مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک
اگرچه این روزها خودروهای شاسیبلند سهم بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادهاند، اما دیگر انواع خودرو هم هنوز مشتریان وفادار خود را دارند. در این میان، هاچبکها از پرفروشترین انواع خودرو در سراسر جهان به شمار میروند. دلیل این محبوبیت، انعطافپذیری بالای آنهاست؛ یک خودروی هاچبک میتواند همزمان به عنوان یک خودروی معمولی برای استفاده روزمره، یک خودروی ورزشی و حتی یک خودروی خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به این مقدمه، در این مقاله به سراغ بررسی و مقایسه دو خودروی هاچبک نسبتاً لوکس رفتهایم که حدود ده سال از تولید آنها میگذرد. با وجود آشفتگیهای فعلی در بازار خودرو، این دو مدل همچنان میتوانند گزینههای منطقی و بهصرفهای برای خرید محسوب شوند. در ادامه، مقایسه بین هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک را با هم دنبال میکنیم.
معرفی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک
هیوندای i30 برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت هیوندای به دنیا معرفی شد و در بازارهای مختلف جهان عرضه گردید. این خودرو تا امروز سه نسل مختلف را پشت سر گذاشته است. نسل اول آن فقط در دو نوع هاچبک پنج در و استیشنواگن تولید میشد. اما وقتی نوبت به نسل دوم رسید، یک مدل هاچبک سه در نیز به جمع این خانواده اضافه شد. با این حال، تولید این مدل سه در مدت زمان زیادی ادامه نیافت و در نسل سوم، جای خود را به نمونه فستبک داد.
ورود هیوندای i30 نسل اول به بازار ایران از سال ۲۰۱۰ شروع شد. این خودرو با استقبال خوبی در ایران روبرو شد و فروش قابل توجهی داشت. اما شرکت آسان موتور تصمیم گرفت با پایان یافتن تولید نسل اول در سال ۲۰۱۲، واردات آن را متوقف کند و تمام توجه خود را به فروش هیوندای i20 معطوف نماید. به همین دلیل، با وجود آنکه هیچ ممنوعیت قانونی وجود نداشت، نسلهای دوم و سوم هیوندای i30 هرگز به بازار ایران وارد نشدند.

از طرف دیگر، خودروی مزدا ۳ را داریم که شرکت مزدا از سال ۲۰۰۳ آن را به عنوان جایگزین مدل مزدا ۳۲۳ به بازار جهانی معرفی کرد. تا به امروز چهار نسل مختلف از این خودروی پرطرفدار ژاپنی تولید شده که هر نسل در دو نوع هاچبک و سدان عرضه شده است.
نسخه سدان مزدا ۳ از سال ۱۳۸۶ در کارخانهٔ شرکت بهمن موتور در ایران مونتاژ شد و تا سال ۱۳۹۸ در دو نسل مختلف به فروش رسید. اما اولین باری که مردم ایران با مدل هاچبک مزدا ۳ آشنا شدند، به سال ۱۳۸۹ و زمان عرضهٔ نسل دوم این خودرو بازمیگردد.
مدل هاچبک مزدا ۳ در بسیاری از کشورهای جهان، از محبوبیت بیشتری نسبت به نوع سدان برخوردار است؛ اما در ایران این موضوع برعکس بود و استقبال کم از این مدل در مقایسه با مزدا ۳ سدان، باعث شد بهمن موتور در سال ۱۳۹۱ تولید آن را متوقف کند.
مزدا ۳ هاچبک در بازار ایران در دو تیپ ۱ و تیپ ۳ عرضه شد که تیپ ۳ به دلیل داشتن امکانات و آپشنهای بیشتر، فروش بالاتری داشت. این دو تیپ از نظر فنی کاملاً مشابه هستند و تفاوت آنها فقط در سطح تجهیزات و برخی جزئیات ظاهری است.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از منظر طراحی
هیوندای i30 از طرحی استفاده میکند که مربوط به حدود ده سال پیش این برند است و در کل، ظاهری آرام و معمولی دارد. خطوط بدنه این خودرو بسیار منظم و بینقص طراحی شدهاند؛ اما وقتی یک خودروی هاچبک را میبینیم، انتظار داریم در ظاهر آن کمی نوآوری و هیجان وجود داشته باشد که متأسفانه هیوندای i30 این انتظار را برآورده نمیکند. تنها بخش خلاقانه در نمای بیرونی این خودرو، اندازه بزرگ و شکل متفاوت چراغهای عقب آن است؛ اما طراحی ساده این چراغها، همان مقدار خلاقیت کم را هم از بین برده است.
یک نکته جزئی درباره ظاهر هیوندای i30 این است که نمونههای سال ۲۰۱۲ آن، چراغهای جلویی با زمینه تیرهرنگ دارند تا به صورت بسیار جزئی و نامحسوس، از مدلهای قدیمیتر قابل تشخیص باشند.

فضای داخلی هیوندای i30 دقیقاً بر اساس سبک ظاهری بیرونی آن طراحی شده است. در طراحی این کابین، از خطوط نرم و آرام و همچنین تزئینات نقرهای رنگ استفاده شده تا تا حد امکان نظر افراد با سلیقههای مختلف تأمین شود. با این حال، حس و حالی که این کابین به سرنشینان میدهد، کمتر شبیه به یک هاچبک مدرن و جوانپسند است و بیشتر فضای داخلی خودروهای سدان و خانوادگی را در ذهن تداعی میکند.

از سوی دیگر، مزدا ۳ هاچبک را میبینیم؛ خودرویی با قدمتی بیش از ده سال که طراحی جذاب و پراحساسی دارد. میتوان گفت طراحی این خودرو ترکیبی از شادی و جدیت است! زیرا شکل چراغهای جلو به همراه روزنههای وسط سپر، حالتی شاد و لبخندگونه به جلوپوش خودرو دادهاند. اما در مقابل، المانهایی مثل چراغهای عقب یا دریچههای هوا در اطراف مهشکنهای جلو، حالتی خشن و جدی به خودرو بخشیدهاند.

همانطور که گفتیم، خودروی مزدا ۳ هاچبک در دو مدل تیپ ۱ و تیپ ۳ توسط شرکت بهمن موتور مونتاژ میشود. بهتر است نگاهی به تفاوتهای ظاهری این دو مدل بیندازیم.
در قسمت جلوی مدل تیپ ۱، قاب چراغهای مهشکن به رنگ مشکی است و دریچه هوای بالای آن به شکل یک خط طراحی شده. همچنین، در لبه چراغهای جلو، یک نوار نازک نارنجی رنگ دیده میشود.
اما در مدل تیپ ۳، چراغهای مهشکن با قاب نقرهای رنگ عرضه میشوند و دریچه هوای آنها به صورت شبکهای است. علاوه بر این، چراغهای جلوی این مدل، فاقد نوار نارنجی رنگ هستند.

تفاوت ظاهری این دو مدل از نماي بغل، در وجود رکاب اسپرت در مدل شماره سه است. از نمای پشت هم میتوان مدل خودرو را تشخیص داد. سپر پشت مدل پایه مزدا 3 هاچبک، قسمتی پلاستیکی به رنگ مشکی دارد که آینههای باریک و چندضلعی نسبتاً بزرگی روی آن دیده میشود. اما در مدل شماره سه، سپر عقب کاملاً همرنگ بدنه خودروست و این آینههای باریک روی آن، بسیار کوچکتر طراحی شدهاند.

طراحان داخلی مزدا ۳ هاچبک سعی کردهاند فضایی جوانپسند و پویا ایجاد کنند. صفحه کیلومتر و دورسنج، فرمان و انحنای مخصوص وسط داشبورد، همگی این حس را به شما میدهند که در خودرویی ورزشی و پرقدرت نشستهاید. از طرفی، تعداد زیاد دکمهها و صفحهکلیدها در کنسول وسط، نشاندهنده امکانات فراوان و حس لوکس بودن خودرو است.
با این حال، وقتی صحبت از طراحی داخلی بین هیوندای i30 و مزدا ۳ هاچبک باشد، به نظر میرسد مزدا از ژاپن در این زمینه برنده است.

صفحه نمایش و کنترلهای خودرو – مدل آمریکای شمالی (ایالات متحده)، ویژه بازار عربستان سعودی، مجهز به سیستم صوتی پیشرفته، نسخه اسپورت گرند توریسیمو، فرمان چپ، موتور ۲.۵ لیتری، جعبه دنده اتوماتیک ۵ سرعته، رنگ متالیک آلومینیومی، و روکش چرم مشکی.
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر مشخصات فنی
هیوندای i30 که در بازار ایران موجود است، از یک موتور ۲ لیتری ساده بدون توربو استفاده میکند. این موتور توانایی تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدشده توسط یک جعبهدنده اتوماتیک ۴ سرعته به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.
بر اساس اطلاعات اعلام شده، این خودرو در شرایط ترکیبی بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، ۷.۵ لیتر سوخت مصرف میکند. همچنین این مدل میتواند از حالت سکون تا رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۲ ثانیه طی کند.

مزدا ۳ هاچبک هم از موتوری با حجم مشابه مدل کرهای رقیب استفاده میکند. این موتور توانی برابر ۱۴۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۸۷ نیوتنمتر تولید میکند و یک جعبه دنده اتوماتیک ۵ سرعته دارد.
این خودرو در شرایط ترکیبی، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی، حدود ۷.۶ لیتر بنزین مصرف میکند. همچنین، زمان لازم برای رسیدن از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در تستهای عملی حدود ۱۰.۴ ثانیه اندازهگیری شده است.
برای دریافت کارشناسی سیار خودرو از آرین لوتوس کلیک کنید.

با توجه به این ارقام، میتوان گفت که هر دو خودرو از نظر فنی در سطح بسیار مشابهی قرار دارند. اما وقتی آنها را دقیقتر مقایسه کنیم، مزدا ۳ هاچبک است که با یک برتری کوچک، از رقیب کرهای خود پیشی میگیرد.
|
مدل خودرو |
هیوندای i30 |
مزدا 3 هاچبک |
|
پیشرانه |
4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1975 |
1999 |
|
حداکثر قدرت |
143 اسببخار در 6000 دور |
148 اسببخار در 6500 دور |
|
حداکثر گشتاور |
186 نیوتنمتر در 4600 دور |
187 نیوتنمتر در 4000 دور |
|
گیربکس |
4سرعته اتوماتیک |
5سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.5 |
7.6 |
|
شتاب صفرتاصد |
11.2 |
10.4 |
|
حداکثر سرعت |
195 |
204 |
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک در بخش امکانات رفاهی
بیشتر خودروهای هیوندای i30 که در ایران پیدا میشوند، به صورت کامل مجهز و فولآپشن هستند و با توجه به سال ساختشان، امکانات خوبی در اختیار راننده قرار میدهند. از جمله این قابلیتها میتوان به سانروف، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، حسگر نور، حسگر باران، سیستم تهویه خودکار و محفظه خنککننده (کولباکس) اشاره کرد. البته باید گفت که تعداد کمی از مدلهای سادهتر این خودرو نیز به بازار کشور وارد شده است.

اگر بخواهیم امکانات رفاهی هیوندای i30 را با مدل پایه (تیپ ۱) مزدا ۳ هاچبک مقایسه کنیم، هیوندای i30 وضعیت بهتری دارد. اما وقتی نوبت به مدل بالاتر (تیپ ۳) مزدا ۳ هاچبک میرسد، اوضاع کاملاً فرق میکند. این مدل از مزدا، دارای امکانات ویژهای مانند چراغهای زنون هوشمند که در پیچها میچرخند، سیستم تهویه هوشمند دوطرفه، پدل شیفتر (دکمه تعویض دنده در پشت فرمان)، استارت بدون کلید و صندلیهای تمام چرم است. با این همه امکانات، دیگر به رقیب کرهای خود اجازه برتری نمیدهد.

در جدول زیر میتوانید مشخصات کامل و جزئیات خودروهای هیوندای آئی۳۰، مزدا ۳ هاچبک مدل ۱ و مزدا ۳ هاچبک مدل ۳ را ببینید و مقایسه کنید.
|
تجهیزات |
هیوندای i30 فولآپشن |
مزدا 3 هاچبک تیپ 1 |
مزدا 3 هاچبک تیپ 3 |
|
چراغ |
چراغهای جلو هالوژنی، مهشکن جلو و عقب، تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو، سنسور نور |
چراغهای جلو هالوژنی، مهشکن جلو و عقب، تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو |
چراغهای جلو زنون مجهز به چراغشور، مهشکن جلو و عقب، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نور بالا اتوماتیک، قابلیت چرخش چراغهای جلو هماهنگ با چرخش فرمان (AFS)، سنسور نور |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
پخش CD، USB، AUX، Ipod، 6 بلندگو |
پخش MP3، AUX، 4 بلندگو |
پخش MP3، AUX، 6 بلندگو |
|
صفحه نمایش |
— |
— |
— |
|
رینگها |
17 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
اتوماتیک دوگانه |
اتوماتیک دوگانه |
|
صندلی |
روکش صندلیها ترکیب پارچه و چرم، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش پارچهای صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو |
|
شیشه |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک)، شیشههای ضد اشعه UV (آنتی رفلاکس) |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک) |
شیشههای برقی (سمت راننده اتوماتیک) |
|
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
— |
سنسور پارک عقب |
|
سایر امکانات |
سانروف، کروزکنترل، کولباکس، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت، غربیلک فرمان با روکش چرمی |
کروزکنترل، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت |
کیلس استارتر، سانروف، کروزکنترل، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی و حساس به سرعت، غربیلک فرمان با روکش چرمی، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان |
مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از جنبه ایمنی
هیوندای i30 دارای تجهیزات ایمنی خوبی است که شامل سیستم کنترل پایداری (ESP)، پشتسری محافظ در صندلیهای جلو و شش کیسه هوا میشود. این ویژگیها باعث شدهاند این خودرو در زمان تولید خود و در مقایسه با مدلهای مشابه در بازار ایران، یک هاچبک ایمن به شمار بیاید.
مزدا 3 هاچبک نیز از نظر سطح ایمنی، همرده با رقیب کرهای خود است و از نظر امکانات کمنیاز ندارد. البته لازم به ذکر است که مدلهای پایه (تیپ ۱) این خودرو به سیستم ESP مجهز نیستند.
|
تجهیزات |
هیوندای i30 |
مزدا 3 هاچبک |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، پشتسریهای فعالشونده صندلیهای جلو، کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو |
پشتسریهای فعالشونده صندلیهای جلو، کمربندهای ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) ] صرفاً در تیپ 3 [ |
|
کیسههوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (مجموعاً 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (مجموعاً 6 عدد) |
|
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی الکترونیکی (EBA) |
مدل i30 هیوندای در سال ۲۰۰۸ در تستهای ایمنی موسسه یورو انکپ، بالاترین امتیاز ممکن، یعنی پنج ستاره را دریافت کرد.

خودروی مزدا ۳ هاچبک هم، از همان زمانی که به بازارهای جهانی معرفی شد، مورد آزمایشهای ایمنی توسط سازمان یورو انکپ قرار گرفت و موفق شد最高 امتیاز یعنی پنج ستاره ایمنی را دریافت کند. البته نمرهای که این خودرو در بخشهای مختلف ایمنی کسب کرد، کمی بهتر از مدل هیوندای آی۳۰ بود.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر تجربه رانندگی
در بخش بعدی، مقایسهی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک به موضوع مهم کیفیت رانندگی میرسد.
هیوندای i30 در مورد فضای داخلی و آرامش سواری، بهتر از مزدا 3 عمل میکند. این ویژگی نشان میدهد که این خودرو نه تنها ظاهری آرام دارد، بلکه در عمل نیز خودرویی مناسب برای خانواده و سفرهای طولانی است.

وقتی صحبت از سرعت و لذت رانندگی میشود، مزدا به رقیب خود فرصتی برای برتری نمیدهد. در مقایسهای نزدیک، عملکرد هوشمندانهتر جعبه دنده مزدا ۳ هاچبک و داشتن یک دنده بیشتر نسبت به جعبه دنده هیوندای i30 باعث شده که این خودرو در شتابگیری از رقیب کرهای خود پیشی بگیرد.
در زمینه ثبات و کنترل نیز، مزدا ۳ هاچبک یکی از برترین خودروهای همرده قیمتی خود به شمار میرود و احساس رضایت عمیقی به راننده میبخشد. این ویژگیها در کنار قدرت موتور، باعث میشوند برخلاف هیوندای i30، پشت فرمان این خودرو یک تجربه رانندگی ورزشی و جذاب برای جوانان داشته باشید.

مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک از نظر شرایط بازار
هیوندای i30 وقتی برای اولین بار به بازار ایران آمد، با استقبال نسبتاً خوبی روبرو شد. امروزه اگرچه خرید و فروش این خودرو خیلی پررونق نیست، اما همچنان به دلیل محبوبیت برند و امکانات رفاهی مناسبی که دارد، در بازار خودروهای دستدوم طرفداران خاص خود را حفظ کرده است.
مزدا 3 هاچبک نیز به دلیل تعداد کم و عرضه محدودتر نسبت به مدل سدان آن، چندان شناخته شده در بازار نیست. با این حال، کسانی که به دنبال یک خودروی هاچبک شیک و مناسب برای قشر جوان هستند، این مدل را به عنوان یکی از گزینههای اصلی در نظر میگیرند. در نهایت میتوان گفت که وضعیت بازار هر دو خودروی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک تقریباً مشابه و در حد «متوسط» ارزیابی میشود.

هر دو خودروی هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک از نظر خدمات پس از فروش، پشتیبانی خوبی دارند و خریداران نباید نگران این موضوع باشند.
قیمت قطعات فنی این دو خودرو نیز مناسب است؛ اما اگر به قطعات بدنه نیاز پیدا کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید. در این زمینه، قطعات بدنه مزدا 3 هاچبک کمی گرانتر از هیوندای i30 هستند.
نکته مهم دیگر این است که برخی قطعات بدنه در مزدا 3 هاچبک که با مدل سدان آن تفاوت دارند (مانند چراغ عقب و درب صندوق) در بازار به راحتی پیدا نمیشوند و ممکن است برای تهیه آنها زمان زیادی صرف کنید.

جمعبندی مقایسه هیوندای i30 با مزدا 3 هاچبک
در پایان مقایسه هیوندای i30 و مزدا 3 هاچبک، با نگاهی دوباره به مشخصات هر دو خودرو میتوان گفت که هیوندای i30 در زمینه فضای داخلی، راحتی سرنشینان و هزینههای معمول نگهداری، عملکرد بهتری نسبت به مزدا 3 هاچبک دارد. از سوی دیگر، مزدا 3 هاچبک نیز مزایای خاص خود را دارد؛ از جمله طراحی ظاهری جذابتر، لذت بیشتر در رانندگی و سطح بالاتری از امکانات رفاهی در مدلهای بالاتر. در بحث ایمنی و ارزش در بازار نیز مزدا 3 با اختلاف کمی برنده میدان است.
در نهایت، اگر در طول سال مسافت زیادی رانندگی میکنید و به دنبال خودرویی همهکاره با هزینه نگهداری مناسب برای استفاده روزمره در شهر و سفرهای خانوادگی هستید، هیوندای i30 گزینه بهتری برای شماست. اما اگر به دنبال یک هاچبک اسپرت با طراحی زیبا، کلاس بالاتر و لذت واقعی از رانندگی هستید، بدون شک مزدا 3 میتواند برای مدتی طولانی رضایت شما را جلب کند. برای مشاهده قیمت هیوندای i30 در آرین لوتوس و همچنین استعلام قیمت مزدا 3 هاچبک جدید میتوانید کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
معایب هیوندای i30 را بدانید
آپشنهای هیوندای i30 را بررسی کنید
مزایای هیوندای i30: دلایل انتخاب هیوندای i30
































