مقایسه دنا و دنا پلاس و دنا توربوشارژ

محبوبیت زیاد خودروهای دنا در ایران باعث شد در این نوشته از مجموعه مقالات مجله آرین لوتوس، به مقایسه‌ی دنا، دنا پلاس و دنا توربوشارژ بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید یکی از این مدل‌ها را بخرید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما بمانید.

ابتدا به معرفی بزرگ‌ترین عضو این خانواده، یعنی خودروی دنا، می‌پردازیم. در ادامه، ضمن شناخت بیشتر این سدان جذاب محصول ایران خودرو، با تفاوت‌های آن با دنا پلاس و دنا توربوشارژ نیز آشنا خواهید شد.

معرفی دنا

در سال ۱۳۹۳، خودروی دنا به عنوان سومین خودروی ملی معرفی شد و با هدف ارائه یک خودروی با کیفیت و مدرن، به جمع محصولات ایران خودرو پیوست. دنا بر اساس پلتفرم خودروی سمند طراحی شده است. به همین دلیل، با وجود تفاوت‌هایی که در ظاهر و بخش‌های داخلی دارد، در واقع یک مدل به‌روز شده از سمند محسوب می‌شود.

موتور اصلی دنا، موتور EF7 است که قبلاً در سمند EF7 نیز استفاده شده و به عنوان موتور ملی شناخته می‌شود. این موتور ۴ سیلندر با حجم ۱.۷ لیتر، توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و این خودروی ۱۲۵۸ کیلوگرمی می‌تواند در مدت زمان حدود ۱۳.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

اگرچه نمی‌توان چابکی را نقطه قوت دنا دانست، اما این خودرو به دلیل داشتن موتور EF7، بسیار کمتر از خودروهایی مثل پژو پارس یا سمند SE که موتور XU7 دارند، فرسوده می‌شود. همچنین دنا در مقایسه با دیگر خودروهای سواری تولید داخل، امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارد و هنگام عرضه، به عنوان مجهزترین خودروی ایرانی در کلاس خود شناخته می‌شد. با این که کیفیت مواد استفاده‌شده در داخل خودرو چندان مطلوب نیست، اما مزایای فراوان دنا باعث شد در سال‌های اولیه عرضه، خریداران استقبال زیادی از آن به عمل آورند.

معرفی دناپلاس

در سال ۱۳۹۵، یعنی دو سال بعد از تولید دنا معمولی، ایران خودرو در یک پروژه با نام X409 تصمیم گرفت خودروی جدیدی بر پایه‌ی دنا بسازد که هم ظاهر زیباتر و هم امکانات بیشتری داشت. این خودروی جدید که نمونه اولیه آن در سال ۱۳۹۶ وارد بازار شد، دنا پلاس نام گرفت. اگر شما قصد خرید دنا پلاس را دارید، خوب است بدانید که این مدل تغییرات زیادی در طراحی بیرونی داشته و از نظر امکانات داخلی نیز کامل‌تر از دنا معمولی است، اما از نظر فنی و عملکرد، تفاوتی با دنا معمولی ندارد.

نمای جلوی خودروی دنا پلاس، با تغییراتی که در طراحی پنجره و شکل چراغ‌های آن ایجاد شده، نسبت به مدل معمولی دنا، ورزشی‌تر و جذاب‌تر دیده می‌شود. اما بارزترین تفاوت این دو مدل را می‌توان از نمای کناری مشاهده کرد. در این نما، یک خط تیز و عمیق از چراغ عقب تا قسمت جلوی خودرو امتداد یافته است. همچنین، خطوط تیز و شکسته‌ای در قسمت پایین درها به کار رفته که باعث شده نمای جانبی دنا پلاس به شکل چشم‌گیری با دنا معمولی متفاوت باشد.

علاوه بر این‌ها، دستگیره درها با روکش کروم و طرح جدیدی که در کنار شیشه‌های عقب دیده می‌شود، بر زیبایی نمای کناری دنا پلاس افزوده است. در مقابل، نمای عقب این خودرو در مقایسه با بخش‌های دیگر، کمترین تغییر را داشته است. به جز تغییر در طرح چراغ‌های عقب و نصب یک آنتن کوسه‌ای شکل، تفاوت خاص دیگری بین دنا و دنا پلاس از پشت دیده نمی‌شود.

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، دنا معمولی از نظر امکانات و تجهیزات نیز با دنا پلاس تفاوت دارد. از جمله امکانات اضافی دنا پلاس می‌توان به سانروف برقی، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم الکتریکی در هشت جهت، چراغ‌های روز (دیلایت) و چهار کیسه هوا (برای راننده، سرنشین جلو و کناری) اشاره کرد. وجود همین امکانات بیشتر باعث شده که قیمت دنا پلاس حداقل چند ده میلیون تومان بالاتر از مدل معمولی باشد.

مشخصات فنی یکسان دنا و دنا پلاس

در این قسمت از مقاله «بررسی و مقایسه دنا و دنا پلاس»، به سراغ ویژگی‌های فنی این دو خودرو می‌رویم. دنا و دنا پلاس از نظر مشخصات فنی بسیار شبیه به هم هستند و هیچ‌یک برتری چشمگیری نسبت به دیگری ندارند. در حقیقت، هر دو خودرو به موتور EF7 مجهز شده‌اند که پیش از این نیز در بسیاری از محصولات ایران خودرو عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.

موتور EF7 در دنا پلاس با حجم ۱۶۴۶ سی‌سی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ، می‌تواند تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی ایران خودرو، دنا پلاس از نظر وزن نیز با دنا معمولی تفاوتی ندارد. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو خودرو از نظر چابکی و مصرف سوخت عملکرد یکسانی داشته باشند.

همانند دنا معمولی، دنا پلاس نیز برای رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت، حدود ۱۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

مشخصات فنی 

دنا 

دنا پلاس

پیشرانه

EF7

EF7

حجم موتور

1646 سی‌سی

1646 سی‌سی

حداکثر قدرت

115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه 115 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه

حداکثر گشتاور

157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.7

7.94

شتاب صفرتا 100

13.5 ثانیه

13.5 ثانیه

حداکثر سرعت

189 کیلومتر در ساعت

189 کیلومتر در ساعت

دناپلاس توربو

در نیمه دوم سال ۱۳۹۶، یک مدل جدید از خانواده خودروی دنا تولید شد و در سال ۱۳۹۷ وارد بازار گردید. این مدل از نظر ظاهری شبیه به دنا پلاس بود، اما از جنبه فنی یک موتور توربوشارژر داشت که پیش از این فقط در خودروی سورن توربو استفاده می‌شد. این خودرو که دنا پلاس توربو نامیده می‌شود، قدرتمندترین مدل در بین انواع دنا محسوب می‌شود و از همان ابتدای عرضه به بازار ایران، توانست نظر تعداد زیادی از خریداران به‌ویژه جوانان را به خود جلب کند.

هدف اصلی ایران خودرو از ارائه این مدل جدید، بهبود عملکرد موتور خودروی دنا پلاس با اضافه کردن سیستم توربوشارژر بوده است. این تغییر باعث شده قدرت خودرو از ۱۱۵ اسب بخار به ۱۵۰ اسب بخار برسد و گشتاور آن نیز از ۱۵۷ به ۲۱۵ نیوتن‌متر افزایش پیدا کند. این بهبودها تأثیر قابل توجهی روی توان فنی خودرو و همینطور لذت رانندگی داشته‌اند.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از **طرح خرید اقساطی دنا پلاس** شرکت آرین لوتوس، بدون نیاز به ضامن و با مدت زمان طولانی برای پرداخت، صاحب این خودرو شوید.

دنا پلاس توربو به دلیل داشتن موتور توربوشارژر، در شتاب‌گیری نسبت به مدل معمولی دنا پلاس عملکرد بهتری دارد. به این ترتیب که شتاب صفر تا صد این خودرو در مدل توربو ۱۰ ثانیه و در مدل معمولی ۱۳.۵ ثانیه است. همچنین بیشترین سرعت دنا پلاس توربو به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی که بر اساس اطلاعات سایت ایران خودرو، مدل معمولی دنا پلاس به حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

مشخصات فنی 

دنا پلاس توربوشارژ

پیشرانه

 EF7 TC

حجم موتور

1645 سی‌سی

حداکثر قدرت

150 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه

حداکثر گشتاور

215 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه

گیربکس

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.94

شتاب صفرتا 100

10 ثانیه

حداکثر سرعت

205 کیلومتر در ساعت

 تفاوت‌های ظاهری دنا پلاس و دنا توربوشارژ:

تفاوت دنا و دنا پلاس

در ظاهر و داخل کابین، دنا پلاس توربو تفاوت چشمگیری با مدل معمولی ندارد و فقط امکانات بیشتری به آن اضافه شده است؛ البته شاید به سختی بتوان به این موارد عنوان “آپشن” داد! از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

– رینگ و لاستیک بزرگ‌تر با اتصال ۵ پیچ
– طرح جدید رینگ آلومینیومی
– فرمان چرمی با دوخت‌های قرمز رنگ
– پدال استیل با نشانه توربو و نوار قرمز
– تغییر در طراحی دسته دنده

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب مرتبط را نیز مطالعه کنید. برای دریافت مشاوره فنی خودرو اینجا کلیک کنید.
چرا دنا پلاس بخریم؟
مقایسه ساندرو و دنا پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن