مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

در مقاله‌ای از مجله آرین لوتوس، به بررسی و مقایسه دو خودروی کراس‌اوور کوچک شهری، یعنی رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی پرداخته‌ایم. رنو کپچر یکی از نخستین خودروهای کراس‌اووری بود که در فهرست محصولات رنو برای بازار ایران قرار گرفت. برخلاف سایر خودروهای رنو که توسط شرکت نگین خودرو وارد می‌شدند، این مدل را ایران خودرو به بازار عرضه کرد.

ورود این خودرو با بحث‌های زیادی همراه بود؛ چرا که ایران خودرو – به جز سوزوکی ویتارا – سابقه چندان درخشانی در زمینه واردات خودرو نداشت و مدل‌هایی مانند پژو ۴۰۷ و سوزوکی کیزاشی این موضوع را تایید می‌کنند. با این حال، رنو کپچر با وجود تأخیر یک تا دو ساله در ورود به ایران، به خاطر طراحی زیبا و مشخصات فنی جذابش، گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به کراس‌اوورهای کوچک شهری محسوب می‌شد.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

از سوی دیگر، دیگر شرکت‌های رقیب هم بیکار ننشسته بودند. شرکت «رامک خودرو» تنها یک سال بعد، خودروی تیوولی را به عنوان رقیبی جدی وارد بازار کرد. تیوولی در واقع از برند سانگ‌یانگ بود که مدل‌های قبلی آن استقبال چندانی در بازار ایران نداشتند؛ اما رامک خودرو با انتخاب یک محصول جذاب و عرضه به موقع آن، توانست سهم بزرگی از بازار خودروهای کراس‌اوور کوچک در کشور را به دست بگیرد.

خودروی رنو کپچر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در کشور ما به فروش می‌رسید. امروزه البته نسخه جدیدتری از این خودرو در بازارهای جهانی موجود است. در مقایسه با آن، سانگ یانگ تیوولی در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و هنوز هم اولین نسل از این مدل، با تغییرات ظاهری کوچک، در بازار جهانی عرضه می‌شود.

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را با نگاه کردن به شکل ظاهری آنها آغاز می‌کنیم. این دو خودرو از نظر اندازه تقریباً مشابه هستند، اما سبک طراحی آنها کاملاً با هم فرق دارد. طراحی رنو کپچر نرم و گرد است و الهام‌گرفته از مدل رنو کلیو می‌باشد. چراغ‌های بزرگ جلوی آن، به همراه سقف دو رنگ و شیشه جلو با طراحی خاص، باعث می‌شوند این خودرو در خیابان کاملاً چشمگیر و متمایز به نظر برسد. با وجود اینکه طراحی هماهنگ و زیبایی دارد، اما کپچر را نمی‌توان یک خودروی ورزشی دانست.

در مقابل، سانگ یانگ تیوولی یک طراحی گوشه‌دار و جعبه‌ای دارد و تمام خطوط آن صاف و مستقیم هستند. سانگ‌یانگ با استفاده از این خطوط صاف و همچنین ایجاد حجم در قسمت‌های کناری و عقب خودرو، توانسته تیوولی را جذاب و بزرگ نشان دهد. ستون A خودرو نیز به رنگ مشکی است که حال و هوای ورزشی به آن بخشیده است.

در هر دو خودرو، شرکت‌سازنده با اضافه کردن پلاستیک به قسمت پایین درها و سپرها، و همچنین استفاده از نوار مشکی رنگ دور چرخ‌ها، سعی کرده ظاهری شبیه به خودروهای آفرود ایجاد کند. البته باید بدانید که قابلیت‌های آفرود این دو خودرو بسیار کم و در حد یک خودروی معمولی شهری است.

تفاوت کابین رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی

فضای داخلی خودروهای رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. طراحی داخل رنو کپچر به گونه‌ای است که ممکن است نظر همه را جلب نکند، اما نمی‌توان گفت طراحی ناخوشایندی دارد.

در مقایسه‌ی این دو خودرو، سانگ‌یانگ تیوولی در بخش فضای داخلی برتری خود را نشان می‌دهد. هم طراحی داشبورد آن جذاب‌تر و امروزی‌تر است و هم فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فضای پای راننده و سرنشینان در تیوولی به‌وضوح از کپچر بیشتر است و صندلی‌های آن نیز راحت‌تر و با طراحی بهتری ساخته شده‌اند. فرمان این خودرو نیز از نوع دیکات است و قسمت پایین آن صاف طراحی شده.

در مقابل، رنو کپچر یک صفحه‌نمایش دیجیتال پشت فرمان دارد که یکی از مزایای آن محسوب می‌شود. همچنین، برخی از مدل‌های تیوولی دارای سانروف هستند که نور طبیعی و فضای بازتری به داخل خودرو می‌بخشد؛ در حالی که رنو کپچر در هیچ یک از مدل‌های خود سانروف ندارد.

تفاوت تیوولی و کپچر از نظر فنی

تفاوت تیوولی و کپچر از نظر فنی

حالا به مهم‌ترین قسمت مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی می‌رسیم. هر دو خودرو از سیستم‌های فنی پیشرفته‌ای بهره می‌برند. با این که از نظر مشخصات فنی شباهت‌هایی دارند، ولی تفاوت‌های قابل توجهی نیز در سیستم فنی آن‌ها دیده می‌شود.

رنو کپچر مجهز به یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که به یک جعبه دنده شش‌سرعته دوکلاچه متصل شده. در مقابل، سانگ یانگ تیوولی از یک موتور معمولی و بدون توربو استفاده می‌کند که حجم موتور آن بیشتر است و به یک جعبه دنده اتوماتیک شش‌سرعته وصل شده است.

موتور تیوولی قدرت بیشتری تولید می‌کند؛ اما رنو کپچر گشتاور بالاتری دارد. در بحث مصرف سوخت، رنو به خاطر داشتن موتور کوچک‌تر و توربو، عملکرد بهتری دارد و کم‌مصرف‌تر است. با وجود این مزایای رنو در بخش موتور، باید در نظر داشت که موتورهای توربو معمولاً به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند و جعبه دنده دوکلاچه نیز، با وجود قابلیت‌های خوبی که دارد، ممکن است هزینه نگهداری بیشتری به دنبال داشته باشد.

مقایسه فنی جک S5 و رنو داستر

در هر دو خودرو، قدرت تولید شده توسط موتور فقط به چرخ‌های جلویی فرستاده می‌شود. به همین دلیل، این خودروها برای رانندگی در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده (آفرود) طراحی نشده‌اند و نمی‌توان از آنها در چنین شرایطی استفاده کرد.

جدول تفاوت کپچر و تیوولی از نظر مشخصات فنی

مدل خودرو

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

پیشرانه

۴ سیلندر توربو

۴ سیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

۱.۲ لیتر

۱.۶ لیتر

حداکثر قدرت

۱۲۰ اسب‌بخار

۱۲۸ اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

۱۹۰ نیوتن‌متر

۱۶۰  نیوتن‌متر

گیربکس

۶ دنده دوبل کلاچ

۶ دنده اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

شتاب صفرتاصد

۱۰.۹ ثانیه

۱۲.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۲ کیلومتر بر ساعت

۱۹۵ یلومتر بر ساعت

تفاوت آپشن‌های تیوولی و رنو کپچر

کابین رنو کپچر

رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی خودروهایی با امکانات خیلی ویژه و پیشرفته محسوب نمی‌شوند، اما در محدوده قیمتی خود، تجهیزات قابل قبولی را به خریداران ارائه می‌دهند.
از نظر امکانات، سانگ یانگ تیوولی با داشتن سانروف اختیاری، فرمان سه‌حالته، حسگر پارک جلو و آینه عقب الکتروکرومیک، موقعیت بهتری دارد.
در مقابل، رنو کپچر مجهز به سیستم تهویه هوای دارای فیلتر AQM و قابلیت تنظیم صندلی‌های عقب روی ریل است.
به طور کلی، هیچ‌یک از این دو خودرو را نمی‌توان بسیار مجهز دانست.
در جدول زیر می‌توانید فهرست کامل امکانات هر دو خودرو را ببینید و تفاوت‌های آن‌ها را از نظر سطح تجهیزات مقایسه کنید:

تجهیزات

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

چراغ

چراغ‌های روشنایی در روز، مه‌شکن جلو و عقب، روشن‌شدن مه‌شکن در پیچ‌ها، اتولایت

دی لایت، مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت

سیستم‌های مولتی‌مدیا

۶ اسپیکر با تنظیم هوشمند صدا

۶ اسپیکر

صفحه‌نمایش

۷ اینچی لمسی

۷ اینچی لمسی

رینگ‌ها

۱۷ اینچی

۱۸ اینچی

آینه

تاشوی برقی با گرم‌کن و تنظیم برقی

تاشوی برقی و تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه وسط الکترومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک با فیلتر AQM

خودکار با دریچه عقب

صندلی

صندلی ۶ حالته دستی راننده و ۴ حالته دستی سرنشین

تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین کناری

شیشه

شیشه دودی عقب

شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم آنتی ترپ

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر

سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات 

سقف و قاب آینه رنگی

فرمان سه‌حالته

تفاوت رنو کپجر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

تفاوت رنو کپجر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

در بخش ایمنی، رقابت بین تیوولی و کپچر بسیار نزدیک است. تیوولی دارای شش کیسه هواست که شامل دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، دو کیسه هوا برای محافظت از کنار شیشه‌ها و دو کیسه هوا در کنار صندلی‌های جلو می‌شود. در مقابل، رنو کپچر فقط چهار کیسه هوا دارد: دو کیسه برای سرنشینان جلو و دو کیسه برای بخش‌های کناری.

اگرچه تعداد کیسه‌های هوا در تیوولی بیشتر است، اما رنو کپچر در آزمون ایمنی Euro NCAP نتیجه بهتری گرفته است. رنو کپچر دارای رتبه پنج ستاره ایمنی است، در حالی که سانگ یانگ تیوولی رتبه چهار ستاره دریافت کرده است.

جدول مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی از نظر ایمنی

تجهیزات

رنو کپچر

سانگ یانگ تیوولی

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم کنترل پایداری

کمربند ایمنی پیش‌کشنده، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ضدواژگونی

کیسه‌هوا

۴ عدد

۶ عدد

سیستم ترمز

ترمز جلو دیسکی، عقب کاسه‌ای، با سیستم ABS و EBD

ترمز جلو و عقب دیسکی به همراه سیستم ABS و EBD

تجربه رانندگی با تیوولی و رنو کپچر؛ کدام‌یک موفق‌تر است؟

تجربه رانندگی با تیوولی و رنو کپچر

وقتی راننده بین سانگ‌یانگ تیوولی و رنو کپچر مقایسه می‌کند، اولین چیزی که توجهش را جلب می‌کند، فضای داخلی بزرگ‌تر و صندلی‌های راحت‌تر تیوولی است. همین‌طور، وقتی حرکت می‌کنید، موتور تیوولی نفس‌کشیدن طبیعی‌تر و سرحال‌تری دارد و عملکرد جعبه‌دنده آن هم راضی‌کننده است. اما یک نکته منفی در مورد تیوولی وجود دارد: جای عجیب دکمه تعویض دنده دستی (تیپ‌ترونیک) که به شکل یک کلید کوچک روی دسته‌دنده قرار گرفته است. از امکانات جالب تیوولی هم می‌توان به فرمان سه‌حالته آن اشاره کرد که راننده می‌تواند با فشردن یک کلید روی داشبورد، نوع واکنش فرمان را تغییر دهد.

از نظر سواری و راحتی، هیچ‌کدام از این دو خودرو، اتومبیل‌های ایده‌آل و خیلی راحتی به‌شمار نمی‌روند؛ اما باید کلاس و رده قیمتی آن‌ها را هم در نظر گرفت. در کل، کیفیت سواری کپچر و تیوولی تقریباً در یک سطح است، با این تفاوت که تیوولی کمی پایدارتر است و رانندگی با آن لذت بیشتری دارد. سواری هر دوی این خودروها چیزی بین هاچ‌بک‌ها و کراس‌اوورهای متوسط است؛ یعنی از رنو سیمبل راحت‌ترند، اما به راحتی هیوندای توسان نیستند.

فضای داخلی برای سرنشینان در هر دو خودرو با توجه به ابعادشان مناسب است؛ اما هر دو در بخش صندوق عقب ضعف دارند و فضای بار آن‌ها چندان قابل‌قبول نیست. در واقع، در هر دو مدل، فضای صندوق تا حدی فدای فضای سرنشینان شده است. رنو کپچر با داشتن موتور توربو، کشش خوبی دارد؛ اما این کشش بالا همیشه به معنای شتاب خوب در همه شرایط نیست. با وجود موتور توربو و گشتاوری نزدیک به ۲۰۰ نیوتن‌متر که با یک جعبه‌دنده دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود، شتاب اولیه کپچر چندان رضایت‌بخش نیست.

در مورد توانایی ترمزگیری، این تیوولی است که برتری دارد؛ زیرا در هر چهار چرخ از ترمز دیسکی استفاده می‌کند. در مقابل، رنو کپچر ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب ندارد و از این نظر، شبیه به خودروهای رده‌پایین بازار محسوب می‌شود.

مقایسه تیوولی و کپچر از نظر شرایط بازار

مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

رنو کپچر
در مقایسه رنو کپچر با سانگ یانگ تیوولی، این دو خودرو رقابت چندانی در بازار با هم ندارند. رنو کپچر هم مانند بسیاری از ماشین‌هایی که توسط شرکت‌های دولتی وارد شده، در بازار ایران وضعیت چندان خوبی ندارد. امکانات این خودرو در مقایسه با رقبا چندان چشمگیر نیست و موتور آن نیز قدرت بالایی ارائه نمی‌دهد. همین موضوع باعث شده که خرید این خودرو در برابر قیمتی که دارد، چندان به صرفه به نظر نرسد. علاوه بر این، بسیاری از خریداران از مشکل پیدا کردن و تهیه قطعات یدکی رنو کپچر ناراضی هستند و این موضوع یک نقطه ضعف بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود.

نتیجه گیری بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ برای سال‌های طولانی با مدل‌هایی مانند موسو و کوراندو نتوانست در بازار خودرو موفق عمل کند. اما با معرفی تیوولی، توانست جایگاه خوبی برای خود به دست آورد. قیمت مناسب تیوولی، طراحی زیبا و عرضه منظم‌تر آن در مقایسه با رنو، باعث شد این خودرو بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

اگرچه امروزه هیچ‌کدام از این دو خودرو به صورت صفرکیلومتر در بازار موجود نیستند، اما همچنان تیوولی در مقایسه با رنو کپچر، وضعیت بهتری در بازار دارد. با وجود شهرت و سابقه بیشتر رنو، علت اصلی موفق نبودن کپچر در بازار ایران، عملکرد ضعیف عرضه‌کننده آن، یعنی ایران خودرو، بوده است. هرچند که این شرکت قیمت رنو کپچر را کمی بالاتر از تیوولی تعیین کرده بود.

نتیجه گیری بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

بررسی مقایسه رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی

در پایان مقایسه‌ی رنو کپچر و سانگ‌یانگ تیوولی، می‌توان گفت هر دو خودرو گزینه‌های مناسبی برای رانندگی روزمره هستند. البته بهتر است در کنار هر کدام، یک خودروی دوم نیز در نظر گرفته شود. هر دو مدل در شرایط شهری عملکرد خوبی دارند و مصرف سوخت معقولی ارائه می‌دهند.

وجود امکانات رفاهی و ایمنی مناسب همراه با مشخصات فنی قابل قبول، رقابت نزدیکی بین تیوولی و کپچر به وجود آورده است.

تیوولی بیشتر مناسب کسانی است که در این محدوده قیمت، به دنبال ظاهر جذاب‌تر و تجهیزات بیشتر هستند و همچنین تمایلی به استفاده از موتورهای توربو ندارند. از طرف دیگر، رنو کپچر انتخاب بهتری برای افرادی است که به برندهای شناخته‌شده‌تر و طراحی متفاوت علاقه دارند. این خودرو با داشتن سیستم پیشرانه و جعب‌دنده‌ی پیشرفته‌تر، برای کسانی که به شتاب و قدرت بیشتر اهمیت می‌دهند، گزینه‌ی رضایت‌بخش‌تری است. ایمنی بالاتر رنو کپچر نیز مزیت مهم این خودرو در مقایسه با تیوولی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

چرا رنو کپچر بخریم؟
معایب رنو کپچر
مقایسه پژو 2008 و رنو کپچر
چرا تیوولی بخریم؟
معایب سانگ یانگ تیوولی
مقایسه هاوال h2 و تیوولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن