مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

در ده سال گذشته، خودروهای شاسی‌بلند چینی در ایران بسیار محبوب شده‌اند و تا به‌حال عملکرد موفقی داشته‌اند. به دلیل تعداد زیاد و تنوع این خودروها، گاهی اوقات مشتریان در انتخاب بهترین گزینه دچار شک و تردید می‌شوند. به همین خاطر، در ادامه سری مقالات مقایسه‌ای، این بار نوبت به دو نمونه دیگر از کراس‌اوورهای چینی رسیده است. در ادامه، مقایسه‌ای بین ام‌وی‌ام X22 و دانگ‌فنگ H30 کراس را خواهید خواند.

معرفی ام‌وی‌ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

**ام‌وی‌ام X22**

با افزایش محبوبیت خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، شرکت ام‌وی‌ام نیز برای پاسخگویی به سلیقه و نیاز بازار، در زمستان سال ۱۳۹۵ خودروی جدیدی به نام X22 را عرضه کرد.

ام‌وی‌ام X22 در واقع همان مدل چری تیگو X3 است که با نام تیگو ۲ نیز شناخته می‌شود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. این محصول یک کراس‌اوور در کلاس سایز کوچک محسوب می‌شود. این خودرو روی یک چهارچوب و پایه مشترک با مدل ام‌وی‌ام ۳۱۵ ساخته شده و اگر آن را با خودرویی مشابه مانند ام‌وی‌ام X33 مقایسه کنیم، در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

 ام وی ام X22

دانگ فنگ H30 کراس

در مقابل، خودروی دانگ فنگ H30 کراس قرار دارد که برای اولین بار در پایان زمستان سال ۱۳۹۴ به بازار ایران معرفی شد. این خودرو در آن زمان لقب ارزان‌ترین کراس‌اوور بازار را به خود گرفت. استقبال اولیه از این محصول خوب بود، اما تحویل اولین سری از این خودرو با تأخیر نسبتاً زیادی همراه شد و در نهایت در پاییز سال بعد، روی جاده‌های ایران ظاهر شد.

این خودرو که حاصل همکاری بین شرکت فرانسوی سیتروئن و شرکت چینی دانگ فنگ است، در اصل با هدف ساخت یک خودروی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی برای بازار چین طراحی و تولید شده است.

دانگ فنگ H30 کراس

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ ظاهری    

طراحی ظاهری و بدنه ام وی ام X22

در این قسمت، به بررسی ظاهر و طراحی خارجی دو خودروی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس می‌پردازیم.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ام وی ام X22 بر پایه‌ی ساختار ام وی ام ۳۱۵ طراحی شده و بسیاری معتقدند این خودرو در واقع یک نسخهی ورزشی‌تر از مدل X33 به شمار می‌آید. وجود گلگیرهای مشکی، قسمت جلوی کوتاه و همچنین رینگ و لاستیک‌های ۱۶ اینچی، نشان‌دهنده‌ی یک طراحی جوانپسند و پویا برای یک کراس‌اوور است. سبک طراحی جدید محصولات چری، “زندگی در حرکت” نام دارد و X22 نمونه‌ی موفقی از این ایده در طراحی خودروهاست.

مقایسه طراحی ام وی ام X22

jQuery(document).ready(function() {
});

.shortcode_wrapper_new {
margin: 10px auto;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
}

.shortcode_wrapper_new img {
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}

div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}

div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}

چراغ‌های بزرگ و اریب جلوی خودروی X22، به همراه یک کاپوت ورزشی و سپر بزرگ و قوی، در اولین نگاه، توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. ظاهر این ماشین تقریباً همه‌ی ویژگی‌های یک خودروی شاسی‌بلند مدرن را دارد؛ مانند پوشش‌های تیره روی پله‌ها، گل‌گیرهای پهن و ریل‌بار سقفی.

اما در نمای عقب، برخلاف جلوی پرانرژی و جذاب، با یک طراحی ساده و نه چندان هماهنگ روبرو می‌شویم که شباهت زیادی به مدل ام‌وی‌ام ۳۱۵ دارد. در کل می‌توان گفت طراحی ظاهری ام‌وی‌ام X22 در مقایسه با دیگر خودروهای شاسی‌بلند چینی که در بازار وجود دارند، نسبتاً امروزی و خوش‌قیافه است و می‌توان به آن نمره‌ی خوبی داد.

طراحی ظاهری و بدنه دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ H30 کراس بر پایه‌ی همان شاسی‌ای ساخته شده که برخی از محصولات سیتروئن از آن استفاده می‌کنند. نکته اینجاست که این شاسی به سال‌های ابتدایی این قرن تعلق دارد و حتی در آن زمان هم یک شاسی پیشرفته و به‌روز به شمار نمی‌آمد. به همین دلیل، طراحی ظاهری این خودرو بیشتر شبیه به خودروهای ده تا پانزده سال پیش است و شباهت چندانی به طراحی مدرن و امروزی ندارد.

طراحی ظاهری و بدنه دانگ فنگ H30 کراس

خودروی H30 کراس را بیشتر می‌توان یک هاچ‌بک بلندقد دانست. این خودرو در مقایسه با مدل X22 ام‌وی‌ام، جلوی کشیده‌تر و ارتفاع کم‌تری دارد و به همین دلیل، کمتر حس یک کراس‌اوور واقعی را به بیننده منتقل می‌کند. در نمای عقب، چراغ‌ها جلوه بیشتری دارند و به وضوح می‌توان فهمید که طراحی آن‌ها از محصولات شرکت ولوو الهام گرفته شده است. در کل، مدل H30 ساخت دانگ فنگ از نظر طراحی ظاهری، رقیب قدرتمندی برای X22 محسوب نمی‌شود و فقط یک امتیاز معمولی در این بخش کسب می‌کند.

به طور کلی، وقتی دو خودرو را از نظر ظاهر با هم مقایسه می‌کنیم، می‌توان گفت که هیچ‌کدام از آن‌ها طراحی متفاوت و چشم‌گیری نسبت به دیگر مدل‌های مشابه در بازار ندارند. نمای بیرونی این خودروها به‌تنهایی نقش چندانی در جذب خریداران ایفا نمی‌کند.

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس در بخش طراحی داخلی

کابین ام وی ام X22

کابین خودروی X22 با طراحی دو رنگ خود، یکی از نقاط قوتش به شمار می‌رود که در نگاه اول کاملاً چشمگیر است. ترکیب رنگ مشکی و نارنجی روی صندلی‌ها و همچنین داشبوردی که به‌خوبی طراحی شده، فضایی جوان و شاداب به داخل خودرو بخشیده است. رویه چرمی صندلی‌ها، فرمان و پنل درها نیز حس کیفیت و راحتی خوبی به سرنشینان می‌دهد.

نکته جالب دیگر در کابین، حرکت عقربه‌های سرعت‌سنج و دورموتور در خلاف جهت معمول است. شاید این طراحی در ابتدا غیرعادی به نظر برسد، اما خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. صندلی‌های این خودرو از نظر راحتی و فرم بسیار مناسب هستند و تنها ضعف کابین، فضای نسبتاً محدود برای سرنشینان ردیف عقب است.

کابین H30 کراس

فضای داخلی خودروی دانگ فنگ اچ‌۳۰ کراس، بسیار مدرن‌تر از ظاهر بیرونی آن است و در مقایسه با برخی رقبا مانند رنو ساندرو، وضعیت بهتری دارد. بخش مرکزی کنسول که یک صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی لمسی در آن قرار گرفته، ظاهر زیبایی دارد. همچنین، استفاده از پلاستیک براق در قسمت میانی پیش‌داشبورد، فضای داخلی این خودرو را دلنشین و باکیفیت نشان می‌دهد. البته صفحه‌ی عقب آمپرها طراحی قدیمی دارد و حال‌وهوای خودروهای تویوتا در دو سه دهه‌ی گذشته را به یاد می‌آورد.

مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از لحاظ فنی

موتور ام وی ام X22

خودروی ام وی ام X22 در دو نوع گیربکس اتوماتیک (AT) و دستی (MT) عرضه می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها نیز در سه سطح معمولی، اسپورت و اکسلنت موجود هستند. همه‌ی این مدل‌ها موتور یکسانی دارند و تفاوت آن‌ها فقط در نوع جعبهدنده و امکاناتی است که ارائه می‌دهند.

این خودرو دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری است که می‌تواند تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور به یک جعبهدنده ۵ سرعته دستی یا یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک وصل می‌شود و قدرت را به چرخ‌های جلوی خودرو می‌فرستد.

در این نوشته، مدل اتوماتیک این خودرو با تیپ فول و اسپرت اکسلنت را با خودروی رقیب مقایسه می‌کنیم. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۱ لیتر در هر صد کیلومتر و زمان رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت آن، ۱۲.۷ ثانیه است.

موتور H30 کراس

موتور خودروی دانگ فنگ H30 کراس، همان مدل TU5 است که قبلاً در خودروهای پژو 206 تیپ ۵ و ۶ و همچنین رانا استفاده شده است. این موتور ۱.۶ لیتری، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و عملکرد آن در محصولات قبلی ایران‌خودرو قابل قبول بوده است. از نظر کارایی، تفاوت چشمگیری با موتور X22 ندارد.

گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت ژاپنی آیسین است که دنده‌ها را به نرمی و بدون تأخیر عوض می‌کند. دانگ فنگ H30 کراس در مدت ۱۲.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر رانندگی در شرایط ترکیبی، حدود ۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه فنی بین ام‌وی‌ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس را ببینید:

مدل خودرو

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

پیشرانه

4 سیلندر

4 سیلندر TU5

حجم موتور

5/1لیتر

6/1 لیتر

حداکثر قدرت

105 اسب‌بخار

105 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

135 نیوتن‌متر

142 نیوتن متر

گیربکس

4 دنده اتومات دو‌حالته (2وL) + مود اقتصادی و اسپرت

4 دنده اتومات + مود برفی و اسپرت

مصرف سوخت (ترکیبی)

1/6 لیتر در صد کیلومتر

7 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفر تا 100

7/12 ثانیه

5/12 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر برساعت

183 کیلومتر برساعت

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

آپشن و امکانات رفاهی ام وی ام X22

در مقایسه امکانات رفاهی دو خودروی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس، هر دو مدل امکانات خوبی برای راننده و مسافران ارائه داده‌اند. خودروی X22 دارای تجهیزات رفاهی قابل توجهی است؛ از جمله این امکانات می‌توان به کروز کنترل، سانروف برقی، صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار و دکمه‌های کنترل صدا روی فرمان اشاره کرد.

همان‌طور که می‌دانید، خودروهای چینی معمولاً از نظر امکانات و تجهیزات غنی هستند و دانگ فنگ H30 کراس نیز از این ویژگی مستثنی نیست. این خودرو توسط ایران‌خودرو با امکانات مناسبی تولید شده است. سیستم تهویه مطبوع خودکار، دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۶٫۵ اینچی، سیستم ناوبری و آینه‌های گرم‌شونده تنها بخشی از قابلیت‌های این خودرو محسوب می‌شوند.

در جدول زیر می‌توانید امکانات و تجهیزات هر دو خودرو را با هم مقایسه کنید:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

چراغ

هالوژن، دی لایت، اتولایت، مه‌­شکن جلو و عقب

هالوژن ، چراغ­های LED کریستالی لوکس، چراغ­های LED در عقب، چراغ­های مه شکن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی مدیا

4 اسپیکر، سیستم نمایش دهنده اطلاعات خودرو، USB، GPS و امکان پخش MP3

4 اسپیکر و 2 تیوتر، امکان پخش MP3 و دارای درگاه USB، رهیاب

صفحه نمایش

8 اینچی

6.5 اینچ

آینه

آینه­‌های جانبی با تنظیمات برقی و راهنمادار

آینه های جانبی با تنظیمات برقی و راهنمادار به همراه گرمکن

تهویه مطبوع

دستی

اتوماتیک

صندلی

6 حالته دستی برای راننده، روکش چرم دو رنگ، صندلی های عقب تاشو دو تکه، ایزوفیکس، کنسول وسط

6 حالته دستی برای راننده، صندلی های عقب تاشو دو تکه، ایزوفیکس، کنسول وسط

شیشه

بالابر برقی هر 4 شیشه

بالابر برقی هر 4 شیشه

سیستم‌های هشدار دهنده

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور عقب، قفل کودک درب‌های عقب

سایر امکانات 

نویگیشن، سانروف، کروز کنترل، سقف و ستون های مشکی، فلاپ جلو و عقب و رکاب، رینگ های 16 اینچی، تنظیم فرمان در 2 حالت، قابلیت Mirror Link

سانروف، رینگ های 16 اینچی، تنظیم فرمان در 4 حالت

مقایسه ایمنی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

دانگ فنگ اچ سی کراس

در مقایسه ایمنی بین دو خودروی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس، باید به این نکته اشاره کرد که با وجود تبلیغات شرکت چری، هیچ مدرک یا گواهینامه ایمنی حتی در وب‌سایت مرجع ایمنی خودروهای چینی (C-NCAP) برای مدل X22 دیده نمی‌شود. علاوه بر این، امکانات ایمنی این خودرو در سطح متوسطی قرار دارد.

از جمله تجهیزات ایمنی موجود در X22 می‌توان به ترمزهای دیسکی همراه با سامانه ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) اشاره کرد. همچنین در نمونه‌های جدیدتر، سیستم‌های کنترل پایداری (ESP)، کمک در شروع حرکت سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS) و کمک‌ترمز (EBA) نیز وجود دارد. این خودرو دارای دو کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) است.

اما در طرف مقابل، خودروی دانگ فنگ H30 کراس موفق به دریافت سه ستاره ایمنی از مؤسسه C-NCAP شده که البته این نتیجه، امتیاز بالایی محسوب نمی‌شود. این خودرو نیز مجهز به ترمزهای دیسکی خنک‌شونده به همراه سامانه ABS و EBD است. همچنین دارای چهار کیسه‌هوا (برای راننده، سرنشین جلو و کیسه‌های هوای جانبی) و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر می‌باشد.

در جدول زیر می‌توانید به مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس از نظر ایمنی بپردازیم:

تجهیزات

ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت

دانگ فنگ H30 کراس

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

ایموبیلایزر، قفل مرکزی

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب های عقب

کیسه‌هوا

2 عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

4عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ABS، EBD و در مدل های جدید ESP، HAC، TCS و EBA

ترمز ABS، ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی

تجربه‌ی رانندگی با دو خودروی ام‌وی‌ام X22 و دانگ‌فنگ H30 کراس

وقتی پشت فرمان ام‌وی‌ام X22 می‌نشینید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، طراحی داخلی و صندلی‌های راحت آن است. فضای کابین به گونه‌ای طراحی شده که احساس می‌کنید در یک خودروی گران‌قیمت نشسته‌اید. هنگام حرکت، این خودرو عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. موتور آن در سطوح مختلف شهری و جاده‌ای، پاسخگو و نرم است و در مجموع، رانندگی با آن آرامش‌بخش و لذت‌بخش است.

در سوی دیگر، دانگ‌فنگ H30 کراس قرار دارد. این خودرو با ظاهر اسپرت و امکانات متنوع خود، نظر بسیاری را به خود جلب می‌کند. رانندگی با این مدل نیز تجربه‌ای روان و مطمئن را به ارمغان می‌آورد. سیستم تعلیق آن به خوبی ناهمواری‌های جاده را جذب می‌کند و در سرعت‌های بالا نیز پایداری قابل قبولی دارد. هر دوی این خودروها گزینه‌های مناسبی برای رانندگی روزمره در شهر و سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شوند.

 تجربه رانندگی ام وی ام X22

همان‌طور که در بخش بررسی طراحی داخلی دو خودروی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس اشاره شد، صندلی‌های جلو در هر دو ماشین، فضای مناسبی دارند و برای راننده و همراه کناری راحت هستند. سیستم تعلیق خودروی H30 کراس نرم‌تر است و در مسافت‌های طولانی، خستگی کمتری به سرنشینان وارد می‌کند. در مقابل، ارتفاع بیشتر X22 به راننده دید بهتری از اطراف می‌دهد.

از نظر شتاب و سرعت، این دو خودرو تفاوت چشمگیری با هم ندارند. با این حال، مدل عرضه شده توسط ایرانخودرو، با وجود استفاده از گیربکس قدیمی، در سربالایی‌ها عملکرد قوی‌تری دارد. این گیربکس اتوماتیک که ساخت شرکت آیسین ژاپن است، یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی که دنده‌اتوماتیک دارند، هنگام تعویض دنده در این مدل، تکان محسوسی احساس نمی‌شود و تغییر دنده با سرعت انجام می‌گیرد. البته اگر این گیربکس قابلیت تیپ ترونیک هم داشت، عملکرد آن حتی بهتر می‌بود.

هر دو خودرو فرمان‌پذیری خوبی دارند و با کمک فرمان هیدرولیک، رانندگی با آنها آسان است؛ اما X22 فرمان نرم‌تری دارد. در زمینه پایداری نیز، مدل‌های جدید X22 به دلیل مجهز بودن به سیستم ESP، روی کاغد احساس امنیت بیشتری به خریدار می‌دهند. با این حال، باید در نظر داشت که مرکز ثقل این خودرو در مقایسه با H30 کراس بالاتر است و در پیچ‌های تند و مانورهای ناگهانی باید با احتیاط بیشتری رانندگی کرد.

جمع بندی مقایسه ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس

ام وی ام X22 نماینده متوسط چری

حالا نوبت به مقایسه نهایی دو خودروی ام وی ام X22 و دانگ فنگ H30 کراس می‌رسد. اگر ظاهر خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم که بین این دو، ام وی ام X22 برنده میدان است و دانگ فنگ H30 کراس از نظر زیبایی ظاهری چندان جلوه‌ی خاصی ندارد.

در مورد فضای داخلی خودرو، باید گفت که طراحی کابین مدرن و قشنگی دارد، اما یک نکته منفی این است که صدای موتور به راحتی به داخل ماشین می‌آید و ممکن است آرامش سرنشینان را مختل کند.

نکته مهم دیگر درباره این خودرو، قیمت بالای قطعات یدکی آن است. چون این قطعات در داخل کشور ساخته نمی‌شوند، هزینه تعمیر و نگهداری آن زیاد است و این موضوع برای صاحبان خودرو دردسرساز شده است.

در پایان، اگر بتوانید از قدرت موتور کم و شتاب نه چندان سریع آن صرف نظر کنید، این کراس‌اوور کوچک و جمع‌وجور می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

 

دانگ فنگ H30 کراس

**مزایای خودروی دانگ فنگ H30 کراس**

اگر ظاهر کلاسیک و شبیه به خودروهای استیشن مدل قدیمی دانگ فنگ H30 کراس برایتان مهم نیست، باید بدانید که این خودرو فضای داخلی بزرگ‌تری نسبت به ام‌وی‌ام X22 دارد. با این حال، فراموش نکنید که صندلی‌های این خودرو چندان راحت نیستند و اگر برای مدت طولانی در آن بنشینید، ممکن است احساس خستگی کنید؛ هرچند که سیستم تعلیق آن نرم و قابل قبول است.

در بخش طراحی داخلی، کابین H30 کراس یک نقطه قوت محسوب می‌شود، اما کیفیت ساخت و مواد به‌کار رفته در آن چندان ایده‌آل نیست. با این حال، موتور TU5 که در این خودرو استفاده شده، نگرانی خریداران درباره پیدا کردن قطعات یدکی را کاهش داده است.

برای اطلاع از قیمت مدل اتوماتیک ساده ام‌وی‌ام X22 و استفاده از خدمات کارشناسی فوری و در محل آرین لوتوس، روی لینک زیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:
ام‌وی‌ام X22 بخریم یا نه؟
چرا H30 کراس بخریم؟
مقایسه چانگان CS35 با ام‌وی‌ام X22
مقایسه H30 کراس و برلیانس H320
مقایسه ام‌وی‌ام X22 و ام‌وی‌ام X33
مقایسه دنا و دانگ فنگ H30 کراس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن