مقایسه رنو ساندرو و رنو داستر ، نبرد جنتلمن های فرانسوی
مقایسه رنو داستر و رنو ساندرو
در این نوشته از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس، به بررسی و مقایسه دو خودروی رنو ساندرو و رنو داستر میپردازیم. در این بخش، مشخصات فنی و امکانات رفاهی هر دو خودرو با دقت بررسی و تحلیل خواهد شد.
معرفی رنو داستر و رنو ساندرو
در این نوشته، نگاهی دقیق به دو خودروی پرفروش از شرکت معروف رنو خواهیم داشت. با ما همراه باشید تا رنو داستر و رنو ساندرو را با هم مقایسه کنیم.
شرکت رنو در سال ۱۸۹۹ در فرانسه بنیان گذاشته شد. محصولات این شرکت تا به امروز به بیش از ۱۱۸ کشور جهان فرستاده شده است. رنو عمدتاً بر ساخت خودروهای شخصی و تجاری تمرکز دارد، اما در گذشته حتی تجهیزاتی مانند تانک و تراکتور نیز تولید کرده است.
در سال ۲۰۱۳، رنو به عنوان هفتمین سازنده بزرگ خودرو در جهان شناخته شد. همکاری این شرکت با نیسان باعث شد تا جایگاه چهارم را در صنعت خودروسازی به دست آورد.
در ایران، رنو زیر نظر شرکت رنوپارس فعالیت میکند و خودروهایش در کارخانه سایپا مونتاژ میشوند. برخی از محصولات آن، مانند رنو داستر که در این مقاله به آن میپردازیم، توسط شرکت نگین خودرو به بازار عرضه میشوند. اگرچه امکانات خودروهای رنو در مقایسه با برخی رقبا سادهتر است، اما از نظر کیفیت ساخت در جایگاه بهتری قرار دارند.
رنو داستر، به عنوان یک خودروی شاسیبلند اقتصادی، در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. قیمت مناسب این مدل – که با نام داچیا داستر نیز شناخته میشود – باعث استقبال خوبی از آن شد. این خودرو اساس فنی مشترکی با رنو ساندرو دارد.
اما رنو ساندرو اتوماتیک در سال ۲۰۰۹ طراحی شد و در ایران با مشارکت نیسان و پارس خودرو تولید گردید. همانند داستر، این خودرو در سطح جهانی با نام داچیا عرضه میشود، اما در بازار ایران با برند رنو شناخته میشود.
مقایسه ی رنو داستر و رنو ساندرو از نمای بیرونی و داخلی
بررسی طراحی خارجی رنو داستر و رنو ساندرو
طراحی خارجی رنو داستر
رنو داستر از نظر ظاهری، طراحی سادهای دارد. از آنجا که این خودرو با هدف قیمت مناسب و اقتصادی تولید شده، توجه زیادی به طراحی ظاهر آن نشده است.
در نمای جلوی رنو داستر، یک جلوپنجره بزرگ دیده میشود که لوگوی رنو در وسط آن قرار دارد. چراغهای بزرگ خودرو نیز به هم وصل شدهاند. پلاک خودرو درست زیر جلوپنجره نصب شده است.
روی کاپوت و بخش میانی سپر، برجستگیهایی وجود دارد و چراغهای مهشکن نیز در کنار آن قرار گرفتهاند. این طراحی باعث میشود تا رنو داستر بزرگتر از اندازه واقعیاش به نظر برسد.
نمای بغل خودرو نیز ساده است و در بدنه آن از خطوط خمیده استفاده نشده. با این حال، به نظر میرسد طراحی جلوی خودرو موفقتر از نمای عقب آن باشد.
نمای پشت رنو داستر چندان زیبا نیست، زیرا هماهنگی لازم بین قسمتهای مختلف آن دیده نمیشود. البته در قسمت پایین سپرهای جلو و عقب، و همچنین رکابهای کناری، از قطعات مشکی و نقرهای رنگ استفاده شده که ظاهر خودرو را بهتر کرده است.
از نظر فضای بار، صندوق عقب رنو داستر ۴۷۵ لیتر گنجایش دارد. اگر صندلیهای عقب را تا بزنید، این فضا تا ۱۶۳۶ لیتر افزایش پیدا میکند.
همچنین، ریل سقفی که روی این خودرو نصب شده، برای حمل بار گزینه مناسبی است. این ویژگی مخصوصاً در سفرهای طولانی و مسیرهای ناهموار بسیار کاربردی است.
طراحی خارجی رنو ساندرو
در مقابل، خودروی رنو ساندرو قرار دارد که طراحی آن بسیار سادهتر از رنو داستر است و به نظر میرسد جذابیت ظاهری چشمگیری ندارد. البته برخی شباهتها در طراحی این دو خودرو نیز دیده میشود.
از نماي جلو، چراغهای کشیده و به هم پیوسته را میبینیم که در مرکز آنها، لوگوی رنو روی جلوپنجره قرار گرفته است. سپر همرنگ بدنه، همراه با چراغهای مهشکن و کاپوتی ساده و بدون خطوط برجسته، از مشخصههای ظاهری جلوی این خودرو هستند.
در نماي کناری، چند خط نرم و منحنی به کار رفته که در کل، ظاهری ساده و معمولی به این خودروی اقتصادی بخشیده است. در قسمت عقب نیز چراغهای بزرگ و قرمز رنگ به صورت تقریباً عمودی قرار گرفتهاند. طراحی سپر عقب مشابه سپر جلو است و یک برفپاک کن روی شیشه عقب نصب شده که تلاش کردهاند تا کمی حس ورزشی به خودرو بدهند.
رنو ساندرو یک خودروی هاچبک اقتصادی محسوب میشود و در صورت تا کردن صندلیهای عقب، فضای بار آن به ۳۲۰ لیتر میرسد.
بررسی طراحی داخلی رنو داستر و رنو ساندرو
فضای داخلی رنو ساندرو
داخل رنو داستر، درست مانند نمای بیرونیاش، طراحی سادهای دارد. فضای کابین به گونهای طراحی شده که بسیار ساده و بیآلایش است. مواد اولیهای که در ساخت بخشهای داخلی به کار رفته، کیفیت بالایی ندارد و از طرفی، ظاهر این قطعات هم چندان زیبا و چشمنواز نیست.
با توجه به اینکه داستر یک خودروی شاسیبلند مقرونبهصرفه محسوب میشود، طبیعی است که انتظار زیادی از طراحی و ظاهر داخلی آن نداشته باشیم.

فضای داخلی رنو داستر
تیم طراحی رنو در مدل ساندرو، توجه و دقت بیشتری نسبت به داستر داشتهاند. در کابین این خودرو، ترکیب رنگ مشکی با قطعات کرومرنگ، حس و حال امروزی و شیکی به راننده میدهد. به طور کلی، طراحی داخلی رنو ساندرو ساده به نظر میرسد و در بخشهایی از آن از پلاستیکهای خشک و سفت استفاده شده است.
مقایسه ی رنو داستر و رنو ساندرو از نگاه آمار فنی
مقایسه رنو ساندرو و رنو داستر
اگرچه طراحی ظاهری رنو داستر و رنو ساندرو در گروه خودروهای بسیار جذاب قرار نمیگیرند، اما مشخصات فنی آنها نشان میدهد که هر دو خودروی قابل قبولی هستند و توانستهاند نظر بسیاری از خریداران را جلب کنند.
رنو داستر از یک موتور ۲۰۰۰ سیسی با ۱۶ سوپاپ استفاده میکند که میتواند گشتاوری معادل ۱۹۵ نیوتنمتر تولید کند. این قدرت از طریق چرخهای ۱۶ اینچی به زمین منتقل میشود. بیشترین قدرتی که این موتور تولید میکند، ۱۳۵ اسب بخار است که داستر را به یک خودروی قدرتمند، کممصرف و با استهلاک پایین تبدیل کرده است. همچنین، هماهنگی خوبی بین طراحی خودرو، عملکرد موتور و جعبه دنده آن به چشم میخورد.
در مقابل، رنو ساندرو در مدل اتوماتیک خود دارای موتوری با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۴ نیوتنمتر گشتاور است. این خودرو از جعبه دنده ۴ سرعته استفاده میکند. هرچند این اعداد در مقایسه با رنو داستر کمتر به نظر میرسند، اما رنو ساندرو به خودرویی محبوب میان جوانان و بهویژه بانوان برای رانندگی در شهر تبدیل شده است.
در جدول زیر خلاصهای از مشخصات فنی این دو خودرو در مدل اتوماتیک آورده شده است:
| مدل خودرو | رنو داستر اتوماتیک | رنو ساندرو اتوماتیک |
| پیشرانه | 4 سیلندر 16 سوپاپه | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
| حجم موتور | 1988 سی سی | 1598 سی سی |
| حداکثر قدرت | 135 اسب بخار | 105 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 195 نیوتن متر | 140 نیوتن متر |
| گیربکس | 4 دنده خودکار | |
| مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.5 لیتر | 8.3 لیتر |
| شتاب صفر تا 100 | 10.7 ثانیه | 11.5 ثانیه |
| حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت | 170 کیلومتر در ساعت |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
وقتی امکانات رنو ساندرو و رنو داستر را مقایسه میکنیم، میبینیم که داستر امکانات بیشتری دارد. این خودرو دارای جعبه دنده خودکار چهار سرعته، چرخهای آلومینیومی ۱۶ اینچی و سیستم صوتی است که میتوان آن را از روی فرمان کنترل کرد.
همچنین، برخی از تجهیزات رنو داستر به صورت اختیاری و در زمان خرید قابل سفارش هستند؛ از جمله کیسههوای جانبی برای سرنشینان جلو، کمربند ایمنی با قابلیت Pretensions و باربند با طرح کروم. در مقابل، رنو ساندرو به عنوان یک خودروی هاچبک اقتصادی، امکانات مناسبی در حد قیمت خود ارائه میدهد.

در این بخش، امکانات رفاهی و آسایشی این دو خودرو در کنار هم مقایسه شدهاند. جدول زیر به شما کمک میکند تا بهراحتی تفاوتها و شباهتهای آنها را ببینید.
| تجهیزات | رنو ساندرو | رنو داستر |
| چراغ | مه شکن | مه شکن |
|
سیستم مولتی مدیا |
با کنترل زیر فرمان | با کنترل روی فرمان |
| صفحه نمایش | ندارد | ندارد |
| رینگ | 15 اینچی آلمینیومی | 16 اینچی آلمینیومی |
| آینه | جانبی همرنگ بدنه | جانبی برقی |
|
تهویه مطبوع |
با کنترل دستی | – |
| صندلی | – | با روکش پارچه ای |
| شیشه | – | عقب مجهز به گرمکن |
|
سیستم هشدار دهنده |
||
| سایر امکانات | – | قابل سفارش |
مقایسه ی رنو داستر و رنو ساندرو؛ کدام یک امن تر است؟
نتایج تست ایمنی رنو داستر
در جدول زیر میتوانید تفاوتهای ایمنی بین رنو داستر و رنو ساندرو را مشاهده کنید. در مورد سیستم ترمز، ترمزهای دیسکی عملکرد قویتری دارند و توقف خودرو را مطمئنتر میکنند، به همین دلیل گزینه بهتری محسوب میشوند.
اما در مقابل، تعمیر و نگهداری ترمزهای کاسهای سادهتر است و ساخت این سیستم برای خودروساز هزینه کمتری دارد. در نتیجه، از نظر ایمنی، هیچیک از این دو خودرو برتری چشمگیری نسبت به دیگری ندارند.
با این حال، رنو داستر توانسته است سه ستاره ایمنی از مرکز تست یورو انکپ دریافت کند و این موضوع، امتیاز مثبتی برای ایمنی این مدل به شمار میرود.
| تجهیزات | رنو داستر اتوماتیک | رنو ساندرو اتوماتیک |
| تجهیزات ایمنی و حفاظتی | ||
| کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو | كيسه هواي راننده و سرنشین جلو |
| سیستم ترمز | ترمز جلو دیسکی پرهای خنک شوند و ترمز عقب کاسهای – ABS | ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز |
کدام یک تجربه ی بهتری در رانندگی به همراه دارد؟
تجربه رانندگی با رنو داستر و رنو ساندرو
یکی از نقاط قوت رنو داستر، فرمانپذیری بسیار خوب آن است. این خودرو به لطف سیستم جلوبندی قوی و مستقل مک فرسون، پایداری و کنترل عالیای دارد. این دقت در طراحی و مهندسی خودرو، بهویژه در جادههای پرپیچ و خم، کاملاً احساس میشود.
از سوی دیگر، رانندگی با رنو ساندرو به دلیل استفاده از قطعات باکیفیت، احساس مطبوعی به راننده میدهد. همچنین با توجه به سیستم ترمزهای قدرتمندی که پیشتر به آن اشاره شد، هدایت خودرو در سرعتهای بالا آسانتر است.
سیستم تعلیق این خودرو، کنترل و چسبندگی بالایی به آن میدهد و به شما اجازه میدهد در شرایط مختلف جادهای با اطمینان حرکت کنید. با این حال، صندلیهای آن برای مسافتهای طولانی چندان راحت نیستند و این موضوع میتواند یک نقطه ضعف برای رنو ساندرو محسوب شود.
تحلیل شرایط بازار
در حال حاضر، خودروی رنو داستر با قیمتی در بازه ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان توسط نماینده رسمی آن در ایران، یعنی شرکت نگین خودرو، به فروش میرسد.
همچنین مدل رنو ساندرو نیز با قیمتی حدود ۱۲۰ تا ۱۳۶ میلیون تومان از طریق نمایندگی پارس خودرو عرضه میشود.

جمع بندی
رنو ساندرو
معیارهای مختلفی برای انتخاب و خرید یک خودرو وجود دارد. اما اگر در نهایت تصمیمتان بین دو مدل رنو داستر و رنو ساندرو است و تفاوت قیمت بین آنها برایتان مهم نیست، این نکات را در نظر بگیرید:
اگر رنو داستر را انتخاب کنید، در آینده از قیمت رقابتی آن در بازار خودروهای کارکرده و هزینه مناسب قطعات یدکی آن بهرهمند خواهید شد. همچنین فضای داخلی مناسب این خودرو، آرامش و راحتی خوبی برای خانواده شما فراهم میکند؛ هرچند ممکن است طراحی ظاهری آن چندان مورد پسندتان نباشد.
از سوی دیگر، با انتخاب رنو ساندرو، از اندازه مناسب آن برای رانندگی در شهر، مصرف سوخت بهینه و کیفیت ساخت بالا و استهلاک کم لذت خواهید برد. البته طراحی ساده داخلی و امکانات معمولی این خودرو ممکن است نظر شما را به طور کامل جلب نکند. برای آگاهی از قیمت رنو ساندرو اتوماتیک و استفاده از خدمات کارشناسی خودروی آرین لوتوس، روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط:
الان کدام خودرو اتوماتیک بخریم؟
مقایسه مزدا۲ و رنو ساندرو
مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو
بهترین شاسیبلندهای وارداتی
مقایسه گرند ویتارا و رنو داستر
مقایسه رنو داستر و جک S5
مقایسه رنو داستر و رنو کپچر
مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷











































