مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

در دنیای پرطرفدار خودروهای شاسی‌بلند و جذاب، مدل‌هایی مثل نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل، در این مطلب از بخش «مجله خودرو آرین لوتوس»، قصد داریم این دو خودروی پرفروش ژاپنی را با هم مقایسه کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر با مشخصات و ویژگی‌های این دو کراس‌اوور محبوب آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما بمانید.

معرفی میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپرت

در این نوشته، به مقایسه دو خودروی نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX پرداخته می‌شود. ابتدا با هر دو خودرو آشنا می‌شویم. میتسوبیشی ASX یک شاسی‌بلند کوچک و فشرده ساخت ژاپن است. تاریخچه این خودرو به سال 1991 برمی‌گردد، جایی که اولین مدل آن به شکل یک مینی‌ون یا خودروی چندمنظوره معرفی شد. این خودرو در کشورهای مختلف با نام‌های دیگری مثل اوتلندر اسپرت یا میتسوبیشی RVR نیز فروخته می‌شود. با رسیدن به نسل سوم، این مدل تغییرات بزرگی کرد و از یک مینی‌ون ساده، به یک شاسی‌بلند زیبا و محبوب در بین جوانان تبدیل شد.

میتسوبیشی ASX

مقایسه میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپورت
شرکت آرین موتور در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را شروع کرد و همزمان، اولین مدل از میتسوبیشی ASX نیز به بازار ایران آمد. این خودرو از همان ابتدا توانست توجه و علاقه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. در سال‌های بعد، مدل‌های به‌روز شده این خودروی شاسی‌بلند و جذاب، با عنوان فیس‌لیفت برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز وارد بازار کشور شدند. مدل ۲۰۱۸ میتسوبیشی ASX در واقع دومین به‌روزرسانی ظاهری انجام‌شده بر روی نسل سوم این خودرو به حساب می‌آید.

نیسان جوک اسپرت هم یکی از نمونه‌های دیگر از خودروهای ASX محسوب می‌شود که به خاطر طراحی متمایز، قیمت مناسب و در دسترس بودن، در بازارهای مختلف دنیا از جمله ایران، بسیار پرطرفدار شده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت نیسان تولید شده، برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶ میلادی) در دو نوع اسکای پک و پلاتینیوم به بازار ایران وارد شد.

نیسان جوک

نیسان جوک – مقایسه میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپورت

مدتی نگذشته بود که شرکت جهان‌نوین آریا، نسخه اسپورت نیسان جوک را نیز به بازار ایران معرفی کرد. این مدل از نظر امکانات و تجهیزات، بسیار شبیه به نسخه پلاتینیوم نیسان جوک بود، اما از جنبه فنی، با داشتن موتور بزرگ‌تر و مجهز به توربوشارژ، عملکرد قوی‌تر و بهتری ارائه می‌داد.

مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX از نظر طراحی

وقتی می‌خواهیم نیسان جوک اسپورت و میتسوبیشی ASX را با هم مقایسه کنیم، طراحی هر دو خودرو نکته بسیار مهمی است. میتسوبیشی ASX با به‌روزرسانی‌های پیاپی، ظاهری زیبا و تقریباً بی‌عیب پیدا کرده است. این طراحی تا حدی شبیه به میتسوبیشی لنسر است و می‌تواند برای خریداران با هر سلیقه و سنی جذاب باشد. در قسمت جلوی خودرو، شبکه‌ای تیره‌رنگ زیر چراغ‌های تیز و زاویه‌دار قرار گرفته که تا پایین ادامه یافته و به این کراس‌اوور ظاهری جذاب و پرانرژی بخشیده است.

مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

در طرف مقابل، نیسان جوک قرار دارد که ظاهر آن نشان‌دهنده جسارت و خلاقیت بالای طراحان نیسان در ساخت یک کراس‌اوور جذاب است. مدل اسپرت نیسان جوک به دلیل داشتن رینگ‌های ۱۸ اینچی مشکی، آینه‌های تیره و قاب سیاه چراغ‌های جلوی گرد، ظاهری جذاب‌تر از مدل‌های معمولی دارد. نیسان جوک اسپرت در مقایسه با میتسوبیشی ASX، طراحی بسیار خاص و گیرایی دارد؛ به همین خاطر بعید است که این سبک طراحی غیرمعمول، مورد پسند خانواده‌های ایرانی یا افراد مسن قرار بگیرد. اگر بخواهیم طراحی میتسوبیشی ASX و نیسان جوک را با هم مقایسه کنیم، میتسوبیشی ASX به دلیل ظاهر نسبتاً ورزشی و در عین حال مطابق با سلیزه عمومی، می‌تواند توجه طیف گسترده‌تری از خریداران در ایران را جلب کند.

نیسان جوک اسپرت یا میتسوبیشی asx

در طراحی داخلی نیسان جوک، به دلیل رنگ‌آمیزی و مدل صندلی‌ها، فضایی نسبتاً ورزشی حس می‌شود. با این حال، میتسوبیشی ASX هم در این زمینه قابلیت‌های قابل توجهی دارد. ابعاد کابین میتسوبیشی ASX برای یک کراس‌اوور کوچک، بسیار مناسب است و در مقایسه با نیسان جوک، فضای بیشتری به چشم می‌آید؛ به ویژه در بخش صندلی‌های ردیف دوم که در نیسان جوک اسپرت، محدودتر از مدل ASX احساس می‌شود.

یکی دیگر از برتری‌های میتسوبیشی ASX در قیاس با نیسان جوک اسپرت، فضای صندوق عقب آن است. نیسان جوک در تیپ‌های پلاتینیوم و اسکای پک، صندوقی با حجم ۳۵۴ لیتر دارد که فضای نسبتاً کمی محسوب می‌شود. در تیپ اسپرت این خودرو، سیستم AWD تعبیه شده و به همین دلیل بخشی از فضای عقب به تجهیزات مربوط به دیفرانسیل اختصاص یافته است. این موضوع باعث شده حجم صندوق در این مدل، حتی از دو تیپ دیگر هم کمتر باشد. در مقابل، میتسوبیشی ASX دارای صندوقی با گنجایش ۴۴۲ لیتر است و در صورت جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم، فضای آن باز هم بیشتر می‌شود.

در مورد کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین هر دو خودرو، باید گفت که هر دو وضعیت تقریباً یکسانی دارند و این سطح از کیفیت برای خودروهایی با این محدوده قیمتی، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

مقایسه فنی نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

مقایسه فنی میتسوبیشی asx با نیسان جوک اسپرت

موتور میتسوبیشی ASX

هنگام مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX، بخش فنی و موتور این دو خودرو بسیار جالب توجه است. نیسان جوک از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر بهره می‌برد که می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت توسط یک جعبه دنده CVT به نام X-TRONIC به تمام چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود. با این مشخصات، نیسان جوک اسپرت که ۱۳۷۲ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند در مدت زمان حدود ۸.۴ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

مقایسه فنی میتسوبیشی asx با نیسان جوک اسپرت

موتور نیسان جوک اسپرت بسیار قدرتمندتر عمل می‌کند. در مقابل، میتسوبیشی ASX با موتور ۲ لیتری خود تنها ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به همین دلیل، به سادگی می‌توان گفت نیسان جوک اسپرت در این بخش برنده است و میتسوبیشی ASX نمی‌تواند با آن رقابت کند.

مدل خودرو

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

پیشرانه

4 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ- بنزینی

4 سیلندر خطی- بنزینی

حجم موتور سی‌سی

1618 سی سی

1998 سی سی

حداکثر قدرت اسب بخار

190 اسب بخار

147 اسب بخار

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

240 نیوتن متر

196 نیوتن متر

گیربکس

CVT X-TRONIC

6 سرعته CVT

مصرف سوخت(ترکیبی)

6.5 لیتر 

8.4 لیتر

شتاب صفر تا 100

8.4 ثانیه

10 ثانیه

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

207 کیلومتر بر ساعت

180 کیلومتر بر ساعت

آپشن و امکانات رفاهی

مقایسه آپشن‌های نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

فضای داخلی خودرو میتسوبیشی ASX
در این بخش، به مقایسه امکانات و ویژگی‌های دو خودرو نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX می‌پردازیم. مدل میتسوبیشی ASX سال ۲۰۱۸ فقط در نوع فول آپشن یا تیپ ۴ در ایران عرضه شده که نشان می‌دهد این خودرو از امکانات زیادی برخوردار است. از طرف دیگر، نیسان جوک در تیپ اسپرت خود نیز امکانات قابل توجهی دارد و در بخش ویژگی‌های رفاهی، با فاصله زیادی از میتسوبیشی ASX پیشی می‌گیرد.

با نگاه کردن به جدول زیر، می‌توانید امکانات و ویژگی‌های خودروی نیسان جوک اسپورت و میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس را در کنار هم ببینید و با هم مقایسه کنید:

nissan juke

فضای داخلی میتسوبیشی ASX به گونه‌ای طراحی شده که احساس راحتی و کارایی بالایی داشته باشد. این خودرو از صندلی‌های راحت و امکانات به روز بهره می‌برد که سفر را برای راننده و سرنشینان لذت‌بخش می‌کند.

داخل کابین، همه چیز سر جای خودش قرار دارد و دسترسی به کنترل‌ها و نمایشگرها بسیار آسان است. طراحی ساده و در عین حال شیک، باعث می‌شود فضای داخل خودرو هم دلباز و هم مدرن به نظر برسد.

مواد به کار رفته در ساخت کابین از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و دوام و زیبایی فضا را تضمین می‌کنند. فضای مناسبی برای وسایل مسافرتی در نظر گرفته شده است، به طوری که به راحتی می‌توان لوازم شخصی یا خریدهای روزانه را در آن جای داد.

به طور کلی، فضای داخلی میتسوبیشی ASX محیطی کاربرپسند، دنج و مطبوع را فراهم می‌آورد که رانندگی و سفر را به تجربه‌ای خوشایند تبدیل می‌کند.

تجهیزات

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

چراغ

دارای چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های جلو زنون، مه شکن جلو، قابلیت تنظیم اتوماتیک، نوربالای اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ شور، چراغ بدرقه

دارای چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو، شوینده چراغ‌ها بر روی سپر جلو

 

سیستم‌های مولتی‌مدیا

دارای 6 اسپیکر و هندزفری، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth USB MP3 AUX

قابلیت پشتیبانی از Bluetooth USB – iPod دارای 4 اسپیکر و 2 تیوتر به همراه هندزفری

صفحه‌نمایش

نمایشگر 5.8 اینچی لمسی

نمایشگر 6.4 اینچی لمسی

رینگ‌ها

225/45R18

245/40R18

آینه

آینه جانبی تاشوی برقی و دارای چراغ‌راهنما، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن

آینه جانبی تاشوی برقی و دارای چراغ‌راهنما، تنظیم برقی آینه‌های جانبی

تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

صندلی

صندلی‌های چرم، گرمکن صندلی‌های جلو، قابلیت نصب صندلی کودک(ISO Fix)، تنظیمات دستی صندلی راننده و سرنشین جلو

صندلی‌های چرم، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیمات برقی صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو، تنظیم برقی صندلی راننده

شیشه

شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن

شیشه‌های جلو و عقب برقي، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور پارک عقب، سیستم هشدار فشار باد تایرها(TPMS)، رادار هشداردهنده خروج از خط(LDW)، رادار هشداردهنده نقاط کور(BSW)، رادار شناسایی اشیاء متحرک(MOD)

سنسور پارک عقب

 

سایر امکانات

کنترل دینامیکی نیسان(NDCS)، سنسور باران، 3 حالت رانندگی(نرمال – اکو – اسپرت)، کنترل دینامیکی نیسان(NDCS)، سقف پانوراما، کامپیوتر سفری، سانروف، کروز کنترل، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه(AVM)، سیستم AWD همراه با کنترل دستی، دوربین دید عقب، کیلس، ورود و خروج بدون کلید، سیستم گشتاور متغیر(Torque vectoring system)

کروز کنترل- شیشه عقب دارای گرمکن، فرمان برقی(EPS)، مجهز به دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون سوییچ باقابلیت استارت خودرو به‌صورت دکمه‌ای، مجهز به سنسور باران و روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو، سنسور باران

 

ایمنی

وقتی نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که هر دو، خودروهای ژاپنی معتبر و قابل اعتمادی هستند و در زمینه ایمنی و تجهیزات محافظتی، عملکرد بسیار خوبی دارند.

هر دوی این خودروها در سال ۲۰۱۱، بالاترین امتیاز ممکن یعنی ۵ ستاره را از مؤسسه معروف یورو انکپ دریافت کرده‌اند. این موضوع، نشان‌دهنده سطح بالای ایمنی هر دو مدل است.

اما با این حال، نیسان جوک اسپرت در محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودکان، امتیاز بهتری کسب کرده و همچنین به سیستم‌های هوشمند و پیشرفته‌تری مجهز است. به همین دلیل، می‌توان گفت که در بخش ایمنی، کمی از رقیب خود یعنی میتسوبیشی ASX پیشی گرفته است. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و مقایسه جزئیات ایمنی این دو خودرو، می‌توانید به جدول زیر نگاه کنید.

تجهیزات

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر

سیستم ایموبلایزر، مجهز به سیستم ضدسرقت هشداردهنده

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین جلویی، جانبی، پرده‌ای

مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی(2 عدد جلو شامل راننده و سرنشین جلو +2 عدد ایربگ جانبی + 2 عدد ایربگ پرده‌ای و یک عدد زانویی)

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی ترمز ضد قفل(ABS)، کنترل پایداری(ESP)، کنترل کشش(TCS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی(BAS)

ترمزهای دیسکی ترمز ضد قفل(ABS)، کنترل فعال پایداری(ASC)، کنترل کشش(TCL)، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار(HSA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)

 

تجربه رانندگی با نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX

رانندگی با جوک

رانندگی با نیسان جوک
وقتی تجربه رانندگی با نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این دو خودرو با وجود اینکه در یک گروه قرار می‌گیرند، احساس کاملاً متفاوتی به راننده می‌دهند. در نیسان جوک اسپرت، به خاطر جایگاه ستون‌های جلو و زاویه شیشه جلو، دید بسیار خوبی برای راننده در قسمت جلوی خودرو فراهم شده است. اما در بخش پشت خودرو، به دلیل طراحی خاص و ضخامت ستون‌های عقب، نقاط کور زیادی وجود دارد. شرکت نیسان سعی کرده این مشکل را با فناوری‌هایی مثل دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقاط کور برطرف کند.

پشت فرمان میتسوبیشی ASX اصلاً احساس سختی نمی‌کنید و خیلی زود با اندازه‌ها و فضای این خودرو آشنا می‌شوید. در داخل کابین، رنگ‌های متنوع، فرم اسپرت صندلی‌ها و فرمان، همگی نشان‌دهنده‌ی یک رانندگی پرجنب‌وجوش و لذت‌بخش هستند. اما فضای داخلی میتسوبیشی ASX در کل ساده‌تر است و طراحی آن چندان هیجان‌انگیز یا اسپرت به نظر نمی‌رسد. در این بین، وجود پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، تنها ویژگی‌ای است که تا حدی حس یک خودروی اسپرت را به راننده منتقل می‌کند.

تجربه رانندگی با ASX

رانندگی با میتسوبیشی ASX
هرچند نیسان جوک یک موتور توربوشارژ قوی دارد، ولی وقتی شروع به حرکت می‌کند، شتاب آن چنان سریع و چابک نیست. این مسئله بیشتر به دلیل جعبه دنده CVT است که نیسان در این خودرو به کار برده است. این نوع جعبه دنده ممکن است باعث کم‌مصرف‌تر شدن خودرو و کاهش ساییدگی قطعات شود، اما روی چابکی نیسان جوک اسپرت تأثیر بدی گذاشته است.

با توجه به قدرت موتور میتسوبیشی ASX و استفاده آن از جعبه دنده CVT، نباید توقع داشته باشید که این خودرو بتواند در شتاب و سرعت، با رقیب توربوشارژ خود یعنی نیسان جوک برابری کند. البته این طور هم نیست که میتسوبیشی ASX یک خودروی کاملاً کند و بی‌حال باشد، ولی در برابر نیسان جوک اسپرت که موتور قوی‌تر و توان بیشتری دارد، نمی‌تواند عملکرد درخشی نشان دهد.

مانند بسیاری از خودروهای کراس‌اوور در این محدوده قیمت، میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپرت سواری بسیار نرمی ندارند و از این نظر نباید انتظار زیادی از آن‌ها داشت. البته نیسان جوک با وجود سواری خشک و اسپرت‌اش، کنترل و پایداری خوبی در جاده به راننده می‌دهد و در مقایسه با میتسوبیشی ASX، در پیچ‌های تند و حرکت‌های ناگهانی، ثبات بیشتری دارد.

مقایسه شرایط بازار نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX

نیسان جوک اسپرت با پشتوانه حضور قدرتمند شرکت جهان نوین آریا در بازار، موتور قوی و امکانات فراوانی که ارائه می‌دهد، توانست توجه بسیاری از خریداران در ایران را جلب کند. قیمت این خودرو نیز بسته به شرایط مختلف، تغییر می‌کند.
اما در مقابل، میتسوبیشی ASX با وجود تمام خوبی‌ها و قابلیت‌هایی که دارد، نتوانست مانند هم‌وطن عجیب خود به این اندازه موفق باشد.

مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX

در کل می‌توان گفت اگرچه هر دو این خودروها در مقایسه با رقبای کرهای خود، بازار خرید و فروش کم‌رونق‌تری دارند، اما نیسان جوک اسپرت با فاصله کمی توانسته عملکرد بهتری در فروش داشته باشد و در حال حاضر بازار فعال‌تر و پررونق‌تری را نیز تجربه می‌کند.

جمع‌بندی مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX

به قسمت پایانی مقایسه نیسان جوک اسپورت و میتسوبیشی ASX می‌رسیم. در نهایت می‌توان گفت نیسان جوک یک خودروی شاسی‌بلند ورزشی و پرسرعت است که سازنده آن بیشتر توجه خود را به جوانان معطوف کرده است. به همین خاطر، فضای صندلی‌های عقب این خودرو برای نشستن راحت نیست و همچنین فضای بار آن بسیار کوچک است. در نتیجه این خودرو نسبت به میتسوبیشی ASX، بیشتر می‌تواند نیازهای جوانان و کسانی که به رانندگی سریع و هیجانی علاقه دارند را برآورده کند.

اما در سمت مقابل، میتسوبیشی ASX با cabin جادار، طراحی بیرونی که بیشتر مردم می‌پسندند و سواری نرم‌تر، گزینه مناسب‌تری برای خانواده‌ها به شمار می‌رود. این خودرو برای کسانی که قدرت موتور و سرعت بالا برایشان اولویت اصلی نیست و به دنبال یک شاسی‌بلند کوچک و کم‌مصرف برای ترددهای روزمره هستند، انتخاب معقولانه‌ای است.

مطالعه مقالات مرتبط زیر را از دست ندهید:
با مزایا و معایب میتسوبیشی ASX آشنا شوید
کدام مدل نیسان جوک را بخریم؟
بررسی میتسوبیشی ASX 2019
معایب نیسان جوک را بیشتر بشناسیم
مقایسه شاسی بلندهای محبوب اسپورتیج، توسان، میتسوبیشی ASX و ام جی GS
چرا نیسان جوک بخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن