مقایسه تخصصی سراتو کوپه با هیوندای ولستر

در بین خودروهای مختلفی که در ایران فروخته می‌شوند، خودروهای کوپه (S) کم‌ترین تنوع و گزینه را برای انتخاب دارند. به همین دلیل، مشتریان ایرانی در این بخش حق انتخاب زیادی ندارند و مجبورند از بین مدل‌های محدود و قدیمی موجود در بازار، یکی را برگزینند. در این نوشته از مجموعه مقالات مجله آرین لوتوس، نگاهی می‌اندازیم به دو نمونه از کوپه‌های وارداتی پرطرفدار در بازار ایران و قصد داریم مدل کیا سراتو کوپه YD فیس‌لیفت و هیوندای ولستر 2016 را از نظر مشخصات فنی، ظاهر، امکانات و ایمنی با هم مقایسه کنیم.

با این حال، باید بگوییم که هیوندای ولستر بیشتر به خودروهای هاچ‌بک شبیه است تا یک کوپه واقعی. در حقیقت، قرار دادن این خودرو در دسته‌ی کوپه‌ها کار آسانی نیست. با این وجود، شرکت هیوندای ترجیح می‌دهد آن را به عنوان یک کوپه کوچک و فشرده به مشتریان معرفی کند. در هر صورت، اگر دوست دارید بیشتر با این دو خودروی جذاب و پرطرفدار در بین جوانان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این نوشته با ما همراه بمانید.

معرفی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

سراتو یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولید شده توسط شرکت کیاموتورز است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون در فهرست محصولات این برند کرۀ جنوبی قرار دارد. مدل‌های نسل دوم و سوم این خودرو، علاوه بر انواع سدان و هاچ‌بک، به شکل کوپه‌هایی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیز به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند.

معرفی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

نسل دوم این خودرو در ایران و جهان بسیار محبوب شد. به همین دلیل، شرکت هیوندای در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت نسل سوم آن را نیز طراحی کند و به بازار عرضه نماید. اما این نسل جدید، نتوانست به اندازه نسل قبلی موفق باشد. در سال ۲۰۱۴، شرکت “اطلس خودرو”، آخرین مدل از نسل سوم کیا سراتو کوپه را که یک نمونه به‌روزرسانی شده بود، وارد بازار ایران کرد.

مدل کوپه سراتو، از نظر مشخصات فنی و امکانات، تفاوت چشمگیری با مدل سدان این خودرو ندارد و تقریباً شبیه به آن است.
در مقابل، خودروی دیگری به نام هیوندای ولستر وجود دارد که تولید جهانی آن از سال ۲۰۱۱ توسط شرکت هیوندای آغاز شد. تولید نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت و شرکت “آسان موتور” آن را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در ایران به فروش رساند. نسل دوم هیوندای ولستر در سال ۲۰۱۸ در یک نمایشگاه خودرو معرفی شد، اما به دلیل بازگشت تحریم‌ها، فقط نسل اول آن به بازار ایران راه پیدا کرد. طراحی خاص و متفاوت این خودرو، نقطه قوت اصلی آن است که هم هیوندای بر آن تأکید زیادی دارد و هم آسان موتور توانست با تکیه بر این ویژگی، آن را به تعداد قابل توجهی به مشتریان ایرانی برساند.

شایان ذکر است که برخلاف کیا سراتو کوپه که تولید آن در سال ۲۰۱۶ برای همیشه متوقف شد، هیوندای ولستر همچنان در خط تولید قرار دارد و نسل دوم آن، یکی از پرطرفدارترین محصولات شرکت هیوندای به شمار می‌رود.

مقایسه طراحی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

مقایسه طراحی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

در ادامه مقایسه خودروهای سراتو کوپه و هیوندای ولستر، نوبت به بررسی ظاهر و فضای داخلی این دو خودرو می‌رسد.

برخلاف ظاهر بیرونی، خودروی سراتو کوپه داخل جادار و راحتی برای سرنشینانش فراهم کرده است. صندلی‌های عقب آن به اندازه‌ای فضا دارند که دو نفر به‌راحتی در آن بنشینند و از این نظر مشکلی احساس نمی‌شود. اما طراحی داخلی کابین برای یک خودرو در این محدوده قیمت، کمی معمولی و کم‌جاذبه به نظر می‌رسد. استفاده از ترکیب چرم و پلاستیک مشکی یکدست، همراه با تزئینات فیبرکربن غیرواقعی روی کنسول وسط، فضایی یکنواخت و کم‌تنوع را به وجود آورده است.

در مقایسه، فضای داخلی ولستر کوچک‌تر است و سرنشینان ردیف عقب با کمبود جا برای پاها و سر خود روبرو می‌شوند. البته سقف شیشه‌ای پانورامای آن باعث می‌شود نور بیشتری به داخل بیاید و تا حدی از احساس فشردگی فضا کم کند. با این حال، از نظر فضای داخلی، ولستر در قیاس با سراتو عملکرد ضعیف‌تری دارد.

کابین سراتو

اگرچه طراحی داخلی ولستر به اندازه ظاهر بیرونی آن خاص و چشمگیر نیست، اما در مقایسه با سراتو، برای یک خودروی اسپرت و جذاب در این محدوده قیمتی، جلوه بهتری دارد. وقتی وارد کابین می‌شوید، کیفیت نسبتاً خوب مواد اولیه، تعداد زیاد دکمه‌های روی فرمان و شکل متمایز صندلی‌های عقب، از چیزهایی هستند که سریعاً توجه شما را جلب می‌کنند. به وضوح می‌توان گفت که اولویت هیوندای در طراحی این خودرو، زیبایی ظاهری آن بوده و تبلیغات گسترده این شرکت کرایه‌ای روی ظاهر منحصربه‌فرد ولستر نیز همین موضوع را تأیید می‌کند.

از نظر شکل بیرونی، نمای کلی کیا سراتو YD کوپه در مقابل هیوندای ولستر ۲۰۱۶ ساده‌تر و مطابق سلیزه عموم مردم است. همین ویژگی باعث شده که کیا بتواند مدل کوپه سراتو را با استقبال خوبی روبه‌رو کند و به تعداد بالا بفروشد. البته این سادگی باعث شده که سراتو کوپه حس و حال چندان ورزشی به راننده و سرنشینان ندهد. بیشتر خریداران این خودروی کوپه، اهمیت زیادی به هزینه کم نگهداری و کیفیت ساخت می‌دهند و کمتر به دنبال طراحی خاص و خشن هستند. این تفاوت، به‌ویژه وقتی نام ولستر در کنار آن مطرح می‌شود، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

مقایسه طراحی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

هرچند ظاهر جلوی خودروی ولستر بر اساس سبک طراحی رایج هیوندای در آن دوره ساخته شده، اما در کل می‌توان گفت این خودروی سه در، از یک طرح جسورانه و نامتقارن بهره می‌برد. به این صورت که ولستر تنها یک در در سمت راننده و دو در در سمت شاگرد دارد؛ حتی اندازه در سمت راننده از درهای دیگر بزرگ‌تر است! این طراحی متفاوت در قسمت عقب خودرو نیز ادامه پیدا کرده است. برای نمونه، چراغ‌های عقب در جایگاهی بالاتر از حالت معمول نصب شده‌اند یا این‌که برخلاف بیشتر خودروهای مشابه، لوله اگزوز در وسط سپر عقب قرار دارد. این ویژگی‌ها به همراه سپرهای حجیم، باعث شده‌اند ولستر نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌قیمت خود، بیشتر مورد پسند جوانان قرار بگیرد.

در کل، هر دو خودروی مورد بررسی از نظر طراحی بیرونی قابل قبول هستند؛ اما اگر به دنبال یک خودروی کوپه با رنگ‌بندی متنوع‌تر و ظاهری متمایزتر هستید، بدون شک ولستر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر از نظر فنی

در این قسمت، به مقایسه‌ی مشخصات فنی دو خودروی کوپه، یعنی سراتو کوپه و هیوندای ولستر مدل ۲۰۱۶ می‌پردازیم. مدل سراتو کوپه که در بازار ایران موجود است، مجهز به یک موتور ۲ لیتری و چهار سیلندر از نوع MPI می‌باشد. این موتور توانایی تولید ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، این خودرو در شرایط ترکیبی، در هر صد کیلومتر ۷.۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند و می‌تواند در مدت ۱۰.۵ ثانیه از حالت سیر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. قدرت تولیدشده توسط موتور سراتو کوپه از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر از نظر فنی

در مقایسه، هیوندای ولستر سال ۲۰۱۶ از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به نام GDi استفاده می‌کند. این موتور می‌تواند ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که آن را کمی قدرتمندتر از نمونه‌های سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ می‌کند.

قدرت این موتور توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته از نوع دو کلاچه به چرخ‌های جلوی خودرو فرستاده می‌شود. این سیستم باعث می‌شود که این خودروی ۱۲۹۵ کیلوگرمی در مدت ۱۰.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مدل خودرو

سراتو کوپه

هیوندای ولستر

پیشرانه

۴ سیلندر MPI

۴ سیلندر GDi

حجم موتور

۲ لیتر

۱.۶ لیتر

حداکثر قدرت

152 اسب‌بخار

۱۳۸ اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

192 نیوتن‌متر

۱۶۷ نیوتن‌متر

گیربکس

۶ دنده‌اتوماتیک

۶ دنده‌اتوماتیک دو کلاچه

مصرف سوخت (ترکیبی)

۷.۴ لیتر در صد کیلومتر

۶.۴ لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

۱۰.۵ ثانیه

۱۰.۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۱۰ کیلومتر بر ساعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر در بخش امکانات رفاهی

وقتی نگاهی به امکانات رفاهی سراتو کوپه و هیوندای ولستر می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که این دو خودرو از این نظر بسیار شبیه به هم هستند. هر دو مدل دارای تجهیزات مشترکی مانند صفحه‌نمایش چندرسانه‌ای، سیستم تهویه هوشمند، قابلیت کنترل حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، آینه‌های برقی جمع‌شونده و فرمان چرمی برقی هستند.

مقایسه سراتو کوپه و هیوندای ولستر در بخش امکانات رفاهی

اگر چراغ‌های بزرگ عقب و اهرم تعویض دنده روی فرمان را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که شرکت کیا در مقایسه با هیوندای، امکانات بهتری را برای مدل کوپه سراتو در نظر گرفته است.

ویژگی‌هایی مانند چراغ‌های زنون، حسگر کمک پارک در جلو، صندلی‌های ورزشی با قابلیت تنظیم برقی، حافظه برای تنظیم صندلی، و قابلیت گرم و سرد کردن صندلی‌ها، به صورت معمول در مدل‌های استاندارد سراتو وجود دارد. در مقابل، خودروی تولید شده توسط هیوندای یا این امکانات را ندارد، یا فقط در مدل‌های خاص و سفارشی قابل دسترسی است.

امکانات رفاهی

سراتو کوپه

هیوندای ولستر

چراغ

چراغ جلو زنون و مه‌شکن، دی‌لایت، اتولایت، چراغ خوش‌آمدگویی

چراغ جلو هالوژن، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دی لایت، اتولایت

سیستم‌های مولتی‌مدیا

۶ بلندگوی HiFi، مانیتور ۴.۲ اینچی لمسی، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX، نمایشگر ۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین عقب

6 اسپیکر، سیستم پخش Dimension با 8 اسپیکر 450 واتی با ساب‌ووفر (سفارشی)، مانیتور ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، Bluetooth – USB – CD – MP3 – iPod – AUX

صفحه‌نمایش

۴.۲ اینچی لمسی/۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر

۷ اینچی

رینگ‌ها

215/45R17

225/40R18

آینه

آینه جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم برقی

آینه جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم برقی

تهویه مطبوع

اتوماتیک دوگانه

اتوماتیک

صندلی

روکش صندلی چرم مشکی یا خاکستری، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو دو تکه، سردکن صندلی راننده، گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین، صندلی راننده و سرنشین اسپرت، مموری صندلی راننده

روکش صندلی چرم مشکی یا خاکستری یا قرمز، تنظیم برقی و ۴ حالته صندلی راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، تنظیم دستی و ۴ حالته سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو دوتکه، سردکن و گرم‌کن صندلی جلو (سفارشی)

شیشه

دودی – شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ

شیشه دودی عقب

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور پارک جلو و عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر

سایر امکانات

شیشه دودی، شیشه‌بالابر آنتی ترپ، سانروف، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کول‌باکس، فرمان با قابلیت تنظیم ۴ حالته به همراه دکمه‌های کنترلی، گرمکن فرمان (در نسخه سفارشی)، فرمان حساس به سرعت، روکش چرمی فرمان، دریچه تهویه عقب

سقف پانوراما، سانروف، ورود بدون دکمه (سفارشی)، استارت دکمه‌ای (سفارشی)، فرمان برقی دوحالته با روکش چرمی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، پدال شیفتر

مقايسه ايمني سراتو کوپه و هیوندای ولستر

مقايسه ايمني سراتو کوپه و هیوندای ولستر

سراتو کوپه از نظر ایمنی، در زمان تولید خود بسیار خوب تجهیز شده است. این خودرو دارای سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل پایداری، کمک برای حرکت در سربالایی و کنترل کشش است. همچنین شش ایربگ، دوربین دید عقب و سنسور پارک در جلو و عقب دارد. وقتی این امکانات را با خودروهای رایج در کشور مقایسه کنیم، ایمنی آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سراتو کوپه توانسته پنج ستاره ایمنی از موسسه معتبر ANCAP دریافت کند و از این نظر، با هیوندای ولستر ۲۰۱۶ برابری می‌کند.

در مورد ایمنی هیوندای ولستر باید گفت که این مدل برخلاف سراتو، در همه نسخه‌ها به شش ایربگ مجهز نیست و در نوع پایه فقط دو کیسه هوا دارد. با این حال، نمی‌توان ولستر را خودروی ناامنی دانست، چرا که در سال ۲۰۱۱ با موفقیت تمام آزمایش‌های موسسه Euro Ncap را پشت سر گذاشت و پنج ستاره ایمنی از این مرکز معتبر گرفت.

در ادامه، با هم جدول تجهیزات ایمنی این دو خودرو را بررسی می‌کنیم:

تجهیزات

سراتو کوپه

هیوندای ولستر

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبلایزر، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده

ایموبلایزر، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده

کیسه هوا

۶ عدد کیسه‌هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

۲ عدد کیسه‌هوا (راننده و سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای در صورت سفارش خریدار)

سیستم ترمز و پایداری

توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل، کنترل کشش و پایداری

توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری

تجربه رانندگی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

وقتی پشت فرمان کیا سراتو کوپه می‌نشینید، اولین چیزی که متوجه می‌شوید، این است که جای راننده به خوبی تنظیم شده و نسبت به ابعاد خودرو، موقعیت مناسبی دارد. راننده در این خودروی کوپه، دید کاملی به فضای اطراف ماشین دارد و این ویژگی، به خاطر شیشه‌های بزرگ و گسترده‌ی آن امکان‌پذیر شده است.

تجربه رانندگی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

درست مانند بسیاری از خودروهای اسپرت، وقتی با سراتو کوپه رانندگی می‌کنید، تکانه‌ها و تکان‌های جانبی را در کابین احساس خواهید کرد. اگرچه این مسئله ممکن است راحتی سرنشینان را کمی تحت تأثیر قرار دهد، اما در عوض باعث می‌شود خودرو در جاده‌های پرپیچ و خم، پایدار بماند و چسبندگی خوبی به سطح جاده داشته باشد.

به طور کلی، عملکرد فنی سراتو کوپه با سیستم فرمان‌دهی هماهنگ است و وجود سامانه‌های ایمنی مانند کنترل پایداری، از انحراف بیش از حد خودرو به داخل یا خارج پیچ جلوگیری می‌کند. ترمزهای این خودرو نیز به خوبی عمل می‌کنند و به راحتی سرعت آن را تحت کنترل درمی‌آورند؛ در این زمینه سراتو عملکردی بی‌نقص دارد.

در مورد هیوندای ولستر هم شرایط تقریباً مشابه است. مشکل اصلی ولستر این است که با توجه تبلیغات گسترده و طراحی ورزشی و تهاجمی آن، مشتریان انتظار دارند شتاب و سرعت بسیار بالایی داشته باشد؛ اما در عمل چنین چیزی را تجربه نمی‌کنند.

اگرچه جعبه دنده دوکلاچه ولستر در زمان مناسب دنده را عوض می‌کند و در انتقال نیرو به چرخ‌های جلو کاملاً موفق عمل می‌کند، اما به نظر می‌رسد موتور ۱.۶ لیتری آن برای بدنه‌ای با وزن ۱۲۹۵ کیلوگرم، کمی ضعیف است و نمی‌تواند یک رانندگی پراحساس و پرهیجان را برای صاحبش به ارمغان بیاورد.

تجربه رانندگی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

پس همان‌طور که انتظار می‌رود و آمار هم نشان می‌دهد، خودروی کیا هم در عملکرد و هم در قدرت موتور، بهتر از ولستر عمل می‌کند و وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، واکنش سریع و قدرتمندی دارد.

در مورد طراحی ولستر باید بگوییم که این خودرو دید مناسبی به پشت سر ندارد و جایگاه راننده هم چندان ایده‌آل نیست. اما نقطه قوت آن، ترمزهای دیسکی قوی است که به خوبی می‌توانند خودرو را متوقف کنند. در کل، وقتی صحبت از تجربه رانندگی می‌شود، سراتو کوپه امتیاز بیشتری می‌گیرد و برنده این مقایسه است.

 

تحلیل شرایط بازار سراتو کوپه و هیوندای ولستر

در بررسی بازار خودروهای سراتو کوپه و هیوندای ولستر می‌توان گفت این دو خودرو، با وجود برخی کاستی‌ها، در وضعیت نسبتاً خوبی از نظر خرید و فروش قرار دارند.
در بازار ایران، انتخاب خودروهای کوپه بسیار محدود است. بنابراین اگر کسی بخواهد یک کوپه با هزینه و استهلاک کم داشته باشد، به احتمال زیاد سراتو کوپه یا ولستر را انتخاب خواهد کرد.
البته باید در نظر داشت که تعداد مشتاقان خودروهای کوپه خیلی کمتر از طرفداران خودروهای سدان (ساده و چهاردر) است. به همین دلیل، نمی‌توان بازار این دو خودرو را با خودروهای پرطرفداری مثل مزدا ۳، هیوندای اکسنت یا کیا سراتو YD مقایسه کرد.

تجربه رانندگی سراتو کوپه و هیوندای ولستر

جمع‌بندی

در نهایت، وقتی خودروهای سراتو کوپه و هیوندای ولستر را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌توان گفت هر دو طراحی جوان‌پسند و جذابی دارند و تا حدی می‌توانند رضایت جوانان را جلب کنند. با این حال، برخلاف ظاهر ورزشی‌شان، خودروهای بسیار سریع و چابکی به شمار نمی‌روند. طبیعتاً افرادی که بودجه بیشتری دارند و در این محدوده قیمتی می‌توانند انتخاب کنند و به دنبال خودرویی با شتاب بالا و احساس رانندگی ورزشی واقعی هستند، معمولاً به سراغ مدل‌هایی مانند جنسیس کوپه یا تویوتا ۸۶ GT می‌روند. بنابراین سراتو کوپه و هیوندای ولستر معمولاً جزو گزینه‌های اول این گروه از خریداران نیستند.

در جمع‌بندی پایانی باید گفت اگرچه عملکرد فنی سراتو کوپه کمی بهتر از هیوندای ولستر است، اما ولستر سوخت کمتری مصرف می‌کند و به صرفه‌تر است. با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، قبل از انتخاب بین این دو خودرو، باید مشخص کنید کدام ویژگی‌ها برای شما مهم‌تر هستند. اگر به دنبال یک خودروی کوپه اقتصادی و کم‌مصرف هستید، ولستر گزینه مناسب‌تری برای شماست. اما اگر بین این دو، رانندگی ورزشی‌تر و پراحساس‌تری می‌خواهید، بهتر است مدل سراتو کوپه YD را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت هیوندای ولستر و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و نحوه خرید اقساطی خودرو کلیک کنید.

بیشتر بخوانید

مقایسه پژو 301 و کیا سراتو
راهنمای خرید سراتو دست دوم
کیا سراتو بخریم یا کیا اپتیما
چرا هیوندای ولستر بخریم
با آپشن‌های هیوندای ولستر آشنا شوید
چرا هیوندای ولستر نخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن