم رنو مگان در سال ۲۰۰۸ به بازارهای جهانی معرفی شد و سپس در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با نام اسکالا به خریداران ایرانی عرضه گردید. این خودرو از نوع هاچبک است و بعدها نمونه بهروز شده آن نیز در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به بازار ایران آمد تا با طراحی تازهتر، توجه بیشتری از سوی مشتریان داخلی جلب کند. رنو اسکالا در ایران بیشتر با موتور ۲ لیتری عرضه شده است؛ هرچند تعداد محدودی از نمونههای ۱.۶ لیتری آن نیز در کشور ما به فروش رسیده است.
متأسفانه این خودرو برخلاف مدل رنو مگان، نتوانست موفقیت چشمگیری کسب کند و جایگاه مناسبی در میان خریداران پیدا کند. به همین دلیل، میتوان آن را یکی از هاچبکهای ناموفق در بازار ایران دانست. در این نوشته، مدل جدید اسکالا (نسخه فیسلیفت) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معرفی مزدا ۳ هاچبک

بسیاری از ما مزدا ۳ را به عنوان یک خودروی خانوادگی چهاردر میشناسیم که سالهاست توسط گروه بهمن در ایران عرضه میشود و به ویژه در میان خرید و فروشندگان خودرو، محبوبیت زیادی دارد. اما جالب است بدانید که این خودرو در ابتدای ورود به بازار ایران، نوع هاچبک آن نیز عرضه شد. با این حال، به دلیل سلیقه خاص خریداران در بازار ایران، این مدل نتوانست مانند نوع سدان موفق عمل کند. مدل هاچبک مزدا ۳ جدید، بین سالهای ۸۹ تا ۹۱ در بازار ایران فروخته شد؛ اما تولید آن از سال ۹۲ تا ۹۴ متوقف ماند. پس از این دوره، گروه بهمن برای همیشه تولید مدل هاچبک مزدا ۳ را کنار گذاشت و تمام تمرکز خود را بر روی مدل سدان این خودرو متمرکز کرد.
طراحی ظاهری

بدیهی است که شکل و شمایل بیرونی یک خودرو باید با علایق و سلیقه افرادی که بیشتر از آن استفاده میکنند، هماهنگ باشد و نظر مثبت آنها را جلب کند. هم مزدا ۳ هاچبک و هم رنو اسکالا نیوفیس، این موضوع را تا حد خوبی رعایت کردهاند و ظاهری ارائه دادهاند که مشتریان میپسندند. البته به نظر میرسد که مزدا ۳ هاچبک ویژگیهای مورد علاقه خانوادهها را بیشتر در خود نشان داده و این خودرو با سلیقه ایرانیان هماهنگی بیشتری دارد.
از طرف دیگر، رنو اسکالا نیوفیس نیز نقاط ضعف طراحی نسل قبلی خود را برطرف کرده و ضمن حفظ ویژگیهای خانوادگی، ظاهری جذابتر و کمی متفاوتتر ارائه داده است. با این حال، طراحی چراغهای عقب این خودروی فرانسوی تا حدودی ناموزون به نظر میرسد و ممکن است برخی خریداران از آن کاملاً راضی نباشند.
در نهایت، هر دو خودرو از نظر ظاهری زیبا هستند و با توجه به سلیقه مشتری، هر کدام میتوانند برنده این مقایسه باشند. اما همانطور که گفته شد، به نظر میرسد مزدا ۳ هاچبک با سلیقه مردم ایران سازگاری بیشتری دارد.

در بخش طراحی داخلی هم باید گفت که وضعیت مشابه است و هر دو خودرو، فضای داخلی نسبتاً همشکل و هماهنگی دارند. کیفیت مواد اولیهای که در ساخت صفحهدستگاه به کار رفته، خوب و قابل قبول است و از نظر راحتی و چیدمان اجزا نیز مشکل خاصی در آنها دیده نمیشود. فضای داخلی هر دو مدل به دلیل داشتن فاصلهی بین چرخهای تقریباً یکسان، به یک اندازه است و چهار تا پنج نفر بزرگسال میتوانند به راحتی در آن بنشینند.
مقایسه فنی

مزدا ۳ با مدل هاچبک و رنو اسکالا هر دو از یک موتور چهار سیلندر و دو لیتری استفاده میکنند که هوا را به صورت طبیعی میمکند. در این مقایسه، مزدا ۳ حدود ۷ اسببخار بیشتر از رنو اسکالا قدرت تولید میکند. اما از طرف دیگر، رنو اسکالا حدود ۸ واحد گشتاور بیشتری دارد. سیستم انتقال قدرت در رنو اسکالا یک گیربکس اتوماتیک سیویتی است، در حالی که مزدا ۳ از جعبهدنده اتوماتیک پنج سرعته بهره میبرد و در هر دو خودرو، نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود.

با توجه به اینکه این دو خودرو از نظر فنی شباهت زیادی به هم دارند، عملکرد و چالاکی آنها نیز تقریباً یکسان است. اما مزدا ۳ به دلیل داشتن جعبه دنده اتوماتیک معمولی، در شتاب گرفتن از رنو که از جعبه دنده سیویتی استفاده میکند، سریعتر عمل میکند. همچنین، بیشترین سرعتی که مزدا ۳ میرسد، کمی از رنو اسکالا بالاتر است. با در نظر گرفتن این موارد، میتوان گفت که مزدا ۳ از نظر فنی، با اختلاف کمی، نسبت به رقیب فرانسوی خود برتری دارد.
|
مدل خودرو |
مزدا 3 |
رنو اسکالا |
|
پیشرانه |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
|
حجم موتور سیسی |
2 لیتری |
2 لیتری |
|
حداکثر قدرت اسببخار |
147 |
140 |
|
حداکثر گشتاور نیوتنمتر |
187 |
195 |
|
گیربکس |
5 سرعته اتوماتیک |
cvt |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.6 |
7.6 |
|
شتاب صفرتاصد |
10.6 |
11 |
|
حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت |
204 |
195 |
مقایسه امکانات رفاهی

دو مدل مختلف از مزدا ۳ با نامهای تیپ ۱ و تیپ ۳ در ایران عرضه شده است. همچنین خودروی اسکالا با موتور دو لیتری در دو مدل E2 و E4 به بازار کشور آمده است. از آنجا که قیمت مدلهای دستدوم مزدا ۳ تیپ ۳ و رنو اسکالا E2 تقریباً نزدیک به هم است، در این مطلب این دو خودرو را از نظر امکانات رفاهی مقایسه میکنیم تا ببینیم هر یک چه مزایایی نسبت به دیگری دارد.
به نظر میرسد امکانات رفاهی مزدا ۳ هاچبک کاربردیتر از اسکالا باشد. مواردی مانند گرمکن صندلیهای جلو، سانروف، قابلیت ورود به خودرو بدون نیاز به کلید، صندلی راننده با شش حالت تنظیم برقی، چراغهای چرخشی، سیستم شستشوی چراغ و تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغها، از جمله ویژگیهایی هستند که باعث میشوند هاچبک ژاپنی از نظر امکانات رفاهی برتری بیشتری نسبت به خودروی فرانسوی داشته باشد.
البته اسکالا اگر برخی امکانات اضافی مانند نمایشگر، دوربین عقب و سیستم ناوبری را داشته باشد، ممکن است در بخش سیستم صوتی و تصویری عملکرد بهتری نسبت به مزدا ۳ نشان دهد. با این حال، به طور کلی به نظر میرسد در این زمینه نیز مزدا ۳ خودروی برتر محسوب میشود.
|
تجهیزات |
مزدا 3 نیو |
رنو اسکالا |
|
چراغ |
چراغهای جلو بای زنون، مهشکن جلو عقب، چرخش نور در پیچها، قابلیت تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغشور |
چراغهای جلو هالوژن، دیلایت، اتولایت، مهشکن جلو و عقب |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
رادیو MP3،AUX،CD، مجهز به 6 بلندگو |
8 بلند گو- USB-AUX/ نویگیشن، بلوتوث، دوربین عقب، – MP3 |
|
صفحهنمایش |
فاقد نمایشگر در نمونههای استاندارد |
دارای نمایشگر (سفارشی) |
|
رینگها |
205/55R 16 |
205/55 R17 |
|
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک، آینه تاشوی برقی و دارای چراغ راهنما، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن |
آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن |
|
تهویهمطبوع |
کنترل اتوماتیک دوگانه |
تهویهمطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه عقب |
|
صندلی |
صندلی با روکش چرمی، گرمکن صندلی جلو، پشت سری فعال برای صندلی جلو، 4 حالته دستی سرنشین جلو – 6 حالته برقی راننده |
صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی 6 حالته دستی سرنشین، روکش پارچهای، ایزوفیکس، صندلی عقب تاشو |
|
شیشه |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی با قطع کن، سانروف |
شیشهبالابر جلو و عقب برقی |
|
سیستمهای هشداردهنده |
_ |
سنسور پارک عقب |
|
سایر امکانات |
پدال شیفتر، کامپیوتر سفری، سانروف، کروزکنترل، ورود و خروج بدون کلید، استارت دکمهای، فرمان الکتروهیدرولیک، سنسور باران |
فرمان برقی، استارت دکمهای، سنسور باران، کروزکنترل. |
مقایسه ایمنی

خودروی مزدا ۳ هاچبک در آزمایشهای ایمنی مؤسسه یورو انکپ، بهترین نتیجه ممکن را گرفته و موفق شده پنج ستاره ایمنی کسب کند. این در حالی است که خودروی رنو اسکالا، با امتیاز چهار ستاره، سطح ایمنی پایینتری را به سرنشینان ارائه میدهد. با توجه به این نتایج، میتوان گفت مزدا ۳ هاچبک در این مقایسه، از نظر ایمنی برنده است. در جدول زیر، مهمترین امکانات ایمنی موجود در مدلهای این دو خودرو در بازار ایران آورده شده است:
|
تجهیزات |
مزدا 3 هاچبک |
رنو اسکالا |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر – سیستم قفل دوبله |
قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، کارت هوشمند |
|
کیسههوا |
مجهز به 6 کیسههوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده ای |
مجهز به 4 کیسههوا، راننده، سرنشین، جانبی |
|
سیستم ترمز و پایداری |
کنترل کشش و پایداری، ترمزهای دیسکی مجهزبه ABS-EBD- EBA |
ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD-EBA |
تجربه رانندگی
هر دو خودرو در کنترل و هدایت، احساس اطمینان خوبی به راننده میدهند، اما فضای داخلی رنو اسکالا به خاطر طراحیاش، آرامش و راحتی بیشتری دارد. با این حال، این حس آرام برای مدت زیادی باقی نمیماند؛ زیرا گیربکس اسکالا در افزایش سرعتهای بعدی، به خصوص در مقایسه با جعبهدنده معمولی مزدا ۳، کندتر عمل میکند و ممکن است مورد پسند رانندگان جوان قرار نگیرد. مخصوصاً هنگام سبقت گرفتن و کاهش سرعت، این جعبهدنده بهشدت آرام و بیتعجیل رفتار میکند؛ طوری که شاید باعث ناراحتی و بیحوصلگی رانندگان جوان شود.
از سوی دیگر، سیستم تعلیق رنو اسکالا نسبت به مزدا ۳ نرمتر است و این موضوع ممکن است بر چابکی و ثبات آن تأثیر منفی بگذارد. اما در عوض، سواری نرمتری برای خانوادهها فراهم میکند و این نکته میتواند برای چنین افرادی یک مزیت برای اسکالا در مقایسه با مزدا ۳ باشد.
در مقابل، مزدا ۳ در پیچها تعادل و پایداری بهتری دارد و سواری آن تا حدی ورزشیتر از رقیب فرانسوی احساس میشود. چابکی مزدا ۳ خیلی بیشتر از اسکالا نیست، اما میتوان گفت که این خودرو به ویژه در افزایش سرعتهای بعدی، عملکرد بهتر و هیجانانگیزتری ارائه میدهد. ترمزهای هر دو خودرو قابل اطمینان هستند و در سرعتهای بالا، اعتمادبهنفس لازم را به راننده میدهند؛ از این نظر، هر دو مدل مشکل خاصی برای کاربران خود ایجاد نمیکنند.
مشکلی که ممکن است دارندگان مزدا ۳ با آن روبرو شوند، ارتفاع کم کف این خودرو است. هنگام عبور از دستاندازها و به خصوص سرعتگیرها، ممکن است کف خودرو به زمین برخورد کند و صدای ناخوشایندی ایجاد شود. این مسئله باعث نارضایتی بسیاری از مالکان مزدا ۳ شده که البته در مدلهای جدیدتر این خودرو، با بلندتر کردن سیستم تعلیق، این مشکل تا حدودی برطرف شده است.
شرایط بازار
خودروی اسکالا یک هاچبک فرانسوی است که در بازار ایران چندان رایج نیست و خدمات پس از فروش آن نیز کیفیت مطلوبی ندارد. به همین دلیل، کاملاً طبیعی است که خریداران ایرانی، مزدا ۳ هاچبک را که از نظر فنی با مدل سدان آن یکسان است و قطعاتش به راحتی در بازار پیدا میشود، به یک هاچبک کمیاب ترجیح میدهند. با توجه به این شرایط، مشخص است که بازار خرید و فروش مزدا ۳ هاچبک بسیار فعالتر از اسکالا است و مشتریان با اطمینان بیشتری به سراغ محصولات گروه بهمن میروند.

جمعبندی
اگر قصد خرید یک خودروی هاچبک خانوادگی را دارید و بین این دو مدل مردد هستید، مزدا ۳ هاچبک انتخاب معقولانهتری است. این خودرو هم از نظر طراحی زیبا و هم از لحاظ خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش خودروی کارکرده، شرایط بهتری نسبت به رقیب فرانسوی خود دارد و به طور کلی خودرویی با دردسر کمتر محسوب میشود. در سوی دیگر، رنو اسکالا قرار دارد که با وجود سواری نرم، کیفیت ساخت خوب و مجموعه فنی با دوام، در ایران خودروی شناختهشدهای نیست و بازار خودروی دست دوم آن نیز بسیار محدود است. به همین دلیل، با وجود تمام قابلیتهای مثبت، نمیتواند توجه خریداران ایرانی را از مزدا ۳ هاچبک منحرف کند. در نهایت، میتوان گفت مزدا ۳ هاچبک در مقایسه با اسکالا، گزینه بسیار منطقیتری برای بازار ایران است و در این رقابت، برنده میدان محسوب میشود. برای اطلاع از قیمت مزدا 3 جدید هاچ بک و دریافت کارشناسی سیار خودرو از آرین لوتوس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
داستان تولد مزدا 3
با معایب مزدا 3 جدید اشنا شوید
با مزدا3 جدید و تفاوت های آن با مزدا 3 بیشتر آشنا شوید
با مزایای مزدا ۳ آشنا شوید
مقایسه هیوندای النترا و مزدا 3 جدید
راهنمای خرید مزدا ۳ دست دوم



































