بیوگرافی و زندگینامه داریوش ارجمند

بیوگرافی داریوش ارجمند
داریوش ارجمند، بازیگر ایرانی، در پنجم مردادماه سال ۱۳۲۳ به دنیا آمد. او برای بازی در فیلم “ناخدا خورشید” در سال ۱۳۶۵، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش اول را دریافت کرد. همچنین برای ایفای نقش در فیلم “سگکشی” در سال ۱۳۷۹، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را در جشنواره فیلم فجر به دست آورد.
این بازیگر علاوه بر اینها، برای نقشآفرینی در فیلم “جستجوگر” در سال ۱۳۶۸ و فیلم “اعتراض” در سال ۱۳۷۸ نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
داریوش ارجمند در کنار هنرمندان بزرگی مانند علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی، داوود رشیدی، اکبر عبدی و ژاله علو، یکی از هشت بازیگری است که نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کردهاند.
او در مجموعهی تلویزیونی “امام علی” در سال ۱۳۷۵، نقش مالک اشتر را بازی کرد و همچنین در سریال “ستایش” از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸، شخصیتی به نام حشمت فردوس را به تصویر کشید.
منوی دسترسی سریع
**خلاصهای از زندگی**
در این بخش، نگاهی کوتاه و کلی به مهمترین رویدادهای زندگی و دستاوردها خواهیم داشت.
**درباره زندگی**
در اینجا، داستان زندگی از آغاز تا به امروز، شامل دوران کودکی، تحصیلات و رویدادهای سرنوشتساز روایت میشود.
**پیمان زناشویی**
این قسمت به شرح چگونگی تشکیل خانواده، همسر و فرزندان و نقش مهم زندگی مشترک در مسیر زندگی میپردازد.
**حضور در فضای مجازی**
صفحات و کانالهای رسمی در پلتفرمهای مختلف اینترنتی در این بخش معرفی شدهاند تا از آخرین اخبار و فعالیتها مطلع شوید.
**عرصه فعالیتهای هنری**
این بخش، سفر هنری و چگونگی پیمودن مسیر creativity و هنر را، از اولین گامها تا به اکنون، شرح میدهد.
**فهرست آثار سینمایی**
لیست کامل فیلمها، سریالها و دیگر آثار تصویری که در آنها حضور داشتهاید، به ترتیب زمانی در اینجا گردآوری شده است.
**دستاوردها و تقدیرها**
جایزهها، نشانها و افتخاراتی که در طول سالهای فعالیت به دست آمدهاند، در این بخش مشاهده میشوند.
**گفتوگوها**
متن یا ویدئوی مصاحبهها و گفتوگوهای انجام شده با رسانههای مختلف در اینجا گردآوری شده است.

خلاصه زندگینامه
نام: داریوش
نام خانوادگی: ارجمند
تاریخ تولد: ۵ مرداد ۱۳۲۳
شهر و کشور تولد: مشهد، ایران
حرفه: بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون
مدرک دانشگاهی: فوقلیسانس تئاتر و سینما از دانشگاه سوربن
فرزندان: امیریل ارجمند، امیرسام ارجمند، یلدا ارجمند
دانشگاههای محل تحصیل: دانشگاه پاریس، دانشگاه فردوسی مشهد
سالهای فعالیت: از ۱۳۶۲ تا امروز
همسر: فرشته یغمایی (ازدواج در سال ۱۳۵۲)
اعضای خانواده: انوشیروان ارجمند (برادر)، برزو ارجمند (برادرزاده)
جایزهها: دریافت نشان فرهنگ و هنر (درجه یکم)
زندگینامه
زندگی شخصی و خانواده:
داریوش ارجمند، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون ایران و هنرپیشه محبوب سریال ستایش، در پنجم مردادماه سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. پدر او با نام استوار نصراللهی، در ارتش خدمت میکرد و در بخش جنوب غربی بیمارستان رضاشاه در مشهد مأمور بود. او همچنین در یک مرکز مامایی در شهر بیرجند نیز کار میکرد.
مادر داریوش، خانم یغمایی، از یک خانواده ثروتمند و صاحبنام مشهدی بود که صاحب کارخانههای نوشابهسازی بودند. برادر مادرش، کوروش یغمایی، از خوانندگان معروف و محبوب ایران به شمار میرود.
داریوش ارجمند در خانوادهای پنجفرزندی بزرگ شد و خودش فرزند دوم خانواده بود. برادر بزرگترش، انوشیروان ارجمند، نیز بازیگر سینما و تلویزیون بود که چند سال پیش درگذشت. داریوش ارجمند عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند و همچنین پدر امیریل ارجمند است که همگی در عرصه بازیگری فعالیت دارند.
تحصیلات:
این بازیگر تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه فردوسی مشهد و در رشتههای تاریخ و جامعهشناسی به پایان رساند. در دوران دانشجویی، از شاگردان کلاسهای دکتر علی شریعتی بود. او سپس برای ادامهی تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن پاریس، موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشتهی تئاتر و سینما شد.
ازدواج
داریوش ارجمند در سال ۱۳۵۲ با فرشته یغمایی، که همکلاس دوران دانشگاهش بود، ازدواج کرد و زندگی مشترکشان را شروع کردند. او در یک مصاحبه گفته است که از سال اول دانشگاه به فرشته یغمایی علاقه داشت، اما تا پایان سال چهارم تحصیل، این احساس را با او در میان نگذاشته بود و پیشنهاد ازدواج هم به او نداده بود.
با این حال، در سال چهارم و پس از پایان امتحانات، به او گفت که قصد دارد او را تا خانه همراهی کند. در برابر تعجب و مخالفت اولیه خانم یغمایی، داریوش ارجمند پیشنهاد ازدواج خود را مطرح کرد. پس از چند روز، با حضور خانوادههایشان، مراسم خواستگاری به صورت رسمی برگزار شد و سپس یک جشن ساده ازدواج گرفتند.
فرشته یغمایی، همسر داریوش ارجمند، دارای مدرک کارشناسی تاریخ و کارشناسی ارشد جامعهشناسی از دانشگاه است و به عنوان دبیر در آموزش و پرورش فعالیت میکرد.
فرزندان:
داریوش ارجمند و همسرش فرشته یغمایی صاحب سه فرزند هستند. فرزند اول آنها، پسری به نام امیر یل، در سال ۱۳۵۳ به دنیا آمد. فرزند دوم، امیرسام، در سال ۱۳۵۴ متولد شد و در نهایت، سومین فرزند آنها که یک دختر است و یلدا نام دارد، در سال ۱۳۶۲ چشم به جهان گشود.
امیرسام ارجمند سالهاست که در کشور انگلیس زندگی میکند و یلدا نیز اکنون ساکن کشور مالزی است.
امیریل ارجمند، که بزرگترین فرزند داریوش ارجمند است، در حرفه بازیگری فعالیت دارد. او چند سال پیش با یاسمینا باهر، یکی از بازیگران ایرانی، ازدواج کرد و زندگی مشترک خود را آغاز نمود. این زوج صاحب یک پسر شدند که نام او را یل سام گذاشتند. یاسمینا باهر، همسر امیریل، در شانزدهم اسفندماه سال ۱۳۶۸ متولد شده است.
داریوش ارجمند در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
daryousharjmand@
زندگی هنری

ورود به عرصه هنر:
داریوش ارجمند کار بازیگری خود را از سال ۱۳۴۹ در تئاتر آغاز کرد. او در مصاحبههایش گفته که در ابتدا مادرش، که خود نوازندهی چیرهدستی در نواختن تار بود، او را به این راه تشویق کرد. مادرش هر شب، پس از پایان کار، به او هدیه و جایزهای میداد.
به جز مادرش، دو نفر دیگر نیز در تشویق او برای ورود به دنیای هنر نقش داشتند: آقای اقبال، معلم دوره دبیرستانش، و دکتر علی شریعتی، استاد دانشگاه.
از تاسیس سینما آزاد مشهد تا کارگردانی:
داریوش ارجمند به همراه مهرداد تدین و چند نفر دیگر که به این زمینه علاقهمند بودند، در اواخر دهه چهل شمسی، سینمای آزاد مشهد را پایهگذاری کردند. پس از آن، او در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و علاوه بر بازیگری و کارگردانی در تئاتر، به ساختن فیلمهای کوتاه نیز پرداخت.
در سن ۳۹ سالگی، در سال ۱۳۶۲، یک فیلم سینمایی نود دقیقهای ساخت که فیلمنامه آن را خودش نوشته بود.
این بازیگر، علاوه بر فعالیت در تئاتر مشهد، ساخت فیلمهای کوتاه ۸ میلیمتری را نیز آغاز کرد که فیلم «هیس» از معروفترین آثار او در این زمینه است. همچنین فیلم دیگری به نام «گفت زیر سلطه من آیید» با فیلمنامهای از علی پزشکی، یکی از اولین کارهای سینمایی او به صورت فیلم ۱۶ میلیمتری به شمار میرود.
درخشش در سینما:
داریوش ارجمند برای اولین بار در سال ۱۳۶۵ و با بازی در فیلم سینمایی “ناخدا خورشید” که کارگردانی آن را ناصر تقوایی بر عهده داشت، پا به دنیای سینما گذاشت.
بازی چشمگیر و زیبای او در این فیلم، باعث شد که در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند. این موفقیت، موقعیت او را به عنوان یک بازیگر توانا و پذیرفتهشده تثبیت کرد.
از دیگر کارهای شاخص داریوش ارجمند در دهه ۶۰ میتوان به فیلمهای “کشتی آنجلیکا”، “پرده آخر” و “جستجوگر” اشاره کرد. همچنین در دهه ۷۰ نیز در آثاری مانند “آدم برفی”، “اعتراض” و “سگکشی” ایفای نقش کرده است.
شهرت در تلویزیون:
این بازیگر در سال ۱۳۷۰ با حضور در سریال امام علی، در نقش مالک اشتر ظاهر شد و توانست توجه و محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند. اجرای او در این مجموعه بسیار قدرتمند و بهیادماندنی بود.
داریوش ارجمند در دهه ۱۳۷۰ کمتر در آثار هنری حاضر شد و به صورت محدود و انتخاب شده کار کرد. در این دوره، او در فیلمهای سینمایی آدم برفی، اعتراض و سگ کشی بازی کرد.
او در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را برای بازی در فیلم سگ کشی دریافت کرد.
در سال ۱۳۸۸، با بازی در سریال ستایش در نقش حشمت فردوس، محبوبیت و شهرت این هنرمند بسیار بیشتر شد و به بالاترین حد خود رسید.
سخن گوی فدراسیون پهلوانی:
در سال ۱۳۹۱ بنا به حکم صادره از سوی محمدرضا طالقانی، داریوش ارجمند در جایگاه سخنگوی فدراسیون پهلوانی و زورخانهای منصوب گردید. همچنین طی مراسمی که در تیر ماه سال ۱۳۹۲ برگزار گردید، نشان درجه یک فرهنگ و هنر به او اعطا شد.
هنگامی که داریوش ارجمند در یکی از قسمتهای برنامه هفت با اجرای بهروز افخمی به عنوان میهمان حضور یافت، در پاسخ به این پرسش که به چه علت در سریال مختارنامه ایفای نقش نکرده است، بیان نمود:
دوست نداشتم در این سریال بازی کنم، چون شخصیت مختار را اصلاً قبول ندارم و به نظرم او شخصیت درستی نداشته است.
مجری گری:
این بازیگر علاوه بر فعالیت در عرصه بازیگری، بین سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹، مجری برنامه در سریال تلویزیونی “طلوع ماه” نیز بود. این سریال را رضا خوشدل راد تهیهکنندگی میکرد.
استاد دانشگاه:
از سال ۱۳۹۶، او تدریس در دانشگاه پارس را در گروه سینما آغاز کرد و با سمت استادی در این دانشگاه مشغول به کار شد.
سریال ستایش:
مجموعهٔ تلویزیونی «ستایش» توسط سعید سلطانی ساخته شده و فیلمنامهٔ آن را سعید مطلبی نوشته است. این سریال در سه فصل از شبکه سه سیما پخش شد.
از شخصیتهای اصلی این داستان، دختری به نام ستایش است که نرگس محمدی نقش او را بازی میکند و نیز پدرشوهرش، حشمت فردوس، که داریوش ارجمند او را به تصویر کشیده است. این بازیگران، داستان زیبایی را خلق کردند.
در این مجموعه، داریوش ارجمند در نقش پدر یک خانواده ظاهر میشود که به شدت با ازدواج پسر دومش، طاهر، مخالف است. رفتار خشن و مستبدانهٔ او باعث میشود عروس اول خانواده، انیس (با بازی سیما تیرانداز)، برای برادر شوهرش نقشه بکشد و دسیسهای ترتیب دهد. در نهایت این حوادث به مرگ طاهر (با بازی مهدی پاکدل) منجر میشود و …
سریال امام علی (ع):
مجموعه تلویزیونی تاریخی و مذهبی امام علی، که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده داوود میرباقری بوده، داستان روزهایی را روایت میکند که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پس از بیست و پنج سال سکوت و گذشت، سرانجام مسئولیت خلافت را بر عهده گرفت. این اثر همچنین به شیوه زندگی ساده و بیآلایش ایشان نیز میپردازد.
در این سریال، داریوش ارجمند، بازیگر توانمند، نقش مالک اشتر را ایفا کرده است. مالک اشتر از فرماندهان و نمایندگان باوفای حضرت علی علیه السلام بود که شخصیتی قدرتمند، مهربان و بخشنده داشت.
یکی از صحنههای ماندگار این سریال، زمانی است که مالک اشتر بر زمین افتاده و در آخرین لحظات زندگی، نامه و دستور حضرت امیرالمؤمنین را همچنان بالا نگه داشته است. این صحنه را میتوان از به یاد ماندنیترین نقشآفرینیهای داریوش ارجمند دانست.
فیلم سگ کشی:
فیلم سینمایی “سگ کشی” یک اثر در سبک جنایی است که بهرام بیضایی آن را کارگردانی کرده و در سال ۱۳۸۰ ساخته شده است. این فیلم در زمان نمایش در سینماها، به پرفروشترین فیلم آن سال تبدیل شد.
داستان فیلم درباره زنی به نام گلرخ کمالی است که نقش او را مژده شمسایی بازی میکند. گلرخ به دلیل بدگمانی به همسرش، از او جدا میشود و پس از پایان جنگ، به تهران بازمیگردد.
در این زمان، همسرش ناصر معاصر، در وضعیت بسیار بد مالی قرار دارد و کارش به جایی رسیده که ممکن است به زندان بیفتد. گلرخ تصمیم میگیرد به او کمک کند تا رضایت همه کسانی که از او شکایت کردهاند یا طلبکار هستند را جلب کند. اما…
در این فیلم، داریوش ارجمند در نقش مردی به نام حاج نقدی ظاهر میشود که از همسر گلرخ طلب دارد. گلرخ به دیدار او میرود تا بتواند رضایت او را برای ناصر بگیرد.
فیلم ناخدا خورشید:
فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» یک اثر جنایی است که نویسندگی و کارگردانی آن را ناصر تقوایی بر عهده داشته است. این فیلم در پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر توانست دو جایزه مهم را از آن خود کند: داریوش ارجمند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت و سعید پورصمیمی نیز لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را دریافت کرد.
در این فیلم، داریوش ارجمند در نقش شخصیتی به نام ناخدا خورشید بازی میکند. فردی بانفوذ و ثروتمند در شهر به نام خواجه ماجد، او را به مقامات گزارش میدهد. در نتیجه این گزارش، لنج حامل کالای قاچاق ناخدا خورشید آتش میگیرد و در آتش میسوزد و …
فیلم اعتراض:
یکی دیگر از فیلمهایی که داریوش ارجمند در آن بازی کرده، فیلم “اعتراض” است. این فیلم را مسعود کیمیایی نوشته و کارگردانی کرده و سید ضیاء هاشمی تهیهکننده آن بوده است.
داستان فیلم درباره مردی به نام امیرعلی فرمانزاده است که به جرم قتل در زندان است. بعد از دوازده سال، او از زندان آزاد میشود. هنگام آزادی، او به یکی از دوستان زندانیاش قول میدهد که زنی به نام مجدی را پیدا کند و …
داریوش ارجمند نقش امیرعلی فرمانزاده را بازی کرد و این نقش بسیار با لهجه، ظاهر و گفتارش هماهنگ بود. او در صحنههای خشم و درگیری و همچنین در لحظات مهربانی و دلسوزی، بازی بسیار قوی و باورپذیری داشت.
سریال یاور:
مجموعه تلویزیونی «یاور» که کارگردانی آن را سعید سلطانی و اصغر نعیمی به طور مشترک بر عهده داشتند و آرمان زرینکوب تهیهکننده آن بود، از شبکه سه سیما پخش شد.
این سریال داستان زندگی خانوادهای به نام چلویی را روایت میکند. در این مجموعه، داریوش ارجمند نقش شخصیتی به نام «یاور چلویی بزرگ» را ایفا میکند که به همراه پسرش مالک یک رستوران هستند و در آنجا مشغول به کارند.
فیلمشناسی

با توجه به فعالیتهای فراوان داریوش ارجمند در عرصههای گوناگون مانند سینما و تلویزیون، در اینجا فهرست کاملی از آثار او را برای شما گردآوری کردهایم.
فیلم های سینمایی:
| سال تولید | عنوان فیلم |
|---|---|
| ۱۳۹۸ | روز بلوا |
| ۱۳۹۵ | چراغهای ناتمام |
| ۱۳۹۵ | ماهورا |
| ۱۳۹۰ | اینجا شهر دیگری است |
| ۱۳۸۹ | پایاننامه (حضور افتخاری) |
| ۱۳۸۹ | بدون اجازه |
| ۱۳۸۹ | گزارش یک جشن |
| ۱۳۸۹ | راه آبی ابریشم |
| ۱۳۸۹ | جرم |
| ۱۳۸۸ | شکلات داغ |
| ۱۳۸۷ | تردید |
| ۱۳۸۷ | میزاک |
| ۱۳۸۶ | استخوونای بابام |
| ۱۳۸۵ | رئیس |
| ۱۳۸۵ | قاعده بازی |
| ۱۳۸۴ | از دوردست |
| ۱۳۸۴ | شاهزاده ایرانی |
| ۱۳۸۳ | ازدواج به سبک ایرانی |
| ۱۳۸۲ | تب |
| ۱۳۷۹ | مسافر ری |
| ۱۳۷۸ | سگکشی |
| ۱۳۷۸ | اعتراض |
| ۱۳۷۷ | افسانه پوپک طلائی |
| ۱۳۷۷ | شور زندگی |
| ۱۳۷۶ | قاعدهٔ بازی |
| ۱۳۷۶ | هفت سنگ |
| ۱۳۷۴ | شیخ مفید |
| ۱۳۷۴ | فرار مرگبار |
| ۱۳۷۳ | آدمبرفی |
| ۱۳۷۳ | زمین آسمانی |
| ۱۳۷۲ | هبوط |
| ۱۳۷۱ | قربانی |
| ۱۳۷۰ | ناصرالدین شاه آکتور سینما |
| ۱۳۶۹ | پرده آخر |
| ۱۳۶۹ | تیغ آفتاب |
| ۱۳۶۸ | جستجوگر |
| ۱۳۶۷ | سفر عشق |
| ۱۳۶۷ | کشتی آنجلیکا |
| ۱۳۶۶ | پاییزان |
| ۱۳۶۵ | ناخدا خورشید |
| ۱۳۶۲ | گفت زیرسلطه من آیید (کارگردان) |
سریال های تلویزیونی:
| سال تولید | نام | کارگردان | توضیحات |
|---|---|---|---|
| ۱۴۰۰ | یاور | سعید سلطانی، اصغر نعیمی | شبکه سه |
| ۱۳۹۸ | مرضیه | فلورا سام | شبکه دو |
| ۱۳۹۸ | ستایش ۳ | سعید سلطانی | شبکه سه |
| ۱۳۹۵ | ماه و پلنگ | احمد امینی | شبکه سه |
| ۱۳۹۴ | تعبیر وارونه یک رؤیا | فریدون جیرانی | شبکه یک |
| ۱۳۹۲ | ستایش ۲ | سعید سلطانی | شبکه سه |
| ۱۳۹۱ | یه تیکه زمین | مهدی کرمپور | شبکه دو |
| ۱۳۹۱ | راز پنهان | فلورا سام | شبکه یک |
| ۱۳۹۰ | ناز و نیاز | فلورا سام | شبکه یک |
| ۱۳۸۹ | ستایش ۱ | سعید سلطانی | شبکه سه |
| ۱۳۸۸ | بانو | فرید سجادی حسینی | شبکه سه |
| ۱۳۸۶ | پری دخت | سامان مقدم | شبکه دو |
| ۱۳۸۶ | چهل سرباز | محمد نوریزاد | شبکه دو |
| ۱۳۸۵–۱۳۸۶ | ساعت شنی | بهرام بهرامیان | شبکه یک |
| ۱۳۸۵–۱۳۸۶ | قابهای خالی | مرتضی احمدی هرندی | شبکه دو |
| ۱۳۸۱ | دریاییها | سیروس مقدم | شبکه تهران |
| ۱۳۸۰ | سرزمین خاکستری | مرتضی احمدی هرندی | شبکه دو |
| ۱۳۸۰ | پلیس جوان | سیروس مقدم | شبکه سه |
| ۱۳۷۷–۱۳۷۸ | روزهای زندگی | سیروس مقدم | شبکه سه |
| ۱۳۷۷ | به سوی افتخار | سیروس مقدم | شبکه سه |
| ۱۳۷۴ | خورشید شب | فریبرز صالح، سیروس مقدم | شبکه دو |
| ۱۳۷۰–۱۳۷۵ | امام علی (ع) | داوود میرباقری | شبکه یک |
تئاتر:
| سال اجرا | عنوان نمایش | کارگردان | محل اجرا |
|---|---|---|---|
| مرداد ۱۳۹۶ | آینههای روبرو | محمد رحمانیان | تالار وحدت |
| ۱۳۷۸ | دندون طلا | داوود میرباقری | سالن اصلی تئاتر شهر |
جوایز و افتخارات
جشنواره بین المللی فیلم فجر:
| سال | اثر | رده | جایزه | نتیجه |
|---|---|---|---|---|
| ۱۳۶۵ | ناخدا خورشید | بهترین بازیگر نقش اول مرد | سیمرغ بلورین | برنده |
| ۱۳۶۸ | جستجوگر | بهترین بازیگر نقش اول مرد | سیمرغ بلورین | نامزد |
| ۱۳۷۸ | اعتراض | بهترین بازیگر نقش اول مرد | سیمرغ بلورین | نامزد |
| ۱۳۷۹ | سگکشی | بهترین بازیگر نقش مکمل مرد | سیمرغ بلورین | برنده |
جشن بزرگ سینمایی ایران:
| سال | اثر | رده | جایزه | نتیجه |
|---|---|---|---|---|
| ۱۳۸۰ | سگکشی | بهترین بازیگر نقش مکمل مرد | تندیس زرین | نامزد |
جشن دنیای تصویر:
| سال | اثر | رده | جایزه | نتیجه |
|---|---|---|---|---|
| ۱۳۷۹ | اعتراض | بهترین بازیگر مرد سینما | تندیس حافظ | برنده |
| ۱۳۸۰ | سگکشی | بهترین بازیگر مرد سینما | تندیس حافظ | نامزد |
| ۱۳۸۲ | طلوع ماه | بهترین چهرهٔ تلویزیونی | تندیس حافظ | نامزد |
| ۱۳۹۳ | یه تیکه زمین | بهترین بازیگر مرد درام | تندیس حافظ | نامزد |
| ۱۳۹۴ | ستایش ۲ | بهترین بازیگر مرد تلویزیون | تندیس حافظ | برنده |
جایزه هنری غدیر:
| سال | اثر | رده |
|---|---|---|
| ۱۳۹۵ | امام علی | چهره ماندگار |
مصاحبه

با توجه به رویدادها و جریانات متعددی که در این سالها شکل گرفته است، داریوش ارجمند در هر یک از آنها دیدگاهها و نظرات خاصی را ارائه داده است که بازتابهای گستردهای را به همراه داشت.
این هنرمند در خصوص رشته ورزشی وزنهبرداری جهان چنین بیان کرده که به طور کامل از مخالفان وزنهبرداری زنان میباشد. این موضوع عکس العملی را از سوی فعالان حقوق زنان در پی داشت.
«یارو خانمه میره وزنهبردار میشه، این دیگه زن نیست زنی که میره وزنه میزنه. خدا زنو آفرید که بره ۲۷۷ کیلو وزنه بزنه مثل رضازاده؟ زن باید بهترین وزنهبردار دنیا بشه یا بهترین مادر دنیا؟ میخوام بگم که اینجوریه، دیدگاه من اینه.»
داریوش ارجمند در یک گفتگو در خصوص اعتراض کنندگان به جریان کم آبی در منطقه خوزستان، این افراد را شورشگر معرفی کرده و این گونه سخن گفت:
رفتار و اعتراضهای این افراد در جریان خوزستان چندان قابل اهمیت نبوده و کارشان به سرانجام نمیرسد. چرا که مردم این سرزمین بیدی نیستند که با این بادها بلرزند.
این هنرمند در اعتراض به محقق نشدن موضوع حمایت به موسسه هنرمندان پیشکسوت خطاب به رئیس جمهور فقید سید ابراهیم رئیسی گفت:
آقای رئیسی یک شاهی از ۲۰ میلیاردی که شما قولش را دادهاید به ما نرسیده است. به قول خود وفا کنید تا موسسه هنرمندان پیشکسوت بتواند نفس بکشد. وی ادامه داد: آقای رئیسی امروز که دیگر عضو شانگهای هم شدیم پس پول ما را که قولش را دادهاید بدهید.
این اظهار نظرها با برخی تغییرات در شبکههای مجازی منتشر شد که بازتابهای منفی زیادی را برای او در پی داشت.
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، داریوش ارجمند به عنوان یکی از هم فکران فرهنگی او همکاری میکرد، پس از آنکه مناطق فراکسیون ترک نشین توسط یکصد نماینده مجلس شکل گرفت، در یک گفتگو بیان کرد؛ نمیگذاریم تشکیل شود! ایرانه اینجا، ما خارجی نداریم. ما آذری ایرانی داریم اینا همه ایرانیان …
این اعلام نظر داریوش ارجمند، حیرت و تعجب زیادی را برای نخبگان فرهنگی و هنری کشور به دنبال داشت.
در یک مراسم در تابستان سال ۱۳۹۲، او موفق شد نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت دریافت کند. همچنین در زمان انتخابات سال ۱۳۹۶، از حسن روحانی حمایت کرد.
گفتگو در خصوص سریال ستایش و سایر آثار:
داریوش ارجمند در خصوص تکه کلام «افتاد!؟» که حشمت فردوس در گفتگوهای خود استفاده کرده و تا حدودی در میان مردم رایج شده بود، این گونه سخن گفت:
در اولین متن یک مرتبه حشمت فردوس چیزی به همسرش گفته و در ادامه تاکید میکند که افتاد؟! این موضوع باعث شد که من مدتی در خصوص آن فکر کرده و به این نتیجه رسیدم که لازم است این واژه در موقعیتهای دیگری نیز استفاده شود. لذا من به شیوههای مختلف تمرین کرده و بازی کردم تا در نهایت این ایفای نقش صورت گرفت.
طبق گفتگویی که در این دیدار انجام گردید این هنرپیشه از کار در کنار تقوایی، میرباقری، بزرگ نیا و سیروس مقدم مطالبی را بیان کرده و همچنین در زمینه پولهای ناپاک حاصل شده در سینما، همکاری با بهروز شعیبی، تحلیل شخصیت حشمت فردوس، پیشینه سریال ستایش، دوران زندگی مرحوم ایرج قادری و در عین حال گریمی که بر روی بازیگر نقش ستایش انجام گرفت، توضیح داد.
این هنرپیشه در خصوص سریال ستایش بدین شکل شرح داد:
در این اثر با دو شخص سعید نام همکاری کردم. به باور من مطلبی نویسندهای است که تاکنون کسی را همچون او ندیدم که تا این اندازه عبارتهای قصار، تکه کلام و نصحبتهای اندرزگونه از او در گوشیهای مردم و مخاطبین دیده شده و ارتباط مستقیمی با من داشته باشد.
من در معابر عمومی و خیابانها در کنار مردم بوده و عکسالعملهای آنها را مشاهده میکنم. چیزهایی که در این سریال بیان شده نیز حالت کلیشهای و شعار گونه بوده و او مطالب صحیح تربیتی و اخلاقی را در میان مردم جلوهگر کرده است. چرا که مخاطب با دیدن آنها مجذوبشان شده و در زندگی به کار میگیرد.
در این میان زرین کوب نیز به عنوان تهیه کننده دارای رویکرد ملایم و با صبر و شکیبایی زیاد است که در این اثر با تعداد زیادی هنرپیشه، با ملایمت و آرامش پاسخگوی همه بود.
با توجه به اینکه سعید سلطانی پیش از این به عنوان آموزگار فعالیت میکرد، شناخت کامل و دقیقی از جامعه داشته و به آنها عشق میورزد. من در دکوپاژهایش مشاهده کردند که تا چه اندازه به آیین و جریانات سرزمینمان ایران ارزش قائل است. مجموعه ستایش در شیوه زندگی ایرانیان دستاورد خوب و موفقی داشته است.
یک زن ۴۰ ساله چطور باید پیر کرد؟
در ادامه گفتگو زرین کوب به عنوان تهیه کنندهای که مجموعه ستایش را تا فصل سوم تهیه کرده و به روی آنتن برد، در این گفتگو در کنار ما شرکت داشت.
او در خصوص حاشیههایی که مربوط به گریم نقش ستایش در این سریال ایجاد شده بود، بیان نمود:
متوجه شدیم. به اعتقاد من مردم و مخاطبانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، فصل اول و دوم این سریال را به طور کامل تماشا نکرده و اشراف دقیقی نسبت به جریان داستان ندارند.
به طوری که در شبکههای مجازی تصویر هنرپیشه نقش ستایش فصل اول را در کنار چهره او در فصل سوم قرار دادهاند. با توجه به موقعیت و ویژگیهای هنرپیشه، لازم بود که او را با چالشها و سختی های زندگی به نمایش در میآوردیم.
زمانی که نزدیکترین شخص زندگی شما متهم به یک قتل ناخواسته میشود، به طور طبیعی اضطراب شما را به هلاکت میرساند.
در آن شرایط زندگی با هویت یک فرد دیگر به مراتب آسانتر است. ولی هم اکنون موقعیت زندگی به مراتب بهتر شده است. به نظرتان چطور میتوان یک زن در سن ۲۰ سالگی را به عنوان یک زن ۴۰ ساله پیر نشان داد؟
او در جواب به این مطلب که آیا نوع گریم مربوط به موضوعات نرگس محمدی بوده است، پاسخ داد:
در کادر و مجموعه ما در قبال خواستههای دو طرفه میان هنرپیشگان و دست اندرکاران تولید، نمی خواهم هیچ یک از آنها تقاضاها و درخواستهای غیر معقول نداشته باشند.
در این هنگام داریوش ارجمند متذکر شد:
هم اکنون میتوانید بسیاری از هنرپیشگان زن کشورمان را مشاهده کنید، در حالی که در سن پنجاه سالگی هستند، ولی به علت قرار گرفتن تحت کارهای زیبایی و بوتاکس، بسیاری از چروکهای پوستشان محو شده است!
این هنرپیشه در ادامه افزود:
من در طول فعالیت حرفهای خود در کنار بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان سینمای ایران همکاری کردم. هم جوانان و هم اساتید ارزشمندی که در رأس آنها استاد ناصر تقوایی وجود داشته و یکی از مهمترین افتخارات من در سرتاسر سالهای هنرپیشگی ام، فیلم ناخدا خورشید است که در کنار ایشان هم کار کردم.
شیوه کاری که او انجام داده و در عین حال شرافت، بزرگمردی، ادراک، بینش و آگاهی که او برخوردار بود را تاکنون در کسی ندیدهام. هم اکنون موقعیت به این شکل بوده و اجازه ندادند یا میسر نشد که تقوایی باز هم به کار خود ادامه دهند.
او توانست مجموعه تلویزیونی کمدی دایی جان ناپلئون را بسازد. با وجودی که هم اکنون افراد طناز زیادی فعالیت دارند، ولی هنوز نتوانستند یک برداشت همتراز با او تهیه کنند.
او اضافه کرد:
ممکن است مشکل من چنین باشد نخستین کاری که به صورت حرفهای در عرصه سینما به انجام رساندم، در محضر یک استاد بوده و این مطالب را به من آموخت.
حتی به شیوهای مرا جهت فعالیت در سینما درس داد که در سالهای بعد در همکاری با برخی از کارگردانها دچار مشکل شدم. تقوای انسان بینظیر و باسوادی است و انشاالله در هر کجا که هست، خداوند نگهدارش باشد.
مرور همکاری با داود میرباقری:
هنرپیشه نقش مالک اشتر در سریال امام علی خاطرنشان کرد:
به مدت ده سال در کنار آقای میرباقری این سید عظیم الشأن همکاری کرده و در آثار مختلفی در حوزه تئاتر، سینما و مجموعه تلویزیونی برای او ایفای نقش نمودم.
در مبحث شیعه ما اشتراکات زیادی با یکدیگر داشته و هر دوی ما شناخت کاملی نسبت به باورها و اعتقادمان داشتیم. به طوری که به سرعت با یکدیگر سازگار شده و درک متقابلی به هم پیدا کردیم.
همچنین در یک فیلم کمدی همچون آدم برفی طرز فکر و باورهایمان در یک جهت بوده و این امر موجب شد کارهای ما به سرانجام و موفقیت برسد. آرزو میکنم در هرجا که هست پیروز بوده و به کار ادامه دهد و تندرست باشد.
این هنرپیشه در خصوص فیلم سینمایی کشتی آنجلیکا بیان کرد:
بزرگ نیا کارگردانی است که بسیار اندیشمند بوده و به صورت گزیده کار میکند. او در هر سه یا چهار سال تنها یک فیلم را تهیه میکند، ولی واقعاً فیلم میسازد!
در کشور ایران کسی مثل او وجود ندارد که همانندش فیلمهای بیگ پروداکشن هدایت و اداره کند. او توان و انرژی زاید الوصف و باورهای ویژهای داشته و از آنجا که مهارت زیادی در کارش دارد، به موفقیت میرسد.
او در خصوص سریال به سوی افتخار معتقد بود:
من کارهای زیادی را در عرصه تلویزیون به انجام رسانده و در کنار سیروس مقدم نیز همکاری کردم. من در آنجا به عنوان یک شخص فوتبال دوست کار کرده و در زمینه این ورزش مطالبی داشتم، حتی خودم به بازنویسی این مجموعه پرداختم.
بسیاری از مشکلات و چالشهای رایج در فوتبال، در حدود هفده الی هجده سال پیش در این مجموعه عنوان گردید.
مجموعه مسافر ری هم که به اعتقاد من نقش متمایز و در خصوص یک مرد کهنسال ملایم و اهل گفتگو و اعجاز بوده است.
بسیاری از افراد از من سوال میکنند، چنانچه او امام است پس چه معجزهای دارد؟
در جواب گفتم یک شخص ۷۵ ساله را به من نشان بده، من به او یک بنز ۵۰۰ می دهم از سامرا به ری بیاید! اگر کسی را پیدا کردید!
داریوش ارجمند بیان داشت چنانچه من به ثبت خاطراتم بپردازم، سنگ قادر نیست به روی سنگ بند شود!
هنرپیشه فیلم سینمایی سگ کشی با بررسی و یادآوری برخی از تهدیدها و خطراتش در شبکه تلویزیون بیان کرد:
چنانچه خاطرات سینمایی من منتشر شود، من فقط ۵ هزار فیش از آنچه بر من در سینمای گذشته است، دارم و این کار را برای روزی گذاشته ام که سنگین تر است.
از قلم بلند کنم. چرا که اگر تصمیم بگیرم هم اکنون برای نوشتن این کتاب اقدام کنم، احتمال دارد بسیاری از معادلات به هم خورده و سنگ روی سنگ بند نشود. چرا که من بسیار آشکار و بدون پرده سخن گفته و همه به اخلاق من آشنا هستند.
ماجرای استمی که به ناصر تقوایی در «کوچک جنگلی» شد:
داریوش ارجمند در خصوص مجموعه کوچک جنگلی اظهار داشت:
اجحاف و ستم زیادی به آقای تقوایی در سریال کوچک جنگلی وارد شد. در آن هنگام من به تازگی از کشور فرانسه بازگشته و او بازیگر خودش را برگزیده بود.
پس از دیدن من بسیاری از محاسبات خود را به هم زده و در نهایت نقش میرزا کوچک خان را به من پیشنهاد داد.
من به مدت یک ساعت یا چهل و پنج دقیقه در این شخصیت ایفای نقش کردم.
سریال مذکور واقعاً حیرت انگیز بوده و حتی خود تقوایی اعتراف میکرد این سریال به منزله وصیتنامه من است.
به طوری که او همه توان و ظرفیت خود را جهت تهیه سریال کوچک جنگلی رف کرده و من تصور میکردم چنانچه این اثر به چاپ برسد و همسرش نیز در پی منتشر کردن فیلمنامه این سریال بود، در حقیقت به منزله یک دوره آموزشی فیلمنامه نویسی و سینما محسوب میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا سرعت پایین تقوایی باعث جایگزین شدن کارگردان دیگری در آن کار شد، بیان کرد:
به هیچ وجه موضوع سرعت پایین تقوایی در میان نبود. برخی از افراد درصدد تهیه این سریال بوده و معتقد بودند ما فکر میکنیم در نهایت این سریال پنجاه میلیون تومان خرج داشته باشد، صحبت کرده و میدهیم این اثر را بچههای خودمان تهیه کنند!
من این مطلب را در خاطراتم درج خواهم کرد. چنانچه سریال کوچک جنگلی تهیه شد، عرصه تلویزیون متحول میشود. نمیدانم به چه علت به او پیشنهاد کار ندادند. آثاری که او برای حوزه سینما و تلویزیون تولید کرد، بسیار بیشتر از این دوستان است.
سریال «به سوی افتخار» را خودم بازنویسی کردم:
این هنرپیشه در خصوص کار به همراه سیروس مقدم چنین بیان کرد:
سریالهای پلیس جوان، روزهای زندگی و شیخ مفید را با سیروس مقدم همکاری کردم. او شوهر خواهر ناصر تقوایی بود. از هنگامی که من در سریال کوچک جنگلی کار کردم، شناختی نسبت به او داشتم.
سپس که او در حوزه تلویزیون شروع به فعالیت کرد، در پی من آمده و متنی را در زمینه فوتبال به من ارائه کرد. این متن ناتمام و ناقص بوده و جایی برای صحبت نبود. لذا او پذیرفت که بازنویسی این کار را من انجام دهم.
من در شهر مشهد شروع به نوشتن کرده و در آنجا آپارتمان کوچکی داشتم که او به آنجا آمده و به تدریج متن را در خصوص مسائل فوتبال و افراد حاضر در آنجا آماده کردیم. انتظار نداشتم که در این زمینه حق الزحمهای به من ارائه شده و یا اینکه نامم درج شود.
او در ادامه افزود:
سرانجام این سریال تهیه شده و از طرف مخاطبین استقبال خوبی برایش صورت گرفت. حتی اهالی مناطق شمال کشور بسیار به این مجموعه علاقه داشته و من را با عنوان هادی خضوعی به یاد میآوردند.
هرچند که این اثر بسیار موفق بود، ولی مختصر در خصوص آن گفتگو شد. فوتبال کشور ما یک جنبه سیاسی داشته و حتی به واسطه آن جبههگیری میکند. به طوری که در جریان انتخابات نیز مسئله آبیته و قرمزته بیان میشود.
به این ترتیب ما در این مجموعه رویکردهای نادرست و اشتباهی که در فوتبال وجود داشت را به تصویر کشیدیم. در حال حاضر برخی از افراد شهامت یافته و در این موضوعات سخن میگویند.
همچنین در خصوص درآمدهای نادرست و آلوده سینما نیز به تازگی صحبت شده است. من نیز گفتگویی را در این زمینه انجام دادم که مسئولین تلویزیون به آن واکنش نشان دادند. در شرایطی که روی صحبت من با تلویزیون نبوده و در تلویزیون پولی وجود ندارد که بخواهد تمیز یا کثیف باشد!
نقطه آغاز «ستایش»:
زرین کوب در زمینه آغاز سریال ستایش بیان کرد:
پیشنهاد و طرح این سریال در حدود ده یا یازده سال قبل در یک گفتگو با یک نویسنده به ذهنم خطور کرد. لذا ما این طرح را پرورش داده و در جهت نگاشتن یک موضوع داستانی حرکت کردیم.
طرح مذکور بنا و ساختاری متشکل از سریال ستایش فعلی بوده است. با توجه به شیوه عملکردم، پیش از آنکه فیلمنامه را به کارگردان ارائه دهم، در آن دوران هم در پی یافتن یک کارگردان برای این حکایت بوده و به زنده یاد ایرج قادری مراجعه کردیم.
آنها به مطالعه طرح پرداخته و نظراتشان را بیان کردند. ایشان سبب آشنایی ما با نویسندهای شد که توانست سه فصل از سریال ستایش را مدیریت کرده و به پیش ببرد. او پیش از سریال ستایش مجموعه ماه و پلنگ را برای شبکه سوم سیما نگاشته بود و بدین شکل شد که آقای مطلبی به ما ملحق شده و به نوشتن این سریال پرداخت.
او در ادامه گفت:
ما فکر میکردیم با یک مجموعه سیزده قسمتی مواجه هستیم. زمانی که زنده یاد ایرج قادری دچار کسالت شد، به من گفت شخص دیگری را در ازای او قرار دهم. لذا به کارگردان تازه گفتیم که این سریال مشتمل بر سیزده قسمت است. ولی هنگامی که تولید را آغاز کردیم، نوشتن فیلمنامه ادامه یافته و هم اکنون دارای یک سریال با صد و دوازده قسمت هستیم.
عامل اینکه سریال ستایش تا سومین فصل تولید شد، به این علت بود که نویسنده کار در هنگام نگاشتن یک متن ۱۱صد و دوازده قسمتی دارای شخصیتی بود که داشتن جذابیت در این حکایت برای او بسیار مهم و قابل توجه بود. لذا در این کار فواصل ایجاد میکرد که به این ترتیب جذابیت بیشتری به آن بخشیده و سریال ستایش در حقیقت یک ملودرام اجتماعی متصل است.
این تهیه کننده اذعان داشت:
بعید میدانم مجموعهای در تلویزیون داشته باشیم که بتواند یک مخاطب را با خود به پای تلویزیون بنشاند! زمانی که این سریال شروع شد، یک نوجوان در سن پانزده سالگی در کنار اعضای خانواده به تماشای آن مینشست، هم اکنون حتی افراد سن ۲۵ به بالا مخاطب و بیننده این سریال شده که تلاش میکند دغدغهها و آشفتگیهای جوانان را به تصویر بکشد.
همکاری داریوش ارجمند با سازندگان «ستایش» چگونه شکل گرفت:
در ادامه گفتگو داریوش ارجمند در خصوص ملحق شدن به بازیگران مجموعه ستایش بیان داشت:
زنده یاد ایرج قادری چندین مرتبه جهت ایفای نقش در فیلمهایش از من دعوت کرده بود که نپذیرفتم. این بار به من گفتند که او دچار کسالت و بیماری بوده و در حال تهیه سریال است، بهتر است قبول کنی.
او مشغول انجام شیمی درمانی بوده و چهره و احوالش به هم ریخته و بسیار ناراحت کننده بود. به هر صورت من در این اثر وارد شدم. آقای قادری دار فانی را وداع گفته و شخص دیگری آمد که خانمش درگذشت و سرانجام این کار به آقای سعید سلطانی واگذار گردید.
سرور و شادمانی من از همکاری در این پروژه آشنا شدن با سعید مطلبی بود. در طی سالها کار در این عرصه تاکنون نویسندهای را مشابه او ندیدم که اشراف و شناخت کامل نسبت به افراد، شیوه زندگانی و ارتباطات اجتماعی آنها داشته باشد. او در همه زمینهها شناخت و آگاهی کاملی دارد.
هر نقشی بازی کردم از قبل بلد بود!
او اظهار داشت:
هنگامی که نقش اسی دربه در را نقش آفرینی کردم، من بزرگ شده میدان فوزیه بوده و به کار خودم مهارت دارم. زمانی که در سریال امام علی حضور یافتم، بعدی از وجود من که در شاگردی علی شریعتی پرورش یافته و موضوعات تاریخی و مذهبی را مطالعه کرده، در آنجا جلوهگر شد.
شادمانم که مهارتها و آگاهیهایم در همه جا همراهم بوده است!
من فردی هستم که نقشها و شخصیتهایی را به نمایش گذاشتم که فاصله و اختلافات زیادی با خود واقعی من داشتند. در فیلم مرضیه نیز من نقش یک جراح را ایفا کردم.
من به شدت از دوباره کاری در آثار بیزار بوده و تاکنون هیچ چیزی را دو بار اجرا نکردم. با وجودی که من یک بازیگر هستم ولی کاملاً میپذیرم که تمام این موضوعات نتیجه نگاشتن و تولید بوده که سرانجام بتوانم از این موقعیت صحبت کنم. ولی علت اصلی خوشحالی من از همکاری در مجموعه ستایش، به علت وجود سعید مطلبی میباشد.
این هنرپیشه گفت:
سعید سلطانی نیز به عنوان یک کارگردان ایرانی فعالیت میکند. مطالبی را در خصوص او شرح دادم که بسیاری از افراد با من تماس گرفتند که چرا اینگونه گفتی؟
با توجه به اینکه او شناخت کاملی نسبت به شیوه زندگی ایرانی دارد، رویکرد او کاملاً ایرانی بوده و من به دکوپاژهای او علاقه دارم. از همین جهت همکاری با مطلبی نیز برایم جذاب و دوست داشتنی است.
داریوش ارجمند به صراحت گفت:
پس از گذشت شش ماه از آغاز کار، مطلبی در سکانسی که من به منزل ستایش وارد میشوم، یک روز مرا به استودیو برده و بیان داشت لازم است در اینجا یک جمله افزوده شود.
در حقیقت زندگی او با سریال ستایش بود. مطالب و رویکردهایی که او از نظر تربیتی و فرهنگی در سه فصل از این سریال قرار داده بود، ارزش و اهمیت زیادی دارد. جریانی که یک پدر علاقه دارد نخستین فرزندش پسر باشد، سر این موضوع ممکن است در بسیاری از نقاط دنیا رایج بوده و حتی در کشورها و مناطق چین، آفریقا و آلاسکا نیز مشاهده شود. چرا که برخی مواقع پدرها در سنین جوانی رحلت کرده و در این شرایط پسرها بودند که به اداره و هدایت خانواده میپرداختند. لذا دیگران این مطلب را به منزله یک اشکال میشناختند.
او درباره نقش حشمت فردوس گفت: مطلب شخصیت مردی را نوشت که لات و اوباش است. لاتی که طبق گفته مرحوم امام خمینی رحمت الله نه شرابخواره، نه زن درباره، نه زورگیر، نه قمارباز.
او در زندگی نه دارای همسر دوم و نه معشوقه است. بلکه در عین حال دارای یک خانواده متحد و قانونمند بوده که موجب میشود او برایم خوشایند باشد. همواره او حقه و فریبی را در آستین دارد.
فکر نمی کردم حشمت فردوس اینقدر شیرین از آب درمیآید:
در تکمیل این صحبت زرین کوب افزود:
من هم تصور نمیکردم حشمت فردوس تا این اندازه جذاب و خوشایند برای مخاطب باشد. و این موضوع برگرفته از ادراک و استنباط آقای ارجمند از درام است. با ادای احترام به همه هنرپیشگان، به نظر من این سریال بر اساس نقش حشمت فردوس میچرخد.
داریوش ارجمند در خصوص تکه کلام «افتاد» از این شخصیت گفت:
در متن اول دیالوگی هست که حشمت خطاب به همسرش چیزی را گفته و در ادامه تاکید میکند که افتاد؟ پس از آن این کلمه حرقهای را در ذهن من ایجاد کرده و به نظرم رسید که لازم است این واژه به شیوه دیگری نیز استفاده شود. من به شیوههای متفاوت تمرین کرده و اجرا کردم تا در نهایت این بازی را به نمایش گذاشتم.
زرین کوب در ادامه اظهار داشت:
مطلبی که در اینجا مطرح میکنم با استناد به مدارک موجود و بازتابهایی است که دریافت شده است، به نظر میرسد مجموعه تلویزیونی ستایش، پربینندهترین سریالهای درام تلویزیونی در طی بیست سال گذشته محسوب میشود و این موضوع که در این دوره سریال در قسمت دوازدهم چنین گنجایشی دارد، بیننده موجب حیرت ما شد. مخاطبان زیادی برای این سریال وجود داشته و این موضوع ناشی از مضمونی است که در این سریال دیده میشود.
فرزندان:
پسر کوچکم به اسم امیرسام در دانشگاه بریتانیا در رشته سینما شاگرد اول بوده و پیش از مهاجرت از ایران بازیگری را تجربه کرد. ولی اولین فرزندم امیر یل در ایران ماندگار شده و رشته بازیگری را ادامه داد.
دخترم یلدا نیست پس از آنکه تحصیلات خود را در کشور مالزی به پایان برده ایران بازگشته و دکتر دندانپزشک است. ولی هم اکنون به رشته نقاشی پرداخته و همچنین آموزگار زبان انگلیسی است. لذا در همان کشور با یک ورزشکار بسکتبالیست ایرانی ازدواج کرد.
شاهنامه و سه نقش بیادماندنی:
من بسیار به شاهنامه علاقه داشته و کاملا به همه داستانهای آن آشنا هستم. چرا که از بیست سال گذشته آن را در دست داشته و میخوانم. در سالهای تحصیل در دانشگاه نمایشنامهای را در خصوص مرگ رستم نگاشتم.
من به شدت علاقه داشتم که در چند شخصیت ایفای نقش کنم: رسکبیر و مالک و بسیار مسحورم که توانستم در همه آنها بازی در میان نقشهایی که به نمایش گذاشتم، هر یک از آنها مطالب زیادی جهت ارائه داشته و حتی در تنگناترین شرایط زندگی هم نقشی را قبول نکردم که برایم پذیرفتنی نباشد.
تأثیرگذارترین شخصیتها:
همه وجود دکتر علی شریعتی برای من خاطره انگیز است. تنها رویداد و خاطره ایدهآل من چنین بود که در کلاس درس استاد شریعتی حضور داشتم.
عوامل زیادی در زندگی من موثر بوده است. در وهله اول مادرم که یکی از نوازندگان بینظیر تار بوده و در سالهای کودکی حتماً لازم بود که ساز مادرم را در دست گرفته و سپس میخوابیدم. حتی تا واپسین روزهایی که من در شهر مشهد در زمینه تئاتر فعالیت داشتم، هر یک از شبها مادرم یک جایزهای برای من مهیا میکرد.
دومین شخص تاثیرگذار زندگی ام، یکی از آموزگارانم به اسم آقای اقبال بود که در سالهای تحصیل در مقطع متوسطه، تشویق و حمایت زیادی از من کرد.
در عین حال یکی از دوستانم به اسم خسرو هوشیار که دانشجوی رشته ادبیات در دانشگاه بوده و من به علت او رشته ادبیات را انتخاب کردم.
پس از آن به علت گرایش خودم رشته تاریخ را دنبال کرده و در آنجا به شاگردی دکتر علی شریعتی درآمدم. پس از آن دریافتم دکتر شریعتی نقش به سزا و عمیقی را در طرز فکر، دیدگاه و شیوه رفتاری من داشته است.
من فقط شاگرد غیر سیاسی او بودم. چرا که در نظر همگان شریعتی یک شخصیت سیاسی بوده و من معتقدم ماندگاری و پایدار بودن بر اساس رویکرد فرهنگی او بوده، نه علایق سیاسی اش …
ماجرای مشاوره فرهنگی به باشگاه استقلال:
من در سالهای تحصیل در دبیرستان به عضویت تیم فوتبال درآمده و در زمانهایی که دبیرستان ما در رشتههای فوتبال، بسکتبال و پینگ پنگ به قهرمانی رسید، من در آن تیمها حضور داشتم. به طوری که در رشته پینگ پنگ مقام سوم را در دانشگاه مشهد کسب کردم.
ورزش به عنوان یکی از رویکردهای فرهنگی محسوب شده و از آنجا که خودم هوادار تیم فوتبال استقلال و رنگ آبی هستم،از سوی آقای دکتر افشارزاده مدیرعامل پیشین تیم استقلال من در جایگاه مشاور فرهنگی این باشگاه منصوب شدم.
این موضوع برای من افتخارآمیز است که در این عنوان فعالیت کرده و با صراحت بیان میکنم به واسطه پول، اعتبار و دیگر عوامل به ورزش روی نیاوردم.
شیفته سفر کردن:
همه جای ایران سرای من است. من دلبسته و عاشق جای جای خاک سرزمینم از مناطق کویر تا جنگل پر از درخت هستم. ولی افزون بر همه آنها به شدت دلباخته کویر میباشم.
مراحل تصویربرداری فیلم جستجوگر و سریال مسافری از وی را من در بم گذراندم. در آنجا مشاهده کردم که نخل و درخت پرتقال در مجاورت یکدیگر بزرگ شده و قد کشیدند. در کدام منطقه از جهان شما میتوانید چنین مناظری را مشاهده کنید به استثنای ایران؟
موسیقی و خوانندگان مورد علاقه او:
من به موسیقی علاقه داشته و در همه آهنگها با هر سبکی دوست داشته باشم، به زیبایی میخوانم. تقلید و دنبالهروی برایم خوشایند نبوده و از ترانههایی که جهت سرگرمی و تفریح خوانده میشود، بیزارم. در بین خوانندگان به آثار همایون شجریان، محمد نوری، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و دیگر دوستان علاقه دارم.











































