مقایسه پژو پارس و تندر 90

در این نوشته از مجموعه مقالات مجله خودرو آرین لوتوس، قصد داریم دو خودروی پژو پارس و تندر ۹۰ را با هم مقایسه کنیم. در این بررسی، ویژگیهای ظاهری و داخلی، امکانات و تجهیزات، مشخصات فنی و مسائل ایمنی این دو خودروی پرطرفدار مورد توجه قرار میگیرد.
خودروهای سدان اقتصادی معمولاً گزینههای بسیار مناسبی برای کاربردهای مختلف هستند. این خودروها برای سفرهای خانوادگی فضای کافی در داخل cabin و صندوق عقب دارند. همچنین، قیمت مناسب قطعات و فراوانی تعمیرکاران ماهر، آنها را به انتخاب خوبی برای استفاده روزانه در شهر تبدیل میکند. در ادامه، مقایسه بین پژو پارس و تندر ۹۰ – دو خودروی اقتصادی و محبوب در بازار ایران – ارائه خواهد شد. اگر شما هم به فکر خرید النود یا خرید پژو پارس هستید، پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.
معرفی پژو پارس و تندر 90
در این نوشته، پژو پارس و تندر ۹۰ را با هم مقایسه میکنیم. ابتدا به معرفی این دو خودرو میپردازیم. شرکت ایران خودرو در سالهای پایانی دهه ۷۰ تصمیم گرفت تا ظاهر پژو ۴۰۵ را که دیگر قدیمی و خستهکننده به نظر میرسید، تغییر دهد و یک مدل جدید و شیکتر بر پایه همان خودروی قبلی به بازار عرضه کند. به همین دلیل، طراحان و مهندسان این شرکت با استفاده از عناصر طراحی پژو ۴۰۶، تغییرات ظاهری گستردهای روی پژو ۴۰۵ انجام دادند.


در سال ۱۳۷۹، این خودرو با نام پژو پرشیا به بازار معرفی شد. اما خیلی زود مشکلاتی برای استفاده از نام “پرشیا” پیش آمد و به همین دلیل، نام این محصول جدید ایران خودرو به پژو پارس تغییر کرد. در آن زمان، بازار خودرو تنوع کمی داشت و مشتاق محصولات جدید بود. همین موضوع باعث شد پژو پارس به سرعت مورد توجه قرار گیرد و فروش بسیار خوبی را تجربه کند.
در طول این سالها، ایران خودرو انواع مختلفی از پژو پارس را با مشخصات فنی و امکانات متفاوت به بازار عرضه کرده است. از جمله این مدلها میتوان به پارس ساده، پارس TU5 LX، مدل دوگانهسوز، پارس ELX و پارس اتوماتیک اشاره کرد.
هماکنون، پژو پارس در دو مدل اصلی توسط ایران خودرو تولید میشود: پارس ساده که دارای موتور ۱.۸ لیتری XU7 است و پارس LX که مجهز به موتور ۱.۶ لیتری TU5 میباشد. در این نوشته، قصد داریم مدل پارس ساده را بررسی کرده و آن را با تندر ۹۰ مقایسه کنیم.
معرفی کوتاه ال نود
داستان تندر ۹۰ در سال ۱۹۹۹ شروع شد، زمانی که شرکت رنوی فرانسه، یک کارخانه خودروسازی در رومانی به نام داچیا را خرید.
هدف رنو این بود که یک خودروی کمقیمت و ساده برای فروش در کشورهای در حال توسعه طراحی و تولید کند. نتیجه این برنامه، در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد و داچیا لوگان نام گرفت.
اما چون برند داچیا در خیلی از کشورها شناخته شده نبود، رنو تصمیم گرفت این خودرو را در برخی مناطق با نام خودش، یعنی رنو لوگان، بفروشد.
در همین زمان، در ایران خودروی پیکان از چرخه تولید خارج شد.
این اتفاق باعث شد مدیران صنعت خودرو ایران به فکر یک جایگزین مناسب بیفتند و رنو لوگان را به عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرند.
پس از کشوقوسهای زیاد، سرانجام در سال ۱۳۸۶ این خودرو با نام رنو تندر ۹۰ وارد ایران شد و تولید آن به دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو سپرده شد.

البتی قیمت تمام شده تندر ۹۰ برای خریداران ایرانی، خیلی بیشتر از آن بود که بتواند جایگزین مناسبی برای پیکان باشد. به همین دلیل، این خودرو به رقیبی برای مدلهای پژو و سمند در ایران خودرو تبدیل شد. تولید تندر ۹۰ در ایران از سال ۱۳۸۶ شروع شده و تا امروز در انواع مختلفی از نظر شکل ظاهری، جعبه دنده و امکانات داخلی ارائه شده است. در این نوشته، ما به سراغ بررسی تندر ۹۰ تیپ E2 با جعبه دنده دستی رفته و آن را با پژو پارس مقایسه خواهیم کرد.
مقایسه پژو پارس و ال نود از لحاظ طراحی ظاهری و کابین
در ادامه مقایسه بین دو خودروی پژو پارس و تندر ۹۰، به طراحی هر دو میپردازیم.
طراحی بیرونی پژو پارس در زمان عرضه آن به بازار، یعنی حدود بیست سال پیش، مناسب و قابل قبول بود. اما امروزه به نظر میرسد که جلوه اولیه خود را از دست داده و نشانههای فرسودگی در آن دیده میشود.
هرچند که در طراحی این خودرو نقص واضحی نمیتوان پیدا کرد، اما جزئیاتی مانند پلاستیکهای ضخیم روی سپرها و درها، نمای صاف و ساده کنار خودرو و همچنین جلوپنجره کوچک، باعث میشوند ظاهر این محصول ایرانخودرو قدیمی به نظر برسد.

فضای داخلی خودروی پژو پارس برای مدتهای طولانی دقیقاً شبیه به پژو ۴۰۵ بود و فقط بعضی قسمتها مثل فرمان و صفحه کیلومترشمار، آن را از مدل قبلی متمایز میکرد. اما از سال ۱۳۹۳، ایران خودرو نمای داخلی پژو پارس را بهروز کرد و طراحی جدیدی برای آن ارائه داد. این طراحی جدید ظاهری امروزی و مرتبتر به داشبورد خودرو بخشیده است.
قرار دادن دکمههای کنترل صدا روی فرمان و همچنین تغییر ظاهر بخش صوتی و سیستم تهویه، باعث شده تا این خودرو بیشتر شبیه به خودروهای جدید و مدرن دنیا به نظر برسد. با این حال، یک نکته منفی درباره این طراحی جدید وجود دارد و آن استفاده از پلاستیکهای سفت و با کیفیت پایینتر نسبت به نمونههای قبلی است.
نیم نگاهی به طراحی داخلی و خارجی تندر90
در مقابل، ظاهر خودروی تندر ۹۰ حتی در همان سالهای اولی که به بازار آمد هم خیلی خاص و جذاب نبود. در حقیقت، شرکت رنو هنگام طراحی این خودرو، بیش از حد به صرفهجویی فکر کرد و در نتیجه، طراحی تمام قسمتهای آن بسیار ساده و معمولی انجام شده است.

در مقایسه پژو پارس و تندر ۹۰ باید گفت که اگرچه طراحی بدنه تندر ۹۰ از هماهنگی خوبی برخوردار است، اما باید قبول کرد که این خودروی اروپایی، آنقدر جلوه و جذابیت ظاهری ندارد تا بتواند نظر خریداران در خاورمیانه را به خود جلب کند. به همین دلیل است که خیلی از هموطنان ما، تندر ۹۰ را خودرویی با ظاهر نازیبا میدانند؛ درحالی که چنین انتقادی درباره پژو پارس به گوش نمیرسد.
نگاهی به طراحی داخلی ال 90
وقتی سوار رنو تندر ۹۰ میشوید، میتوانید به وضوح ببینید که طراحی این خودرو چقدر بر پایه صرفهجویی و کاهش هزینهها انجام شده است. تمام سطح داشبورد از پلاستیک ساده و به رنگ خاکستری است و طراحان توجه چندانی به زیبایی یا کیفیت مواد به کار رفته نداشتهاند. حتی جزئیاتی مثل دریچههای هوا، دستهها و دکمههای سفت و بیروی داشبورد، این حس را به سرنشینان میدهد که در خودرویی کمقیمت و با کیفیت ساخت پایین نشستهاند. این موضوع باعث میشود بسیاری از مشتریان تمایل کمتری برای خرید تندر ۹۰ داشته باشند.

البته باید بگوییم که این نگرانی درباره کیفیت داشبورد چندان درست نیست. تجربه نشان داده که پلاستیک به کار رفته در داشبورد تندر ۹۰ از کیفیت خوبی برخوردار است و با گذشت زمان هم صدای اضافی تولید نمیکند.
نکته دیگری که درباره داشبورد ال ۹۰ باید به آن اشاره کرد، طراحی نه چندان کاربرپسند آن است. در واقع طراحان تندر ۹۰ حتی به صرفهجویی در مقدار سیمهای استفاده شده برای قطعات برقی داخل کابین توجه داشتهاند و به همین دلیل، بسیاری از کلیدهای کنترل را در قسمتهایی از داشبورد قرار دادهاند که دسترسی به آنها برای سرنشینان راحت نیست.
به عنوان نمونه میتوان به دکمههای کنترل شیشههای جلو اشاره کرد که در بخش میانی داشبورد قرار گرفتهاند. همچنین کلید چرخشی برای تنظیم ارتفاع چراغهای جلو در جایی نزدیک به پای چپ راننده تعبیه شده است!
مقایسه فنی پژو پارس و ال نود

پژو پارس از موتور شناختهشده پژو ۴۰۵ بهره میبرد. این موتور ۱.۸ لیتری با ۸ سوپاپ که نام فنی آن XU7 است، توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدشده توسط این موتور از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود. پژو پارس با این مشخصات فنی، میتواند در ۱۱ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو در شرایط ترکیبی رانندگی، برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، ۹.۱ لیتر سوخت مصرف میکند.
در مقایسه با آن، تندر ۹۰ مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری و ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه که با کد K4M شناخته میشود، قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور ایجاد کند. تندر ۹۰ با استفاده از این موتور و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی، میتواند شتاب صفر تا صد خود را در ۱۰.۲ ثانیه ثبت کند و به حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد. میزان مصرف سوخت این خودروی اقتصادی در شرایط ترکیبی، تنها ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

با بررسی ویژگیهای فنی این دو خودرو، به وضوح میتوانید ببینید که موتور ال۹۰ از فناوری پیشرفتهتری نسبت به موتور پژو پارس برخوردار است. زیرا موتور تندر ۹۰ با وجود حجم کوچکتر، قدرت بیشتری از موتور پژو پارس تولید میکند و در عین حال، سوخت بسیار کمتری نیز مصرف مینماید.
جدول ویژگی های فنی ال90 و پژو پارس
|
مدل خودرو |
پژو پارس |
رنو تندر 90 |
|
پیشرانه |
4 سيلندر تنفس طبيعی 8 سوپاپ |
4 سيلندر تنفس طبيعی 16 سوپاپ |
|
حجم موتور(ليتر) |
1.8 |
1.6 |
|
حداکثر قدرت |
100 اسببخار در 6000 دور |
105 اسببخار در 5750 دور |
|
حداکثر گشتاور |
153 نيوتنمتر در 3000 دور |
140 نيوتنمتر در 3750 دور |
|
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
9.1 |
6.9 |
|
شتاب صفر تا 100 |
11 |
10.2 |
|
حداکثر سرعت |
190 |
175 |
تفاوت امکانات رفاهی تندر90 و پژو پارس
در ادامه، به مقایسه امکانات رفاهی پژو پارس و النود میپردازیم. باید در نظر داشت که هر دو خودرو طراحی قدیمیتری دارند و با توجه به قیمت مناسبشان، امکانات محدودی ارائه میدهند. بنابراین، نباید انتظار امکانات پیشرفته و زیادی از این دو خودرو داشت.

پژو پارس در بخش امکانات، گزینههای بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. این خودرو دارای سیستم تهویهٔ خودکار، دکمههای کنترل صدا روی فرمان، قابلیت اتصال بلوتوث، سنسور دنده عقب و صندوق برقی است و از این نظر خود را نسبت به تندر ۹۰ برتر نشان میدهد.
در مقابل، تندر ۹۰ از نظر امکانات رضایتبخش نیست و فقط دارای موارد سادهای مانند شیشهبالابر برقی جلو و عقب، تنظیم برقی آینههای بغل، ریموت برای قفل درها و چراغ مهشکن جلو و عقب است. با توجه به قیمتی که تندر ۹۰ دارد، این سطح از امکانات قابل توجیه نیست.
جدول آپشن های پژو پارس و ال نود
|
تجهیزات |
پژو پارس |
تندر 90 |
|
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، چراغ جلو هالوژن |
مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل کابین |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش USB و AUX، بلوتوث، 4 عدد بلندگو |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX، بلندگو درهای جلو |
|
صفحه نمایش |
– |
– |
|
رینگها |
14 اینچی فولادی |
15 اینچی فولادی |
|
آینه |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن |
|
تهویه مطبوع |
دستی |
دستی |
|
صندلی |
صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو |
صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 6 جهت |
|
شیشه |
بالابر برقی جلو و عقب، شیشه سمت راننده با قابلیت بالاوپایین رفتن اتوماتیک |
بالابر برقی جلو و عقب |
|
سیستمهای هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب، روشنشدن اتوماتیک فلاشر در ترمزهای ناگهانی(کلاسهای 28229 و 28240)، سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر(کلاسهای 28229 و 28240) |
– |
|
سایر امکانات |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، صندوقپران برقی |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری |
بررسی ايمنی تندر 90 و پژو پارس
در این بخش، ایمنی خودروهای پژو پارس و تندر ۹۰ را با هم مقایسه میکنیم. از نظر تجهیزات ایمنی، هر دو خودرو در یک رده قرار میگیرند و هرکدام دارای حداقل امکانات ایمنی مطابق با جدیدترین استانداردهای کشور هستند. این امکانات شامل ترمز دیسکی برای چرخهای جلو، ترمز کاسهای برای چرخهای عقب، سامانههای کمکی ترمز ABS و EBD و همچنین دو کیسه هوا است.
تندر ۹۰ در سال ۲۰۰۵ توسط مؤسسه معتبر یورو انکپ مورد آزمایش تصادف قرار گرفت و در آن زمان، با توجه به معیارهای آن دوره، توانست ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. این نتیجه با در نظر گرفتن قیمت مناسب این خودرو، قابل قبول ارزیابی میشود. اما متأسفانه آزمایش رسمی مشابهی برای پژو پارس انجام نشده است. با این حال، با توجه به طراحی جدیدتر تندر ۹۰ و فروش آن در برخی کشورهای اروپایی که استانداردهای سختگیرانهای برای ایمنی خودروها دارند، میتوان گفت تندر ۹۰ از نظر ایمنی عملکرد بهتری نسبت به پژو پارس دارد.

مقايسه تجربه رانندگی پژو پارس و تندر 90
وقتی صحبت از تجربه رانندگی تندر ۹۰ و پژو پارس میشود، میتوان گفت که پژو پارس صندلیهای نرمتر و سواری آرامتری دارد. همچنین فرمان آن سبکتر و چرخش آن راحتتر است. اما در مقابل، تندر ۹۰ در مجموع رانندگی یکدستتر و بیسروصداتری ارائه میدهد. یکی از نقاط قوت تندر ۹۰ عملکرد روان کلاچ و گیربکس آن است که در سفرهای طولانی، خستگی کمتری برای راننده ایجاد میکند. در مورد پایداری و کنترل نیز باید گفت که تندر ۹۰ مرکز ثقل بالاتری دارد و این موضوع روی پایداری آن در سرعتهای بالا تأثیر میگذارد. به همین دلیل، هدایت پژو پارس در پیچها و سرعتهای بالا، اطمینانبخشتر است و فشار کمتری به راننده وارد میکند.

تحليل شرايط بازار پارس و ال 90
از نظر شرایط بازار، هر دو خودروی پژو پارس و ال ۹۰ در موقعیت بسیار نزدیکی به هم قرار دارند و هیچکدام حاضر به کوتاه آمدن در برابر دیگری نیستند. این دو مدل سالهاست که در بازار ایران حضور دارند و از خودروهای معتبر و با سابقه خوب به شمار میروند. به همین دلیل، بازار خرید و فروش هر دو خودرو، چه در مدلهای نو و چه در مدلهای کارکرده، بسیار فعال و پررونق است.
خدمات پس از فروش و دسترسی به تعمیرکاران ماهر برای هر دو خودرو یعنی پژو پارس و تندر ۹۰، تقریباً در سراسر کشور به راحتی امکانپذیر است. درباره قیمت قطعات یدکی نیز باید گفت که قطعات پژو پارس معمولاً کمی ارزانتر از نمونههای مشابه در تندر ۹۰ عرضه میشوند؛ با این حال، تندر ۹۰ نیز خودروی پرهزینهای در زمینه قطعات محسوب نمیشود. شما میتوانید برای مشاهده قیمت محصولات ایران خودرو از سایت آرین لوتوس کمک بگیرید.

جمع بندی مقايسه ال نود با پژو پارس
حالا به بخش پایانی مقایسه پژو پارس و تندر ۹۰ میرسیم. در نهایت، اگر بخواهیم یک نگاه کلی به ویژگیهای هر دو خودرو بیندازیم، میتوان اینطور نتیجه گرفت که پژو پارس در مواردی مانند طراحی بیرونی، امکانات داخلی، راحتی فضای cabin و همچنین نرمی و راحتی حرکت، عملکرد بهتری نسبت به تندر ۹۰ دارد.

از سوی دیگر، تندر ۹۰ در زمینههایی مانند عملکرد فنی، میزان مصرف سوخت، ایمنی، کیفیت ساخت و استحکام فنی، برتری خود را نشان میدهد. در مورد فضای داخلی کابین و حجم صندوق عقب، همچنین بازار فروش و خدمات پس از فروش، هر دو خودروی پژو پارس و تندر ۹۰ تقریباً در یک سطح قرار دارند.
در پایان و با توجه به تمام این موارد و همچنین قیمت تقریباً مشابه این دو خودرو، میتوان این گونه نتیجه گرفت: اگر نگاه شما کوتاهمدت است و به طراحی ظاهری و محبوبیت عمومی خودرو اهمیت زیادی میدهید، پژو پارس گزینه مناسبتری برای شماست. اما اگر قصد دارید خودروی خود را برای مدت زمان طولانیتری نگه دارید و به دنبال ماشینی هستید که سالهای سال بدون مشکل برای شما کار کند، تندر ۹۰ انتخاب بهتری خواهد بود. برای اطلاع از خرید و فروش اقساطی خودرو کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
مقایسه رانا و پژو پارس
مقایسه تندر پلاس و دنا پلاس
با مدل های مختلف پژو پارس بیشتر آشنا شوید
تندر 90 بخریم یا پژو پارس
اگر به دنبال یک خودروی سریع و ورزشی هستید، پژو پارس گزینه مناسبی است. اما اگر اتومبیلی بادوام و باکیفیت مد نظر شماست، تندر را انتخاب کنید.
بازار تندر 90 بهتر است یا پژو پارس؟
با اطمینان کامل میتوان گفت که بازار خودروی تندر ۹۰، وضعیت مطلوبتری دارد.
تجربه رانندگی با کدام یک بهتر است؟
رانندگی با تندر ۹۰، ساده و کمهزینه است و حس خوبی به شما میدهد. اما اگر به دنبال سرعت و شتاب بیشتر هستید، پژو پارس میتواند برای شما جذابتر و لذتبخشتر باشد.




























