چاقی مفرط به چه معناست

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چاقی مفرط به چه معناست و چه عوارضی را به همراه دارد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

با مطالعه مقاله چاقی مفرط به چه معناست، به پاسخ این سوال خواهید رسید. چاقی به طور کل عارضه ای خطرناک است و زمانی که از نوع مفرط باشد، خطرات آن بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر چاقی مفرط خطرناک ترین نوع چاقی است که در صورت ابتلا به آن، فرد احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را خواهد داشت.

در این مقاله قصد توضیح کامل چاقی مفرط را داریم. همچنین در مورد عوارض این نوع از چاقی، روش های درمان آن و هر آن چیزی که درباره این نوع چاقی باید بدانید، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله عوارض جراحی های چاقی را مطالعه کنید.

عناوین مقاله:

  1. چاقی مفرط به چه معناست؟
  2. چاقی مفرط به چه صورت محاسبه می شود؟
  3. چه دلایلی باعث ابتلای فرد به چاقی مفرط می شوند؟
  4. چاقی مفرط چه خطراتی دارد؟
  5. چه مسائلی احتمال ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می دهند؟
  6. درمان چاقی مفرط با چه روش هایی امکانپذیر است؟
  7. آیا می توان از چاقی مفرط جلوگیری کرد؟

چاقی مفرط به چه معناست؟

چاقی مفرط به چه معناست؟
چاقی مفرط به چه معناست؟

چاقی یکی از مشکلات شایع و فراگیر این روزهاست که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا به آن دچار هستند. این مشکل آن قدر فراگیر شده که در دنیای امروز به عنوان یک بیماری شناخته می شود.

در صورت ابتلا به آن، احتمال بروز بیماری های مختلف دیگر هم وجود دارد. این بیماری در درجات مختلف بروز می کند و بسته به شدت آن نوع درمان مشخص می شود. بنابراین مهم است بدانیم که چاقی مفرط به چه معناست.

چاقی چگونه اتفاق می افتد؟

چاقی چگونه اتفاق می افتد؟
چاقی چگونه اتفاق می افتد؟

چاقی به معنی وجود چربی بیش از اندازه در بدن افراد است. در حالت عادی بدن چربی مازاد ندارد، به این معنی که چربی تنها در قسمت‌هایی مانند سینه و … که بافت آن ها از چربی است، تجمع پیدا می کند. سایر قسمت های بدن چربی ندارند.

در صورتی که در هر کدام از قسمت های بدن جز اندام هایی که بافت آن ها از چربی تشکیل می شود، چربی تجمع پیدا کند، فرد ابتدا به اضافه وزن و سپس به چاقی مبتلا می شود.

اضافه وزن به معنی اضافه شدن مقداری وزن ناسالم به وزن طبیعی و مناسب بدن است. در این حالت احتمال ابتلا به بیماری کم است و درمان چندان مشکل نیست.

اما زمانی که وزن بیشتر می شود و از وزن نرمال و طبیعی به مقدار زیادی دور می شود، فرد به چاقی مبتلا می شود که بسیار خطرناک تر و جدی تر از اضافه وزن است و پروسه درمان آن نیز سخت تر می باشد.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله جراحی چاقی در ساری  را مطالعه کنید.

چاقی مفرط

چاقی مفرط
چاقی مفرط

همان طور که گفته شد، بعد از خروج از وزن نرمال، فرد دچار اضافه وزن می شود. با افزایش وزن و میزان چربی بدن به چاقی دچار می شود. بعد از رسیدن به مرحله چاقی هر چقدر به وزن بدن اضافه شود، میزان چاقی افزایش پیدا می کند تا جایی که چاقی به مرحله چاقی مفرط و خطرناک می رسد.

در این مرحله، فرد در مرز ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات چاقی خواهد بود و اگر درمان را آغاز نکند، احتمال بروز مشکلات متعدد برای او وجود خواهد داشت.

چاقی مفرط به چه صورت محاسبه می شود؟

تشخیص وضعیت بدنی بیمار اولین اقدامی است که پزشکان برای تشخیص دقیق بیماری یا علت بیماری و مشخص کردن نوع درمان انجام می دهند.

به عنوان مثال بیمارانی که دچار عارضه های مفصلی باشند و در ظاهر وزن بالایی داشته باشند، ابتدا کاهش وزن برای آن ها توصیه می شود یا بیمارانی که دچار مشکلات معده بوده و کمبود وزن شدید دارند، ابتدا باید این عارضه را درمان کنند.

چاقی مفرط هم یکی از وضعیت های بدنی است که ممکن است پزشک با روش های مختلف آن را تشخیص دهد. یکی از راه های تشخیص وضعیت بدنی، استفاده از فرمولی به نام شاخص توده بدنی یا بی ام آی است. با این فرمول؛ وضعیت بدنی، میزان وزن اضافه، وزنی که باید کاهش پیدا کند و … به طور دقیق مشخص می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر جراحی لاغری در شیراز دیدن کنید.

محاسبه چاقی مفرط با شاخص توده بدنی

محاسبه چاقی مفرط با شاخص توده بدنی
محاسبه چاقی مفرط با شاخص توده بدنی

همان طور که گفته شد، برای تشخیص چاقی مفرط و به طور کل وضعیت بدنی بیماران، از روشی به نام شاخص توده بدنی استفاده می شود.

در این روش، قد و وزن بیمار در فرمولی مشخص قرار داده می شوند. عدد به دست آمده از آن با مسائلی مانند جنسیت، سن، شرایط خاص بیمار، وضعیت بدن را مشخص می کند. چاقی مفرط زمانی است که نتیجه فرمول شاخص توده بدنی عدد 30 و بالاتر باشد.

اگر فرد به هیچ مشکل خاصی مبتلا نبوده یا در شرایط خاص بدنی مانند بارداری، ورزش به صورت حرفه ای و … نباشد، عدد به دست آمده با درصد خطای بسیار کم وضعیت دقیق بدن است و با توجه به آن، درمان توسط پزشک آغاز می شود.

شما در حال مطالعه مقاله با موضوع چاقی مفرط به چه معناست هستید.

چه دلایلی باعث ابتلای فرد به چاقی مفرط می شوند؟

تمام غذاهای مصرفی در بدن به واحدهای سازنده آن ها تقسیم می شوند و یکی از واحدهای اصلی در مواد غذایی، چربی است. زمانی که فرد غذایی حاوی این ماده را مصرف می کند، چربی در بدن او آزاد شده و وارد جریان خون می شود.

در حالت عادی و در صورتی که مقدار چربی وارد شده به بدن در میزان مناسب باشد. سلول ها این ماده را به عنوان سوخت مصرف می کنند. اما زمانی که چربی بیش از حد نیاز وارد بدن شود. مقدار مازاد در بخش های مختلف بدن ذخیره می شود. این اتفاق به دلایل مختلفی رخ می دهد که برخی از آن ها عبارتند از:

تغذیه

زمانی که فرد بیشتر از میزان نیاز بدن و مصرف سلول ها غذا مصرف کند یا غذای مصرفی، کالری و چربی بالایی داشته باشد.

میزان اضافی چربی در بدن ذخیره شده و با گسترش در بدن به صورت بافت چربی تجمع پیدا می کند و منجر به چاقی می شود.

تحرک

در حالت کلی چربی مازاد بدن با تحرک و فعالیت بدنی از بین می رود. اما زمانی که فرد تحرکی نداشته یا تحرک کافی نداشته باشد، چربی ها از بین نرفته و در بدن بافی می مانند.

کم خوابی

خواب یکی از بهترین موقعیت ها برای تنظیم عملکرد طبیعی بدن، ترشح طبیعی هورمون ها و … است. افرادی که خواب نامنظم یا کافی دارند، دچار به هم ریختگی هورمون ها می شوند که در اغلب آن ها به صورت ناتوانی بدن در مصرف چربی بروز می کند.

همچنین زمانی که فرد خواب کافی نداشته باشد، ناچار است برای تامین انرژی بدن و جلوگیری از خواب آلودگی غذا مصرف کند. در این شرایط هم مقدار غذای مصرفی بیشتر از نیاز بدن خواهد بود و چاقی اتفاق می افتد.

ژنتیک

چاقی در بعضی افراد، ژنتیکی و در سابقه خانوادگی آن هاست. هورمون هایی که مصرف چربی را در بدن کنترل می کنند، در این افراد به درستی ترشح نمی شوند.

بیماری های خاص

بیماری های خاص
بیماری های خاص

دیگر عامل  بروز چاقی، بیماری های خاص است. به عنوان مثال در بیماری تخمدان پلی کیستیک، بدن به درستی هورمون ترشح نمی کند.

در بیماری کم کاری تیروئید، هورمون های مصرف کننده چربی بسیار کم می شوند. در این شرایط چربی در بدن به جای مصرف در فرآیند سوخت و ساز و متابولیسم در خون تجمع پیدا می کند.

چاقی مفرط چه خطراتی دارد؟

به طور کل خارج شدن بدن از حالت نرمال و طبیعی چه به صورت چاقی و اضافه وزن و چه به صورت کمبود وزن و لاغری بیش از اندازه، باعث بروز مشکلات و بیماری های مختلف می شود. با این حال خطرات چاقی مفرط بسیار بیشتر از کمبود وزن است.

در صورتی که به موقع کنترل نشود، حتی به مرگ بیمار منجر می شود. عارضه های رایج ناشی از چاقی مفرط که هر کدام در عین ساده بودن، امکان تبدیل به یک خطر جدی را دارند، به شرح زیر می باشند.

دردهای مفصلی

دردهای مفصلی شایع و رایج ترین عارضه ناشی از چاقی هستند. زمانی که اضافه وزن فرد بسیار بالا می رود، تا حدی زیاد می شوند که فرد توانایی استفاده از عضو وابسته به آن مفصل را نخواهد داشت.

به عنوان مثال بیشتر بیماران مبتلا به چاقی، دچار درد در مفصل زانو هستند. زمانی که چاقی افزایش پیدا می کند. این درد به حدی شدت پیدا می کند که بیمار دیگر توانایی حرکت را نخواهد داشت.

مشکلات قلبی

دیگر عارضه جدی ناشی از چاقی، مشکلات قلبی است. زمانی که چربی ها به مصرف سلول ها نرسیده و مازاد بر مصرف سلول ها در بدن وجود داشته باشند، امکان پخش شدن در جریان خون و ورود به هر قسمتی از بدن را دارند. قلب یکی از اندام هایی است که ممکن است در اثر تجمع چربی دچار عارضه شود.

چربی ها در این حالت دور قلب جمع می شوند و مانع پمپاژ صحیح آن می شوند. همچنین وجود آن ها در جریان خون موجب گرفتگی رگ ها می شود. که یک عارضه جدی است و فشار زیادی به بدن وارد می کند.

شما در حال مطالعه مقاله با موضوع چاقی مفرط به چه معناست هستید.

سایر عوارض چاقی مفرط

دیابت نوع 2، فشار خون بالا، ابتلا به انواع مختلف سرطان به خصوص سرطان سینه، روده بزرگ و رحم، سکته مغزی، کما، بیماری های کیسه صفرا، کبد چرب، کلسترول بالا، آپنه خواب و … از دیگر مشکلاتی هستند که در اثر ابتلا به چاقی مفرط ایجاد می شوند. این مشکلات با درمان چاقی از بین رفته یا شدت آن ها کم می شود. اما اگر چاقی درمان نشود، به مشکلات جدی تر منتهی می شوند.

لطفا برای آگاهی بیشتر درباره دیابت مقاله درمان دارویی کتواسیدوز دیابتی نیز مطالعه نمایید.

چه مسائلی احتمال ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می دهند؟

چه مسائلی احتمال ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می دهند؟
چه مسائلی احتمال ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می دهند؟

در بخش های قبل، به دلایل ابتلا به چاقی مفرط اشاره کردیم اما بعضی مسائل می توانند احتمال ابتلا به چاقی را افزایش دهند. از جمله عواملی که در افزایش ابتلا به چاقی و تبدیل شدن چاقی به چاقی مفرط موثر می باشند، مواردی هستند که در ادامه خواهیم گفت.

مصرف بعضی از داروهای خاص احتمال ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. در صورتی که فرد به چاقی مبتلا باشد، آن را بیشتر می کند. از جمله این داروها می توان به داروهای هورمونی مانند کراتین یا داروهای ضد بارداری اشاره کرد.

مصرف غذاهای ناسالم مانند فست فودها و غذاهای رستورانی از دیگر مسائلی است که احتمال ابتلا به چاقی را افزایش می دهد.

کم تحرکی از دیگر عواملی است که ابتلا به چاقی مفرط را سرعت می بخشد. شما در حال مطالعه مقاله با موضوع چاقی مفرط به چه معناست هستید.

عمل جراحی ساسی بای پس معده چگونه عملیست؟ لطفا برای دریافت پاسخ روی لینک آن کلیک نمایید.

درمان چاقی مفرط با چه روش هایی امکانپذیر است؟

چاقی مفرط یک بیماری خطرناک است اما اگر به موقع درمان شود، به بیماری ها و مشکلات جدی منتهی نمی شود. اما عدم درمان به موقع چاقی و شدت گیری آن باعث بروز بیماری های مختلف می شود. همان طور که گفته شد، در بسیاری از بیماران حتی به مرگ فرد منجر می گردد.

برای درمان چاقی مفرط، روش های مختلفی وجود دارد. انتخاب بهترین روش درمان چاقی به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. لطفا مقاله قرص اگزناتید برای آگاهی بیشتر درمانی مطالعه نمایید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از روش هایی است که برای درمان چاقی مفرط از آن استفاده می شود. کنترل تغذیه باید زیر نظر پزشک انجام شود.

بسیاری از بیماران با تصور ساده بودن فرآیند این کار، اقدام به گرفتن رژیم خودسرانه می کنند. که این امر نه تنها چاقی را درمان نکرده، بلکه به مشکلات جدی تری منتهی می شود.

رژیم غذایی باید همراه با فعالیت های بدنی، تحرک و ورزش کردن باشد تا نتیجه گیری از آن بهتر و سریع تر باشد.

جراحی لاغری

جراحی لاغری
جراحی لاغری

دیگر روشی که برای درمان چاقی مفرط کاربردی است و اغلب افراد از آن نتیجه می گیرند، جراحی لاغری است. جراحی انواع مختلفی دارد که بیشتر آن ها چاقی مفرط را در مدت زمان کوتاه درمان می کنند.

هزینه جراحی نسبت به دیگر روش های کاهش وزن بیشتر است اما نتیجه گیری از آن راحت تر و سریع تر است. از انواع جراحی لاغری می توان به اسلیو، بای پس، رینگ معده، بالن معده و … اشاره کرد.

لطفا از پست بهترین دکتر جراحی لاغری در اهواز دیدن کنید.

آیا می توان از چاقی مفرط جلوگیری کرد؟

آیا می توان از چاقی مفرط جلوگیری کرد؟
آیا می توان از چاقی مفرط جلوگیری کرد؟

همان طور که گفته شد، چاقی مرحله ای از تغییرات بدنی است که با مسائلی مانند مشکل تغذیه، فعالیت کم بدنی و … اتفاق می افتد. بنابراین با کنترل این مسائل می توان از چاقی مفرط هم جلوگیری کرد. همچنین در افرادی که زمینه چاقی در آن ها خانوادگی است، پیشگیری را می توان حتی قبل از ابتلا به اضافه وزن آغاز کرد.

این افراد با پیروی از یک رژیم غذایی سالم قبل از ابتلا به چاقی و فعالیت بدنی به میزان کافی می توانند از ابتلا به چاقی و اضافه وزن جلوگیری کنند.

لطفا پس از مطالعه این مقاله، از پست جراحی چاقی رشت دیدن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *