مقایسه بسترن b30 کارکرده و دنا پلاس اتومات صفرکیلومتر
در بازار خودروی ایران که معمولاً تنوع زیادی ندارد، خودروهای سدان کوچک و جمعوجور، از پرطرفدارترین انواع ماشین برای خانوادهها محسوب میشوند و افراد زیادی از جامعه به خرید آنها تمایل دارند. در چند سال گذشته، علاوه بر خودروهای شاسیبلند، برخی از برندها، سدانهای کوچک ساخت چین مانند بسترن بی۳۰ را نیز به بازار ایران معرفی کردهاند. برای مثال، گروه خودروسازی بهمن، علاوه بر مدل مزدا ۳، اقدام به فروش خودروهای ساخت شرکت فاو در ایران کرده که از میان آنها فقط دو مدل بی۵۰ و بی۳۰ به شکل محدود وارد کشور شدند. در این نوشته، قصد داریم خودروی کارکرده بسترن B30 را با دنا پلاس اتوماتیک صفر کیلومتر مقایسه کنیم. بنابراین اگر در فکر خرید دنا پلاس یا بسترن B30 هستید، پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.
بسترن B30 کارکرده بخرم یا دنا پلاس اتوماتیک صفر؟

خودروی بسترن B30 از سال ۱۳۹۶ وارد خیابانهای ایران شد. قیمت مناسب و طراحی زیبای آن باعث شد خیلی زود مشتریان زیادی جذب این خودرو شوند. این مدل بر پایهی ساختار یکی از خودروهای قدیمی فولکس واگن ساخته شده و حتی موتور آن نیز با مجوز از این شرکت آلمانی تولید میگردید.
اما پس از آغاز تحریمها و افزایش شدید قیمت خودروها، دیگر B30 مانند گذشته برای خریداران جذاب نیست. چون قیمت آن بسیار بالا رفته و بهعلاوه، گروه بهمن به تدریج از تعداد تولید این مدل کاسته است تا فضای کافی برای عرضه خودروهای جدید مانند کراساوورها و سدانهایی مثل آئولوس D53 داشته باشد.

در آن طرف میدان، شرکت ایران خودرو که به نظر نمیرسد به این زودیها از پلتفرم سمند و پژو ۴۰۵ جدا شود، در سال ۱۳۹۹ مدل اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ را به عنوان گرانترین خودروی داخلی خود عرضه کرد. در ابتدا، جعبه دنده اتوماتیک چینی این خودرو آنقدر جذاب به نظر میرسید که قیمت آن را به شکل قابل توجهی از نمونه دندهای بالاتر برد. اما به مرور زمان، قیمت آن تعدیل شد و اکنون، ارزش مدلهای صفرکیلومتر این خودرو تقریباً با نمونههای کارکرده برلیانس بی ۳۰ در یک محدوده قیمتی قرار دارد.

ممکن است بعضی از خریداران هنوز در انتخاب بین این دو خودرو تردید داشته باشند و ندانند کدام یک را بخرند. به همین خاطر، ما این دو خودروی سدان ایرانی و چینی را از جنبههای مختلف با هم مقایسه میکنیم تا در نهایت مشخص شود کدام یک گزینه مناسبتری برای مشتریان در ایران است.

فاو بسترن B30

این خودروی کوچک و جمعوجور ساخت چین، اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت فاو به بازارهای جهانی معرفی شد و پس از مدتی، توجه مدیران شرکت بهمن را به خود جلب کرد.
در مقایسه با خودروهای داخلی، بسترن بیسی ظاهر تازهای دارد، اما در کنار خودروهای چینی جدیدتر، طراحی آن چندان چشمگیر نیست و کمکم به سمت کهنه شدن پیش میرود. در مورد فضای داخلی هم شرایط چندان مطلوب نیست؛ چرا که از نظر مواد اولیه و طراحی داخلی، نمیتوان ویژگیهای زیادی از یک خودروی سطح بالا در کابین این مدل مشاهده کرد.
از نظر فنی، فاو بی۳۰ به یک موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری بدون توربو مجهز است که میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. با توجه به حجم موتور، قدرت تولیدی و وزن ۱۲۷۰ کیلوگرمی این خودرو، بسترن بیسی خودروی چابکی به شمار نمیرود. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۲.۶ ثانیه اندازهگیری شده که اگرچه هیجانانگیز نیست، اما برای استفاده خانوادههای ایرانی کاملاً مناسب و کاربردی میباشد.
این خودرو همچنین دارای جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک است که یکی از نقاط قوت بسترن بی۳۰ محسوب میشود. مصرف سوخت آن حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. علاوه بر این، فضای داخلی بسترن بی۳۰ نسبتاً بزرگ است و سواری آن نیز احساس خشکی به همراه ندارد.

در مورد امکانات رفاهی خودرو باید گفت که با توجه به قیمت بسترن b30، این خودرو امکانات اولیهای که خریداران ایرانی انتظار دارند را ارائه میدهد. البته یک نکته وجود دارد و آن استفاده از سیستم تهویه دستی با دکمههای دیجیتال است که ممکن است از نظر برخی مشتریان چندان جذاب نباشد.
از جمله تجهیزات مهم این خودرو میتوان به این موارد اشاره کرد: فرمان برقی با دو حالت مختلف و دکمههای کنترل، یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم ناوبری، دوربین عقب، صفحه نمایش کیلومتر که خطوط کمکی برای پارک را نشان میدهد، دو کیسه هوا، سیستم تهویه و تنظیم دستی صندلیها، آینههای برقی کناری که قابلیت گرم شدن دارند، سانروف، چراغهای مهشکن جلو و عقب، چراغهای روز، چراغهای خودکار، سنسور پارک عقب، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، و کروز کنترل.
در میان این امکانات، وجود سیستم کنترل کشش و پایداری، برتری قابل توجهی در ثبات و کنترل خودرو نسبت به رقیب ایرانی آن ایجاد میکند.
دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو تولید خودروی دنا پلاس را از سال ۱۳۹۵ شروع کرد و در نهایت، نوع اتوماتیک آن را با جعبه دنده شش سرعته ساخت شرکت دیایای چین به بازار عرضه نمود. از نظر ظاهری، این مدل تفاوت خاصی با نوع دندهای ندارد و با توجه به کمبود تنوع در بازار خودروی ایران، همچنان مورد استقبال مشتریان در سنین مختلف است.
در بخش داخلی خودرو، اگرچه دنا پلاس طراحی بسیار مدرنی ندارد، اما در مقایسه با بسترن بیسی، جلوه زیباتر و شیکتری دارد و فضای چشمنوازی را ایجاد میکند. همچنین به دلیل فاصله محور بیشتر، فضای داخلی آن کمی گشادهتر از رقیب چینی خود برآورد میشود؛ هرچند کیفیت پلاستیکهای استفادهشده در کابین، تفاوت چندانی با بسترن ندارد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک در مقایسه با بسترن، قدرت موتور بیشتری دارد. موتور توربوشارژ این خودرو با نام EF7، حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که در مقایسه با بسترن، برتری چشمگیری دارد.
این خودروی ایرانی میتواند در مدت حدود ۱۱ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین میانگین مصرف سوخت آن ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
دنا پلاس توربو دارای جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک است و بیشینه سرعت آن به ۲۰۵ کیلومتر در ساعت میرسد. حجم صندوق عقب خودرو نیز ۵۰۰ لیتر است که برای سفرهای خانوادگی فضای مناسبی فراهم میکند.

در بخش امکانات، دنا پلاس توربو اتوماتیک تقریباً در یک سطح با خودروی رقیب چینی قرار دارد، با این مزیت که دارای سیستم تهویه هوای خودکار و صندلیهای جلوی قابل تنظیم با دکمه برقی است. این خودروی جدید ایران خودرو همچنین به فرمان برقی مجهز شده و امکانات دیگری مانند سنسور پارک عقب، کروز کنترل، چراغهای روز (دیلایت)، چراغ مهشکن، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی همراه با مسیریاب (نویگیشن)، دوربین عقب، بلوتوث، چهار ایربگ، آینههای بغل تاشوی برقی و سانروف دارد.
با این حال، نبود سیستمهای کنترل کشش و ترمز و پایداری الکترونیکی، همچنان نقطه ضعف اصلی خودروهای داخلی در مقایسه با رقبای چینی است و دنا پلاس نیز این مشکل را دارد. همین کمبود باعث شده که قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک کمتر از بسترن بی ۳۰ باشد.
نتیجهگیری
خریدن یک خودروی چینی که عمر فروش آن در بازار ایران تقریباً به پایان رسیده و شرکت سازنده تمایلی به ادامه تولید آن ندارد، انتخاب منطقی به نظر نمیرسد. بسترن B30 نیز در همین شرایط قرار دارد و علاوه بر این موضوع، از نظر قدرت موتور و طراحی داخلی نیز در مقایسه با رقیب ایرانی خود، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک، عملکرد ضعیفتری دارد.

قطعات یدکی و بدنه این خودرو، علاوه بر قیمت بیشتر، به اندازهی دنا پلاس به راحتی در بازار پیدا نمیشوند. از طرفی، دنا پلاس از نظر امکانات و تجهیزات، کمی از رقیب خود پیشی گرفته و فضای داخلی کابین و صندوق عقب آن گنجایش بیشتری برای سرنشینان و وسایلشان دارد. با توجه به این نکات، به نظر میرسد دنا پلاس صفرکیلومتر انتخاب مناسبتری در مقایسه با بسترن بی ۳۰ باشد؛ البته مالکین خودروهای بهمن موتور نیز از استهلاک کمتر و مصرف سوخت بهینهتر موتورهای تنفس طبیعی بهره میبرند. برای دریافت اطلاعات بیشتر دربارهی خرید اقساطی دنا پلاس، روی لینک مربوطه کلیک کنید.
مطالب پیشنهادی:
مقایسه تندر پلاس و دنا پلاس
مقایسه چری آریزو 5 توربو اتومات با دنا پلاس



































