جواب درس کیمیاگر تفکر و پژوهش ششم ؛ صفحه 101 ، 102 ، 103 و 104
در این بخش از کتاب تفکر و پژوهش، به درس کیمیاگر میپردازیم و به پرسشهای صفحات ۱۰۱ تا ۱۰۴ پاسخ میدهیم.
**صفحه ۱۰۱:**
هدف این است که بیاموزیم چگونه میتوانیم با نگاه کردن به موضوعات از زاویههای مختلف، راهحلهای تازه و بهتری پیدا کنیم. گاهی یک مسئله ساده، تنها با تغییر نگرش ما به کلی دگرگون میشود و راهی تازه برای حل آن پدیدار میگردد.
**صفحه ۱۰۲:**
در این صفحه، با انجام یک فعالیت عملی، این موضوع را تجربه میکنیم. از شما خواسته میشود تا به یک موضوع معمولی فکر کنید و سپس سعی کنید آن را به چند روش کاملاً متفاوت ببینید. این کار به شما کمک میکند توانایی پیدا کردن راهحلهای نو و خلاقانه را در خود تقویت کنید.
**صفحه ۱۰۳:**
داستان کوتاهی در این صفحه آورده شده که مفهوم تغییر نگاه را به خوبی نشان میدهد. در این داستان، شخصیتی با یک مشکل روبهرو است، اما وقتی دیدگاه خود را عوض میکند، نه تنها مشکل حل میشود، بلکه فرصتهای بهتری نیز برای او پیش میآید. این بخش به ما میآموزد که انعطاف در تفکر چقدر میتواند سودمند باشد.
**صفحه ۱۰۴:**
در پایان، از شما خواسته میشود که نتیجهگیری کنید. شما باید با توجه به آنچه آموختهاید، چند مثال از زندگی خودتان بیاورید که چگونه با تغییر نگرش، توانستهاید بر یک مشکل غلبه کنید یا وضعیت بهتری برای خود ایجاد نمایید. این کار کمک میکند تا این مهارت مهم در ذهن شما تثبیت شود.

**نام درس: کیمیاگر**
**موضوع: پاسخ پرسشها**
**پایه: ششم دبستان**
در این بخش، پاسخ پرسشهای درس کیمیاگر را به زبانی ساده و قابل درک برای شما بیان میکنیم. هدف این است که مطالب را به خوبی بفهمید و بتوانید از آنها استفاده کنید.
**پرسش اول:**
کیمیاگر چه کسی بود و چه کاری انجام میداد؟
**پاسخ:**
کیمیاگر فردی بود که سعی میکرد فلزات کمارزش را به فلزات گرانبها مانند طلا تبدیل کند. او فکر میکرد با استفاده از مواد خاص و روشهای ویژه میتواند این تغییر را ایجاد کند.
**پرسش دوم:**
چرا کیمیاگر همیشه در تلاش بود؟
**پاسخ:**
او به دنبال رسیدن به رویایش بود؛ یعنی تبدیل مس یا آهن به طلا. این آرزو باعث میشد هیچوقت دست از تلاش برندارد و همیشه به آزمایشهای جدید ادامه دهد.
**پرسش سوم:**
چه درسی از داستان کیمیاگر میگیریم؟
**پاسخ:**
از این داستان یاد میگیریم که اگر هدف بزرگی داریم، باید برای آن تلاش کنیم و هیچوقت ناامید نشویم. حتی اگر به نتیجه دلخواه نرسیم، مسیر تلاش خودش ارزشمند است.
امیدواریم با مطالعه این پاسخها، بهتر با مفهوم درس کیمیاگر آشنا شده باشید.
جواب سوالات کیمیاگر گذشت تفکر ششم
انتخاب آسان صفحه:
پاسخ پرسشهای درس کیمیاگر از کتاب تفکر و پژوهش ششم
پاسخ بخش «گفتوگو کنید» صفحات ۱۰۱ و ۱۰۲ درس «پرواز کن»
پاسخ «فعالیت در خانه» صفحه ۱۰۲ تفکر و پژوهش ششم
پاسخ بخش «خودارزیابی» صفحات ۱۰۳ و ۱۰۴ کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی
پاسخ درس کیمیاگر کتاب تفکر و پژوهش ششم
جواب گفت و گو کنید صفحه 101 و 102 درس پرواز کن تفکر و پژوهش ششم
بعد از تماشای فیلم «کیمیاگر»، چند دقیقه در سکوت به آن فکر کنید. سپس دربارهٔ این پرسشها با هم گفتوگو کنید.
🔸 پیدا کردن صندوق چه تأثیری در زندگی کشاورز گذاشت؟
پاسخ: این اتفاق باعث شد او به فکر یادگیری کیمیاگری بیفتد. کمکمطلب طمع او را زیاد کرد و تمام زندگیاش را صرف ساختن طلا کرد تا جایی که در پایان، خودش نیز نابود شد.
🔸 به نظر شما چرا کتاب را داخل صندوق گذاشته و زیر خاک پنهان کرده بودند؟
پاسخ: چون در این کتاب، راز کیمیاگری و روش ساختن طلا نوشته شده بود. اگر این کتاب به دست افراد حریص میافتاد، ممکن بود زندگی خودشان و دیگران را نابود کنند.
🔸 کشاورز قبل از اینکه سازش را در آتش بیندازد چه احساسی داشت؟ چرا اینگونه فکر میکنید؟
پاسخ: او به سازش علاقه داشت و یاد روزهایی افتاده بود که با ساز و زندگی سادهاش شاد بود. اما طمع، چشمهایش را کور کرده بود و حتی سازش را هم در آتش انداخت.
🔸 تعریف شما از طمع و قناعت چیست؟ با مثال توضیح دهید.
پاسخ: طمع یعنی حریص بودن و بیشتر از نیاز خواستن؛ مثل طمع به ثروت و مال. اما قناعت یعنی به آنچه داری راضی بودن؛ مثل قناعت در خرج کردن پول.
حضرت علی(ع) میفرمایند: خوشبختترین زندگی را کسی دارد که خداوند متعال نعمت قناعت را به او عنایت کرده است.
این دو کلمه در مقابل هم به کار میروند.
🔸 آیا دنبال کردن آرزوها خوب است یا بد؟ چرا؟
پاسخ: دنبال کردن آرزوها کار خوبی است، به شرطی که آرزوهایمان معقول و منطقی باشند و ما را به خوشبختی برسانند. آرزو داشتن به زندگی امید میبخشد و آدمی را برای تلاش بیشتر تشویق میکند.
جواب فعالیت در خانه صفحه 102 تفکر و پژوهش ششم
با کمک یک فرهنگ لغت یا پرسیدن از افراد باتجربه، داستان زیر را به زبان ساده و روان بازنویسی کنید.

شنیدهام تاجری بود که صاحب کاروانی بزرگ، شامل صد و پنجاه شتر بارکش و چهل خدمتکار بود و از شهری به شهر دیگر برای خرید و فروردش کالا سفر میکرد. شبی در جزیره کیش، مرا به اتاق خود دعوت کرد.
وقتی به اتاقش رفتم، دیدم از ابتدای شب تا صبح، حتی یک لحظه آرام و قرار ندارد. مرتب نگران بود و با اضطراب حرف میزد. میگفت: “یکی از شریکهایم در ترکستان است و کالاهای من در هندوستان؛ این قافله سند آن زمین است و آن چیز گروی این جنس است؛ و فلانی ضامن وام من است.” بعد در فکر فرو میرفت و میگفت: “دلم میخواهد به اسکندریه بروم که هوای خوبی دارد، اما دریای مدیترانه همیشه طوفانی است.”
سپس رو به من کرد و گفت: “ای سعدی! یک سفر دیگر در پیش دارم؛ اگر این سفر را انجام دهم، بعد از آن برای همیشه از سفر کردن دست میکشم و در خانه مینشینم.” از او پرسیدم: “چه سفر بزرگی است که بعد از آن تصمیم داری بازنشسته شوی؟”
در پاسخ گفت: “میخواهم گوگرد ایران را به چین ببرم، چون شنیدهام در چین قیمت بالایی دارد. بعد از فروش آن، کاسههای چینی میخرم و به روم میبرم. در روم، پارچههای ابریشمی خریداری میکنم و به هند میفرستم. از هند هم فولاد هندی میخرم و به حلب میبرم. در حلب، شیشه و آیینه میخرم و با خود به یمن میبرم. در یمن نیز پارچههای یمنی خریداری کرده و به ایران بازمیگردم. پس از آن، همهچیز را میفروشم و برای همیشه در مغازهای مینشینم و دیگر خرید و فروش نمیکنم.”
آنقدر از این برنامههای بلندپروازانه گفت که خودش خسته شد. سپس به من گفت: “سعدی، تو هم چیزی بگو؛ از چیزهایی که دیده یا شنیدهای.”
سعدی در پاسخ گفت: “آیا آن حکایت را شنیدهای که در سرزمین غور، بازرگانی از پشت مرکب خود بر زمین افتاد؟ کسی به او گفت: چشم حریص و دنیاپرست را تنها دو چیز سیر میکند؛ یکی قناعت و دیگری خاک گور یا مرگ.”
جواب خودارزیابی صفحه 103 و 104 تفکر و پژوهش ششم ابتدایی
در درسهای پیشین تفکر و پژوهش، چیزهای مهمی یاد گرفتیم که عبارتاند از:
۱. هرگز مغرور نشویم و در عین حال به تواناییهای خود آگاه باشیم.
۲. فریب و نیرنگ دیگران را نخوریم و قبل از هر تصمیمی، خوب فکر کنیم و همه جنبههای آن را بررسی کنیم.
۳. سعی کنیم زندگی را از نگاه دیگران ببینیم و از قضاوت عجولانه بپرهیزیم.
۴. هویت و شخصیت خود را فراموش نکنیم و همیشه به آن پایبند بمانیم.
۵. به استعدادها و تواناییهای خود آگاه باشیم و با اراده و پشتکار پیش برویم.
با توجه به عملکرد خودم در فعالیتهای جلسات گذشته، جدول زیر را تکمیل میکنم.
(پاسخ این بخش بر عهده دانشآموز است و باید با توجه به عملکرد خود، گزینههای جدول را علامت بزند.)
با بررسی نوشتههایم در صفحات قبلی کتاب، جدول زیر را تکمیل میکنم.
(پاسخ این بخش نیز بر عهده دانشآموز است و باید بر اساس یادداشتهای قبلی خود عمل کند.)
| نکات مثبت درباره نوشته های من | نکات منفی درباره نوشته های من | وارد دوست داشتنی درباره نوشته های من |
| خوش خط، مرتب و منظم بودن و با تمرکز و فکر کردن نوشتن | قدری عجله در نوشتن بعضی از فعالیت ها | همزمان با یادگیری چیز های جدید از درس ها، نوشته هایم کامل تر و بهتر می شوند. |