مقایسه تویوتا لندکروز و اف جی ؛ پرچم‌دارهای تویوتا زیر ذره بین آرین لوتوس

خودروهای تویوتا سال‌هاست که در بازار کشور ما حضور دارند و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به ویژه خودروهای شاسی‌بلند این برند ژاپنی، در بین مشتاقان خودرو از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. اگرچه امروزه خودروهای کراس‌اوور طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند، اما تویوتا همچنان جایگاه خود را در بخش خودروهای شاسی‌بلند و آفرود حفظ کرده است. لندکروزر تویوتا بدون شک شناخته‌شده‌ترین محصول این شرکت در این بخش است و تقریباً تمام مدل‌های مختلف آن در بازار ایران پیدا می‌شود. در این نوشته، قصد داریم به بررسی تفاوت‌های بین تویوتا اف‌جی کروزر و لندکروزر بپردازیم.

لندکروزر به خاطر قابلیت‌های خارق‌العاده و کارنامه درخشانی که در زمان جنگ داشت، نزد نسل‌های پیشین بیشتر مورد توجه سازمان‌های نظامی و نهادهای دولتی بود. اما از نسل‌های ۹۰ و ۱۰۰ به بعد، ناگهان جایگاه این خودرو تغییر کرد و به عنوان یک خودروی لوکس، پرهزینه و در عین حال بسیار قدرتمند در مسیرهای خاکی و ناهموار در بازار ظاهر شد. با این حال، هنوز هم میان واحدهای ویژه پلیس و ارتش جایگاه خود را حفظ کرده است.

تفاوت تویوتا اف جی کروز با لندکروز

تویوتا لندکروزر تنها خودروی این شرکت در رده خود نیست؛ بلکه مدل دیگری به نام تویوتا اف‌جی کروزر نیز در بازار موجود است که خریداران می‌توانند آن را انتخاب کنند. اگرچه از نظر فنی، شباهت‌های زیادی بین اف‌جی کروزر و لندکروزر دیده می‌شود و عملکرد و قابلیت‌های حرکتی هر دو خودرو نیز بسیار نزدیک به هم است، اما این دو خودرو در واقع برای مشتریان متفاوتی طراحی شده‌اند و ویژگی‌های متمایزی دارند.

در بخش بعدی این مطلب، می‌خواهیم آخرین نسل تویوتا لندکروزر، یعنی سری ۲۰۰، را با آخرین مدل تویوتا اف‌جی کروزر مقایسه کنیم. تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد و اف‌جی کروزر نیز در همین بازه زمانی، یعنی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، در دسترس خریداران قرار داشت.

مقایسه تویوتا لندکروز و اف جی از نظر ظاهری

مقایسه تویوتا لندکروز و اف جی از نظر ظاهری

تویوتا لندکروزر در طراحی، رویکردی محتاطانه و کلاسیک دارد. این شرکت در تمام مدل‌های مختلف این خودرو، همیشه سعی کرده از طرح‌های افراطی و خیلی جدید پرهیز کند. شاید این ویژگی باعث نشود که لندکروزر به عنوان زیباترین خودروی بازار شناخته شود، اما در عوض، ظاهری متعادل و هماهنگ دارد که هم ساده است و هم باوقار و زیبا دیده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰، اندازه بزرگ بدنه، چراغ‌های جلوی بزرگ و یک رادیاتور بزرگ و کروم‌کاری شده است. این خودرو در دو مدل مختلف برای قسمت عقب تولید می‌شود که هر دو نوع آن در بازار ایران موجود است: در یک مدل، لاستیک یدکی روی درب صندوق عقب نصب شده و در مدل دیگر، این لاستیک در زیر شاسی خودرو قرار داده شده است.

طراحی تویوتا لندکروزر بسیار ساده و کلاسیک است، در حالی که اف جی کروزر ظاهری خاص و متفاوت دارد. تویوتا برای طراحی اف جی کروزر، از مدل‌های اس یو وی قدیمی خود در دهه ۱۹۷۰ الهام گرفته است. وقتی اولین بار نمونه اولیه این خودرو معرفی شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که تویوتا آن را به تولید انبوه برساند؛ اما پس از چند سال، این طرح جذاب با تغییرات کوچکی به خط تولید این شرکت اضافه شد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های طراحی اف جی کروزر، نمای کناری آن است. درهای جلو و عقب این خودرو برخلاف جهت یکدیگر باز می‌شوند، که این ویژگی در میان خودروهای اس یو وی مشابه آن دیده نمی‌شود.

مقایسه تویوتا لندکروز و اف جی از نظر ظاهری

در بخش داخلی هم تفاوت این دو خودرو به خوبی دیده می‌شود. لندکروزر فضای داخلی زیبا و بزرگی دارد که هفت سرنشین به راحتی در آن جای می‌گیرند. داخل کابین لندکروزر تویوتا، آن ظاهر پرزرق و برق و امکانات لوکس برخی شاسی‌بلندهای امروزی را ندارد و طراحی آن ساده به نظر می‌رسد؛ اما از نظر کیفیت ساخت و راحتی استفاده، همچنان بسیار خوب و قابل قبول است. به بیان ساده‌تر، فضای داخلی لندکروزر تمام نیازهایی را که از یک خودروی شاسی‌بلند بزرگ دارید، برآورده می‌کند.

کابین تویوتا لندکروزر

فضای داخلی تویوتا اف‌جی کروزر
وقتی سوار تویوتا اف‌جی کروزر می‌شوید، یک فضای کاملاً متفاوت را احساس خواهید کرد. این حس به قدری متمایز است که ممکن است فکر کنید در حال رانندگی با یک کامیون هستید. وجود سه برف‌پاک‌کن روی شیشه جلو، به ایجاد این حس کمک زیادی می‌کند. طراحی داخلی این خودرو بسیار ساده و بی‌حاشیه است و انگار مخصوص استفاده در شرایط سخت و نظامی ساخته شده است.

کابین اف جی کروزر

صفحه جلوی خودرو از خطوط ساده و بدون انحنا تشکیل شده و نمی‌توان چیز خاصی درباره زیبایی آن گفت. تویوتا اف‌جی کروزر در بازار با دو نوع طراحی داخلی ارائه می‌شود. نوع اول، ظاهری شبیه به فلز دارد و نوع دوم که به نام ایکس‌تریم معروف است، از طرحی شبیه به فیبر کربن در قسمت‌های داخلی استفاده کرده است. اگرچه فضای داخلی اف‌جی کروزر با هدف ساخت این خودرو هماهنگ است، اما در مقایسه با لندکروزر، هم فضای کم‌تری دارد و هم سطح راحتی آن پایین‌تر است.

مقایسه تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر از نظر فنی 

در این بخش به تفاوت‌های فنی تویوتا اف‌جی کروز و لندکروز می‌پردازیم. تویوتا لندکروزر در ایران با دو نوع موتور ارائه می‌شود: یک نوع ۶ سیلندر و نوع دیگر ۸ سیلندر. در این مقایسه، مدل ۶ سیلندر لندکروزر را با تویوتا اف‌جی کروز مقایسه می‌کنیم. همان‌طور که قبلاً گفتیم، این دو خودرو از نظر فنی بسیار شبیه به هم هستند و هر دو از یک موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر معمولی استفاده می‌کنند. این موتور در محصولات دیگر تویوتا مانند پرادو نیز به کار رفته است.

مقایسه تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر از نظر فنی 

موتور تویوتا اف‌جی کروزر
ویژگی‌های فنی این دو خودرو بسیار شبیه به هم است و اختلاف محسوسی در قدرت و گشتاور آن‌ها مشاهده نمی‌شود. بدون تردید، این موتور یکی از برترین پیشرانه‌های موجود در بازار خودروهای شاسی‌بلند محسوب می‌شود و می‌توان آن را از مهم‌ترین مزیت‌های محصولات تویوتا در رقابت با سایر برندها دانست. قدرت تولیدشده توسط موتور در هر دو خودرو، از طریق یک جعبه‌دنده خودکار پنج‌سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌گردد.

سیستم چهارچرخ محرک در تویوتا اف‌جی کروزر با نمونه به‌کاررفته در لندکروزر تفاوت دارد. در اف‌جی کروزر از یک سیستم ساده‌تر و کلاسیک استفاده شده که مانند خودروهای قدیمی، دارای دو اهرم دنده در داخل کابین است. راننده می‌تواند با انتخاب حالت 2H، نیرو را فقط به چرخ‌های عقب انتقال دهد. در مقابل، لندکروزر مجهز به سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته‌تری است که تمامی تنظیمات آن به صورت الکترونیکی و از داخل کابین انجام می‌شود. هر دو خودرو دارای قابلیت‌هایی مانند دنده کمکی و قفل دیفرانسیل عقب هستند که توانایی آن‌ها را برای حرکت در مسیرهای ناهموار و خاکی تضمین می‌کند.

مقایسه تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر از نظر فنی 

تویوتا لندکروزر
هرچند این دو خودرو از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، ولی نحوه عملکرد و رفتارشان کاملاً متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت، اختلاف وزنی حدود نیم تُن بین آن‌هاست. وزن کمتر تویوتا اف جی کروزر باعث می‌شود تا این مدل، چابک‌تر و فرزتر از لندکروزر حرکت کند.

در جدول زیر، مشخصات فنی تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر با هم مقایسه شده‌اند:

مدل خودرو

تویوتا لندکروزر

تویوتا اف جی کروزر

پیشرانه

۶ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی

۶ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی

حجم موتور

۴ لیتر

۴ لیتر

حداکثر قدرت

۲۷۱ اسب‌بخار

۲۷۰ اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

۳۸۵ نیوتن‌متر

۳۸۱ نیوتن‌متر

گیربکس

۵ دنده خودکار با دنده کمکی

۵ دنده خودکار با دنده کمکی

مصرف سوخت (ترکیبی)

۱۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

۱۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

شتاب صفرتاصد

11 ثانیه

8 ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر از نظر آپشن و امکانات رفاهی

تویوتا اغلب به عنوان یک برند خودرو شناخته می‌شود که امکانات و تجهیزات رفاهی زیادی ارائه نمی‌دهد. بسیاری از خریداران تویوتا از این موضوع شکایت دارند. با این حال، برخی دیگر معتقدند که تویوتا در مقابل، کیفیت ساخت بهتر و قابلیت‌های فنی بالاتری نسبت به رقبای خود ارائه می‌کند. در مورد تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر هم باید گفت که این دو خودرو، هردو این دیدگاه‌ها را تایید می‌کنند. هیچ‌کدام از این دو خودرو، به‌ویژه تویوتا اف جی کروزر، در زمینه امکانات جزو خودروهای پُر تجهیز محسوب نمی‌شوند و حتی در مقایسه با قیمتشان، کمبودهای قابل توجهی دارند.

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر

تویوتا اف جی کروزر با اینکه قیمت بسیار بالایی دارد، اما حتی از یک سانروف و سیستم تهویه هوشمند هم بهره نمی‌برد. به زبان ساده، احتمالاً تنها برتری این خودرو در مقایسه با رنو سیمبل، قفل دیفرانسیل و سیستم صدای بهتر آن است. در مقابل، لندکروزر امکانات کامل‌تری مثل جعبه خنک‌کن، گرم‌کن صندلی، تنظیم برقی صندلی‌ها و سانروف را به مشتریانش ارائه می‌دهد.

در جدول زیر، امکانات تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر با هم مقایسه شده‌اند:

تجهیزات

تویوتا لندکروزر

تویوتا اف جی کروزر

چراغ

بای زنون، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی در روز

هالوژن، مه‌شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

مانیتور ۸ اینچی، مانیتور سقفی عقب سفارشی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و چنجر ۶ تایی

۱۰ اسپیکر JBL، چنجر ۶ تایی

صفحه نمایش

۸ اینچی لمسی

ندارد

رینگ‌ها

285/60R18

265/75R16

آینه

تاشوی برقی با تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه الکتروکرومیک وسط سفارشی

تاشوی برقی با تنظیم برقی و گرم‌کن، آینه الکتروکرومیک وسط سفارشی

تهویه مطبوع

خودکار دوگانه

دستی

صندلی

صندلی برقی ۶جهته برای راننده و ۵ جهته دستی برای سرنشین

صندلی دستی ۸جهته با گودی کمر برای راننده و ۴ جهته دستی با گودی کمر برای سرنشین

شیشه

شیشه‌های دودی عقب

شیشه‌های دودی عقب

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور پارک جلو و عقب، رادار جلوی سفارشی

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات 

سانروف برقی

سقف سفید (به جز بدنه قرمز)

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر از نظر ایمنی

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر از نظر ایمنی

متأسفانه مقایسه دقیق ایمنی تویوتا لندکروزر و اف‌جی کروزر امکان‌پذیر نیست، زیرا این دو خودرو توسط یک مرکز آزمایشی واحد بررسی نشده‌اند. با این حال، هر دو مدل در گروه خود، از نظر ایمنی در جایگاه خوبی قرار دارند.

تویوتا اف‌جی کروزر موفق شده پنج ستاره ایمنی از سازمان NHTSA آمریکا و همچنین رتبه ایمنی قابل قبولی از مؤسسه IIHS آمریکا دریافت کند. از طرف دیگر، تویوتا لندکروزر نیز پنج ستاره ایمنی کامل را از مرکز ANCAP استرالیا کسب کرده است.

این امتیازها نشان می‌دهد که هر دو خودرو از نظر ایمنی در سطح مطلوبی قرار دارند. همچنین، تجهیزات ایمنی آن‌ها تقریباً مشابه است و تنها تفاوت اصلی، عدم وجود سنسور کمکی پارک در قسمت جلو در مدل اف‌جی کروزر است. هر دو خودرو فاقد سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده که در بسیاری از خودروهای امروزی وجود دارد هستند و پیشرفته‌ترین سامانه‌های ایمنی فعال آن‌ها، کنترل پایداری و کنترل کشش می‌باشد.

در جدول زیر، مقایسه‌ای از نظر ایمنی بین تویوتا لندکروزر و اف‌جی کروزر ارائه شده است:

تجهیزات

تویوتا لندکروزر

تویوتا اف جی کروزر

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل کشش

سنسور پارک عقب، سیستم کنترل پایداری، سنسور فشار باد لاستیک، سیستم کنترل کشش

کیسه‌هوا

۶ عدد

۶ عدد

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ به‌همراه سیستم ضدقفل و توزیع نیروی ترمز

ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضد قفل و توزیع نیروی ترمز

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر از نظر تجربه رانندگی

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر از نظر تجربه رانندگی

مقایسه‌ی تجربه‌ی رانندگی با تویوتا اف‌جی کروز و لندکروزر را با مدل لندکروزر شروع می‌کنیم. وقتی پشت فرمان این خودرو می‌نشینید، حس کنترل و تسلط خوبی دارید. با اینکه خودرو ابعاد بزرگی دارد و ارتفاعش هم زیاد است، دید راننده به اطراف و قابلیت تشخیص فاصله‌ها بسیار مطلوب است. فضای داخلی کابین نیز به خوبی از سر و صدای بیرون جدا شده و آرامش قابل توجهی در هنگام رانندگی ایجاد می کند.

وقتی حرکت می‌کنید، کمی سنگینی احساس می‌شود که با توجه به وزن تقریبی ۲.۵ تنی خودرو کاملاً طبیعی است. با این حال، لندکروزر خودروی کندی نیست و می‌تواند در حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نقطه ضعف اصلی این خودرو در جاده‌های پرپیچ و خم مشخص می‌شود؛ وزن بالا همراه با سیستم تعلیق ساده و شاسی نردبانی، باعث شده فرمان‌پذیری و پایداری آن چندان ایده‌آل نباشد. همین ویژگی‌ها اما در رانندگی خارج از جاده به کمک لندکروزر می‌آیند و آن را به خودرویی شکست‌ناپذیر تبدیل می‌کنند. قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب، دنده کمکی و سیستم کنترل کشش از امکاناتی هستند که در شرایط آفرود عملکرد خودرو را تقویت می‌کنند.

راحتی کلی خودرو، عملکرد موتور و گیربکس همه در سطح مطلوبی قرار دارند و هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و جعبه دنده برقرار است. راننده می‌تواند به صورت دستی نیز دنده‌ها را تعویض کند. گیربکس همچنین دو حالت اضافی دارد: حالت شروع حرکت با دنده دو (2nd) و حالت قدرت. در حالت ECT PWR، تعویض دنده‌ها در دور موتور بالاتری انجام می‌شود.

حالا نوبت به تویوتا اف‌جی کروز می‌رسد. داخل کابین این خودرو فضای کمتری در مقایسه با لندکروزر دارد و در نتیجه راحتی کمتری ارائه می‌دهد. این مسئله برای سرنشینان عقب بیشتر به چشم می‌آید، زیرا درهای کوچک عقب به طور مستقل باز نمی‌شوند و必须先 باید درهای جلو باز شوند. علاوه بر این، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو به درهای عقب متصل شده‌اند و در نتیجه هر بار باید این کمربندها را جداگانه باز و بسته کرد. این طراحی خاص در عمل باعث ایجاد مشکلاتی در استفاده‌ی روزمره از خودرو می‌شود.

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر

وقتی پشت فرمان تویوتا اف‌جی کروزر می‌نشینید، به دلیل کوتاه‌تر بودن شیشه جلو، دید کمتری نسبت به لندکروزر دارید. فضای داخلی خودرو نیز از نظر طراحی و راحتی، در سطح پایین‌تری قرار دارد و اگر به طراحی داخلی آن علاقه‌ای نداشته باشید، برای سفرهای طولانی چندان دلچسب نیست.

اما همین که دنده را در حالت درایو قرار دهید و حرکت کنید، متوجه قدرت پنهان در پشت ظاهر ساده این خودرو خواهید شد. وزن کمتر نسبت به لندکروزر باعث شده تا شتاب بهتری داشته باشد و در حدود ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای خودرویی با این ابعاد، بسیار جذاب است.

در پیچ‌ها، اف‌جی کروزر مانند لندکروزر عملکرد چندان درخشانی ندارد و بهتر است با احتیاط رانده شود. البته سیستم کنترل پایداری آن به خوبی عمل می‌کند. فاصله محوری کمتر و ابعاد جمع‌وجورتر این خودرو، رانندگی در مسیرهای آفرود را آسان‌تر می‌کند. هر دو مدل توانایی‌های مشابهی در آفرود دارند و تفاوت چندانی از این نظر با هم ندارند، اما کف اف‌جی کروزر کمتر به زمین برخورد می‌کند. با این حال، سیستم تعلیق آن در مقایسه با لندکروزر ضربات بیشتری را به داخل کابین منتقل می‌کند، البته همچنان نرمی قابل قبولی دارد و خبری از پرش‌های ناگهانی مانند برخی کراس‌اوورها نیست.

در نهایت، اگر بخواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، تویوتا اف‌جی کروزر از نظر عملکرد، خودروی چابک‌تر و قدرتمندتری است؛ اما با در نظر گرفتن همه جوانب و کاربردی بودن، لندکروزر برنده این رقابت است.

تفاوت تویوتا اف جی کروز با لندکروز از نظر شرایط بازار

مقایسه تویوتا اف جی کروزر و لندکروز

دو خودروی تویوتا لندکروزر و تویوتا اف جی کروزر به دلیل قیمت بسیار بالایی که در بازار ایران پیدا کرده‌اند، دیگر نقش اصلی خود را از دست داده‌اند و کمتر کسی آن‌ها را برای رانندگی در مسیرهای ناهموار و خاکی خریداری می‌کند. در واقع، این دو خودرو امروزه بیشتر به کالاهای لوکس تبدیل شده‌اند که با هدف سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خریداری می‌شوند.

خریداران مدل اف جی کروزر نیز با مشتریان لندکروزر تفاوت زیادی دارند. لندکروزر علاوه بر قابلیت‌های آفرود، خودرویی راحت و خانوادگی نیز محسوب می‌شود. اما تویوتا اف جی کروزر، به‌عنوان یک خودروی سفر چندان مناسب نیست و بیشتر به عنوان خودروی دوم و برای گشت‌وگذارهای تفریحی در طبیعت، مثل کویرنوردی در روزهای تعطیل، کاربرد دارد. همچنین، طراحی خاص و کاربری محدودتر آن باعث شده است که نسبت به لندکروزر، استقبال کمتری از آن شود.

نتیجه‌گیری بررسی تفاوت تویوتا اف جی کروز با لندکروز

در این مطلب، ما به بررسی و مقایسه دو خودروی تویوتا لندکروز و اف جی کروزر پرداختیم. تویوتا در ساخت خودروهای شاسی‌بلند (SUV) مهارت ویژه‌ای دارد و سه مدل معروف آن در بازار ایران — لندکروز، پرادو و اف جی کروزر — همگی از نظر توان و عملکرد، بسیار موفق عمل کرده‌اند. کیفیت بالای ساخت، سابقه قابل اعتماد و قابلیت‌های فنی برتر باعث شده است که حتی مدل‌های قدیمی تویوتا نیز همچنان طرفداران خود را در بازار حفظ کنند.

تویوتا لندکروز و اف جی کروزر با وجود رقابت در شرایط سخت و آفرود، در نگاه کلی دو خودروی کاملاً متفاوت با شخصیت و کاربردهای جداگانه هستند. از مزایای تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ می‌توان به فضای داخلی بزرگ، سواری نرم و راحت، قابلیت‌های عالی در مسیرهای ناهموار و داشتن موتور قدرتمند اشاره کرد. در مقابل، کمبود امکانات رفاهی، طراحی ظاهری قدیمی، مصرف سوخت زیاد و عملکرد نه‌چندان مناسب در پیچ‌ها از نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌روند.

تویوتا اف جی کروزر نیز دارای نقاط قوت متعددی است؛ از جمله طراحی خاص و گیرا، توانایی خارق‌العاده در آفرود، شتاب خوب و کیفیت ساخت مطلوب. با این حال، فضای داخلی کم‌کاربردی، مصرف سوخت بالا، امکانات رفاهی محدود و بازار فروش نسبتاً کوچک‌تر از جمله ضعف‌های این مدل محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید

چرا اف جی کروز بخریم
مقایسه لندکروز v8 و ولوو xc90
مقایسه لکسوس rx350 و تویوتا لندکروز
با معایب تویوتا لندکروز آشنا شوید
با تویوتا لندکروز و نسل‌های مختلف آن آشنا شوید
مقایسه تویوتا پرادو چهار در و تویوتا اف جی کروز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن