درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی

موضوع این مقاله درباره ی درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی در پزشکی می باشد که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم. همچنین این موقعیت افراد را به وضعیت حاد می رساند، تا جایی که ممکن است موجب مرگ آن ها بشود. پس مطالب مقاله را با دقت دنبال کنید.

عمل جراحی ساسی بای پس معده دارای چه شرایطی است؟

بهترین بیمارستان برای درمان سرطان مری کجاست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

که عبارت اند از:

  • مقدمه
  • کتواسیدوز دیابتی چیست؟
  • علت کتواسیدوز دیابتی چیست؟
  • چرا به کتواسیدوز دیابتی مبتلا می شویم؟
  • کتواسیدوز دیابتی چه علائمی دارد؟
  • درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی چیست؟

همه ی کسانی که به بیماری دیابت دچار هستند باید مراقبت های لازم را انجام بدهند تا به درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی دچار نیازی نداشته باشند.

زیرا کمبود انسولین در بدن اصلا نشانه ی خوبی نیست، چون باعث می شود اتفاقات ناگواری در بدن بیماران دیابتی رخ بدهد که در ادامه مقاله به شما شرح خواهیم داد.

علت سرگیجه بعد از عمل اسلیو را در مقاله فوق بخوانید.

کتواسیدوز دیابتی چیست؟

کتواسیدوز دیابتی چیست؟
کتواسیدوز دیابتی چیست؟

قبل از اینکه راجع به درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی صحبت کنیم بهتر است بدانید این وضعیت چیست و چگونه به وجود می آید.

اگر در بدن شما حجم انسولین پایین بیاید عوارض جدی و خطرناکی ایجاد می شود، چون زمانی که میزان انسولین دریافتی بدن پایین باشد، بدن سعی می کند تا با تجزیه کردن چربی های موجود کمبودهای خود را جبران کند. اما این عملکرد بسیار خطرناک می باشد و عوارض فراوانی برای بیماران به دنبال دارد.

این حالت از عوارض جدی و حاد در دیابت نوع اول است و حتی در برخی موارد در دیابت نوع دوم نیز این مورد مشاهده می شود پس درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی بسیار حائز اهمیت می باشد. .

دلیل ایجاد این عارضه ی مرگبار آن می باشد که حجم قند خون در بدن بیمار به شدت بالا می رود و باعث می شود که تولید ماده های اسیدی در بدن مریض ها بیشتر شود، بنابراین افزایش حجم این مواد اسیدی می تواند به میزان شایان توجهی خطرآفرین باشد.

چون بدن بیماران برای اینکه انرژی مورد نیاز خود را تامین نماید به مقدار زیادی انسولین احتیاج دارد تا بتواند گلوکزهای موجود در بدن را به راحتی بسوزاند، پس اگر حجم انسولین کم باشد بدن به سلول های چربی خود حمله می کند و با تجیزیه آن ها سعی می کند کارکرد بدن را به درستی پیش ببرد اما موضوعی که خطرناک است مواد کتونی هستند.

همان طور که در بالا گفتیم به دلیل اسیدی بودن تجمع بیش از اندازه آن ها در بدن باعث می شود که بیماری دیابت غیرقابل کنترل شود. البته مقدار کمی از این مواد اسیدی از طریق ادرار بیماران دفع می شود که کافی نیست و باز هم حجم زیادی در بدن بیمار باقی می ماند.

هر چقدر که مواد کتونی در بدن بیماران بیشتر شوند سلامتی افراد بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می گیرد و کنترل بیماری سخت تر می شود.

چون این مواد در درجه ی اول فرد را مسموم می کنند و سپس عوارض بیماری بیشتر می شود. اما دقیقا به همین وضعیت موجود برای بیماران کتواسیدوز دیابتی می گویند.

یکی از عارضه هایی که در این حالت به وجود می آید دفع قند اضافی بدن از طریق ادرار می باشد؛ زیرا به حدی حجم این ماده در بدن بیماران زیاد می شود که بدن هیچ راه دیگری برای تخلیه ی آن ندارد.

قرص نیلفورمین برای چیست؟

درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی چیست؟

درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی چیست؟
درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی چیست؟

حال که با علل مختلف بروز این بیماری آشنا شدید شایسته است شیوه های درمانی آن را با هم بررسی کنیم. چون دانستن آن ها کمک زیادی به بهبود شما می کند.

یکی از روش های درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی این می باشد که پس از تشخیص بیماری باید بیماران به صورت فوری بستری کنند. تا اقدامات لازم برای بهبود آن ها با سرعت بیشتری انجام شود.

به عنوان مثال همان گونه که در پاراگراف های قبلی گفته شد بیماران پس از ابتلا به این عارضه در مدت زمان کوتاهی آب بدن خود را از دست می دهند.

پس در درجه ی اول باید این کم آبی را جبران کرد. برای همین منظور پزشکان از طریق دهان مریض یا عروق خونی او سعی می کنند تا کمبود آب بدن آن ها را به سرعت حل کنند. تا عملکرد سلول های بدن به حالت نرمال برگردد.

پس از تنظیم کردن آب بدن که در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. نوبت کنترل کردن الکترولیت های موجود در خون می باشد که جزو مواد معدنی هستند. از بارهای الکتریکی زیادی برخوردار هستند که کلرید، پتاسیم و سدیم جزو این بارها می باشند.

به طور طبیعی با کم شدن حجم انسولین در خون میزان الکترولیت ها کم می شود. که برای سلامتی و کارکرد بهتر بدن ضروری هستند.

بنابراین این مواد را ایضا از طریق رگ به بدن بیمار تزریق می کنند تا کمبودهای بدن او به خوبی جبران شود. همچنین در کنار این اقدامات مهم باید به صورت دقیق کارکرد اعضای مهم بدن توسط پزشکان بررسی شود. چون که پزشکان باید نتایج درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی را هر لحظه کنترل کنند. تا از بهبود شرایط بیماران اطمینان حاصل نمایند.

علاوه بر درمان های دارویی گفته شده باید میزان هورمون انسولین در بیماران ایضا تنظیم شود. برای همین از طریق عروق حجم زیادی از این هورمون را به مرور زمان به بدن بیماران وارد می کنند.

تا شرایط جسمی آن ها به شتاب بیشتری بهبود پیدا کند. معمولا دوز تزریقی این هورمون برای مریض ها پایین می باشد. تا به بدن آن ها به یکباره شوک وارد نشود و کمبودهای آن ها به آرامی جبران شود.

قرص اگزناتید برای درمان چه بیماری هایی تجویز می شود؟

تزریق انسولین کاملا به بدن مریض ها بستگی دارد، چون حجم قند خون آن ها باید قطعا به عددی پایین تر از ۲۰۰میلی گرم برسد.

تا بیمار از شرایط حاد و خطرناک به سلامتی گذر کند. در این صورت تزریق انسولین وریدی به پایان می رسد. پزشکان باید از طریق زیر جلدی به ادامه ی تزریق این هورمون بپردازند. تا وضعیت جسمی و عمومی بیمار به حالت طبیعی برگردد و خطر رفع شود.

پس از انجام درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی نوبت به انجام آزمایشات مختلف می رسد که بسیار ضروری هستند. وضعیت بیماران را به طور دقیق تری نشان می دهند. بنابراین پزشکان اقدام به نوشتن و انجام آزمایشات گوناگون برای بیماران می کنند. تا هم از کمبودهای بدن اطلاع حاصل نمایند و هم علت به وجود آمدن این عارضه در آن ها را متوجه شوند.

تا در دفعات بعدی به راحتی بتوانند از بروز آن جلوگیری کنند. درمان دارویی گفته شده ممکن است پس از مشاهده نتیجه آزمایش ها باز هم ادامه پیدا کند. تا بیمار کاملا سلامتی خود را به دست بیاورد.

فرق اسلیو معده با بای پس چیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

علت کتواسیدوز دیابتی چیست؟

علت کتواسیدوز دیابتی چیست؟
علت کتواسیدوز دیابتی چیست؟

حال که با نحوه ی ایجاد این وضعیت حاد پزشکی آشنا شدید بهتر است علت های به وجود آمدن آن را نیز یاد بگیرید تا بتوانید از ایجاد آن پیشگیری کنید و سلامتی خود را همیشه در سطح مطلوبی حفظ کنید.

علت ایجاد این بیماری می تواند آن باشد که بدن بیماران با سرعت قابل توجهی به سلول های چربی حمله کند که این اتفاق توسط کبد شما انجام می شود، چون کبد به صورت خودکار پیام گرسنگی از سلول های بدن دریافت می کند؛ زیرا انرژی بدن در صورت کمبود انسولین تحلیل می رود.

کبد سلول های چربی را تخریب می کند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز خود را بسازد و کارکرد خویش را ادامه بدهد. اما در موارد دیگر ممکن است

کبد شما قند بالایی در بدنتان بسازد و وارد خون شما کند. که باز هم موجب ایجاد وضعیت کتواسیدوز دیابتی خواهد شد.

نام دیگر قند خون گلوکز می باشد که در برخی مواقع ممکن است بدن بیماران نتواند این ماده ی مهم را به سلول های خویش وارد کند. چون تک تک سلول ها برای اینکه عملکرد بالاتری داشته باشند به گلوکز احتیاج فراوانی دارند. این ماده برای آن ها مانند یک منبع انرژی قدرتمند عمل می کند، همچنین سلول ها برای ادامه ی حیات خود به سوخت این انرژی نیاز دارند.

اگر مراقبت های لازم را انجام بدهید جای نگرانی نیست و به این عارضه هرگز دچار نمی شوید. اما اگر به این بیماری مبتلا شدید باید درمان های دارویی کتواسیدوز دیابتی را جدی بگیرید که در مطالب بعدی برایتان شرح می دهیم.

چرا به کتواسیدوز دیابتی مبتلا می شویم؟

چرا به کتواسیدوز دیابتی مبتلا می شویم؟
چرا به کتواسیدوز دیابتی مبتلا می شویم؟

همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید علت های ایجاد این بیماری را با هم مرور کردیم و بهتر است در این مطلب به دلایلی که باعث می شوند بیماران به این عارضه دچار بشوند بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

اگر فکر می کنید که فقط بیماری دیابت به تنهایی باعث ایجاد این موقعیت خطرناک می شود سخت در اشتباه هستید! چون احتمال دارد هر نوع بیماری یا عفونتی که بیماران دچار آن شده اند سبب شود تا هورمون های به خصوصی در بدن آن ها ساخته شود.

این هورمون ها ممکن است آدرنالین یا کورتیزول و یا انواع دیگری از آن ها باشند. که هورمون های دیگر بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. حتی امکان دارد میزان کارآیی آن ها را بسیار پایین بیاورند. مانند هورمون انسولین که ممکن است در مجاورت با هورمون های نام برده شده به طور کامل در بدن خنثی شود و هیچ عملکردی برای سلول ها نداشته باشد.

همچنین عارضه هایی مانند پنومونی و عفونت های ادراری یکی دیگر از دلایل اصلی ایجاد این بیماری هستند. گاهی اوقات احتمال دارد اشخاص دیابتی به درستی تحت درمان با انسولین قرار نگیرند.

در واقع تزریق این هورمون به بدن آن ها به طور کامل و صحیح انجام نشود. که در این صورت سبب بروز کتواسیدوز دیابتی خواهد شد. چون طی این فرآیند میزان انسولین بدن کم تر از حد مجاز می شود.

عوامل بسیار دیگری نیز هستند که ممکن است در ایجاد این بیماری مرگبار تاثیر کمی داشته باشند. مثلا کسانی که آسیب های روحی و جسمی را تجربه کرده اند بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به این وضعیت قرار دارند. در کسانی که سکته های قلبی و مغزی کرده اند ایضا همینطور است. به طور کلی سلامتی یکی از بهترین نعمات در زندگی همه ی ما می باشد، پس باید به خوبی قدر آن را بدانیم. برای حفظ آن مراقبت های لازم مانند درمان های دارویی کتواسیدوز دیابتی را انجام بدهیم.

همچنین اشخاصی که به مصرف نوشیدنی های الکی عادت دارند. بیشتر از میزان مجاز از آن استفاده می کنند نیز باید نگران ابتلا به این بیماری باشند. یا کسانی که همیشه مواد مخدر مصرف می کنند بهتر است بدانید که زودتر از افراد دیگر به این عارضه دچار خواهند شد. به خصوص اشخاصی که کوکائین را به میزان فراوانی مصرف می نمایند باید این نگرانی را داشته باشند.

اما مورد آخری که باید به آن اشاره کنیم استعمال برخی از داروهای مخصوص است که ادرارآور هستند. همچنین داروهایی به نام کورتیو استروئیدها یک مورد از آن ها می باشند. شما باید تمامی موارد ذکر شده در بالا را جدی بگیرید تا احتمال به وجود آمدن این بیماری را کاهش بدهید. برای این منظور در ادامه به درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی خواهیم پرداخت.

کتواسیدوز دیابتی چه علائمی دارد؟

کتواسیدوز دیابتی چه علائمی دارد؟
کتواسیدوز دیابتی چه علائمی دارد؟

نشانه های این عارضه ممکن است در مدت زمان کوتاهی ایجاد شوند. در عملکرد بدن اختلالات فراوانی ایجاد کنند. معمولا در ۲۴ساعت به طور کامل این علائم در فرد مبتلا ظاهر می شود.

چون یکی از علائم این بیماری تکرر ادرار می باشد افراد به طور طبیعی تشنگی شدیدی را تجربه می کنند. زیرا تکرر ادرار سبب می شود تا کم آبی در بدن شما به میزان فراوانی اتفاق بیفتد. به مرور حجم آن بیشتر شود که عوارضی جدی در پی دارد.

همچنین درد زیر شکم که یکی از علائم شایع این بیماری می باشد برای بسیاری از افراد رخ می دهد. در برخی مواقع بیماران به خاطر کم آبی بدن ممکن است سرگیجه بگیرند. یا احساسات دیگری مانند تهوع و استفراغ داشته باشند که کاملا طبیعی است. در اکثر بیماران چنین نشانه هایی ظاهر می شود.

داشتن احساس خستگی و ضعف نیز از دیگر نشانه های شایع در این بیماری می باشد. که به میزان بالایی در بدن بیماران خود را نشان می دهد و سلامتی آن ها را کاملا تحت الشعاع خود قرار می دهد. بنابراین با مشاهده ی این علائم باید آزمایشات گوناگونی را توسط دستگاه های پیشرفته و مخصوص انجام بدهید تا حجم قندخون شما مشخص شود.

همچنین اگر میزان قند خون و کتون ها در نمونه ادرار بیماران بالا باشد یکی از نشانه های اساسی این بیماری تلقی می شود. پس باید بلافاصله درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی را شروع کنید و جلوی تحلیل رفتن بدنتان را بگیرید.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله بهترین دکتر جراحی لاغری در اهواز و بهترین دکتر جراحی لاغری در شیراز را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *