مقایسه لیفان 820 و بسترن B30

در این نوشته از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس، نگاهی میاندازیم به دو خودروی چینی موجود در بازار ایران. شاید مقایسه لیفان 820 با بسترن B30 در ابتدا چندان منطقی و منصفانه به نظر نرسد. اما به دلیل شرایط ویژه بازار خودرو در ایران، تصمیم گرفتیم این دو مدل را با هم بسنجیم. پس از بررسی دقیق، میبینیم که هر یک از این دو خودروی چینی حاضر در ایران، چه مزایا و معایبی در مقایسه با رقیب خود دارد.
معرفی لیفان 820 و بسترن بی ۳۰
قبل از این که به سراغ جزئیات فنی و ظاهری این دو خودرو برویم، بیایید اول کمی با تاریخچه و پیشینه آنها آشنا شویم. در این بخش، مروری کوتاه بر داستان شکلگیری و تغییرات این دو خودروی سدان جذاب، از ابتدا تا به امروز، خواهیم داشت. پس از آن، به مقایسه ویژگیهای هر دو خودرو میپردازیم.

لیفان ۸۲۰ یک خودروی سایز متوسط است که در سال ۲۰۱۴ و همزمان با نمایشگاه خودروی پکن توسط شرکت لیفان رونمایی شد. کمتر از یک سال بعد، این خودرو با قیمتی بین ۸۲ تا ۱۲۰ هزار یوان (بسته به مدل) به فروش رسید.
جالب است که این خودرو با الهام از تویوتا کمری xv40 طراحی شده و یک نمونه تمامبرقی از آن نیز در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۵ معرفی شد. مدل برقی لیفان ۸۲۰ میتواند تا ۴۰۰ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ طی کند و بیشترین سرعت آن به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
علاوه بر مدل برقی، لیفان ۸۲۰ بنزینی در بهار سال ۱۳۹۵ وارد بازار جدیدی شد؛ چرا که در این سال از چین خارج شد و در کارخانه شرکت کرمان موتور در ایران تولید گردید. لیفان ۸۲۰ باید تمام توان خود را به کار میگرفت تا با نمونههای کارکرده دو رقیب کرهای، یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، رقابت کند. اما به دلیل برنامهریزی فروش نهچندان قوی کرمان موتور برای این مدل و تمرکز بیشتر این شرکت روی خودروهای شاسیبلند، این سدان چینی نتوانست نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کند. به بیان دیگر، یکی از اصلیترین دلایل موفق نبودن لیفان ۸۲۰ در ایران، تأخیر و وقفه در تولید و عرضه منظم این خودروی نیمهلوکس بود که به مرور مشتریان را از آن دور کرد.
بسترن B30 یک خودروی سدان کوچکمحور است که از نظر زمان تولید تقریباً همدوره لیفان ۸۲۰ محسوب میشود؛ چرا که اولین بار در نوامبر ۲۰۱۵ در بازار خودرو چین ظاهر شد. با این تفاوت که قیمت و ابعاد بدنه آن در مقایسه با لیفان ۸۲۰ کوچکتر بود. بسترن B30 در ابتدا به عنوان یک نمونه مفهومی در کلاس B در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد؛ اما این نمایشگاه خودروی چنگدو در سال ۲۰۱۵ بود که خریداران را با یک سدان فشرده و مناسب شهر آشنا کرد. شرکت FAW به دلیل همکاریهای نسبتاً گسترده با گروه فولکس واگن آلمان، یکی از محصولات این شرکت به نام جتا را به عنوان پایه طراحی مدل B30 انتخاب کرد.
jQuery(document).ready( function () {
} );
.shortcode_wrapper_new {
margin-top: 10px;
margin-bottom: 10px;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}
.shortcode_wrapper_new img{
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}
div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}
div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}

مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰ از لحاظ ظاهری

لیفان ۸۲۰ یک خودروی سدان با ابعاد بزرگ و بدنهای کشیده است که ظاهری زیبا و شیک دارد. چراغهای باریک و دراز آن به یک جلوپنجره بزرگ ششضلعی با خطهای براق نقرهای متصل شدهاند. این طراحی، همراه با چراغهای نوارى روز و قسمتهای مشکی روی سپر، ظاهری جذاب و دلپسند برای این خودرو ایجاد کرده است که مطابق سلیقه بیشتر خریداران است.
در نمای کناری، طراحان سعی کردهاند با ایجاد خطوط و سطوح برجسته، و همچنین با کشیدن یک خط از چراغ جلویی تا چراغ عقب، به بدنه این خودرو حالتی ورزشی و قدرتمند بدهند، مانند یک بدنساز با عضلات قوی.
البته رینگهای ۱۶ اینچی در مقایسه با ابعاد خودرو کمی کوچک به نظر میرسند و این موضوع میتواند یک نقطه ضعف در هماهنگی ظاهری خودرو باشد. در نمای عقب نیز، که بزرگترین سدان لیفان محسوب میشود، چراغهای دو تکه و سپر ساده، ظاهری آراسته و مناسب به آن بخشیدهاند.

در ادامه مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰، نوبت به خودروی کوچکتر میرسد. همانطور که اندازه بدنه بسترن بی ۳۰ در مقایسه با لیفان ۸۲۰ کوچکتر است، ظاهر آن نیز سادهتر و بیآلایشتر شده است. این موضوع به معنای زشت بودن طراحی بسترن بی ۳۰ نیست، بلکه نشان میدهد این خودروی کوچک، طراحی معمولیتر و خودمانیتری دارد. برخلاف لیفان ۸۲۰ که ظاهری لوکس و اشرافی ارائه میدهد، بسترن بی ۳۰ ادعای خاصی در زمینه نمایش تجمل و زیبایی ظاهری ندارد.

طراحی بیرونی بسترن بی ۳۰ نمیتواند همان وقار و شکوه لیفان ۸۲۰ را داشته باشد. البته این موضوع طبیعی است، چون بسترن بی ۳۰ در کلاسی پایینتر قرار دارد و بیشتر تلاش کرده تا ظاهری مدرنتر (و نه لزوماً لوکس) ارائه دهد. بخشهایی مثل چراغهای جلو، قابهای مهشکن و خطوط برجسته در بدنه، به این خودرو جلوهای نسبتاً امروزی دادهاند. اما با این حال، شکل کلی بدنه، انحنای سقف، طرح پنجرهها و نمای عقب آن، به زیبایی و جذابیت لیفان ۸۲۰ نیست.
در پایان این مقایسه ظاهری باید گفت: هرچند بسترن بی ۳۰ پوشش جدیدتری دارد، اما لیفان ۸۲۰ با طراحی کلاسیک و شیک خود، پرستیژ و وقار بیشتری را به یک سدان چینی متوسط هدیه داده است.
مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰ از لحاظ طراحی داخلی
با وجود ظاهر زیبا و طراحی محترمانه، فضای داخلی لیفان ۸۲۰ چندان اثری از طرحهای لوکس و امروزی ندارد. به ویژه بخش جلوی ماشین و فرمان، جلوه چندان جذابی ندارند و کمی از مد افتاده به نظر میرسند. به نظر میرسد طراحان این خودرو تمایل چندانی برای نوآوری در فضای داخلی مدل ۸۲۰ نداشتهاند و ترجیح دادهاند با تقلید از فضای داخلی تویوتا کمری سال ۲۰۰۸، کار را به سرانجام برسانند. با این همه، نمیتوان طراحی داخلی این خودرو را کاملاً رد کرد؛ به خصوص که کیفیت مواد به کار رفته در بخشهای مختلف و نیز روکش چرمی صندلیها، بهتر از میزانی است که انتظار میرود.

فضای داخلی لیفان ۸۲۰ بسیار بزرگ و راحت است، بهخصوص برای کسانی که در صندلیهای عقب مینشینند. این خودرو تجربهای لذتبخش را برای سرنشینان عقب فراهم میکند. همچنین صندوق عقب آن گنجایش بسیار خوبی دارد و حدود ۵۱۰ لیتر از وسایل شما را در خود جای میدهد.
حالا بیایید به سراغ فاو بسترن B30 برویم. وقتی به داخل این خودرو نگاه میکنید، متوجه میشوید مواد بهکاررفته در ساخت کابین آن در مقایسه با لیفان ۸۲۰ کیفیت پایینتری دارند. با این حال، طراحی داشبورد، صفحه میانی، صفحهنمایش و فرمان آن، ظاهری نسبتاً امروزیتر و مدرنتر از لیفان ۸۲۰ ارائه میدهند.
فاصله بین چرخهای جلو و عقب در بسترن B30 کوتاهتر از لیفان ۸۲۰ است و همین موضوع باعث شده فضای داخلی آن تنگتر باشد و راحتی مشابه لیفان را نداشته باشد. البته این خودرو بهعنوان یک سدان کوچک، فضای پای قابل قبولی در صندلیهای عقب دارد و از این نظر مشکل خاصی ایجاد نمیکند. صندوق عقب آن نیز ۴۸۰ لیتر گنجایش دارد که برای قراردادن وسایل سفر کاملاً کافی است.
در نهایت میتوان گفت که کابین لیفان ۸۲۰ در مقایسه با بسترن B30، از نظر امکانات، کیفیت ساخت و راحتی، محیط بهتری را ارائه میدهد.
مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ فنی
با دیدن ظاهر بزرگ و با ابهت لیفان ۸۲۰، ممکن است فکر کنید که موتور آن باید حداقل ۱۰۰ اسب بخار بیشتر از بسترن بی ۳۰ قدرت داشته باشد. اما بهتر است در قضاوت خود عجله نکنید؛ زیرا موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر این خودرو در واقع ۱۵۸ اسب بخار قدرت تولید میکند که این مقدار تنها حدود ۵۱ اسب بخار از بسترن بی ۳۰ بیشتر است.

حداکثر گشتاور موتور خودروی لیفان ۸۲۰، ۲۲۱ نیوتنمتر است که همراه با جعبه دنده شش سرعته خودکار، باعث میشود این خودروی ۱۵۴۵ کیلوگرمی، فاصله سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۱۱ ثانیه طی کند.
در مقابل، فاو Besturn B30 در زمینه قدرت موتور ادعای خاصی ندارد. این خودرو از یک موتور چهارسیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱.۶ لیتر که در جلو قرار گرفته است، استفاده میکند. این موتور تنها ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نیروی آن از طریق یک جعبه دنده شش سرعته خودکار به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودروی سدان با وزن ۱۲۷۰ کیلوگرم، برای رسیدن از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به حدود ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد.
در جدول زیر میتوانید اطلاعات دقیقتری از ویژگیهای فنی این دو خودروی سدان چینی مشاهده کنید:
|
مدل خودرو |
لیفان 820 |
بسترن بی 30 |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
4 سیلندر تنفس طبیعی |
|
حجم موتور (سیسی) |
2373 |
1598 |
|
حداکثر قدرت |
158 اسببخار |
107 اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
221 نیوتنمتر |
155 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
6 دنده اتوماتیک |
6 دنده اتوماتیک با حالت اسپرت |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.7 |
6.7 |
|
شتاب صفرتاصد |
10.5 ثانیه |
12.6 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
200 کیلومتر بر ساعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
مقایسه لیفان 820 و بسترن بی 30 از لحاظ امکانات

ممکن است فکر کنید لیفان ۸۲۰ در زمینه امکانات به راحتی رقیب کوچکتر خود را پشت سر میگذارد؛ اما باید بدانید که بسترن b30 خودروی سادهای نیست که به این راحتیها عقب بنشیند. این خودرو از نظر تجهیزات و امکانات، عملکرد خوبی دارد و میتواند در برابر هموطن لوکستر خود حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. با نگاه به جدول زیر، میتوانید اطلاعات کاملی درباره امکانات هر دو خودرو به دست آورید.
|
تجهیزات |
لیفان 820 |
بسترن B30 |
|
چراغ |
چراغ جلو هالوژنی، مهشکن عقب، |
چراغ جلو هالوژن، چراغ دیلایت، مهشکن جلو و عقب، روشن و خاموششدن اتوماتیک چراغها |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
تعداد 6 اسپیکر، دوربین عقب، پشتیبانی از Bluetooth، USB، MP5 و AUX |
6 بلندگوی استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS |
|
صفحهنمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
|
رینگها |
16 اینچی |
16 اینچی |
|
آینه |
آینه جانبی برقی با گرمکن |
آینههای جانبی مجهز به چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکن |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
دیجیتال |
|
صندلی |
صندلی راننده 6 حالته برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم، ایزوفیکس |
صندلیهای جلو قابلیت تنظیم در 6 جهت، صندلیهای عقب با قابلیت تاشوندگی |
|
شیشه |
شیشه بالابر برقی |
شیشه بالابر برقی |
|
سیستم های هشداردهنده |
سنسور عقب |
سنسور عقب |
|
سایر امکانات |
کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز پارک پدالی، فرمان هیدرولیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سانروف |
کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، فرمان برقی حساس به سرعت، سانروف |
مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰ از لحاظ ایمنی

در حال حاضر، گزارش دقیقی از نتایج تست تصادف خودروی لیفان ۸۲۰ موجود نیست. با این حال، به نظر میرسد سازندگان این خودرو، اطمینان زیادی به ایمنی آن دارند. آنها ادعا میکنند اگر لیفان ۸۲۰ در آزمون ایمنی یورو انکپ شرکت کند، احتمالاً موفق به دریافت ۵ ستاره خواهد شد. استفاده از پایهی فنی تویوتا کمری، وجود میلگردهای فولادی در درهای خودرو، شش کیسههوا و دیگر امکانات ایمنی، این خودرو را به وسیلهای نسبتاً امن تبدیل کرده است.
از سوی دیگر، شنیده شده که خودروی فاو بسترن بی ۳۰ در آزمون موسسه C-NCAP چین، ۵ ستاره ایمنی گرفته است؛ اما ما نتوانستیم نتیجه این تست را در منابع معتبر بینالمللی پیدا کنیم. علاوه بر این، مدلی از این خودرو که در ایران عرضه میشود، فقط دو کیسههوا دارد و به همین دلیل، نمیتواند نمره کامل ایمنی را دریافت کند.
در نهایت، با توجه به ابعاد بدنه، کیفیت ساخت شاسی و همچنین تجهیزات ایمنی بیشتر از جمله کیسههوا، به نظر میرسد لیفان ۸۲۰ ایمنی بالاتری برای سرنشینان خود فراهم میکند. در جدول زیر، جزئیات و امکانات ایمنی هر دو خودرو آورده شده است:
|
تجهیزات |
لیفان 820 |
بسترن B30 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
قفل کودک، سیستم ضدسرقت، کمربند ایمنی پیشکشنده، کنترل کشش و پایداری |
ایموبلایزر، قفل کودک، کمربند ایمنی پیشکشنده، کنترل کشش و پایداری |
|
کیسههوا |
شش کیسههوا شامل دو کیسه جلو، دو کیسه جانبی و دو کیسه پرده ای |
دو کیسههوا جلو |
|
سیستم ترمز |
ABS،EBD و BAS |
ABS، EBD، BA |
مقایسه تجربه رانندگی لیفان 820 و بسترن B30
پشت فرمان لیفان ۸۲۰، حسی شبیه به رانندگی با خودروهای لوکس و بزرگ به شما دست میدهد؛ هرچند این حس به مرور عادی میشود. وقتی دکمه استارت را میزنید، متوجه میشوید که صدای موتور که به داخل کابین میآید، زیاد آزاردهنده نیست و آرامش سرنشینان را برهم نمیزند.
ترمز دستی با پدال آزاد میشود و مواردی مثل عایقبندی داخل خودرو و همچنین دید راننده به اطراف، با توجه به قیمت این خودرو، کاملاً قابل قبول و مناسب است. با در نظر گرفتن نسبت قدرت موتور به وزن لیفان ۸۲۰، نباید توقع داشته باشید که این خودروی خانوادگی عملکردی سریع و ورزشی داشته باشد؛ با این حال، برای رفع نیازهای روزمره و معمول رانندگان، لیفان ۸۲۰ به خوبی عمل میکند و از پس کارهای عادی برمیآید.

سیستم تعلیق خودروی لیفان ۸۲۰ نرم است و هنگام رد شدن از دستاندازها، تکان و صدای کمی به داخل ماشین منتقل میشود. اما ترمزهای آن قدرت چندانی ندارند و در ترمزهای ناگهانی، خودرو به جلو پرتاب میشود که احتمالاً به خاطر نرمی بیش از حد سیستم تعلیق است. با این حال، عملکرد ترمزها، کنترل و ثبات خودرو در پیچها قابل قبول است و احساس اطمینان خوبی به راننده میدهد. تنها نکته منفی در مورد رانندگی با این خودرو، هماهنگ نبودن پیشرانه با جعبهدنده و تأخیر در پاسخ موتور پس از تعویض دنده، مخصوصاً در رانندگی سریع و ورزشی است.
حالا از مدل چینی تویوتا کمری فاصله میگیریم و به سراغ بسترن بی ۳۰ میرویم. به محض اینکه پشت فرمان بسترن مینشینید، متوجه اندازه کوچکتر آن و کنترل بهتر روی قسمتهای جلوی خودرو خواهید شد. البته هنگام رانندگی، نرمی سواری لیفان ۸۲۰ را از دست میدهید و لرزشهای جاده گاهی اوقات شما و سرنشینان را اذیت میکند؛ بهویژه صندلیهای عقب که با سیستم تعلیق میله-پیچشی طراحی شدهاند، عملکرد چندان خوبی در جذب ناهمواریهای جاده ندارند و به همین دلیل میتوان سواری بسترن بی ۳۰ را «تقریباً خشک» توصیف کرد.
بسترن بی ۳۰ در شتابگیری از لیفان ۸۲۰ ضعیفتر است و احساس هیجان چندانی در رانندگی با آن به وجود نمیآید. یکی از انتقادهای فنی به این خودرو، عملکرد نهچندان دقیق جعبهدنده اتوماتیک آن است که هماهنگی کاملی با موتور ندارد؛ حتی در حالت دستی نیز تأخیر در تعویض دنده به وضوح حس میشود. برای دریافت کارشناسی خودرو سیار از آرین لوتوس کلیک کنید.
نتیجهگیری

از همان اول گفتیم که مقایسه این دو خودرو چندان منطقی نیست؛ چون هم از نظر رده و هم از نظر قیمت، در دو گروه کاملاً جدا قرار میگیرند. با این حال، اگر بخواهیم در این مقایسه نابرابر یک برنده انتخاب کنیم، بدون شک لیفان ۸۲۰ (البته با قیمت بالاتر) جایگاه بهتری دارد.
کسانی که تمایل چندانی به خرید خودروهای سدان کرهای با هفت تا هشت سال سابقه کار — مانند نسلهای قدیمی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما — ندارند، میتوانند به نمونههای کمکارکرد و تمیز لیفان ۸۲۰ فکر کنند. طراحی زیبای بیرونی، فضای داخلی نسبتاً باکیفیت و جادار، ساخت قابل قبول و ظاهر شیک این خودرو میتواند مشتریان را به سمت این سدان چینی — که توسط کرمان موتور عرضه میشود — جذب کند.
در سوی دیگر، فاو بسترن B30 در محدوده قیمتی خودش میتواند رقیبی مناسب برای محصولاتی مانند دنا پلاس، پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک باشد. این خودرو ظاهر مناسبی دارد و تولید آن به صورت پراکنده در گروه بهمن ادامه دارد. برای آگاهی از قیمت لیفان ۸۲۰ اتوماتیک و دریافت اطلاعات بیشتر درباره شرایط خرید اقساطی خودرو، روی لینک کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
با مزایا و معایب بسترن B30 آشنا شوید
مقایسه پژو 207 صندوقدار با بسترن B30
معرفی کوتاه بسترن b30
راهنمای خرید لیفان 820 دست دوم
معایب لیفان 820
مقایسه رنو سیمبل و لیفان 820































