مقایسه سراتو و هیوندای اکسنت؛ نبرد دو هموطن

کیا سراتو و هیوندای اکسنت، دو خودروی سدان پرطرفدار در بازار ایران هستند. این دو خودرو نه تنها به صورت وارداتی به کشور میآیند، بلکه در گذشته در داخل ایران نیز مونتاژ میشدند. به همین دلیل، در این مقاله از مجله خودرو آرین لوتوس، قصد داریم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم هرکدام برای چه سلیقهها و نیازهایی مناسبتر هستند.
در این بررسی، تمرکز اصلی ما روی مدلهایی است که در ایران مونتاژ میشوند. اما در کنار آن، نگاهی هم به نمونههای وارداتی و تفاوتهای آنها با مدلهای مونتاژ داخل خواهیم داشت.

معرفی کیا سراتو

قبل از اینکه به تفاوتهای بین کیا سراتو و هیوندای اکسنت بپردازیم، ابتدا نگاهی کوتاه به هر دو خودرو میاندازیم.
کیا سراتو یک خودروی سدان کوچک (در رده C) از شرکت کیا موتورز است که از سال ۲۰۰۳ تا به حال در چهار نسل مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده است. نسل دوم این خودرو، که موضوع بحث ماست، در پایان سال ۲۰۰۸ معرفی شد، اما فروش گسترده آن در سراسر جهان از مدل سال ۲۰۱۰ آغاز گردید. این نسل از سراتو تقریباً همزمان با بازار جهانی به ایران نیز وارد شد و تا سال ۲۰۱۳ در بازار کشور ما حضور فعال داشت.
با این حال، سال ۲۰۱۳ به معنای خداحافظی کامل این نسل از ایران نبود. پس از توافق برجام و ازسرگیری همکاری برخی خودروسازان بینالمللی با شرکتهای ایرانی، سایپا در سال ۱۳۹۳ با کیا موتورز قرارداد بست. در حالی که نسل سوم سراتو به صورت وارداتی در ایران فروخته میشد، سایپا مجوز تولید نسل دوم این خودرو را با دو نوع پیشرانه دریافت کرد: یک مدل ۱.۶ لیتری با جعبه دنده دستی و یک مدل ۲ لیتری با جعبه دنده خودکار.
در ابتدا، این خودرو با حذف بسیاری از امکانات و ویژگیهای نسخههای وارداتی، روی خط تولید سایپا قرار گرفت. اما پس از استقبال کمرنگ خریداران از این مدل، سایپا در سال ۱۳۹۶ برخی از این امکانات حذفشده را در قالب یک نسخه «آپشنال» دوباره به خودرو اضافه کرد. عرضه این نسخه آپشنال، باعث محبوبیت بیشتر این خودرو نزد ایرانیان شد. متأسفانه، این محبوبیت دوام چندانی نداشت و با بازگشت تحریمها، تولید این سدان کرهای در سال ۱۳۹۸ برای همیشه در ایران متوقف شد.
همانطور که گفتیم، نسل دوم کیا سراتو در ایران در انواع مختلفی عرضه شده، اما در این مقایسه، ما پرطرفدارترین مدل آن، یعنی نسخه ۲ لیتری آپشنال مونتاژ سایپا را بررسی کرده و با هیوندای اکسنت مقایسه میکنیم. اگر علاقهمند هستید، میتوانید قیمت روز دیگر مدلهای کیا موجود در ایران را به طور کامل در وبسایت آرین لوتوس مشاهده کنید.
معرفی هیوندای اکسنت

در سوی دیگر، خودروی هیوندای اکسنت قرار دارد که اولین بار در سال ۱۹۹۴ به بازار آمد و تا امروز پنج نسل مختلف از آن در دنیا عرضه شده است. اگرچه نسل سوم این خودروی کوچک در فاصله سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ با نام هیوندای ورنا در ایران توسط خودروسازان راین مونتاژ میشد، اما بیشتر مردم ایران این مدل را با نسل چهارم آن میشناسند که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و تولید گسترده آن از سال ۲۰۱۲ شروع گردید.
اولین سری از هیوندای اکسنت نسل چهارم، حدود دو سال بعد با مدل ۲۰۱۴ توسط آسان موتور به بازار ایران آمد و واردات آن تا سال ۲۰۱۷ ادامه پیدا کرد. پس از آن، شرکت کرمان موتور پس از توافق برجام، دوباره همکاری با هیوندای را از سر گرفت و این خودرو را در اواخر سال ۱۳۹۶ در ایران مونتاژ کرد. تولید این خودرو توسط کرمان موتور به میزان خوبی پیش رفت، اما متأسفانه با بازگشت تحریمها، این خودروی کوچک و کرهای حدود یک سال بعد از بازار ایران جمع شد.
خودروهای هیوندای از پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در ایران به شمار میروند. اگر شما هم مانند بسیاری از افراد دوست دارید خودروهای این شرکت را با هم مقایسه کنید، میتوانید به صفحه قیمت هیوندای در آرین لوتوس مراجعه کنید. در آنجا لیست قیمت تمام مدلهای موجود در ایران برای سالهای مختلف را ببینید و بهترین تصمیم را بگیرید.
مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت
در این نوشته، قصد داریم دو خودروی کیا سراتو و هیوندای اکسنت را از جنبههای گوناگون با هم مقایسه کنیم. مواردی مانند طراحی ظاهری، قدرت و عملکرد موتور، امکانات داخلی، سطح ایمنی، کیفیت رانندگی و همچنین شرایط فروش در بازار، موضوعاتی هستند که بهطور کامل به آنها خواهیم پرداخت.
مقایسه کیا سراتو و هیوندای اکسنت از جنبه طراحی

با این که بیش از ده سال از طراحی مدل دوم کیا سراتو گذشته، این خودرو هنوز هم برای بسیاری از خریداران ایرانی ظاهر خوب و قابل قبولی دارد. طراحی بدنه با خطهای هماهنگ و حجمدهی مناسب، باعث شده ظاهر این خودرو کمتر شبیه به خودروهای شرق آسیا به نظر برسد و بیشتر یادآور محصولات اروپایی باشد. علاوه بر این، جزئیاتی مانند خطهای قوی روی درب موتور و برآمدگی لبه درب صندوق عقب (که شبیه یک اسپویلر کوچک است)، این خودرو را در نگاه جوانترها نیز جذاب نشان میدهد. مدل کیا سراتوی تولید سایپا به خاطر ابعاد کوچکتر، طراحی متفاوت رینگها و نداشتن اگزوز تزئینی کروم، به آسانی از نمونههای وارداتی قابل تشخیص است.
داخل کابین کیا سراتو نیز با همان نظم و منطق بیرون طراحی شده و تمام دکمهها و وسایل کنترلی مورد نیاز راننده، به صورت منظم در بخش مرکزی dashboard قرار گرفتهاند. طراحی قسمتهایی مانند فرمان و صفحه کیلومتر هم بسیار زیبا و جذاب است و به راننده این حس را میدهد که خودرویی ورزشیتر نسبت به رقبایی مثل هیوندای الانترا و تویوتا کرولا را هدایت میکند.

هیوندای اکسنت هم از همان سبک طراحی جدیدی استفاده میکند که در نسل قبلی محصولات هیوندای معرفی شد. این سبک طراحی با مدل هیوندای سوناتا yf آغاز شد و باعث تحول و زیبایی در خودروهای این شرکت کرهای گردید. به همین دلیل، ظاهر این خودرو در مقایسه با کیا سراتو، شلوغتر و حتی کمی مدرنتر به نظر میرسد و ممکن است برای خریداران جوان و همچنین خانمها جذابیت بیشتری داشته باشد. با این حال، از سوی دیگر، شاید این طراحی زودتر برای بیننده تکراری شود و نتواند همانند نمای ظاهری رقیب خود، ماندگاری و تأثیر بلندمدت داشته باشد.
داخل کابین هیوندای اکسنت هم با استفاده از خطوط نرم و منحنی طراحی شده و در کل، ظاهری هماهنگ و تقریباً بینقص دارد. اما برخی از جزئیات و ظرافتهایی که در کابین کیا سراتو دیده میشود، در این خودرو وجود ندارد و این موضوع به بیننده نشان میدهد که با خودرویی سادهتر و در کلاس پایینتر روبرو است.
مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت در بخش قوای محرکه

مدل دوم کیا سراتو، هم در نوع وارداتی و هم در نوع مونتاژی آن، با دو نوع موتور ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری به بازار عرضه شده است. البته بیشتر خریداران، مدل ۲ لیتری را انتخاب میکنند. به همین دلیل، تمرکز این نوشته بر روی نسخههای ۲ لیتری است.
موتور این خودرو که از نوع تنفس طبیعی است و سوخت را به روش چندنقطهای میسوزاند، میتواند تا ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعته خودکار به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.
بر اساس اطلاعات اعلام شده، این مدل از کیا سراتو در هر ۱۰۰ کیلومتر، به طور میانگین ۷.۱ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در ۱۰.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

برخلاف آن، تمام مدلهای هیوندای اکسنت که در بازار ایران عرضه میشوند، از یک موتور ۱.۶ لیتری معمولی بهره میبرند. این موتور توانایی تولید ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد و به یک جعبهدنده خودکار ۴ سرعته متصل است. این خودروی کوچک با دیفرانسیل جلو، در مسافتهای ترکیبی، در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف میکند که از رقیب خود به صرفهتر است. اما با این حال، شتاب آن برای رسیدن از صفر به صد کیلومتر بر ساعت، ۱۱.۴ ثانیه طول میکشد و این موضوع باعث میشود در مقایسه با کیا سراتو، عملکرد ضعیفتری داشته باشد.
|
مدل خودرو |
کیا سراتو 2 لیتری سایپا (1393-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1998 |
1591 |
|
حداکثر قدرت |
156 اسب بخار در 6200 دور |
122 اسب بخار در 6300 دور |
|
حداکثر گشتاور |
194 نیوتنمتر در 4300 دور |
155 نیوتنمتر در 4200 دور |
|
گیربکس |
6سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
4سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
6.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
10.5 |
11.4 |
|
حداکثر سرعت |
208 |
190 |
مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت در بخش امکانات رفاهی

همانطور که گفتیم، خودروی کیا سراتو نسل دوم در ابتدا با امکانات بسیار محدود و ساده توسط شرکت سایپا در ایران تولید شد. خریداران ایرانی که هنوز مدلهای وارداتی و کامل این خودرو را به خاطر داشتند، چندان از این نسخه ساده و کمامکانات استقبال نکردند. اما با عرضه مدلهای پُرامکاناتتر، دوباره شرایط به نفع سایپا تغییر کرد. کیا سراتوی پُرامکانات سایپا در مقایسه با نمونههای وارداتی، بهصورت پیشفرض دارای سیستم صوتی و تصویری با صفحهنمایش لمسی و دوربین دنده عقب است، اما در عین حال، فاقد برخی امکانات مانند گرمکن صندلیهای جلو، آینههای بغل برقی تاشو و آینه وسط الکتروکرومیک (تیرهشونده خودکار) میباشد.

هیوندای اکسنت فقط در یک مدل توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ میشود. این مدل، تقریباً تمام امکانات رفاهی لازم را دارد و میتوان گفت مجهز است. اما وقتی اکسنت را با کیا سراتو آپشنال مقایسه کنیم، میبینیم که امکانات آن سادهتر است. برای مثال، کروز کنترل، روکش چرم صندلیها و پدل شیفتر (دکمههای تعویض دنده پشت فرمان) که در سراتو وجود دارد، در این خودرو یافت نمیشود و این موارد از اصلیترین نقاط ضعف اکسنت در رقابت با این رقیب به شمار میروند.
|
تجهیزات |
کیا سراتو 2 لیتری آپشنال سایپا (1396-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
|
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، سنسور نور |
مهشکن جلو و عقب، سنسور نور، دیلایت |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
پخش MP3 ،USB ،AUX ،Ipod، بلوتوث، نویگیشن، 6 بلندگو |
پخش USB ،AUX، بلوتوث، نویگیشن، 6 بلندگو |
|
صفحه نمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
|
رینگها |
16 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
تنظیم برقی آینههای جانبی |
تنظیم برقی آینههای جانبی |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
اتوماتیک |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم دستی صندلیهای جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده |
روکش پارچهای صندلیها، تنظیم دستی صندلیهای جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده |
|
شیشه |
شیشههای برقی (سمت راننده، اتوماتیک) |
شیشههای برقی (سمت راننده، اتوماتیک) |
|
سیستمهای هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، شیفترهای تعویضدنده پشت غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، جلو آمپر سوپر ويژن |
کیلس استارتر، سانروف، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی |
مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت از جنبه ایمنی

در مقایسه ایمنی بین کیا سراتو و هیوندای اکسنت، شرایط به نفع اکسنت تغییر میکند. این خودرو به دلیل داشتن ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، سیستم کنترل پایداری (ESP) و شش کیسه هوا، از نظر ایمنی عملکرد بهتری نسبت به کیا سراتو نشان میدهد. لازم به ذکر است که تمام این قابلیتها در نمونههای وارداتی نسل دوم کیا سراتو موجود است. اما به نظر میرسد شرکت سایپا حتی در مدلهای پرامکانات این خودرو نیز توجه لازم را به تجهیزات ایمنی روز نداشته و تنها به تأمین حداقل موارد مورد نیاز برای دریافت مجوز تولید در کشور بسنده کرده است.
|
تجهیزات |
کیا سراتو آپشنال سایپا (1396-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer) |
سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
|
سیستمهای ترمز و پایداری |
ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسهای در محور عقب، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) |
خودروی کیا سراتو نسل دوم در آزمایش تصادف که توسط مؤسسه NHTSA آمریکا انجام شد، موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است. این امتیاز، یک ستاره بیشتر از امتیاز هیوندای اکسنت نسل چهارم است. اما با این حال، حذف برخی از تجهیزات ایمنی در این خودرو توسط شرکت سایپا، باعث شده این برتری و مزیت، تا حد زیادی از بین برود.
مقایسه سراتو با هیوندای اکسنت در بخش تجربه رانندگی

در بررسی بخش داخلی و تجربه رانندگی، ابتدا به فضای داخل دو خودرو میپردازیم. کیا سراتو سایپا از نظر اندازه، در ردهای بالاتر از هیوندای اکسنت قرار دارد. فاصله بین چرخهای جلوی عقب این خودرو ۲۶۵۰ میلیمتر است که این مقدار ۸ سانتیمتر بیشتر از هیوندای اکسنت میباشد. این برتری در فضا، بهویژه در صندلیهای عقب، کاملاً احساس میشود. همچنین حجم صندوق عقب کیا سراتو نیز بیشتر است. در نتیجه، این خودرو برای خانوادهها و استفادههای روزمره آنها، انتخاب مناسبتری به نظر میرسد. البته این موضوع به این معنا نیست که هیوندای اکسنت گزینه بدی است؛ این خودرو نیز با توجه به اندازه و کلاس خود، فضای داخلی و صندوق عقب قابل قبولی دارد و میتوان از آن بهعنوان یک خودروی خانوادگی استفاده کرد.
در مورد کیفیت سواری و آرامش سرنشینان، هر دو خودرو عملکرد مشابه و خوبی دارند و رانندگی با آنها نرم و راحت است. اما باید در نظر داشت که سیستم تعلیق یا فنربندی هر دو، ساده است و از نوع پیشرفته چند اتصاله بهره نمیبرند. به همین دلیل، هنگام عبور از دستاندازها و ناهمواریهای جاده، کمی تکان و کوبش احساس میشود. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که این دو خودرو کاملاً بیصدا و بدون هیچ لرزشی باشند. در نهایت، کیا سراتو سایپا به دلیل داشتن رینگهای کوچکتر و لاستیکهایی با دیواره بلندتر، کمی نرمتر و آرامتر از نمونههای وارداتی خود حرکت میکند.

در بخش شتاب و لذت رانندگی، کیا سراتو با موتور قدرتمند ۲ لیتری و جعبه دنده ۶ سرعته، عملکردی به مراتب بهتر از هیوندای اکسنت با موتور ۱.۶ لیتری و جعبه دنده ۴ سرعته ارائه میدهد. با وجود ظاهر آرام و خانوادگی، کیا سراتو خودروی جذابتری برای جوانان محسوب میشود.
در زمینه کنترل و فرمانپذیری نیز، هر دو خودرو در شرایط معمولی رانندگی تقریباً در یک سطح عمل میکنند. اما در جادههای لغزنده و هنگام مانورهای ناگهانی، هیوندای اکسنت به دلیل داشتن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، امنیت بیشتری دارد و رانندگی با آن آرامشبخشتر است.
مقایسه سراتو با اکسنت از نظر بازار خرید و خدمات پس از فروش

در سالهای اخیر، خودروهای ساخت کره جنوبی توانستهاند اعتماد خریداران ایرانی را جلب کنند و نظر بسیاری را به سوی خود بکشانند. در این میان، دو مدل کیا سراتو و هیوندای اکسنت نیز از محبوبیت خوبی برخوردارند و هر دو به سرعت به فروش میروند. با این حال، مدل کیا به دلیل حضور دیرینهتر در بازار ایران و هماهنگی بیشتر با سلیقه مشتریان، فروش پررونقتری نسبت به رقیب خود دارد.
هر دو خودرو از خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی در سطح کشور برخوردارند و از این نظر مشکلی برای مالکان آنها وجود ندارد. البته باید اشاره کرد که قطعات هیوندای اکسنت معمولاً قیمت کمتری در مقایسه با قطعات کیا سراتو دارند.
جمعبندی

پس از بررسی و مقایسه کیا سراتو و هیوندای اکسنت و نگاهی به ویژگیهای هر دو خودرو، میتوان نتیجه گرفت که سراتو در زمینههای قدرت و عملکرد فنی، فضای داخلی، امکانات رفاهی و همچنین وضعیت فروش در بازار، انتخاب بهتری به شمار میرود. در مقابل، هیوندای اکسنت طراحی جدیدتر، مصرف سوخت کمتر، ایمنی بهتر و هزینه پایینتر برای قطعات یدکی را ارائه میدهد. در مورد کیفیت سواری نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند.
در نهایت و با توجه به تفاوت قیمت این دو خودرو در بازار، اگر فقط یک خودرو دارید و علاوه بر رانندگی روزانه در شهر، به دنبال وسیلهای مناسب برای سفرهای طولانی هستید، بهتر است هزینه بیشتر برای خرید کیا سراتو را بپذیرید. اما اگر به فکر یک خودروی دوم برای استفاده در شهر و سفرهای کوتاهمدت هستید، هیوندای اکسنت گزینه مقرونبهصرفهتری است و به شما کمک میکند در هزینههای خود صرفهجویی کنید.
بیشتر بخوانید
چرا هیوندای اکسنت بخریم؟
مقایسه پژو ۳۰۱ و هیوندای اکسنت
مقایسه هیوندای اکسنت و چری آریزو 6
راهنمای خرید سراتو دست دوم
کیا سراتو بخریم یا کیا اپتیما
معایب سراتو سایپا ، سایپا و معایب همیشگی

































